Scoutnet vzw

We connect scouts!
Het is momenteel 28 Apr 2024 0:24

Alle tijden zijn UTC + 1 uur




Plaats een nieuw onderwerp Reageren op dit onderwerp  [ 96 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: 14 Sep 2008 17:38 
Offline
 
 

Geregistreerd: 21 Nov 2007 0:10
Berichten: 121
Woonplaats: Kortemark
J-B schreef:
Citaat:
Wat een belachelijke oplossing is dat? :O


Een oplossing die wérkt, niet veel werk vraagt en tot hiertoe nog geen problemen heeft opgeleverd :)


Ja, en een oplossing die onhandig is in het gebruik als je veel moet wijzigen in de gebruikers(groepen), onorthodox is en waarvoor je eigenlijk petsen verdient, vind ik.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: 14 Sep 2008 21:52 
Offline
 
 
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 17 Jan 2003 0:00
Berichten: 483
Woonplaats: boekhoute
Geert82 schreef:
Is Drupal eigenlijk handig om zelf zaken in bij te schrijven? Joomla heeft bv een mvc framework om componenten in te schrijven, maar zelf vind ik Joomla op een aantal vlakken nogal beperkend.


Drupal is daar uitermate geschikt voor. Kort samengevat is drupal als volgt opgebouwd:
- je hebt een paar main functies (in drupal: hook-functies genaamd) die de site opbouwen (hook_menu bouwt bv het menu op, voor een volledige lijst zie http://api.drupal.org/api/group/hooks/6 )
- in je eigen module kan je adhv je eigen functies hieraan zaken toevoegen (bv in je module hierarchical_roles kan je een functie hierarchical_roles_menu hebben die dan een deel toevoegt aan het menu)
- na het verzamelen van alle gegevens voor de opbouw van een pagina, komt de template-engine in werking en ook daar kan je alles finetunen (mbv css natuurlijk, maar je kan ook elke pagina of net dat specifiek stukje inhoud een andere structuur geven met behulp van templates, enz enz). Je kan zelfs, wanneer net die ene functie in die bepaalde module net niet doet wat je wilt, die overrulen in je theme, ...

Dit is (echt) nog maar een tipje van de sluier. Het is in het begin niet zo makkelijk om leren (drupal.org is niet zo handig, maar hier komt verandering in), maar er zijn heel wat tutorials en screencasts te vinden op het internet. Als je wat meer info wilt, mag je me altijd contacteren.

groeten,
Wim


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: 17 Sep 2008 20:51 
Offline
 
 

Geregistreerd: 21 Nov 2007 0:10
Berichten: 121
Woonplaats: Kortemark
Ok, nu het wat kalmer is op mijn werk, zal ik nog eens proberen uit te leggen waarom drupal in mijn geval geen goede keuze is.
Drupal heeft een basissysteem dat uitbreidbaar is met modules, heel schoon allemaal voor de gemiddelde site.
Nu wil ik een site die op zichzelf kan draaien en waar complete computerleken gemakkelijk hun draai in kunnen vinden, en waarbij het aantal clicks en de hoeveelheid info die moet worden ingegeven geminimaliseerd wordt, ook de manier van ingeven moet zeer gestructureerd zijn. Zo wil ik bv verschillende types van items (bv foto-albums en activiteiten) semi-automatisch kunnen linken. Om dit in drupal te doen, moet ik toch weer ofwel mijn eigen module(s) schrijven, ofwel modules aanpassen, wat code bestuderen inhoudt en waarbij het voordeel van drupal weggewerkt wordt. Want updates aan de module betekenen dat ik ook weer code moet wijzigen, enz...
Ook is drupal soms heel moeilijk te finetunen als het gaat over sommige zaken. Ik wil ook bv geheime dingen hebben die alleen door bepaalde groepen kunnen gezien worden. Bv een bepaald foto-album met foto's van de leiding op kamp ;). Ook dit is weer miserie in drupal om dit goed werkende te krijgen.

