Scoutnet vzw

We connect scouts!
Het is momenteel 20 Mei 2024 12:02

Alle tijden zijn UTC + 1 uur




Plaats een nieuw onderwerp Reageren op dit onderwerp  [ 28 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: 21 Mrt 2006 0:36 
Offline
 
 
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 23 Jul 2003 23:00
Berichten: 96
Woonplaats: edegem
Hai mannen en vrouwen (hoewel ik eigenlijk niet echt één tegen ben gekomen in de vele hoekjes van deze site).

Even een vraagje vooral qua hardware.

We zijn in onze leidingsbar een installatie aant fiksen om via een oudere PC een mp-3 bestand aan te bouwen zodat we eens een goei feesje kunnen geven en niet telkens de cd's moet verwisselen.
Ik heb hier thuis een ouder model van lap-top liggen (Compaq, een model waar de CD-Rom drive en floppy verwisseld moesten worden als je deze wou gebruiken).
Is er ergens een mogelijkheid om dat plat scherm te koppelen aan een Pentium 4 pc?
En dat natuurlijk ni te moeilijk is voor een leek.
Zlef doen mag ook. Ge moogt gerust de laptop komen halen om dat te testen.

Een groot CRT scherm pakt gewoon teveel plaats in achter onzen toog. Vandaar misschien deze oplossing.

Saluut!
Kenny.

PS: DJ Kenny Kitsch is vanaf nu te booken om op feestjes te draaien. Vooral krak in het foute muziekgenre.

http://www.kennykitsch.be


Omhoog
 Profiel  
 
 Titel:
BerichtGeplaatst: 21 Mrt 2006 1:07 
Offline
 
 
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 22 Jan 2004 0:00
Berichten: 773
Das praktisch onmogelijk denk ik. Heb ook al zitten zoeken om zoiets te doen.

Wat je wel kan doen is gewoon de laptop gebruiken natuurlijk ! Wij hebben een jaar of twee een ouwe laptop gehad in de bar met een schijf van 1,4Gb een pentium processor (p1 75Mhz) en een cd speler. Ik had daar Debian Linux op geinstalleerd en met een ncurses (commandline) based mp3 programma (mp3blaster, screenshot) maakten we dan playlists. Debian neemt maar 100Mb in voor een basic install en als je wat pushed krijg je er nog 40Mb af. Dus was er nog plaats voor een goeie 500 à 600 liedjes.

De redenen om dit te doen waren:
1) Mensen die CD's meebrachten naar de bar waren het lichtelijk beu dat ze ze ofwel kapot ofwel helemaal niet meer terugvonden
2) De CD spelers waren lichtelijk aan het aftakelen, als we bv The Wild Rover speelden (waarbij iedereen vollenbak met bierflesjes op de toog zit te kloppen) mocht je er zeker van zijn dat de feest vreugde snel verstoord werden door een tilt slaande CD speler. Met een harde schijf heb je dat niet zo snel.
3) Iedereen kan/mag muziek draaien, want de laptop kost niks en door goed ingesteld gebruikersrechten konden ze toch niks kapotmaken. En dat progje is simpeler dan het eruit ziet. Na een halfuurtje konden de meesten er wel goed mee overweg en waren ze al bezig van "Ei cool ik kan me Linux werken" :p :) . (wel wat uitleg nodig natuurlijk)

Een jaar geleden is de harddisk van dat beestje gestorven (heeft ook nog een kamp meegemaakt en een leidersweekend) en nu neem ik altijd mijn eigen laptop mee naar de bar met Traktor DJ Studio. Meestal is er ook wel iemand die zijn CD collectie meebrengt en der zijn ook nog een paar andere leiders die ondertussen goed overweg met Traktor zodat ik niet de hele avond hoef te draaien (niet dat ik dat zo erg vind :)

'k Heb wel nog een reserve hd liggen van 800Mb maar 'k vind het niet echt de moeite meer om het nog eens te doen. De CD speler is ondertussen ook al kaput dus dan ben je echt wel aangewezen op de liedjes die op de harde schijf staan. Misschien blaas ik er nog eens nieuw leven in voor het kamp en zet er dan kinderliedjes op of zo voor de kapoenen. Dan kunnen ze zelf wat muziek draaien en leren ze onbewust nog een beetje met Linux werken ook :D

Enfin, jah, 'k ben een beetje uitgeweid hier... Kan je nergens een ouwe tft schooien of zo? Héél misschien zelfs in de kringloop winkel?


