Scoutnet vzw

We connect scouts!
Het is momenteel 28 Mrt 2024 21:20

Alle tijden zijn UTC + 1 uur




Plaats een nieuw onderwerp Reageren op dit onderwerp  [ 11 berichten ] 
Auteur Bericht
 Titel: Passenger
BerichtGeplaatst: 18 Nov 2008 12:02 
Offline
 
 
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 21 Aug 2004 23:00
Berichten: 23
Zou het niet mogelijk om eens te kijken wat je met Passenger kunt doen?
Dit is een manier om gemakkelijk ruby on rails op je apache te laten draaien.

http://www.modrails.com/development.html


Laatst gewijzigd door jorendg op 27 Jan 2009 16:14, in totaal 1 keer gewijzigd.

Omhoog
 Profiel  
 
 Titel: Re: Passenger
BerichtGeplaatst: 26 Dec 2008 22:55 
Offline
 
 
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 22 Jan 2004 0:00
Berichten: 773
Ik zou hier ook de oproep willen doen aan de Scoutnet admins om de overweging te willen maken ook andere scriptingtalen dan PHP aan te bieden. Ruby en Python zijn al een tijdje hun opgang aan het maken in webtoepassingen, vooral dan met webframeworks zoals Rails en Django.

Ze zijn inderdaad nog altijd niet populair in shared hosting omgevingen. Omdat het moeilijk is om meerdere applicaties gescheiden te draaien of omdat ze te veel resources gebruiken. Dat laatste zal denk ik geen probleem meer zijn voor Scoutnet, met de nieuwe krachtige server. Dat eerste, wel, er is op zijn minst voor Django al een haalbare shared hosting configuratie: http://docs.djangoproject.com/en/dev/ho ... t/fastcgi/ . Waarschijnlijk zijn er ook voor Rails gelijkaardige oplossingen, jorendg geeft er hier boven al een aan. Indien deze toch te moeilijk te implementeren zijn in een shared hosting omgeving dan moet er misschien overwogen worden om virtual private servers aan te bieden? (met een operating system level virtualisation zoals FreeVPS, VServer, OpenVZ, ...) Zodat mensen die dit willen, deze technologieën op hun eigen server kunnen implementeren?

Ik ben momenteel zelf wat aan het experimenteren met Django en overweeg om de scoutssite van onze groep hier in te herschrijven. Momenteel is het een beetje een kip/ei situatie. Zolang Scoutnet Django niet ondersteund heeft het weinig zin om dit te doen, maar als er niemand met een concrete Django/Rails nood naar Scoutnet stap zal het ook nooit ondersteund worden :/

Ik denk dat dit echt een meerwaarde zou kunnen zijn voor Scoutnet. Onder de webmasters hier zitten wel een heleboel mensen die het wel leuk zouden vinden om eens met iets nieuws aan de slag te kunnen gaan. Nieuwe programmeertalen en frameworks kunnen er voor zorgen dat het programmeerwerk ook voor de vrijwillige webmaster interessant blijft. Sommige van ons zijn ook professioneel bezig met het web en dan kan het wel eens leuk zijn om in de vrije tijd de dingen een beetje anders te doen :)

Je kan nu wel zeggen dat dit waarschijnlijk over niet zo heel veel mensen gaat, maar je kan het ook een beetje bekijken als een pioniersrol. Door deze technologieën aan te bieden op de Scoutnet server zullen er meer mensen mee in contact komen en wie weet krijgen we hier in geen tijd een bloeiende Ruby/Python community! Drupal kende ook niet iedereen vanaf dag 1!

Ik roep alvast iedereen die ook graag Ruby of Python zou zien op Scoutnet om hier even te replyen. Zo kunnen de Scoutnet admins een goede inschatting maken over hoe hard deze ideeën gedragen zijn bij de webmasters!

Groeten,

Hopla / Michiel


Omhoog
 Profiel  
 
 Titel: Re: Passenger
BerichtGeplaatst: 27 Jan 2009 14:57 
Offline
 
 
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 21 Aug 2004 23:00
Berichten: 23
bump

is er hier al eens over gedacht?
waarom wel, waarom niet,...?
eventueel enkel in het hoogste pakket, of zelfs nog 5 euro duurder,...


Omhoog
 Profiel  
 
 Titel: Re: Passenger
BerichtGeplaatst: 27 Jan 2009 23:12 
Offline
 
 
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 22 Jan 2004 0:00
Berichten: 773
Ik denk dat de Scoutnet admins toch eerst willen zien hoe hard deze vraag gedragen is bij de Scoutnet community. Ik vrees dat er meer dan 2 webmasters zullen nodig zijn vooraleer dit een geldige vraag wordt. Groot gelijk hebben ze, dus ofwel zijn we maar met 2 en komt het er niet, ofwel is hier een grote, stille menigte?