Als ik toch code moet aanpassen, dan schrijf ik liever direct mijn eigen code. Zo weet ik wat ik kan aanpassen om iets toe te voegen en moet ik niet eerst ettelijke uren andermans code bestuderen.

Om nog efkes te verduidelijken: de genericiteit van drupal is net datgene wat het bij mij de das omdoet :)


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: 17 Sep 2008 22:46 
Offline
 
 
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 17 Jan 2003 0:00
Berichten: 483
Woonplaats: boekhoute
Even ingaan op je antwoord (doet me terwijl ook even nadenken waarom ik wel zo graag in met Drupal werk en wil hierbij zeker je cms niet afbreken, integendeel)

daften schreef:
heel schoon allemaal voor de gemiddelde site.


Wat bedoel je met 'gemiddelde site' ? Ik denk dat het net de sterkte is van drupal dat het dat gemiddelde heel breed opvat: zowel kleine als hele grote sites zijn te maken met Drupal

daften schreef:
Nu wil ik een site die op zichzelf kan draaien en waar complete computerleken gemakkelijk hun draai in kunnen vinden, en waarbij het aantal clicks en de hoeveelheid info die moet worden ingegeven geminimaliseerd wordt, ook de manier van ingeven moet zeer gestructureerd zijn.


Je kan rollen maken (nee, nog niet met een hierarchie, maar je brengt me op een idee :D ), die je zodanige rechten geeft dat ze net datgene kunnen en mogen wat goed voor hen (en vooral de site) is. Dit zorgt er voor dat de grootste computerleken inhoud kunnen toevoegen en dat deze toch overal komt te staan waar die moet staan.

daften schreef:
Zo wil ik bv verschillende types van items (bv foto-albums en activiteiten) semi-automatisch kunnen linken.


Dit lukt in Drupal zonder enig programmeerwerk.

daften schreef:
Om dit in drupal te doen, moet ik toch weer ofwel mijn eigen module(s) schrijven, ofwel modules aanpassen, wat code bestuderen inhoudt en waarbij het voordeel van drupal weggewerkt wordt. Want updates aan de module betekenen dat ik ook weer code moet wijzigen, enz...


Het nadeel bij Druapl is idd dat, wanneer je dan toch in de code moet duiken, dit niet zo makkelijk is en toch enige tijd vergt om alles door te krijgen. Maar... het voordeel is wel dat vele mensen met die code kunnen werken. Wanneer je je eigen CMS schrijft ken enkel jij die code. De vraag is hoe snel mensen iets specifiek voor jou CMS gaan schrijven, hoe goed de documentatie is hierbij, ... Want momenteel ben jij de enige die weet waarom net dat ene regeltje code in die file zo belangrijk is.

daften schreef:
Ook is drupal soms heel moeilijk te finetunen als het gaat over sommige zaken.


Klopt, meer dat heeft te maken met de stijle leercurve van Drupal. Hoe meer ervaring...

daften schreef:
Ik wil ook bv geheime dingen hebben die alleen door bepaalde groepen kunnen gezien worden. Bv een bepaald foto-album met foto's van de leiding op kamp ;). Ook dit is weer miserie in drupal om dit goed werkende te krijgen.


Zie niet in waarom dit miserie zou opleveren. Rollen gebruiken en de files-map op private zetten en klaar....

daften schreef:
Als ik toch code moet aanpassen, dan schrijf ik liever direct mijn eigen code. Zo weet ik wat ik kan aanpassen om iets toe te voegen en moet ik niet eerst ettelijke uren andermans code bestuderen.


Zoals eerder gezegd is dat een sterk nadeel dat enkel jij weet hoe je CMS werkt.

