Scoutnet vzw

We connect scouts!
Het is momenteel 08 Mei 2024 17:32

Alle tijden zijn UTC + 1 uur




Plaats een nieuw onderwerp Reageren op dit onderwerp  [ 23 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: 27 Aug 2008 8:53 
Offline
 
 
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 22 Mrt 2005 0:00
Berichten: 353
Ik ben een beetje CodeIgniter aan het bestuderen, omdat ik graag onze website zou willen herschrijven.
Ik ben dus nog niet aan het programmeren geslagen, ik zit nog in de analysefase ;)

Hoe moet dit in dat MVC-systeem?
de layout dynamisch geneneren adhv uw data: bijvoorbeeld een forum.

Het heeft met de layout te maken, want ik ga de data in divkes zetten en zo, dus ik zeggen in de View.
Maar aan de andere kant zit er nogal veel controlelogica in: foreach post, get gebruikernaam, check rechten vd user en maak evt edit- en deleteknop. En dan nog paginanavigatie en zo van die dingen. Dus als je het zo bekijkt zou dit beter in de Controller passen. Right?

Maw: ik weet het niet!!! Waar horen dit soort dingen zolas bovenaan beschreven thuis?

Groeten van een beginnende CodeIgniter Afbeelding


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: 27 Aug 2008 19:52 
Offline
 
 
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 22 Mrt 2005 0:00
Berichten: 353
http://codeigniter.com/user_guide/general/views.html --> Creating Loops

Ik denk dat het dus in de View zal zijn. Of ben ik verkeerd?


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: 27 Aug 2008 21:03 
Offline
 
 

Geregistreerd: 21 Nov 2007 0:10
Berichten: 121
Woonplaats: Kortemark
Je bereidt data voor in de controller, bv arrays van posts die mogen gezien worden door de gebruiker. De controle of dit mag gezien worden en zo gebeurt in de controller, het weergeven (dmv bv een foreach loop) in de view. (En dan heb je nog models die dienen voor business logic, de simpelste analogie is om database tabellen te mappen op objecten, maar het is meer dan dat natuurlijk)
Hopelijk beantwoordt dit je vraag.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: 27 Aug 2008 22:16 
Offline
 
 
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 22 Mrt 2005 0:00
Berichten: 353
daften schreef:
Je bereidt data voor in de controller, bv arrays van posts die mogen gezien worden door de gebruiker. De controle of dit mag gezien worden en zo gebeurt in de controller, het weergeven (dmv bv een foreach loop) in de view. (En dan heb je nog models die dienen voor business logic, de simpelste analogie is om database tabellen te mappen op objecten, maar het is meer dan dat natuurlijk)
Hopelijk beantwoordt dit je vraag.

yep, een goede bevestiging van wat ik ondertussen zelf al dacht. Bedankt!


Nu we hier toch zo gezellig aan het kletsen zijn: zijn er plugins die onontbeerlijk/aan te raden zijn?


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: 28 Aug 2008 10:36 
Offline
 
 
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 02 Okt 2004 23:00
Berichten: 208
Een aantal interessante dingen:

Modular Extensions kan handig zijn (gebruik ik zelf nog niet). Dat laat toe om je applicatie als een combinatie van modules te schrijven, wat dan weer zorgt dat je makkelijker dingen kan bijvoegen (nieuwe modules) of weglaten/aanpassen... (php5-versie beschikbaar)

Wick: daarmee kun je controllers in controllers laden. Je kunt zo verschillende delen van een view elk door een aparte controller laten laden. Kan soms handig zijn.

CIMyadmin: remake van phpMyAdmin die er best goed uit ziet.

Auth: hier zijn er al een heel pak - zowel basic al advanced - libraries voor. Gewoon es de zoekfunctie gebruiken.

Template library: spreekt voor zich...

Eigenlijk staat heel het "Ignited Code" forum vol met interessante stukken code... Gewoon es doorspitten.

_________________
http://www.scoutseeklo.be
CodeIgniter versie => http://www.scoutseeklo.be/scouts/Home (work-in-progress!)


Laatst gewijzigd door thijsvdv op 28 Aug 2008 13:05, in totaal 1 keer gewijzigd.

Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: 28 Aug 2008 11:49 
Offline
 
 
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 22 Mrt 2005 0:00
Berichten: 353
de link naar Template Library en Modular Extensions is dezelfde :)



Bedankt voor je input: een A+ voor dienst!


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: 28 Aug 2008 13:06 
Offline
 
 
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 02 Okt 2004 23:00
Berichten: 208
Aangepast :p

_________________
http://www.scoutseeklo.be
CodeIgniter versie => http://www.scoutseeklo.be/scouts/Home (work-in-progress!)


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: 29 Aug 2008 2:19 
Offline
 
 

Geregistreerd: 21 Nov 2007 0:10
Berichten: 121
Woonplaats: Kortemark
Als ge authorisation en authentication nodig hebt, vind ik codeigniter niet de beste oplossing, de auth oplossingen die worden aangeboden zijn zeer primitief. Daarbij kan Zend Framework (met name Zend_Auth en Zend_ACL) een oplossing bieden.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: 29 Aug 2008 9:30 
Offline
 
 
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 22 Mrt 2005 0:00
Berichten: 353
daften schreef:
Als ge authorisation en authentication nodig hebt, vind ik codeigniter niet de beste oplossing, de auth oplossingen die worden aangeboden zijn zeer primitief. Daarbij kan Zend Framework (met name Zend_Auth en Zend_ACL) een oplossing bieden.

tja, ik vind ZEND met zijn 10 megabyte (vs 850 KB van CodeIgniter) toch iets te groot eerlijk gezegd...


