Scoutnet vzw

We connect scouts!
Het is momenteel 28 Mrt 2024 13:42

Alle tijden zijn UTC + 1 uur




Plaats een nieuw onderwerp Reageren op dit onderwerp  [ 96 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 3, 4, 5, 6, 7  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: 07 Nov 2008 15:31 
Offline
 
 
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 04 Jul 2002 23:00
Berichten: 501
Woonplaats: Reet
is CI dan voorzien op Zend classes?

Of is het gewoon op goed geluk?
Voor sommige zaken maak ik ook zelf klassen. of een hoop losse functies. Dat zijn toch zaken die je graag ergens kan droppen en gebruiken...


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: 07 Nov 2008 15:45 
Offline
 
 
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 02 Okt 2004 23:00
Berichten: 208
CI is niet standaard voorzien op Zend classes, maar de community zorgt altijd wel voor methodes.
Ik gebruik deze, en ze werkt perfect: http://www.beyondcoding.com/2008/02/21/ ... deigniter/

Eigen functies kun je makkelijk in een helper steken.

_________________
http://www.scoutseeklo.be
CodeIgniter versie => http://www.scoutseeklo.be/scouts/Home (work-in-progress!)


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: 26 Nov 2008 22:01 
Offline
 
 
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 04 Jul 2002 23:00
Berichten: 501
Woonplaats: Reet
Ben al gestart met CI ondertussen (http://www.drupel.be/v2/). bevalt me wel :-)

Heeft iemand weet van een bestaande image gallery die je in CI kan gebruiken?
zou zowieso met submappen moeten werken, liefst ook zelf thumbnails creeëren. Als ik dan nog via de site foto's kan uploaden (zip file) is het helemaal goed, maar dat hoeft zelfs niet.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: 26 Nov 2008 23:20 
Offline
 
 

Geregistreerd: 21 Nov 2007 0:10
Berichten: 121
Woonplaats: Kortemark
Geert82 schreef:
Ben al gestart met CI ondertussen (http://www.drupel.be/v2/). bevalt me wel :-)

Heeft iemand weet van een bestaande image gallery die je in CI kan gebruiken?
zou zowieso met submappen moeten werken, liefst ook zelf thumbnails creeëren. Als ik dan nog via de site foto's kan uploaden (zip file) is het helemaal goed, maar dat hoeft zelfs niet.


pfff, codeigniter, zo een newbie framework :p


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: 27 Nov 2008 10:36 
Offline
 
 
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 04 Jul 2002 23:00
Berichten: 501
Woonplaats: Reet
daften schreef:
Geert82 schreef:
Ben al gestart met CI ondertussen (http://www.drupel.be/v2/). bevalt me wel :-)

Heeft iemand weet van een bestaande image gallery die je in CI kan gebruiken?
zou zowieso met submappen moeten werken, liefst ook zelf thumbnails creeëren. Als ik dan nog via de site foto's kan uploaden (zip file) is het helemaal goed, maar dat hoeft zelfs niet.


pfff, codeigniter, zo een newbie framework :p

die hard Zend zeker? :-)
daar zal ook wel geen foto gallerij standaard inzitten zeker... :)


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: 27 Nov 2008 14:37 
Offline
 
 

Geregistreerd: 21 Nov 2007 0:10
Berichten: 121
Woonplaats: Kortemark
Geert82 schreef:
die hard Zend zeker? :-)
daar zal ook wel geen foto gallerij standaard inzitten zeker... :)


Nope, maar er bestaan weinig oplossingen qua CMS of framework die geintegreerd oplossingen aanbieden voor een foto-album (toch geen goeie oplossingen)


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: 27 Dec 2008 1:34 
Offline
 
 
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 22 Jan 2004 0:00
Berichten: 773
Heh, ik kom na maaaaanden afwezigheid nog eens op het Scoutnet forum (wat eens mens toch allemaal niet doet in de vakantie :) en mijn oog valt al meteen op een heftige discussie. En dan nog eentje waar Drupal onderwerp nr1 is :)

Voor de mensen die mij niet kennen: ik ben die Hopla waar To naar verwees in een eerder berichtje in dit thread. Ik werk ondertussen al ruim 2 jaar op de dienst informatica van Scouts en Gidsen Vlaanderen en ben vooral het laatste jaar veel bezig geweest met 'de nieuwe website'.