Even drie voorbeelden adhv evenveel drupal sites:

    http://www.jonggroen.be (maandag gelanceerd) : de hoofdadmin kan hier heel eenvoudig afdelingen aanmaken, deze komen dan automatisch bij het onderdeel 'in je buurt' te staan. Elke afdeling kan worden beheerd door de verantwoordelijke van die afdeling en die kan nieuws, agenda's, fotoalbums, contactpersonen, ... aanmaken die dan automatisch op zijn pagina komen te staan.

    http://www.donboscoyouth.net : men kan zich registreren op deze site als persoon of als vereniging, als vereniging krijg je de rechten om verblijven aan te maken. Deze kan je later wijzigen (en enkel diegene die je zelf hebt aangemaakt)

    http://www.tzuid.eu : deze site bevat projecten van vier musea, die elk apart hun eigen ding kunnen doen op de site. Ze voegen een evenement toe, dit komt al dan niet op de voorpagina te staan met de afbeeldingen juist geschaald en gecached. Ze kunnen locaties toevoegen die ze kunnen koppelen aan tentoonstellingen. De kalender omvat een overzicht van alle evenementen, direct gesorteerd en juist weergegeven.

Bij alle drie de sites zijn de beheerders leken wat betreft computersch en aanverwanten.

Ik moet wel eerlijk bekennen dat ik af en toe nog wel eens zelf ietsje wil maken, de uitdaging lijkt dan net iets groter :D ( bv. http://www.jeugdwerk.be , ook maandag gelanceerd ). En het is soms ook een hele opgave om de juiste modules te vinden bij drupal (er zijn er nu een kleine 2000 online dacht ik).

mvg,
wim

(ps. : de eerste twee sites zijn gemaakt voor http://www.jeugdwerknet.be , de laatste voor http://www.tfo.be )


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: 18 Sep 2008 0:15 
Offline
 
 

Geregistreerd: 21 Nov 2007 0:10
Berichten: 121
Woonplaats: Kortemark
scoutsboekhoute schreef:
Even ingaan op je antwoord (doet me terwijl ook even nadenken waarom ik wel zo graag in met Drupal werk en wil hierbij zeker je cms niet afbreken, integendeel)

daften schreef:
heel schoon allemaal voor de gemiddelde site.


Wat bedoel je met 'gemiddelde site' ? Ik denk dat het net de sterkte is van drupal dat het dat gemiddelde heel breed opvat: zowel kleine als hele grote sites zijn te maken met Drupal


Heel breed is ook weer relatief, nu ben ik zelf ook met drupal bezig om een site te ontwikkelen voor een bedrijf dat open source gaat. Daarin merk je idd dat voor sommige doeleinden drupal gewoonweg perfect is. De grote merde is dat het altijd die stomme fucking kleine details zijn die miserie opleveren. Zo is tinymce configureerbaar via de drupal interface, welke buttons wil ik weergeven voor welke 'profielen'. Prachtig. Maar nu wil ik iets aanpassen in tinymce zelf, meer bepaald in de code waardoor tinymce wordt gebruikt. Is dit gemakkellijk in drupal... NEE! Ik ben er trouwens zeker van dat ik sneller tinymce in orde kan zetten door gewoon de code te gebruiken, dan via die drupal interface. En via de code hou ik alle mogelijkheden open.

scoutsboekhoute schreef:
daften schreef:
Nu wil ik een site die op zichzelf kan draaien en waar complete computerleken gemakkelijk hun draai in kunnen vinden, en waarbij het aantal clicks en de hoeveelheid info die moet worden ingegeven geminimaliseerd wordt, ook de manier van ingeven moet zeer gestructureerd zijn.


Je kan rollen maken (nee, nog niet met een hierarchie, maar je brengt me op een idee :D ), die je zodanige rechten geeft dat ze net datgene kunnen en mogen wat goed voor hen (en vooral de site) is. Dit zorgt er voor dat de grootste computerleken inhoud kunnen toevoegen en dat deze toch overal komt te staan waar die moet staan.


Ja, je kan ze rechten geven en je kan met vinkjes dat schoon aanpassen. Maar ik wil bv geheime foto-albums hebben die alleen zichtbaar zijn voor bepaalde gebruikersgroepen. Ik heb al serieus wat zoekwerk gedaan om modules te vinden die samen mijn doeleind hiervoor mogelijk maken. Nog altijd niet gevonden.

scoutsboekhoute schreef:
daften schreef:
Zo wil ik bv verschillende types van items (bv foto-albums en activiteiten) semi-automatisch kunnen linken.


