Scoutnet vzw

We connect scouts!
Het is momenteel 28 Apr 2024 10:11

Alle tijden zijn UTC + 1 uur




Plaats een nieuw onderwerp Reageren op dit onderwerp  [ 10 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: 02 Sep 2008 17:57 
Offline
 
 
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 15 Mei 2006 9:46
Berichten: 64
Woonplaats: Humbeek
Elk jaar opnieuw hou ik me tijdens de maand oktober verschillende uren bezig met de databank van de groepsadmin in excel over te nemen en deze dan in de plaatselijke mysql databank op scoutnet te importeren. Met mij hoogstwaarschijnlijk verschillende anderen onder jullie. Nu vroeg ik me af of wij niet de mogelijkheid hadden om de databank van de groepsadministratie van het verbond rechtstreeks aan te spreken weliswaar onder bepaalde voorwaarden. En het is blijkbaar (bij navraag aan de stand van de groepsadmin op HO) dat het schoentje knelt. De functionaliteit hiervoor implementeren mag in principe geen probleem zijn. Maar hoe spring je hier het beste mee om zodanig er geen misbruik van de gegevens kan voorkomen. Ook de veiligheid en dergelijke spelen hierin een belangrijke rol.

Ikzelf ben in het databank gebeuren niet ver genoeg gevorderd om hiervoor pasklare oplossingen op te disselen. Maar het forum der scoutnettende jeugd leek mij de perfecte plaats om volgende vraag te stellen. Ben je hiermee reeds in aanraking gekomen, op het werk, de school, of weet je met je technische achtergrond een oplossing die hiervoor passend is. Antwoorden maar. Je bezorgt er zowel ons als de werkgroep binnen Scouts & Gidsen Vlaanderen - Groepsadministratie een zonnige dag mee!

_________________
Longboarding to Heaven °~


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: 02 Sep 2008 20:30 
Offline
 
 
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 22 Mrt 2005 0:00
Berichten: 353
DeGevederde schreef:
Elk jaar opnieuw hou ik me tijdens de maand oktober verschillende uren bezig met de databank van de groepsadmin in excel over te nemen en deze dan in de plaatselijke mysql databank op scoutnet te importeren. Met mij hoogstwaarschijnlijk verschillende anderen onder jullie. Nu vroeg ik me af of wij niet de mogelijkheid hadden om de databank van de groepsadministratie van het verbond rechtstreeks aan te spreken weliswaar onder bepaalde voorwaarden. En het is blijkbaar (bij navraag aan de stand van de groepsadmin op HO) dat het schoentje knelt. De functionaliteit hiervoor implementeren mag in principe geen probleem zijn. Maar hoe spring je hier het beste mee om zodanig er geen misbruik van de gegevens kan voorkomen. Ook de veiligheid en dergelijke spelen hierin een belangrijke rol.

Ikzelf ben in het databank gebeuren niet ver genoeg gevorderd om hiervoor pasklare oplossingen op te disselen. Maar het forum der scoutnettende jeugd leek mij de perfecte plaats om volgende vraag te stellen. Ben je hiermee reeds in aanraking gekomen, op het werk, de school, of weet je met je technische achtergrond een oplossing die hiervoor passend is. Antwoorden maar. Je bezorgt er zowel ons als de werkgroep binnen Scouts & Gidsen Vlaanderen - Groepsadministratie een zonnige dag mee!


misschien ipv rechtstreeks te mogen connecten, een soortement van dumpfile aanleveren van het Verbond uit?
Zo hebt gij de gegevens die ge wilt, maar zit ge er toch niet rechtstreeks op.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: 02 Sep 2008 20:38 
Offline
Site Admin
Site Admin

Geregistreerd: 30 Sep 2002 23:00
Berichten: 1806
Scoutnet is bezig een data-structuur aan het opzetten waarbij het dan mogelijk moet zijn om gegevens uit te wisselen.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: 03 Sep 2008 7:30 
Offline
 
 
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 22 Mrt 2005 0:00
Berichten: 353
jorisp schreef:
Scoutnet is bezig een data-structuur aan het opzetten waarbij het dan mogelijk moet zijn om gegevens uit te wisselen.

Wat zouden we toch zonder Scoutnet zijn?


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: 03 Sep 2008 15:05 
Offline
 
 
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 31 Jul 2002 23:00
Berichten: 236
Citaat:
Scoutnet is bezig een data-structuur aan het opzetten waarbij het dan mogelijk moet zijn om gegevens uit te wisselen.


Hoe ver staat het er mee? Is 't nog voor dit jaar ? :twisted:

Heb je hulp nodig ?
De oude versie van het ledenbestand van het toen nog VVKSM was vrij verwarrend, wat het importeren en vooral het up-to-date houden niet zo eenvoudig maakte.

Bedoel je met uitwisselen het synchroon houden van twee verschillende databases of het afladen van gegevens?


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: 08 Sep 2008 17:13 
Offline
 
 
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 02 Feb 2004 0:00
Berichten: 173
Je kan nu toch gemakkelijk uw ledenbestand als .csv exporteren in de groepsadministratie? Wij uploaden dat bestandje op onze site, een php-script voegt alle leden toe in onze database en hup, de leiding kan op onze site de gewenste ledenlijsten downloaden (op tak, naam, etc., gesorteerd op tak, naam etc.). Telkens als de GVA iets veranderd in de groepsadministratie maakt hij het .csv bestand en uploadt hij dat...