Het hele project heeft al een lange geschiedenis achter de rug en is zeker nog niet ten einde (en waarschijnlijk zal ze nooit echt 'af' zijn, aangezien het web alleen maar aan belang zal winnen, ook bij Scouts en Gidsen Vlaanderen). De nieuwe website is inderdaad ooit begonnen van semi-scratch in het Prado framework. Er is toendertijd (ondertussen al meer dan 2 jaar geleden) gekozen voor een framework en niet voor een full-blown CMS (Joomla en Drupal (4.x) werden toen overwogen), precies omwille van die soorten beperkingen die daften ook blijft aanhalen in zijn anti Drupal threads.

Enkele vrijwilligers hebben zich met hart en ziel op dit project gestort, maar uiteindelijk bleek het allemaal niet zo van zelfsprekend om een hele nieuwe website met een TON aan specificaties helemaal van scratch uit te werken. Toen er in december vorig jaar, ook na inschakeling van beroepskracht (ikke) nog altijd niet veel (zichtbare) vooruitgang was geboekt zijn we toch even opnieuw gaan bekijken wat onze primaire behoeften waren en wat er momenteel op de markt was dat misschien beter zou zijn voor ons dan Prado.Wat we in de eerste plaats nodig hadden bleek toch gewoon een CMS systeem te zijn. Oké we hadden onze speciallekes, zoals integratie met de groepsadministratie (authenticatie en basisgegevens zoals emailadres, via SOAP). En ook de voor de hand liggende wensen: gebruiksvriendelijk voor een heleboel vrijwilligers (ploegen en commisariaten), granulaire permissies, garantie van continuiteit/bekendheid van platform: mogelijkheid om ook niet professionele programmeurs in te schakelen of beroepskrachten aan te werven met de nodige kennis, ... Maar dat leek ons plots allemaal veel minder belangrijk dan voorwaarde nummer 1: gewoon vlotjes paginaatjes kunnen aanpassen, liefst vandaag nog!

En daar zit toch wel het grote verschil met een framework en een echt CMS of een CMS/framework hybrid zoals Drupal (want Drupal is toch wel meer dan gewoon een CMS'ke): het vraagt verdomme veel tijd en inzicht om gewoon nog maar de basisfunctionaliteit van bijvoorbeeld Drupal te bouwen in een framework, laat staan helemaal van scratch! En je (ik viseer hier niemand in het bijzonder) kan nu wel zeggen dat je dat allemaal wel relatief snel kan als je een beetje deftige programmeur bent en dan geloof ik je wel, maar ik wil een jaar na de release van je website dan nog wel eens naar je code zien! Wanneer er voor de zoveelste keer specs veranderd zijn en er 1000 nieuwe features bijgekomen zijn... Een jaar voordien beschikte je nog helemaal niet over het nodige inzicht dat nodig is om robuust ontwerp (zowel op vlak van code als db) te maken voor een website met exploderende features. En zelfs als je dan al wat goeie ideeën gekregen hebt: je was toch beter af geweest met een een systeem waar al die moeilijke beslissingen al genomen werden door een team van duizenden mensen, waar er zeker een hele hoop bij zitten met veel meer ervaring en kennis over goed ontwerp dan jij. Het is zeer onwaarschijnlijk dat 1 iemand alleen iets kan produceren dat beter is dan het gecombineerd werk van duizenden.

We hebben toen (december vorig jaar) gekozen voor Drupal en ik ben daar toen (als volledige Drupal leek) mee aan de slag gegaan (terwijl ik af en toe ook nog andere IT klusjes opknapte). De leercurve is inderdaad redelijk stijl, het duurt wel effe voor je je hoofd rond het hele Drupal systeem en de terminologie kan wrappen. Maar uiteindelijk is het toch gelukt om in september een website te lanceren die redelijk 'af' was (koppeling met groepsadmin, gebruiksvriendelijk pagina's aanpassen, file en images uploaden, nieuwsmodule, hierarchische urls, ...).