Dit lukt in Drupal zonder enig programmeerwerk.


Om het met enkele blauw-zwarte woorden te zeggen: geen woorden, maar daden. Ik hoor altijd maar, dat kan zonder programmeerwerk, das gemakkelijk. Maar als ik een oplossing vraag, is het plots heel wat stiller...

scoutsboekhoute schreef:
daften schreef:
Om dit in drupal te doen, moet ik toch weer ofwel mijn eigen module(s) schrijven, ofwel modules aanpassen, wat code bestuderen inhoudt en waarbij het voordeel van drupal weggewerkt wordt. Want updates aan de module betekenen dat ik ook weer code moet wijzigen, enz...


Het nadeel bij Druapl is idd dat, wanneer je dan toch in de code moet duiken, dit niet zo makkelijk is en toch enige tijd vergt om alles door te krijgen. Maar... het voordeel is wel dat vele mensen met die code kunnen werken. Wanneer je je eigen CMS schrijft ken enkel jij die code. De vraag is hoe snel mensen iets specifiek voor jou CMS gaan schrijven, hoe goed de documentatie is hierbij, ... Want momenteel ben jij de enige die weet waarom net dat ene regeltje code in die file zo belangrijk is.


Idd, maar bij die modules van drupal is het ook zo dat slechts een paar personen weten waarom dat ene regeltje code zo belangrijk is. Het is niet omdat je weet waarvoor een functie dient, dat de code in die functie direct duidelijk is. Drupal is heel generiek, en dat zorgt automatisch voor heel wat moeilijkere code om te doorgronden.

scoutsboekhoute schreef:
daften schreef:
Ook is drupal soms heel moeilijk te finetunen als het gaat over sommige zaken.


Klopt, meer dat heeft te maken met de stijle leercurve van Drupal. Hoe meer ervaring...


Hoe meer ervaring. Ik ben al een maand bezig met sites te ontwikkelen voor een bedrijf. Ik ben opnieuw begonnen met het omzetten van een module van drupal 4.7 naar drupal 6 om mantis te integreren in drupal. Mijn ervaring is mss niet zo groot als die van een ervaren drupal programmeur. Maar mijn opleiding en mijn recente ervaring en mijn instinct zeggen mij: drupal is niet geschikt voor mijn doeleinden.
Verleden jaar ontwikkelden ze de site van Frame by Frame (tour van praga khan toen) in drupal. Ik kon het sneller en beter gedaan hebben met bv codeigniter (no thanks thijs ;)), daar ben ik zeker van.

scoutsboekhoute schreef:
daften schreef:
Ik wil ook bv geheime dingen hebben die alleen door bepaalde groepen kunnen gezien worden. Bv een bepaald foto-album met foto's van de leiding op kamp ;). Ook dit is weer miserie in drupal om dit goed werkende te krijgen.


Zie niet in waarom dit miserie zou opleveren. Rollen gebruiken en de files-map op private zetten en klaar....


Zo simpel is het niet. 1 foto-album geheim zetten moet kunnen gebeuren met 1 extra vinkje. Voorlopig zie ik bij geen enkel type content dat er onderscheid wordt gemaakt tussen geheime en gewone content. Je kan own en any onderscheiden, maar dat is niet mijn doeleind. Weer zou dit inhouden dat er in de code moet gedolven worden volgens mij.

daften schreef:
Als ik toch code moet aanpassen, dan schrijf ik liever direct mijn eigen code. Zo weet ik wat ik kan aanpassen om iets toe te voegen en moet ik niet eerst ettelijke uren andermans code bestuderen.


