Scoutnet vzw

We connect scouts!
Het is momenteel 16 Nov 2024 10:42

Alle tijden zijn UTC + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Reageren op dit onderwerp  [ 19 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2
Auteur Bericht
 Titel:
BerichtGeplaatst: 26 Mei 2005 23:27 
Site Admin
Site Admin
Gebruikers-avatar

hopla schreef:
Omg OOP in php, ik krijg er koude rillingen van... Maar mss ben ik verwend door OOP te leren met Java.

Is dat dan zo verschrikkelijk? Ik had precies opgevangen dat OO-programmeren in php nog wel meeviel (zeker voor wie met Java als basis kan beginnen). Niet dus?

To

Profiel  

Titel:
BerichtGeplaatst: 31 Mei 2005 12:30 

Gebruikers-avatar

To schreef:
hopla schreef:
Omg OOP in php, ik krijg er koude rillingen van... Maar mss ben ik verwend door OOP te leren met Java.

Is dat dan zo verschrikkelijk? Ik had precies opgevangen dat OO-programmeren in php nog wel meeviel (zeker voor wie met Java als basis kan beginnen). Niet dus?
To

Je hebt zeker genoeg kennis voor OOP in php als je al OOP kan in Java, maar php's implementatie van OOP is gewoon één gigantisch zootje en maakt vele redenen om OOP te gebruiken gewoonweg nutteloos. Een voorbeeld: incapsulation. Je schermt in een object alle gegevens binnen dat object af voor code buiten dat object via private modifiers. In Java is dat ook effectief zo, maar in php kan je er toch nog aan (en niet eens via een ommewegje of zo). Je bent dus nooit zeker dat het dus enkel dat object is die een bepaalde interne waarde kan veranderd hebben.
En zo zijn er nog een paar f*ck*d-up implementaties van OOP in php waardoor het dus een pak minder aantrekkelijk wordt om het te gebruiken. PHP5 beloofde beterschap en dat is er ook gekomen, maar tis toch nog niet helemaal dat.

Profiel  

Titel:
BerichtGeplaatst: 31 Mei 2005 15:00 
Site Admin
Site Admin
Gebruikers-avatar

hopla schreef:
Een voorbeeld: incapsulation. Je schermt in een object alle gegevens binnen dat object af voor code buiten dat object via private modifiers. In Java is dat ook effectief zo, maar in php kan je er toch nog aan (en niet eens via een ommewegje of zo). Je bent dus nooit zeker dat het dus enkel dat object is die een bepaalde interne waarde kan veranderd hebben.

Hmmm... jammer! Ach ja, voorlopig heb ik toch niet echt tijd om me met OOP in php te gaan bezighouden. But never say never! :wink:

To

Profiel  

Titel:
BerichtGeplaatst: 02 Jun 2005 15:14 

Gebruikers-avatar

Je kan het natuurlijk nog altijd gebruiken wanneer je echt duidelijke objecten en relaties onderscheid tussen bepaalde onderdelen van je website. Je code zal er waarschijnlijk wel eenvoudiger door worden. Maar meestal is code voor eenvoudige websites zoals die van een scoutsgroep zo straightforward dat OO eigenlijk overkill is. Het fotoboek op onze site bijvoorbeeld vult slechts enkele A4'tjes en met behulp van wat includes is het nog altijd vrij duidelijk geschreven. Met OO zou je toch enkele keren in je haar moeten krabben om alle functionaliteiten mooi te verdelen over klassen en methoden. 't Lijkt mij gewoon de moeite niet.

Enfin, mss begin ik er ooit wel eens aan en vind ik het achteraf gezien toch beter :p

Profiel  

Berichten weergeven van de afgelopen:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Reageren op dit onderwerp  [ 19 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2

Alle tijden zijn UTC + 1 uur