Eind november hebben we dan, na een lange proef en finetune periode door personeel, ook de vrijwilligers van de ploegen en de commissariaten voor de eerste keer los gelaten op de 'admin' zijde. Een jaar lang werk achter de schermen werd beloond door een oprechte bewondering door de vrijwilligers over de gebruiksvriendelijkheid van het systeem, zelfs de grootste computer analfabeten waren er redelijk snel mee weg.
En ja, dat niveau van 'af zijn' vraagt inderdaad wat meer dan gewoon klikken op knopkes. Je moet inderdaad in de code duiken van bv de TinyMCE module om er de TinyMCE file en image manager in te krijgen of om gewoon de knopjes ik de f*ck*ng volgerde te krijgen die jij wil. Of een andere HTML output filter installeren omdat die die standaard in Drupal zit alle inline CSS filtered omdat IE JS toe laat in CSS (don't get me started on that one) en die module dan nog wat hacken omdat die standaard dan wel toe laat te filteren op HTML element maar niet op CSS properties. Of zelf extra features bijschrijven bij de nodehierarchy module (en die dan meteen toch maar even terug geven). Om al die core en module hacks bij te kunnen houden en ook nog altijd even vlot updates te kunnen installeren werk ik trouwens met vendor branches in Subversion, manueel zo'n dinges bijhouden zou compleet onmogelijk en heel onverstandig zijn.

Ondertussen zijn we al weer een maand verder en heb ik redelijk snel een mooi afgewerkt nieuwsbrief systeem kunnen implementeren adhv de Simplenews module. De eerste 270 mailtjes zijn een week of 2 geleden verstuurd naar de leden van de verbondsraad met de 'Kladwerk' van deze maand.

Hadden we bij Prado gebleven, dan waren we nu niet waar we staan vrees ik. De 'kost' om te switchen naar Drupal was groot, maar het begint nu echt zijn vruchten af te werpen denk ik. En ja, we moeten nog altijd zelf programmeren en zullen dat moeten blijven doen. Je kan nu eenmaal geen perfect op maat systeem hebben zonder ook maar iets custom geprogrammeerd te hebben (zelf of door een ander). Wij kozen er liever voor om te beginnen van iets wat al bestaat en zichzelf al bewezen heeft en daar een beetje aanpassingen aan te doen. Het allemaal van nul doen ging ons een grootorde meer tijd kosten en de voordelen die we er mee deden wogen niet meer op tegen de nadelen van een bestaand systeem. De keuze voor het ene of het andere is geen absolute keuze, je moet altijd afwegingen maken...

Hopla/Michiel

(Voor verdere vragen mag je inderdaad altijd mailen naar mij op md@scoutsengidsenvlaanderen.be of gewoon hier replyen)


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: 06 Sep 2009 19:21 
Offline
 
 
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 04 Jul 2002 23:00
Berichten: 501
Woonplaats: Reet
Even terug dit onderwerp ophalen... kwestie van er een beetje leven in te houden .... :-)

Hadden jullie om een bepaalde reden een voorkeur t.o.v. bv Joomla voor de ontwikkelingen van deze site?
Blijkbaar hebben jullie wel veel zelf moeten ontwikkelen, is dat eenvoudiger dan in Joomla (welke over een eigen mvc-framework beschikt).

Ik heb zelf serieus wat ervaring met Joomla, maar ben nu ook wel Drupal aan't testen, uiteraard nog lang niet alle mogelijkheden hiervan ontdekt.
Het enige voordeel wat ik tot nu toe vind, is dat je artikels kan nesten, en niet afhankelijk bent van de section in Joomla, en dat je ze niet manueel aan menu's moet toevoegen.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: 07 Sep 2009 18:33 
Offline
 
 
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 22 Jan 2004 0:00
Berichten: 773
Geert82 schreef:
Even terug dit onderwerp ophalen... kwestie van er een beetje leven in te houden .... :-)

Hadden jullie om een bepaalde reden een voorkeur t.o.v. bv Joomla voor de ontwikkelingen van deze site?
Blijkbaar hebben jullie wel veel zelf moeten ontwikkelen, is dat eenvoudiger dan in Joomla (welke over een eigen mvc-framework beschikt).