Omhoog
 Profiel  
 
 Titel:
BerichtGeplaatst: 21 Mrt 2006 1:29 
Offline
 
 
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 27 Sep 2004 23:00
Berichten: 661
Wij hebben gewoon een oude pc kunnen kopen via mijn (nu wel ex-) school.

50€ betaald, en dan BPM-studio erop gezet.

Er zit een schijf van 30 giga in, en iedereen kan gewoon (dmv een usb-verlengkabeltje) zijn muziek op de pc plaatsen.

We hebben ook al zitten dingen voor een tft, maarja, het is en blijft scouts é
Zo gaat het ook, en is er ook minder kans op het ontvreemden natuurlijk.


Hierbij heb ik wel ook nog een vraagje, iemand een idee hoe je best wat orde schept in de chaos van verschillende genres & liedjes ?

Of een beter programma dan BPM, maar niet veel systeemvereisten heeft ...


Omhoog
 Profiel  
 
 Titel:
BerichtGeplaatst: 21 Mrt 2006 2:16 
Offline
 
 
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 17 Jan 2003 0:00
Berichten: 483
Woonplaats: boekhoute
Je kan natuurlijk altijd iTunes gebruiken, die leest al je muziek in en een nummer is dan snel gevonden.

Wat wij nu gebruiken is MediaMonkey. Deze kan je ook een hele bibliotheek laten opmaken van je muziek, zoeken is ook heel handig, maar wat nog leuker is, is het volgende: de party mode. Dan gaat hij in een bepaalde mode waar iedereen nummers kan zoeken en toevoegen aan een playlist, maar (zonder een paswoord) kan je ze er niet uithalen. Wel handig als je van die personen hebt die eerst hun nummer willen afspelen... Je kan de party mode zo extreem maken als je zelf wilt (programma kan je niet afsluiten, alt tab werkt niet,...)

http://www.mediamonkey.com/product.htm


Omhoog
 Profiel  
 
 Titel:
BerichtGeplaatst: 21 Mrt 2006 9:58 
Offline
 
 
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 31 Jan 2005 0:00
Berichten: 11
Woonplaats: Eeklo
Niet echt voor leken, maar dit is nuttige info:

http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/799377


Omhoog
 Profiel  
 
 Titel:
BerichtGeplaatst: 21 Mrt 2006 11:22 
Offline
 
 
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 22 Aug 2005 14:43
Berichten: 46
Woonplaats: Gent
bij ons zijn er twee pc's de revue gepasseerd in de 10 jaar da'k in leiding zit. telkens beetje bij beetje hardwarematig om zeep door overdaad aan nicotine en gisthoudend gerstenat. (ene pc hield het een jaar uit, andere iets langer)

het kan hoor, een pc in scoutmiddens, ma dan moet ge wel goeie voornemens hebben: zeker afzonderen (bv toestel zelf NIET in stam maar in kot ernaast bv), goeie gebruikersrechten instellen en natuurlijk passw nie doorgeven :p

dan een respectabele HD erin en Mixxx draaien: open source en even goed als traktor/bpm studio.


Omhoog
 Profiel  
 
 Titel:
BerichtGeplaatst: 21 Mrt 2006 12:17 
Offline
 
 
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 22 Jan 2004 0:00
Berichten: 773
iTunes gebruik ik ook als mijn gewone muziekplayer. Ook op feesjes is iTunes heel handig om muziek te zoeken. Als ik het juiste liedje gevonden heb kan ik het gewoon vanuit iTunes naar een vrije deck op Traktor slepen.

