Scoutnet vzw

We connect scouts!
Het is momenteel 28 Apr 2024 12:24

Alle tijden zijn UTC + 1 uur




Plaats een nieuw onderwerp Reageren op dit onderwerp  [ 12 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: 04 Okt 2008 15:57 
Offline
 
 

Geregistreerd: 18 Sep 2007 18:03
Berichten: 9
Woonplaats: Lot
hoi,

op onze vernieuwde site kunnen de ouders binnenkort ook de medische fiches invullen, deze gegevens worden opgeslagen in een tabel op de database.
nu zou het de bedoeling zijn dat de leiding met gemak elke medische fiche kan bekijken in pdf formaat. Dus moet er ook van elke medische fiche na ingave in de database ook een pdf gemaakt worden.

ik heb al gehoord van dompdf maar ik zie niet juist in hoe dit in zijn werk gaat.

heeft er iemand hier al ervaring mee?

groeten,

krostif


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: 06 Okt 2008 6:30 
Offline
 
 
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 22 Mrt 2005 0:00
Berichten: 353
Ik weet dat er libraries voor bestaan, maar ik weet niet hoe ze heten. Effe googlen zou raad moeten kunnen brengen.

Anderzijds liljkt me dit een tricky geval. Als ik me niet vergis is dit een beetje in strijd met de bescherming van persoonlijke gegevens, want medische dingen mogen niet zomaar bijgehouden worden.
Ik weet niet meer 100% hoe dit allemaal in elkaar zit, en ik vind mijn cursus van recht niet meer. Weet iemand hier meer over???


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: 06 Okt 2008 16:48 
Offline
Site Admin
Site Admin
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 17 Jul 2002 23:00
Berichten: 1522
Woonplaats: Wetteren
Kijk eens bij FPDF!

To


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: 06 Okt 2008 17:43 
Offline
 
 

Geregistreerd: 21 Nov 2007 0:10
Berichten: 121
Woonplaats: Kortemark
Of Zend_Pdf uit het Zend framework ;)


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: 09 Okt 2008 9:08 
Offline
 
 

Geregistreerd: 15 Mei 2008 12:36
Berichten: 10
Woonplaats: Brugge
drupal-site?
kijk eens bij de module print http://drupal.org/project/print


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: 10 Okt 2008 14:25 
Offline
 
 

Geregistreerd: 18 Sep 2007 18:03
Berichten: 9
Woonplaats: Lot
mja ik denk dat we vrij goed zitten qua privacy wetgeving, de medische fiches zijn niet beschikbaar voor gewone mensen of bedrijven ofzo, gegevens staan enkel in database, bereikbaar voor groepsleiding. Indien leidining deze zouden nodig hebben kunnen ze wel een pdf opvragen (waar ook niet iedereen aan zal kunnen).

@gertieiv neen, geen drupal site.

zal zeker eens opzoek gaan naar fpdf


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: 13 Okt 2008 15:35 
Offline
 
 
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 22 Mrt 2005 0:00
Berichten: 353
http://www.law.kuleuven.ac.be/jura/37n3/lambrecht.htm
Citaat:
2.5. De bescherming bij de verwerking van medische persoonsgegevens
Als medische gegevens noemt de W.V.P. 'Alle persoonsgegevens waaruit informatie kan worden afgeleid omtrent de vroegere, huidige of toekomstige fysieke of psychische gezondheidstoestand, met uitzondering van de louter administratieve of boekhoudkundige gegevens betreffende de geneeskundige behandeling of verzorging.' (83)
Opdat een verwerking van medische persoonsgegevens toelaatbaar zou zijn is vereist dat zij gebeurt onder toezicht van een beoefenaar van de geneeskunst. Hiertoe worden naast artsen, ook de tandartsen, de apothekers en de vroedvrouwen gerekend. (84) De wet vereist niet dat het toezicht gebeurt door de behandelende geneesheer.
De W.V.P. voorziet in drie bijzondere waarborgen bij de verwerking van medische persoonsgegevens:
Een eerste waarborg is dat de personen die betrokken zijn bij de verwerking van medische persoonsgegevens of die er toegang toe hebben, bij name moeten aangewezen worden door de persoon die verantwoordelijk is voor het bestand. (85) Met 'persoon die verantwoordelijk is voor het bestand' wordt hier niet de houder bedoeld, maar wel de beoefenaar van de geneeskunst onder wiens verantwoordelijkheid de verwerking gebeurt. (86)
Een tweede bijzondere waarborg is het verbod van mededeling van de medische persoonsgegevens aan derden. (87) Op dit verbod bestaan echter heel wat uitzonderingen, waardoor de regeling in de praktijk niet te handhaven is. (88)
Ten derde dient nog vermeld te worden dat art. 8 van de W.V.P. voorziet in bijzondere beschermingsmaatregelen ten aanzien van geesteszieken.
Van zodra de verwerking van medische persoonsgegevens gebeurt onder toezicht en op de verantwoordelijkheid van een geneesheer, vervalt de plicht om de toestemming van de betrokkene te vragen voor de verwerking. De ratio hiervoor ligt in de deontologische verplichtingen die rusten op elke beoefenaar van de geneeskunst. Bovendien is voor de toelaatbaarheid van de verwerking niet vereist dat de verwerking geschiedt met het oog op een medische behandeling. Ik stel mij de vraag in hoeverre de verzekeringssector van deze bepaling misbruik kan maken. Een drempel wordt gevormd door de wet op de verzekeringen die bepaalt dat verzekeringsmaatschappijen met betrekking tot levensverzekeringen geen genetische gegevens mogen opvragen of gebruiken, maar wat met bijvoorbeeld hospitalisatieverzekeringen ? Bovendien is niet duidelijk of en welke medische persoonsgegevens wel onder de noemer genetische gegevens kunnen gebracht worden. Een belangrijke opmerking tenslotte, is dat de W.V.P. het verwerken van medische persoonsgegevens in beginsel toelaat, terwijl in het Europees recht de ontwikkeling juist gaat naar het in beginsel verbieden van een dergelijke verwerking met de mogelijkheid van afwijkende bepalingen. (89) Wanneer de verwerking in beginsel verboden zou zijn, dan zou elke afwijking van dit verbod strikt geïnterpreteerd dienen te worden. De W.V.P. is hier dan ook veel lakser.