We zijn vooral afgegaan op wat je online kon vinden over 'drupal vs joomla'. Je komt er dan toch wel vrij snel uit dat het ontwerp van Drupal superieur is aan Joomla (ik beweer niet dat het het beste platform is in de wereld, maar gewoon beter dan Joomla). En dat het dus beter geschikt is om eigen uitbreidingen/aanpassingen aan te programmeren.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: 08 Sep 2009 17:06 
Offline
 
 
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 04 Jul 2002 23:00
Berichten: 501
Woonplaats: Reet
Ik probeer nu ook de vergelijking te maken. Vele artikels zijn jammer genoeg niet meer up to date.

Hebben jullie toen vergeleken met Joomla 1.0 of 1.5?
Ik merk dat Drupal niet OOP werkt, maakt dit het bijprogrammeren van functionaliteiten niet moeilijker?

Wat zijn over het algemeen jullie ervaring met het programmeren in Drupal (ik begrijp dat jullie nogal veel modules/functionaliteiten hebben moeten bijschrijven? )

Geert


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: 08 Sep 2009 19:42 
Offline
 
 
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 22 Jan 2004 0:00
Berichten: 773
Geert82 schreef:
Hebben jullie toen vergeleken met Joomla 1.0 of 1.5?


Goh, dat weet ik niet meer. Op het moment dat we aan het vergelijken waren ging Drupal 6 bijna gereleased worden (we kozen wel voor Drupal 5 en vergeleken ook met Drupal 5).

Citaat:
Ik merk dat Drupal niet OOP werkt, maakt dit het bijprogrammeren van functionaliteiten niet moeilijker?


Jah, daar haal je wel een heikel punt van Drupal naar boven... In essentie volgt het wel object georienteerde principes, maar de implementatie gebeurt door functies te prefix met module namen en nog meer van die toestanden... Moet ooit voortgevloeid zijn uit het feit dat er in de begindagen van Drupal nog geen deftige OO functionaliteit was in PHP. Eigenlijk zouden ze Drupal moeten herschrijven nu er in PHP5 (min of meer) deftige OO functionaliteit zit. Maar ja, dat doe je niet zomaar.
Gelijkaardig hieraan is het feit dat Drupal nu pas database functionaliteit op basis van PDO aan het ontwikkelen is.

Citaat:
Wat zijn over het algemeen jullie ervaring met het programmeren in Drupal (ik begrijp dat jullie nogal veel modules/functionaliteiten hebben moeten bijschrijven?)


Goh... Ik denk als je beperkt bent tot PHP, dan is Drupal zeker geen slechte keuze als je op zoek bent naar een framework en/of CMS. 't Is gratis, heeft veel functionaliteit (via externe modules) en het heeft weinig beperkingen als je wil customizen. Maar wat je niet mag onderschatten is dat het serieus wat tijd kost om er vlotje iets afgelekt mee te bouwen. Ik denk dat dit vooral een probleem is bij mensen die weinig of geen programmeer ervaring hebben.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: 16 Sep 2009 22:35 
Offline
 
 
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 27 Sep 2004 23:00
Berichten: 661
Wat gebruiken jullie voor modules van drupal voor :

- Gallery ?
- Forum ?
- Leidersgedeelte ?
- Takkenpagina's ?