Die Mixxx ziet er wel goed uit, maar kan op het eerste zicht toch niet tippen aan Traktor hoor. Ik zie geen mogelijkheid om tempo en key apart te regelen waardoor ik aanneem dat die tempo regelaar eigenlijk een pitch regelaar is? Ook geen loop module en auto-gain. Wel effecten en filters, maar die zitten nu ook bij Traktor 3 en daar zijn ze ook beter uitgewerkt hoor. Ik heb er ook sterk mijn twijfels bij of de beatmatching zo goed is als in Traktor. Open source programma's in de audio en video wereld kunnen toch nog niet concurreren met de gevestigde waarden vrees ik (zie Gimp vs Photoshop), het zal absoluut verbeteren maar 't zal nog niet voor direct zijn.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: 21 Mrt 2006 13:27 
Offline
 
 
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 31 Jul 2002 23:00
Berichten: 236
goedaardigeKEA schreef:
Een groot CRT scherm pakt gewoon teveel plaats in achter onzen toog. Vandaar misschien deze oplossing.


Je kan via een netwerk met je laptop, het scherm en klavier van de pentium overnemen, maar ik zou dit niet echt aanraden. Een computer hou je best ver weg van drank en wild in het rond gesticulerende personen.

Onze PC staat in een kast waar je enkel moet in zijn om de pc aan en af te zetten. Via een gat sluit je de kabels toetsenbord, muis en USB-verlengkabel aan. De monitor hangt uit de weg, boven een frigo op ongeveer 2 meter hoogte. Deze pc doet eveneens dienst als poeflijst.

Het enige waar de leiding dus aan kan is een toetsenbord en muis. En inderdaad het toetsenbord is al vervangen geweest omwille van "verdwenen" toetsen.


Caygull.


Omhoog
 Profiel  
 
 Titel:
BerichtGeplaatst: 21 Mrt 2006 14:10 
Offline
 
 
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 22 Aug 2005 14:43
Berichten: 46
Woonplaats: Gent
lol, beatmatching en key- en temporegelaars, loop module en auto-gain, effecten en modules ... in ne scoutsstam! :lol:

that'll be the day! maar toch, ge hebt wel een punt natuurlijk.

en om da cliché weer keer boven te halen da altijd gebruikt wordt om gimp te verdedigen: tis nie de bedoeling om photoshop te evenaren :p


Omhoog
 Profiel  
 
 Titel:
BerichtGeplaatst: 21 Mrt 2006 21:17 
Offline
Site Admin
Site Admin
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 19 Jun 2002 23:00
Berichten: 370
Woonplaats: Godinne
hallo,

Daar toch mee oppassen. Als Sabam Hossein langs komt dan pakken ze je je laptop mee als er illegale mp3's opstaan. Als je er legale mp3's opzet, dus die je hebt gedownload dan is er geen probleem.

Deze info komt uit goede bron daar ik werk voor een organisatie die de billijke vergoeding verdeeld en wij soms zo een vragen krijgen :-)


Omhoog
 Profiel  
 
 Titel:
BerichtGeplaatst: 21 Mrt 2006 21:38 
Offline
 
 
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 22 Jan 2004 0:00
Berichten: 773
zkee schreef:
lol, beatmatching en key- en temporegelaars, loop module en auto-gain, effecten en modules ... in ne scoutsstam! :lol:

Ik leef me nogal eens uit :)


Omhoog
 Profiel  
 
 Titel:
BerichtGeplaatst: 21 Mrt 2006 22:18 
Offline
 
 
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 19 Mrt 2005 0:00
Berichten: 7
steinh schreef:
hallo,

Daar toch mee oppassen. Als Sabam Hossein langs komt dan pakken ze je je laptop mee als er illegale mp3's opstaan. Als je er legale mp3's opzet, dus die je hebt gedownload dan is er geen probleem.

En hoe zit het dan precies met geripte CD's (waarmee ik bedoel CD's die ge zelf hebt gekocht maar die ge ook als MP3 op uw PC hebt gezet)?