wat dit nu jusit wil zeggen, dat weet ik ook niet (heb niet de moeite gedaan om alles grondig door te nemen)


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: 14 Okt 2008 11:40 
Offline
 
 

Geregistreerd: 18 Sep 2007 18:03
Berichten: 9
Woonplaats: Lot
mja had ook al zoiets in die zin gevonden
denk dat het er vooral op neer komt dat de mensen zelf weten dat die gegevens bewaard worden
en dat deze gegevens niet worden doorgegeven aan derden zonder goedkeuring van de personen waarover het gaat
en dat er dus ook niets anders met de gegevens wordt gedaan dan verteld aan de mensen bv niet gebruiken om reclame te sturen naar de ouders terwijl het zou dienen voor medische fiches.

dus ik denk als we dit navragen bij de ouders (of gewoon boven de medische fiche zelf bij zetten) dat we wel goed zitten


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: 14 Okt 2008 14:20 
Offline
 
 
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 22 Mrt 2005 0:00
Berichten: 353
zoals ik het begrepen heb, moet ge dokter, tandarts of vroedvrouw zijn om het te mogen...


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: 20 Okt 2008 7:32 
Offline
 
 

Geregistreerd: 18 Sep 2007 18:03
Berichten: 9
Woonplaats: Lot
allé dan weet ik wat mij te doen staat. Vroedvrouw hoelang duren die studies juist?
nee ik denk dat ik het eens ga navragen hier en daar


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: 20 Okt 2008 12:11 
Offline
 
 
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 22 Mrt 2005 0:00
Berichten: 353
krostif schreef:
allé dan weet ik wat mij te doen staat. Vroedvrouw hoelang duren die studies juist?
nee ik denk dat ik het eens ga navragen hier en daar

daar doet ge zeker en vast niets verkeerd mee

het zou kunnen dat ik me vergis, en ik hoop voor u da het zo is.
Maar ik wil er u gewoon op attent maken, want ge kunt het best nu efkes uitzoeken ipv er later zever mee te krijgen

veel plezier met de vroedvrouwstudies ;)


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: 28 Okt 2008 15:41 
Offline
 
 

Geregistreerd: 02 Sep 2008 20:36
Berichten: 17
Woonplaats: La Hulpe
To schreef:
Kijk eens bij FPDF!

To


Dat is ook voor mij een van de beste oplossing om paginas (met of zonder gebruik van een mySQL database) in PDF te maken.
Heel gemakkelijk te gebruiken met PHP paginas.


Omhoog
 Profiel  
 
Berichten weergeven van de afgelopen:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Reageren op dit onderwerp  [ 12 berichten ] 

Alle tijden zijn UTC + 1 uur


Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten


U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit forum
U mag geen reacties plaatsen op onderwerpen in dit forum
U mag uw berichten niet wijzigen in dit forum
U mag uw berichten niet verwijderen in dit forum
U mag geen bijlagen plaatsen in dit forum

Zoeken naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Vertaald door phpBBservice.nl.