Zoals eerder gezegd is dat een sterk nadeel dat enkel jij weet hoe je CMS werkt.[/quote]

De taak van een goede programmeur is net om te zorgen voor goed gedocumenteerde code. Het is niet gemakkelijk, ik zondig er ook dikwijls tegen. Maar als je dat niet kan ...

scoutsboekhoute schreef:
Even drie voorbeelden adhv evenveel drupal sites:

    http://www.jonggroen.be (maandag gelanceerd) : de hoofdadmin kan hier heel eenvoudig afdelingen aanmaken, deze komen dan automatisch bij het onderdeel 'in je buurt' te staan. Elke afdeling kan worden beheerd door de verantwoordelijke van die afdeling en die kan nieuws, agenda's, fotoalbums, contactpersonen, ... aanmaken die dan automatisch op zijn pagina komen te staan.


Own en any content volgens mij. Met een automatische taxonomy erbovenop.

scoutsboekhoute schreef:
http://www.donboscoyouth.net : men kan zich registreren op deze site als persoon of als vereniging, als vereniging krijg je de rechten om verblijven aan te maken. Deze kan je later wijzigen (en enkel diegene die je zelf hebt aangemaakt)


Terug: dit is onderscheid tussen own en any content.

scoutsboekhoute schreef:
http://www.tzuid.eu : deze site bevat projecten van vier musea, die elk apart hun eigen ding kunnen doen op de site. Ze voegen een evenement toe, dit komt al dan niet op de voorpagina te staan met de afbeeldingen juist geschaald en gecached. Ze kunnen locaties toevoegen die ze kunnen koppelen aan tentoonstellingen. De kalender omvat een overzicht van alle evenementen, direct gesorteerd en juist weergegeven.


3 vaste locaties. Niet generiek door bv met google maps te werken (iets wat ik er ook in wil).

scoutsboekhoute schreef:
Bij alle drie de sites zijn de beheerders leken wat betreft computersch en aanverwanten.

Ik moet wel eerlijk bekennen dat ik af en toe nog wel eens zelf ietsje wil maken, de uitdaging lijkt dan net iets groter :D ( bv. http://www.jeugdwerk.be , ook maandag gelanceerd ). En het is soms ook een hele opgave om de juiste modules te vinden bij drupal (er zijn er nu een kleine 2000 online dacht ik).

mvg,
wim

(ps. : de eerste twee sites zijn gemaakt voor http://www.jeugdwerknet.be , de laatste voor http://www.tfo.be )


Laatst gewijzigd door removed op 18 Sep 2008 0:19, in totaal 1 keer gewijzigd.

Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: 18 Sep 2008 0:18 
Offline
 
 

Geregistreerd: 21 Nov 2007 0:10
Berichten: 121
Woonplaats: Kortemark
En hierbij aansluitend: er is in mijn ogen nog altijd onvoldoende native support vanuit drupal om een javascript library simpel te integreren. Als je een grafisch spectaculair foto-album wil, dan is dat immens veel miserie vind ik.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: 18 Sep 2008 9:38 
Offline
 
 

Geregistreerd: 31 Aug 2008 20:31
Berichten: 6
Woonplaats: Mariaburg
Citaat:
Citaat:
scoutsboekhoute schreef:

Citaat:
daften schreef:Ik wil ook bv geheime dingen hebben die alleen door bepaalde groepen kunnen gezien worden. Bv een bepaald foto-album met foto's van de leiding op kamp ;). Ook dit is weer miserie in drupal om dit goed werkende te krijgen.



Zie niet in waarom dit miserie zou opleveren. Rollen gebruiken en de files-map op private zetten en klaar....



Zo simpel is het niet. 1 foto-album geheim zetten moet kunnen gebeuren met 1 extra vinkje. Voorlopig zie ik bij geen enkel type content dat er onderscheid wordt gemaakt tussen geheime en gewone content. Je kan own en any onderscheiden, maar dat is niet mijn doeleind. Weer zou dit inhouden dat er in de code moet gedolven worden volgens mij.


Dat gaat met 1 extra-vinkje :) Via de Organic-Groups module kan je zelfs een hele subwebsite aanmaken (met eigen theme ed) die maar voor een aantal mensen beschikbaar is.
Ok, je moet dat idd nog even configureren enzo (= 3 vinkes zetten), maar dat is sneller gedaan dan zoiets zelf te schrijven.