Laatst gewijzigd door Natrium op 29 Aug 2008 10:58, in totaal 1 keer gewijzigd.

Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: 29 Aug 2008 10:30 
Offline
 
 
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 02 Okt 2004 23:00
Berichten: 208
Zend en codeigniter doen uiteindelijk niets anders dan 't gebruik van php wat makkelijker maken/professionaliseren.
In dat opzicht kan Zend niets meer of minder dan CodeIgniter. Alleen zijn er bij Zend heel goeie modules beschikbaar o.a. voor authorisatie, die waarschijnlijk iets uitgebreider zijn dan bij CodeIgniter.

Die van CodeIgniter zijn daarom niet minder goed, alleen wat eenvoudiger (al heb ik ze nog niet allemaal bekeken). En als je wil kan je zelf zo'n module schrijven naar 't model van Zend.

Maar dat hoeft zelfs niet: 't leuke is dat je die Zend modules gewoon in CodeIgniter kunt gebruiken, dus wil je eenvoud en toch een krachtige module van Zend, dan is de combinatie de beste (en makkelijkste) oplossing...

_________________
http://www.scoutseeklo.be
CodeIgniter versie => http://www.scoutseeklo.be/scouts/Home (work-in-progress!)


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: 29 Aug 2008 11:01 
Offline
 
 
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 22 Mrt 2005 0:00
Berichten: 353
thijsvdv schreef:
Maar dat hoeft zelfs niet: 't leuke is dat je die Zend modules gewoon in CodeIgniter kunt gebruiken, dus wil je eenvoud en toch een krachtige module van Zend, dan is de combinatie de beste (en makkelijkste) oplossing...

dus ik kan dit invoegen in CodeIgniter?


edit: hier staat meer info


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: 29 Aug 2008 14:18 
Offline
 
 

Geregistreerd: 21 Nov 2007 0:10
Berichten: 121
Woonplaats: Kortemark
Je kan ze invoegen, maar je moet dan wel opletten bij het opslaan van variabelen in de sessie!


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: 30 Aug 2008 11:07 
Offline
 
 
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 04 Jul 2002 23:00
Berichten: 501
Woonplaats: Reet
Ik heb ook al eens een aantal docs doorgenomen, ziet er wel goed uit. Maar is dit niet redelijk veel werk voor een doorsnee website? Lijkt me eerder geschikt voor grotere applicaties...

De meeste websites hebben wel veel gewone content pages, ga je daar dan apparte klasses voor schrijven? als je de content in database steekt, zal je er ook een admin (cms) deel voor moeten maken?
Hoe pakken jullie dat aan?

Natuurlijk is er ook Joomla die ook een MVC framework aanbied, maar is iets beperkter dan CodeIgniter lijkt me.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: 04 Sep 2008 0:38 
Offline
 
 

Geregistreerd: 21 Nov 2007 0:10
Berichten: 121
Woonplaats: Kortemark
Natrium schreef:
daften schreef:
Als ge authorisation en authentication nodig hebt, vind ik codeigniter niet de beste oplossing, de auth oplossingen die worden aangeboden zijn zeer primitief. Daarbij kan Zend Framework (met name Zend_Auth en Zend_ACL) een oplossing bieden.

tja, ik vind ZEND met zijn 10 megabyte (vs 850 KB van CodeIgniter) toch iets te groot eerlijk gezegd...


Ter info, de zend library zelf is maar 2 Mb groot, dubbel zo groot als codeigniter, maar 5 keer zo klein als je dacht dus ;)


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: 09 Sep 2008 19:33 
Offline
 
 
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 04 Jul 2002 23:00
Berichten: 501
Woonplaats: Reet
Geert82 schreef:
Ik heb ook al eens een aantal docs doorgenomen, ziet er wel goed uit. Maar is dit niet redelijk veel werk voor een doorsnee website? Lijkt me eerder geschikt voor grotere applicaties...

De meeste websites hebben wel veel gewone content pages, ga je daar dan apparte klasses voor schrijven? als je de content in database steekt, zal je er ook een admin (cms) deel voor moeten maken?
Hoe pakken jullie dat aan?

Natuurlijk is er ook Joomla die ook een MVC framework aanbied, maar is iets beperkter dan CodeIgniter lijkt me.


Niemand een idee hoe je best met de gewone content pagina's omgaat als je dergelijk framework gebruikt?


Omhoog
 Profiel  
 
Berichten weergeven van de afgelopen:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Reageren op dit onderwerp  [ 23 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn UTC + 1 uur


Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Bing [Bot] en 8 gasten


U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit forum
U mag geen reacties plaatsen op onderwerpen in dit forum
U mag uw berichten niet wijzigen in dit forum
U mag uw berichten niet verwijderen in dit forum
U mag geen bijlagen plaatsen in dit forum

Zoeken naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Vertaald door phpBBservice.nl.