Omhoog
 Profiel  
 
 Titel:
BerichtGeplaatst: 21 Mrt 2006 22:19 
Offline
Site Admin
Site Admin
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 19 Jun 2002 23:00
Berichten: 370
Woonplaats: Godinne
Ik zal morgen hier het volledige antwoord posten van Sabam. :-)


Omhoog
 Profiel  
 
 Titel:
BerichtGeplaatst: 21 Mrt 2006 22:34 
Offline
 
 
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 22 Aug 2005 14:43
Berichten: 46
Woonplaats: Gent
no chance. Als ge ne cd koopt dan koopt ge de rechten om de muziek van op die cd te beluisteren. ge koopt nie de rechten om de muziek erop te gaan kopiëren en op die manier vanop ander bronbestand te gaan beluisteren.


Omhoog
 Profiel  
 
 Titel:
BerichtGeplaatst: 21 Mrt 2006 22:55 
Offline
 
 
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 17 Jan 2003 0:00
Berichten: 483
Woonplaats: boekhoute
Om beschermde muziek te kopiëren (op CD, MP3, harde schijf,...) is de toestemming nodig van de auteurs van de muziek, van de producenten van de opnames en van de uitvoerders van de muziek. Zo is het bepaald in de artikels 1§1, 35§1 en 39 van de wet van 30 juni 1994 betreffende het auteursrecht en de naburige rechten (te vinden op http://www.sabam.be - klikken op "Documenten downloaden", dan op "Allerlei").
>
> Voor het kopiëren van muziek in de familiekring die alleen bestemd is voor gebruik in de familiekring (het thuiskopiëren) is geen toelating nodig (zie de artikels 22§1.5° en 46.4° van de wet). Het is echter niet toegestaan om gebruik te maken van gekopieerde muziek in het openbaar (in cafés, restaurants, winkels en dergelijke meer), ook niet wanneer de uitbater of DJ beschikt over de originele cd's of de muziek van legale internetsites afgehaald heeft.
>
> Een mogelijk alternatief is om digitale achtergrondmuziek te huren bij een leverancier die over een licentie van SABAM en SIMIM beschikt. De leveranciers betalen daartoe een vergoeding ter dekking van de mechanische reproductierechten. De uitvoeringsrechten blijven steeds ten laste van de uitbater. Voor meer informatie mbt deze bedrijven kan contact opgenomen worden met Joachim Michem (joachim.michem@sabam.be, 02/286.82.91).
>
> Wanneer u dus een (al dan niet gratis) fuif, optreden, festival organiseert of muziek gebruikt op een beurs, in een café of in een winkel moet u inderdaad voor het gebruik van de beschermde muziek (via vinylplaten, CD's, radio, live-optredens, ... ) auteursrechten betalen. Dit geldt zowel voor de beschermde muziek afkomstig van belgische- als van buitenlandse auteurs. SABAM heeft immers wederkerigheidscontracten met haar zustermaatschappijen in het buitenland, die op hun beurt optreden indien werken van belgische auteurs in het buitenland gebruikt worden.
>
> Meer informatie over het organiseren van allerhande festiviteiten, de verschillende tarieven, het aangifteformulier of informatie over het auteursrecht in het algemeen alsook de coördinaten van het bevoegde regionale inningskantoor kan u vinden op onze website http://www.sabam.be (klik op "Gebruikers" / "Muziek" / "Gelegenheidsinningen"). Via E-SABAM (klik op "Bereken Uw Tarief Online") kan u reeds een simulatie van de verschuldigde auteursrechten uitvoeren, en dit voor feesten & fuiven; eetfestijnen, reveillons & soupers; live concerten & festivals.


Omhoog
 Profiel  
 
Berichten weergeven van de afgelopen:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Reageren op dit onderwerp  [ 28 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn UTC + 1 uur


Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten


U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit forum
U mag geen reacties plaatsen op onderwerpen in dit forum
U mag uw berichten niet wijzigen in dit forum
U mag uw berichten niet verwijderen in dit forum
U mag geen bijlagen plaatsen in dit forum

Zoeken naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Vertaald door phpBBservice.nl.