Scoutnet vzw

We connect scouts!
Het is momenteel 11 Mei 2024 15:17

Alle tijden zijn UTC + 1 uur




Plaats een nieuw onderwerp Reageren op dit onderwerp  [ 24 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2
Auteur Bericht
 Titel:
BerichtGeplaatst: 10 Mrt 2004 23:03 
Offline
 
 
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 22 Jan 2004 0:00
Berichten: 773
Ok, we gaan hier wel ff redelijk offtopic, maar soit :)
Geert82 schreef:
ik heb mandrake eens geprobeerd, installeren lukte wel, maar eens geinstalleerd kon ik zelfs geen files zien ofzo (normaal moet dat toch lukken met concueror of zoiets), ging ook niet echt vlot vooruit, bij de installatie heb ik wel 2 foutjes gekregen.

Zou ek nie direct weten waar dat aan ligt. Heb je in eens in de shell gekeken met `ls' ?
Citaat:
Ik had alles naast een winXP installatie geïnstalleerd, en natuurlijk kreeg ik achteraf windows niet meer opgestart. uiteindelijk toch gelukt met windows cd. Dus nog een vraagske: Hoe krijg ik die nu in dual boot? (bootmagic van PQ heeft een fat partitie nodig en ik heb ntfs)

De beste manier om een dualboot windows/linux te installeren is eerst windows en dan linux installeren. Een beetje deftige distro zal wanneer er meerdere partities zijn vragen of je van die partities wil kunnen booten. Dan zal de installer normaal automatisch voor jou de config file van de bootloader aanpassen (meestal lilo of grub). Dan krijg je bij de volgende keer dat je boot een leuk schermpje te zien waarin je dan meestal 10 sec de tijd krijgt om een partitie te kiezen (waarvan hij dan boot) vooraleer hij standaard linux opstart. Mss heb je in een onaandachtig moment iets overgeslaan tijdens het installeren?


Omhoog
 Profiel  
 
 Titel:
BerichtGeplaatst: 11 Mrt 2004 8:36 
Offline
 
 
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 04 Jul 2002 23:00
Berichten: 501
Woonplaats: Reet
heb het al 2 keer geprobeerd.
Iemand ervaring met mandrake?


Omhoog
 Profiel  
 
 Titel:
BerichtGeplaatst: 11 Mrt 2004 11:48 
Offline
 
 
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 20 Sep 2002 23:00
Berichten: 166
Geert82 schreef:
Ik had alles naast een winXP installatie geïnstalleerd, en natuurlijk kreeg ik achteraf windows niet meer opgestart. uiteindelijk toch gelukt met windows cd. Dus nog een vraagske: Hoe krijg ik die nu in dual boot? (bootmagic van PQ heeft een fat partitie nodig en ik heb ntfs)


Eigenaardig dat je windows niet meer opgestart krijgt. Linux installeert standaard een bootloader die er voor zorgt dat je verschillende kernels/ besturingssystemen kan opstarten. De meest bekende zijn lilo en grub. Ik heb steeds lilo gebruikt en daar doe je dat via volgende lijnen in te zetten.

open een console
wordt root => su

zoek op welke partitie windows staat => fdisk /dev/hda

afdrukken van je parties => p

stel dat /dev/hda2 windows is

open /etc/lilo.conf
vim /etc/lilo.conf

en zet er de volgende regels bij:
other = /dev/hda2
label = windows
table = /dev/hda

:wq om vim te verlaten

bootloader wegschrijven => lilo

console verlaten => exit

voila zo simpel is dat.

Ik gebruik momenteel gentoo op desktop en laptop en debian op een server en zou echt niet meer willen overschakelen op windows. Ik heb op desktop nogwel win2k staan omdat het ledenpakket van vvksm niet platformonafhankelijk is en ik het niet aan de praat krijg via een emulator.


Omhoog
 Profiel  
 
 Titel:
BerichtGeplaatst: 11 Mrt 2004 13:04 
Offline
 
 
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 22 Jan 2004 0:00
Berichten: 773
Citaat:
Ik heb op desktop nogwel win2k staan omdat het ledenpakket van vvksm niet platformonafhankelijk is en ik het niet aan de praat krijg via een emulator.

VVKSM is bezig "inhouse" een nieuw ledenpakket aan het ontwikkelen, in Java :) Tegen HO 2005 denk ik, zou er een proefversie klaar moeten zijn.


Omhoog
 Profiel  
 
 Titel:
BerichtGeplaatst: 11 Mrt 2004 13:46 
Offline
 
 
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 04 Jul 2002 23:00
Berichten: 501
Woonplaats: Reet
Ik ben er met de windows cd nu wel ingeslaagd om windows terug op te starten (bootfix), maar of ik nu terug aan die linux raak...

