Scoutnet vzw

We connect scouts!
Het is momenteel 20 Mei 2024 0:37

Alle tijden zijn UTC + 1 uur




Plaats een nieuw onderwerp Reageren op dit onderwerp  [ 11 berichten ] 
Auteur Bericht
 Titel: templates
BerichtGeplaatst: 11 Nov 2003 4:14 
Offline
 
 
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 17 Jan 2003 0:00
Berichten: 483
Woonplaats: boekhoute
Werkt er hier iemand al met templates, en zo ja, weet je ergens goeie sites waar jij alles van geleerd hebt, waar alles deftig en stap voor stap staat uitgelegd?

alvast bedankt
wim


Omhoog
 Profiel  
 
 Titel:
BerichtGeplaatst: 11 Nov 2003 13:49 
Offline
 
 
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 30 Jul 2002 23:00
Berichten: 209
Woonplaats: Kortrijk, Gent, Antwerpen
Ons intranet wordt opgebouwd met templates. Niet met het ingebouwde template-systeem van php maar dit: http://templatepower.codocad.com

'k Zie dat er op die site een online manual is maar die heb ik nog nooit nodig gehad. Ik kon wel vertrekken van een bestaand systeem met templates dat ik maar moest nabouwen.

Templates kort voor wie niet mee is: handig, snel en eenvoudig. Scheiding van structuur (html) en code (php), opmaak wordt gescheiden met (css).


Omhoog
 Profiel  
 
 Titel:
BerichtGeplaatst: 12 Nov 2003 4:04 
Offline
 
 
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 17 Jan 2003 0:00
Berichten: 483
Woonplaats: boekhoute
net even de manual gedownload en het ziet er leuk uit... straks als ik tijd heb eens alles doorlezen en testen.
alvast bedankt,
groeten,
wim


Omhoog
 Profiel  
 
 Titel:
BerichtGeplaatst: 12 Nov 2003 9:47 
Offline
 
 
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 04 Jul 2002 23:00
Berichten: 501
Woonplaats: Reet
Is het soms niet makkelijker om gewoon includes te gebruiken in php?

gs


Omhoog
 Profiel  
 
 Titel:
BerichtGeplaatst: 12 Nov 2003 14:18 
Offline
 
 
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 05 Jul 2002 23:00
Berichten: 52
Woonplaats: Bilzen
Zo doe ik het... includes in combinatie met css.

Frederik
http://www.schorave.be


Omhoog
 Profiel  
 
 Titel:
BerichtGeplaatst: 12 Nov 2003 14:26 
Offline
 
 
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 17 Jan 2003 0:00
Berichten: 483
Woonplaats: boekhoute
ik denk niet dat je met includes hetzelfde kan bereiken dat met templates. Met templates kan je je php code (gegevens inlezen en verwerken) en html (gegevens opmaken) volledig van elkaar scheiden. Dat heeft enkele voordelen:

-je hebt een beter overzicht van je opmaak (er staan geen vervelende en lange php scriptjes tussen)
-je php scripten zijn veel overzichtelijker
-eenmaal je je php scripten klaar hebt (zoals ik nu, alles haalt hij uit een database) en je hebt je opmaak ervan gescheiden met templates (moet ik nog doen) dan is het relatief eenvoudig om een andere site te maken met een totaal andere opmaak, maar met wel dezelfde scriptjes. Handig dus wanneer je sites moet maken voor andere mensen (binnenkort jeugdraad, project op school, restaurant,...) en je bij al die sites (ongeveer) alles via db wilt laten verlopen.

een stevige linker,
wim


Omhoog
 Profiel  
 
 Titel:
BerichtGeplaatst: 12 Nov 2003 15:20 
Offline
 
 
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 04 Jul 2002 23:00
Berichten: 501
Woonplaats: Reet
onze vorige site had ik gemaakt mbh van Smarty, maar ben nu terug overgestapt op het include van header/footer

om te vermijden dat er tussen de opmaak grote stukken php-code staan, maak ik hier gewoon functies van die ik in de pagina dan aanroep.