Ik wil je absoluut niet verplichten om met drupal te werken, zeker niet, maar ik heb het gevoel dat je veel capaciteiten van Drupal nog niet ontdekt hebt.
Dat kan natuurlijk liggen aan de slechte documentatie van drupal op drupal.org... want als je dat als argument gebruikt, kan ik niet anders dan je gelijk te geven ;)


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: 18 Sep 2008 10:04 
Offline
 
 

Geregistreerd: 21 Nov 2007 0:10
Berichten: 121
Woonplaats: Kortemark
Uhu, volgens jou is dat simpel mogelijk. Maar ooit al eens iemand die computeranalfabeet is een drupal formulier laten invullen? Ik wil veel opties, en bij drupal wordt dat georganiseerd met die inklapdingskes. Vree schoon allemaal, maar de helft van de mensen bij ons zou al een half jaar nodig hebben om dat door te hebben.
Ik heb mss nog niet alle mogelijkheden van drupal ontdekt, maar ik ben er wel al uitgebreid mee bezig geweest, en mijn ervaring was niet zo denderend. De beloftes zijn zeer mooi, de praktijk is minder. zoals je zegt: slechts documentatie doordat die overgang naar drupal 6 veel te snel gebeurd is. Nu zijn ze alweer bezig met drupal 7 en 6 is nog niet eens in orde.
Ik hoop dat ze het nu eens degelijk aanpakken en heel hun site wat ondersteboven gooien zodat alles klaar staat voor de 7 om degelijk documentatie en support te voorzien.
Want begrijp mij ook niet verkeerd, ik probeer echt de beste oplossing te vinden, maar drupal is dat volgens mij nu niet!


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: 18 Sep 2008 10:45 
Offline
 
 
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 17 Jan 2003 0:00
Berichten: 483
Woonplaats: boekhoute
daften schreef:
Uhu, volgens jou is dat simpel mogelijk. Maar ooit al eens iemand die computeranalfabeet is een drupal formulier laten invullen? Ik wil veel opties, en bij drupal wordt dat georganiseerd met die inklapdingskes. Vree schoon allemaal, maar de helft van de mensen bij ons zou al een half jaar nodig hebben om dat door te hebben.
Ik heb mss nog niet alle mogelijkheden van drupal ontdekt, maar ik ben er wel al uitgebreid mee bezig geweest, en mijn ervaring was niet zo denderend. De beloftes zijn zeer mooi, de praktijk is minder. zoals je zegt: slechts documentatie doordat die overgang naar drupal 6 veel te snel gebeurd is. Nu zijn ze alweer bezig met drupal 7 en 6 is nog niet eens in orde.
Ik hoop dat ze het nu eens degelijk aanpakken en heel hun site wat ondersteboven gooien zodat alles klaar staat voor de 7 om degelijk documentatie en support te voorzien.
Want begrijp mij ook niet verkeerd, ik probeer echt de beste oplossing te vinden, maar drupal is dat volgens mij nu niet!


Drupal.org kan inderdaad beter, en het feit is dat men (de community) dat zelf ook weet (daar ging het op de drupalcon in Hongarije in augustus redelijk veel over). Daarom zijn er nu mensen bezig met alles aan het onderzoeken (van structuur, mogelijkheden, theming, ...) voor de nieuwe drupal.org . Maar je snapt zelf wel dat dat niet makkelijk is voor een site met meer dan 300 000 pagina's.

Drupal 6 is er inderdaad snel gekomen, maar niks houdt je tegen de 5 te gebruiken, deze versie is zeker nog bruikbaar. Men is al bezig met drupal 7, maar daar hoef je je als gebruiker zeker niks voor aan te trekken. Als gewone gebruiker moet je je focussen op de 6 (ook al is cck en views in dev versie, je kan deze al gebruiken), en eventueel nog op de 5.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: 18 Sep 2008 10:47 
Offline
 
 
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 17 Jan 2003 0:00
Berichten: 483
Woonplaats: boekhoute
daften schreef:
Maar ooit al eens iemand die computeranalfabeet is een drupal formulier laten invullen? Ik wil veel opties, en bij drupal wordt dat georganiseerd met die inklapdingskes. Vree schoon allemaal, maar de helft van de mensen bij ons zou al een half jaar nodig hebben om dat door te hebben.