Ik denk dat naast potentiële problemen als serverload ook user support en configuratie een grote rol spelen. Het is niet echt voor de hand liggend om een configuratie op te zetten die werkt met de huidige virtualhosts/homedirs. En dan nog eens voor zowel Python als Ruby. Ik zeg niet dat het onmogelijk is, maar voor Apache + PHP vind je duizenden tutorials. Python/Ruby opzetten in een shared hosting omgeving, da's al wat minder :(

Soit, als we allemaal hard genoeg zagen komt het er misschien wel ooit! :)


Omhoog
 Profiel  
 
 Titel: Re: Passenger
BerichtGeplaatst: 28 Jan 2009 12:43 
Offline
Site Admin
Site Admin

Geregistreerd: 30 Sep 2002 23:00
Berichten: 1806
we kunnen eens samen gaan zitten en overlopen welke middelen, kennis, ... we hebben en zo het een en ander proberen concretiseren.


Omhoog
 Profiel  
 
 Titel: Re: Passenger
BerichtGeplaatst: 08 Feb 2009 8:20 
Offline
 
 
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 22 Jan 2004 0:00
Berichten: 773
Hoi Joris,

Oké voor mij! Misschien moet jij, voor de handigheid, jouw vrije data in een Doodle steken en hier posten?


Omhoog
 Profiel  
 
 Titel: Re: Passenger
BerichtGeplaatst: 11 Feb 2009 20:41 
Offline
Site Admin
Site Admin

Geregistreerd: 30 Sep 2002 23:00
Berichten: 1806
http://www.doodle.com/participation.htm ... abnh8se4s2

iedereen die wilt meehelpen/denken is welkom.


Omhoog
 Profiel  
 
 Titel: Re: Passenger
BerichtGeplaatst: 11 Okt 2009 20:29 
Offline
 
 

Geregistreerd: 11 Okt 2009 11:52
Berichten: 8
Wat was de uitkomst van de vergadering?
Voor een andere website werk ik namelijk ook al met Django, en zou graag proberen onze website 'porten'.


Omhoog
 Profiel  
 
 Titel: Re: Passenger
BerichtGeplaatst: 13 Okt 2009 17:09 
Offline
Site Admin
Site Admin

Geregistreerd: 30 Sep 2002 23:00
Berichten: 1806
We willen dit zeker proberen, maar hebben hierbij hulp nodig.

Binnen onze scoutnet-community is er voldoende talent aanwezig.

Wie trekt aan de kar?


Omhoog
 Profiel  
 
 Titel: Re: Passenger
BerichtGeplaatst: 19 Okt 2009 20:10 
Offline
 
 

Geregistreerd: 11 Okt 2009 11:52
Berichten: 8
Ik zou hier heel graag bij meehelpen. Maar ik weet niet echt wat dit allemaal inhoudt.


Omhoog
 Profiel  
 
 Titel: Re: Passenger
BerichtGeplaatst: 28 Okt 2009 21:18 
Offline
 
 
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 22 Jan 2004 0:00
Berichten: 773
Hoi,

Een post van mij is hier wel op zijn plaats denk ik. Ik heb ooit beloofd aan Joris om de Apache met mod_passenger setup te onderzoeken (voor zowel Django als Rails) en eens te testen op een virtuele Gentoo (waar Scoutnet op draait).

Helaas ben ik daarna meer bezig geweest met websites te maken in Django ipv met die setup te testen. Ondertussen heb ik 3 Django sites draaien op een virtuele server bij Linode (dat leek mij de snelste en beste manier om meerdere Django sites te hosten). Niet omdat ik Scoutnet niet wil helpen, maar omdat 2 sites zoiezo toch niet binnen de Scoutnet/Spinternet doelgroep vallen.

De derde site is de site van mijn groep die ik momenteel aan het overzetten ben van custom PHP naar Django. Aangezien ik nu toch een virtuele server heb kan die zowel daar blijven draaien, maar als ie op Scoutnet kan zou dat ook leuk zijn natuurlijk. Ik blijf zoiezo toch afhankelijk van Scoutnet voor mailing (geen zin om spamfilter te draaien op mijn virtuele server) en DNS.

Ik wil/zal er dus ooit nog wel eens naar kijken, maar voorlopig heb ik nog zoveel andere dingen te doen en voor mij is Django/Rails support op Scoutnet niet super dringend meer.

Als er iemand anders is die de handschoen wil opnemen: ik ben gerust bereid om via het forum of via mail hulp te bieden! Je moet gewoon in staat zijn om ergens Gentoo te installeren (op een ouwe bak, virtueel, ...) en dan een Apache met mod_passenger setup werkende krijgen voor virtual hosting. 't Is allemaal vrij vlot Google-baar, maar zoals ik het begrepen heb uit onze vergadering zou Joris het graag eerst werkende zien en liefst door iemand anders zodat hij er zijn kostbare tijd niet hoeft in te stoppen (Joris is ook een bezige bij).

Groeten,

Michiel


Omhoog
 Profiel  
 
Berichten weergeven van de afgelopen:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Reageren op dit onderwerp  [ 11 berichten ] 

Alle tijden zijn UTC + 1 uur


Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten


U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit forum
U mag geen reacties plaatsen op onderwerpen in dit forum
U mag uw berichten niet wijzigen in dit forum
U mag uw berichten niet verwijderen in dit forum
U mag geen bijlagen plaatsen in dit forum

Zoeken naar:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Vertaald door phpBBservice.nl.