Thx,
Bolle


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: 16 Sep 2009 22:37 
Offline
 
 

Geregistreerd: 21 Nov 2007 0:10
Berichten: 121
Woonplaats: Kortemark
Voor forum kan ik ongetwijfeld advanced_forum aanraden. De eerste oplossing die zorgt voor een echt degelijk forum en die allerlei modules aan elkaar lijmt voor er een degelijke en volledige functionaliteit.
Gallery: foto's? Foto's zijn nog altijd crap in drupal naar mijn goesting, best bet is gewoon de image module met zijn familie.
leidersgedeelte en takkenpagina: wat bedoel je hier precies mee, wat moet er allemaal opstaan?


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: 17 Sep 2009 19:34 
Offline
 
 
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 04 Jul 2002 23:00
Berichten: 501
Woonplaats: Reet
hopla schreef:
Goh... Ik denk als je beperkt bent tot PHP, dan is Drupal zeker geen slechte keuze als je op zoek bent naar een framework en/of CMS. 't Is gratis, heeft veel functionaliteit (via externe modules) en het heeft weinig beperkingen als je wil customizen. Maar wat je niet mag onderschatten is dat het serieus wat tijd kost om er vlotje iets afgelekt mee te bouwen. Ik denk dat dit vooral een probleem is bij mensen die weinig of geen programmeer ervaring hebben.


Als we .Net ter beschikking zouden hebben, zou ik wel Dotnetnuke eens proberen, blijkt ook wel goed te zijn.
Voor php zit Joomla 1.5 ook niet slecht in elkaar, ze hebben oa een mvc-framework om componenten en modules mee te maken (en volledig OO). Deze heeft wel een serieus gebrek aan ACL, wat bij Drupal wel zou inzitten (alleen nog niet gevonden waar en hoe :))

Bolle schreef:
Wat gebruiken jullie voor modules van drupal voor :
- Gallery ?

Kan je daar Gallery2 niet voor gebruiken? Volgens mij bestaat er voor Drupal wel iets om die te integreren.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: 17 Sep 2009 22:49 
Offline
 
 

Geregistreerd: 21 Nov 2007 0:10
Berichten: 121
Woonplaats: Kortemark
Geert82 schreef:
hopla schreef:
Goh... Ik denk als je beperkt bent tot PHP, dan is Drupal zeker geen slechte keuze als je op zoek bent naar een framework en/of CMS. 't Is gratis, heeft veel functionaliteit (via externe modules) en het heeft weinig beperkingen als je wil customizen. Maar wat je niet mag onderschatten is dat het serieus wat tijd kost om er vlotje iets afgelekt mee te bouwen. Ik denk dat dit vooral een probleem is bij mensen die weinig of geen programmeer ervaring hebben.


Als we .Net ter beschikking zouden hebben, zou ik wel Dotnetnuke eens proberen, blijkt ook wel goed te zijn.
Voor php zit Joomla 1.5 ook niet slecht in elkaar, ze hebben oa een mvc-framework om componenten en modules mee te maken (en volledig OO). Deze heeft wel een serieus gebrek aan ACL, wat bij Drupal wel zou inzitten (alleen nog niet gevonden waar en hoe :))


Nope, het is RBAC die erin zit, gewoon in de core. ACL kan wss wel maar is verduiveld moeilijk op te zetten.

Geert82 schreef:
Bolle schreef:
Wat gebruiken jullie voor modules van drupal voor :
- Gallery ?

Kan je daar Gallery2 niet voor gebruiken? Volgens mij bestaat er voor Drupal wel iets om die te integreren.


Gallery2 is de max, maar de integratie met drupal trekt nog op niet veel vind ik persoonlijk. As i said, foto's in drupal is (zeker voor een community-website) dikke miserie.


Omhoog
 Profiel  
 
Berichten weergeven van de afgelopen:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Reageren op dit onderwerp  [ 96 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 3, 4, 5, 6, 7  Volgende

Alle tijden zijn UTC + 1 uur


Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Google [Bot] en 5 gasten


U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit forum
U mag geen reacties plaatsen op onderwerpen in dit forum
U mag uw berichten niet wijzigen in dit forum
U mag uw berichten niet verwijderen in dit forum
U mag geen bijlagen plaatsen in dit forum

Zoeken naar:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Vertaald door phpBBservice.nl.