Ja, ik heb dat al gedaan (een computeranalfabeet een drupal formulier laten invullen) en dat lukt vree goe eigenlijk. De meeste willen wel plakken vanuit Word in TinyMce, en dat levert niet de mooiste resultaten op. Maar even communiceren hoe ze dat het beste aanpakken en klaar.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: 18 Sep 2008 11:02 
Offline
 
 

Geregistreerd: 21 Nov 2007 0:10
Berichten: 121
Woonplaats: Kortemark
Dat communiceren is net een probleem bij een groep als de onze. Je mag het 20 keer zeggen, ze blijven het verkeerd doen. Daarom dat onze site echt in staat moet zijn om hun bij het handje te nemen en misstappen compleet te vermijden.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: 18 Sep 2008 11:03 
Offline
 
 

Geregistreerd: 21 Nov 2007 0:10
Berichten: 121
Woonplaats: Kortemark
scoutsboekhoute schreef:
daften schreef:
Uhu, volgens jou is dat simpel mogelijk. Maar ooit al eens iemand die computeranalfabeet is een drupal formulier laten invullen? Ik wil veel opties, en bij drupal wordt dat georganiseerd met die inklapdingskes. Vree schoon allemaal, maar de helft van de mensen bij ons zou al een half jaar nodig hebben om dat door te hebben.
Ik heb mss nog niet alle mogelijkheden van drupal ontdekt, maar ik ben er wel al uitgebreid mee bezig geweest, en mijn ervaring was niet zo denderend. De beloftes zijn zeer mooi, de praktijk is minder. zoals je zegt: slechts documentatie doordat die overgang naar drupal 6 veel te snel gebeurd is. Nu zijn ze alweer bezig met drupal 7 en 6 is nog niet eens in orde.
Ik hoop dat ze het nu eens degelijk aanpakken en heel hun site wat ondersteboven gooien zodat alles klaar staat voor de 7 om degelijk documentatie en support te voorzien.
Want begrijp mij ook niet verkeerd, ik probeer echt de beste oplossing te vinden, maar drupal is dat volgens mij nu niet!


Drupal.org kan inderdaad beter, en het feit is dat men (de community) dat zelf ook weet (daar ging het op de drupalcon in Hongarije in augustus redelijk veel over). Daarom zijn er nu mensen bezig met alles aan het onderzoeken (van structuur, mogelijkheden, theming, ...) voor de nieuwe drupal.org . Maar je snapt zelf wel dat dat niet makkelijk is voor een site met meer dan 300 000 pagina's.

Drupal 6 is er inderdaad snel gekomen, maar niks houdt je tegen de 5 te gebruiken, deze versie is zeker nog bruikbaar. Men is al bezig met drupal 7, maar daar hoef je je als gebruiker zeker niks voor aan te trekken. Als gewone gebruiker moet je je focussen op de 6 (ook al is cck en views in dev versie, je kan deze al gebruiken), en eventueel nog op de 5.


Het is idd niet simpel, maar het toont ook aan dat drupal op een bepaald moment door het grote succes zichzelf is voorbijgelopen. Nu even zichzelf weer inhalen, en ik zal er al heel wat positiever tegenover staan :)


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: 20 Sep 2008 16:01 
Offline
 
 
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 04 Jul 2002 23:00
Berichten: 501
Woonplaats: Reet
Ik werk al een hele tijd met Joomla voor een aantal sites (geen scoutssites), zit ook wel redelijk goed in elkaar, maar stoot daar toch ook regelmatig op beperkingen, soms enkel details, soms ook groteren beperkingen, een deftig rechtenstructuur heb je er bv niet.
Iemand die zowel Joomla en Drupel al eens deftig heeft kunnen vergelijken?