meestal ga ik tewerk als

Code:
<?php include ("inc/header.php"); ?>
<h1>titel</h1>
en dan hier ofwel de tekst ofwel een script
<?php include ("inc/footer.php"); ?>


gs


Omhoog
 Profiel  
 
 Titel:
BerichtGeplaatst: 12 Nov 2003 16:33 
Offline
 
 
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 30 Jul 2002 23:00
Berichten: 209
Woonplaats: Kortrijk, Gent, Antwerpen
Geert82, ik denk ook dat het in vele gevallen eenvoudiger is om met includes te werken.

Include's gebruik is voor zaken die op verschillende pagina's moeten terugkeren. Op de meeste sites zijn dit zeker een header en een footer. Soms nog een apart menu ofzo.

Eens er veel php-code bij komt kijken, heb ik liever templates. Als je dit gebruikt is de structuur volledig gescheiden van de code (vooral als er veel met db's gewerkt wordt). Zo kan je html en php door verschillende mensen laten doen. Iemand die niets van php kent maar wel html, zal niets durven aanpassen in een pagina vol met php-code. Geef hem de html en het is geen probleem.

Een pagina opbouwen met templates vraagt iets meer werk, maar aanpassen gaat massa's sneller en eenvoudiger. Alles blijft overzichtelijk, ook na 2 jaar of voor iemand anders.

Onze site werkt met includes en php-code in de pagina's tussen html.
Ons intranet werkt volledig met templates maar header en footer blijven include.


Omhoog
 Profiel  
 
 Titel:
BerichtGeplaatst: 13 Nov 2003 9:11 
Offline
 
 
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 04 Jul 2002 23:00
Berichten: 501
Woonplaats: Reet
Misschien heb ik er een afkeer (is wel groot woord maar is nog vroeg ;-)) van gekregen doordat ik met smarty heb gewerkt, en die vond ik wel ingewikkeld, en zwaar overdreven voorwat het moest dienen.

Zijn templates wel handig als je veel 'platte' teksten gebruikt (bv http://www.92ste.be)? Of gebruik je die eerder om bepaalde scripts in template te zetten.
(bij de searchengine is dit bij ons dan wel makkelijk, maar is dan ook een gedownload script).

(btw, is er een manier om uw naam op dit forum te wijzigen, heb ooit met wat liggen prutsen eerst 'Geert' geregged maar werkte niet meer en daarom Geert82 genomen)

Geert


Omhoog
 Profiel  
 
 Titel:
BerichtGeplaatst: 13 Nov 2003 14:24 
Offline
 
 
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 05 Jul 2002 23:00
Berichten: 52
Woonplaats: Bilzen
Hehe, ik werk met includes omdat we voor het ogenblik nog niet teveel in een db hebben zitten (enkel ons forum)

enneuh, ook nog om het feit dat ik (nog) "niks" van templates afweet... Maar moeilijk kan het niet zijn....

'ns ff opzoeken

Frederik
http://www.schorave.be


Omhoog
 Profiel  
 
 Titel:
BerichtGeplaatst: 13 Nov 2003 22:26 
Offline
 
 
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 04 Jul 2002 23:00
Berichten: 501
Woonplaats: Reet
ik vind da die tempplates dinges nogal ingewikkeld ineenzitten (smarty toch)

Ben je soms niet beter voor scripts als je zelf template maakt , en via php str_replace() bepaalde strings vervangen?

Geert


Omhoog
 Profiel  
 
Berichten weergeven van de afgelopen:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Reageren op dit onderwerp  [ 11 berichten ] 

Alle tijden zijn UTC + 1 uur


Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast


U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit forum
U mag geen reacties plaatsen op onderwerpen in dit forum
U mag uw berichten niet wijzigen in dit forum
U mag uw berichten niet verwijderen in dit forum
U mag geen bijlagen plaatsen in dit forum

Zoeken naar:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Vertaald door phpBBservice.nl.