Voor ons werkt dat goed...


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: 08 Sep 2008 17:17 
Offline
 
 
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 15 Mei 2006 9:46
Berichten: 64
Woonplaats: Humbeek
Zowiezo, op die manier doen wij het nu ook, maar dat lijkt me op de een of andere manier dubbel werk. Het kan denk ik eenvoudiger en redundanter.. :)

_________________
Longboarding to Heaven °~


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: 10 Sep 2008 20:18 
Offline
Site Admin
Site Admin
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 17 Jul 2002 23:00
Berichten: 1522
Woonplaats: Wetteren
DeGevederde schreef:
Zowiezo, op die manier doen wij het nu ook, maar dat lijkt me op de een of andere manier dubbel werk. Het kan denk ik eenvoudiger en redundanter.. :)

Rechtstreeks verbinden met de groepsadministratie van Scouts en Gidsen Vlaanderen kan momenteel niet, en omwille van security redenen (én een overwerkte ploeg internetoverleg! Feel free om mee te helpen :)) zal dat allicht nog wel even zo blijven. De technologie om dit op een relatief veilige manier te doen bestaat (namelijk met webservices ofte XML-RPC en een API-key die het verbond dan zou moeten aanleveren), maar de verbondscommissie wil - en terecht - te allen tijde vermijden dat ledenlijsten ergens onbeveiligd op websites zouden staan... want dat gaan we de commerciële wereld die ons maar al te graag reclame zou sturen toch niet gunnen hé?

Voor onze site werken we ook met de export/import van het csv-bestandje. Code en uitleg vind je in het topic NIEUW: ledenlijsten script.

To


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: 27 Dec 2008 1:47 
Offline
 
 
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 22 Jan 2004 0:00
Berichten: 773
Dit is een zeer terechte vraag, waar op het verbond door de dienst informatica ook al over nagedacht is hoor. Zuiver technisch is er inderdaad geen enkel probleem om een systeem op te zetten waarmee op een veilige manier de gegevens van de groepsadministratie geraadpleegd kunnen worden. Het probleem zit hem inderdaad bij de factoren die wij niet kunnen controleren (lekken in websites van groepen), terwijl het wel wij zijn die verantwoordelijk kunnen gesteld worden voor het overtreden van de privacy-wetten.

Elke discussie/brainstorm over dit idee zou dus leiden tot een beheersmatige kwestie. Een knoop die enkel doorgehakt kan worden op de verbondscommissie/beheerscommissie/verbondsraad. Ik zou zeggen: geef je vraag eens door aan je groepsleider en vraag of hij die wil brengen op een districtsraad. Hoor eens rond bij de andere groepen, vraag aan je DC of hij deze vraag officieel wil brengen op een gouwraad/verbondsraad. Of mail eens met Steven de commissaris informatica, hij is de vrijwilliger die alle grote beslissingen ivm informatica stuurt: comict@scoutsengidsenvlaanderen.be

Je kan je trouwens ook afvragen of het voor jullie groep echt wel nodig is om de gegevens van de groepsadmin in jullie website te hebben. Wist je al dat alle leiding ook kan inloggen op de groepsadmin en alle gegevens van de leden van hun tak kan zien?


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: 27 Dec 2008 11:15 
Offline
 
 
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 15 Mei 2006 9:46
Berichten: 64
Woonplaats: Humbeek
Qua wetgeving en privacy kan ik me inderdaad inbeelden dat dit bij het verbond huiveringwekkende rillingen nalaat moesten deze gegevens ooit in handen komen van "duistere krachten". Ik ben inderdaad op de hoogte dat de leiding reeds kan inloggen, het gaat me dan ook niet echt om de adres gegevens maar veelal om de email adressen zodanig ik hieruit maillijsten kan laten generen (kapoenen@domein.be) en de geboortedata om - eerder als spielerei - de verjaardagen te kunnen weergeven op de website en automatisch een mailtje laten versturen naar de jarige. Maar qua regelgeving gelden ook hier, en terecht dezelfde regels als voor de adresgegevens, de groepen blijven verantwoordelijk voor de verwerking ervan..

Al denk ik wel dat het veiliger zou zijn dat groepen mbv een technisch tovenaarijstukje een script kunnen gebruiken waarmee enkel deze gegevens kunnen opgeroepen worden (naam, email en geboorte data) uit de ledenadministratie, dan wanneer zoals nu vele groepen deze databank exporteren om dan zelf te gaan importeren. Op die manier is er denk ik meer controle op de verwerking van deze gegevens?

Het is en blijft natuurlijk een niet geringe discussie.. Echter denk ik wel eentje die naar de toekomst toe steeds meer aan belang zal winnen. Want technologie blijft vooruitgaan en nieuwe dingen ontwikkelen.. (die onze privacy meer en meer in het gedrang kan brengen ook!)

_________________
Longboarding to Heaven °~


Omhoog
 Profiel  
 
Berichten weergeven van de afgelopen:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Reageren op dit onderwerp  [ 10 berichten ] 

Alle tijden zijn UTC + 1 uur


Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 21 gasten


U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit forum
U mag geen reacties plaatsen op onderwerpen in dit forum
U mag uw berichten niet wijzigen in dit forum
U mag uw berichten niet verwijderen in dit forum
U mag geen bijlagen plaatsen in dit forum

Zoeken naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Vertaald door phpBBservice.nl.