2 jaar geleden zeer snel een tijdelijke website voor ons district gemaakt, ondertussen staat dit ding nog steeds online en wil er eindelijk eens vanaf (http://www.districtrupel.be). Deze zou ik opnieuw willen maken, zou makkelijk aan te passen moeten zijn, dus denk ik aan een cms (drupal of joomla, joomla ken ik, drupal te leren).
Ik heb daar ook een 'wie is wie' opstaan, en een dergelijk iets moet dus ook op de nieuwe blijven (maar dan een stuk beter) .

Ook een nieuwe kalender hoort er bij, ik weet dat er voor joomla/drupal wel wat componenten/modules bestaan, maar het zou leuk zijn als de kalender kan ingedeeld worden in categorieën zoals districtactiviteiten en groepsactiviteiten, en eventueel aan een groep gelinkt worden. en nog beter zou zijn als groepen hun eigen activiteiten kunnen beheren.

Regelmatig zetten we er ook inschrijvingsformulieren op voor bepaalde districtsactiviteiten, dit gebeurd dan meestal op basis van de info die in de 'wie is wie' tabellen zit, dus standaar formbuilders in cms'en zal ook geen optie zijn. (bv http://www.drupel.be/bus/).

Iemand enige suggestie of dit eenvoudig op te lossen is in drupal?
In Joomla kan ik ook zelf componenten schrijven, maar eens je iemand tot de backend toegang geeft heeft die oftwel enkel rechten tot de artikels (content) ofwel inneens alles.

Deze site is een relatief kleine site, dus wil er geen weken ontwikkeling gaan insteken. een framework als cakephp wil ik nog wel leren, wil daar zowieso eens iets in maken, maar als je daar een heel cms wil in maken is het weer heel vergaand. Anderzijds zijn die paar statische pagina's voorlopig nog wel makkelijk manueel aan te passen, zo doe ik het nu ook.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: 24 Sep 2008 19:08 
Offline
 
 
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 17 Jan 2003 0:00
Berichten: 483
Woonplaats: boekhoute
Eventjes reclame maken voor volgende tweedaagse cursus/vorming:

Drupal (2 dagen)

Drupal is een krachtig CMS-systeem dat je helpt bij het controleren van je site. Je kan eenvoudig inhoud aanmaken, aanpassen, beheren en delen. We geven je niet alleen een duidelijk overzicht maar gaan ook zelf aan de slag.
Inhoud dag 1 (14 nov)

Inhoud dag 1 (14 nov)

* Wat kan ik met het basispakket?
* Hoe installeer en configureer ik dat?

Inhoud dag 2 (21 nov)

* Installeren WYSIWYG
* Aanpassen van website lay-out

Een praktische vorming!
Inschrijven kan enkel voor beide dagen!

Voorkennis:

* Basiskennis HTML, CSS en fotobewerking gewenst.

Info:

locatie: Jeugdwerknet, Smidsestraat 130, 9000 Gent
prijs: 100 euro (voor beide dagen)
meer: http://vzw.jeugdwerknet.be/vormingen

mvg,
Wim
---------
Website- en databaseontwikkeling Jeugdwerknet vzw
Leider/webmaster Scouts Boekhoute


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: 25 Sep 2008 7:06 
Offline
 
 
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 22 Mrt 2005 0:00
Berichten: 353
Nu we het toch over Drupal hebben:

Drupal Developer’s Toolbox op Smashing Magazine


Omhoog
 Profiel  
 
Berichten weergeven van de afgelopen:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Reageren op dit onderwerp  [ 96 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Volgende

Alle tijden zijn UTC + 1 uur


Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 34 gasten


U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit forum
U mag geen reacties plaatsen op onderwerpen in dit forum
U mag uw berichten niet wijzigen in dit forum
U mag uw berichten niet verwijderen in dit forum
U mag geen bijlagen plaatsen in dit forum

Zoeken naar:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Vertaald door phpBBservice.nl.