Als ik de handleiding op de site van mandrake bekijk moet dit allemaal vrij automatisch gebeuren, maar al 2 keer is er blijkbaar vanalles misgelopen. Ook kan ik eens kde is opgestart ook ni via conqueror de files etc bekijken (dacht toch dat conqueror daarvoor diende?).

Heb je trouwens die 3e cd (i18n) echt nodig of niet?

tja, ik ken absoluut niks van linux. Maar zo te horen is het wel de moeite om nog wa verder te proberen om het deftig aan de praat te krijgen, mijn draadloze linksyskaart wordt ook niet gevonden, andere apparaten wel.


Omhoog
 Profiel  
 
 Titel:
BerichtGeplaatst: 11 Mrt 2004 14:55 
Offline
 
 
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 30 Jul 2002 23:00
Berichten: 209
Woonplaats: Kortrijk, Gent, Antwerpen
hopla schreef:
VVKSM is bezig "inhouse" een nieuw ledenpakket aan het ontwikkelen, in Java :) Tegen HO 2005 denk ik, zou er een proefversie klaar moeten zijn.


Jep, en ik probeer eraan mee te helpen. De analyse is afgerond en sinds enkele weken is het programmeren echt begonnen. Als uitbreiding komt er later een webinterface.


Omhoog
 Profiel  
 
 Titel:
BerichtGeplaatst: 11 Mrt 2004 15:53 
Offline
Site Admin
Site Admin
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 17 Jul 2002 23:00
Berichten: 1522
Woonplaats: Wetteren
Sibbe schreef:
Als uitbreiding komt er later een webinterface.

Goed nieuws! Ik vroeg me al een tijdje af waarom er niet via het web kan gewerkt worden om gegevens naar VVKSM te sturen of de status van je groepgegevens daar op te vragen. Natuurlijk moet er ook een optie blijven voor mensen die niet op 't web kunnen.

To


Omhoog
 Profiel  
 
 Titel:
BerichtGeplaatst: 11 Mrt 2004 16:10 
Offline
 
 
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 30 Jul 2002 23:00
Berichten: 209
Woonplaats: Kortrijk, Gent, Antwerpen
Ja, alles zal via web moeten doorgegeven worden aan VVKSM. Maar het blijft een systeem dat lokaal werkt en de gegevens verstuurt via internet. Maar ook zonder internet moet het werken, blijkbaar is dit nog nodig (pc in het lokaal ofzo).

Als gewone leiding zal je de gegevens van je leden (tak) rechtstreeks bij VVKSM kunnen opvragen via web, wijzigen blijft bij 1 persoon per groep. Maar er is ook nog een belangrijk probleem van veiligheid (privacy).


Omhoog
 Profiel  
 
 Titel:
BerichtGeplaatst: 13 Mrt 2004 10:41 
Offline
 
 
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 20 Sep 2002 23:00
Berichten: 166
Geert82 schreef:
Ik ben er met de windows cd nu wel ingeslaagd om windows terug op te starten (bootfix), maar of ik nu terug aan die linux raak...

Als ik de handleiding op de site van mandrake bekijk moet dit allemaal vrij automatisch gebeuren, maar al 2 keer is er blijkbaar vanalles misgelopen. Ook kan ik eens kde is opgestart ook ni via conqueror de files etc bekijken (dacht toch dat conqueror daarvoor diende?).

Heb je trouwens die 3e cd (i18n) echt nodig of niet?

tja, ik ken absoluut niks van linux. Maar zo te horen is het wel de moeite om nog wa verder te proberen om het deftig aan de praat te krijgen, mijn draadloze linksyskaart wordt ook niet gevonden, andere apparaten wel.


Windows heeft waarschijnlijk je mbr overschreven en daardoor zal je niet meer in linux geraken. Oplossing:
Rescue cd opstarten vb knoppix of misschien de eerste cd van mandrake.
mount je linux partities op je harde schijf
chroot naar je /root
pas je /etc/lilo.conf aan
geef het commando lilo
verlaat chroot
unmount partities en start weer op.

vriend google zal je zeker willen helpen.
Verder raad ik je aan om de nieuwsgroep be.comp.os.linux te volgen en zeker volgend jaar naar fosdem te gaan :D

http://www.mandrakeuser.org/docs/admin/print/recov.html

kan je op weg helpen


Omhoog
 Profiel  
 
Berichten weergeven van de afgelopen:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Reageren op dit onderwerp  [ 24 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2

Alle tijden zijn UTC + 1 uur


Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten


U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit forum
U mag geen reacties plaatsen op onderwerpen in dit forum
U mag uw berichten niet wijzigen in dit forum
U mag uw berichten niet verwijderen in dit forum
U mag geen bijlagen plaatsen in dit forum

Zoeken naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Vertaald door phpBBservice.nl.