Scoutnet vzw

We connect scouts!
Het is momenteel 16 Nov 2024 23:25

Alle tijden zijn UTC + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Reageren op dit onderwerp  [ 7 berichten ] 
Auteur Bericht
 Titel: Bittorrent
BerichtGeplaatst: 22 Mrt 2004 9:36 

Gebruikers-avatar

Hey mannen,

Ik heb een voorstelletje: wat zouden jullie er van vinden om misschien een bittorrent-tracker aan te leggen met scoutnet?

Als we dat op ons site-niveau doen, is dit veel te klein en gaan we nooit een deftige tracker zijn/betekenen. Maar, ik geloof wel dat er standaard bittorrent php-scripts bestaan die we dan met zijn allen (deze community)kunnen administraten.

Ik ken daar nog niet voldoende van, maar ik ben een maand geleden bittorrent beginnen gebruiken en ik moet zeggen: woaw! Tevens zou het qua service toch ook wel een beetje aan de vraag van leiding kunnen voldoen die regelmatig me als webmaster mailen: "ik zoek dit of dat van software..."

Natuurlijk blijft de vraag wel of scoutnet dit ziet zitten natuurlijk! Daarom is het ook een voorstelletje...

sfinx

Profiel  

Titel:
BerichtGeplaatst: 22 Mrt 2004 10:52 

Gebruikers-avatar

Volgens mij ziet Scoutnet dit niet zitten.
Zoiets is goed om Scoutnet op te doeken, of zou je enkel freeware en vakantiefilmpjes erop zetten?

Profiel  

Titel:
BerichtGeplaatst: 22 Mrt 2004 10:53 

Gebruikers-avatar

Ik ken het niet, ff googlen heeft me ook nog niet ver gebracht, vanavond thuis nog wat verder zoeken, (als het de moeite is...?)

Profiel  

Titel:
BerichtGeplaatst: 22 Mrt 2004 12:32 

Gebruikers-avatar

als ik het goed begrijp gaat het om het volgend, ipv dat alle computers met de scoutnetserver verbonden zijn, (tekening 1) zou je de computers ook onderling verbinden zodat hetonderling uitwisselen van data niet rechtstreems via de scoutnetserver moet gaan (tekening 2) ?

Afbeelding
Afbeelding

Profiel  

Titel:
BerichtGeplaatst: 22 Mrt 2004 14:02 

Gebruikers-avatar

Wel, zoiets....

Bittorrent is eigenlijk meer een nieuw protocol voor het actief maken van een p2p-netwerk. Concreet gezien heb je een client-programma (bvb. azureus of ABC) waarmee je een .torrent-file kan downloaden.

Een .torrent-file is niets meer dan een tekstlink naar waar de file zich bevindt (bij welke user/PC). Je klikt hem aan, je client-programa laadt de link in en je begint te downloaden.

Het grote verschil met standaard p2p-programma's is dat je verplicht bent te uploaden. Zo upload je direct, wanneer je zelf aan het downloaden bent! Dit resulteert in gigantische downloadsnelheden bij populaire files en een vrij verniewend netwerk, aangezien oudere files een natuurlijke download/upload-dood sterven.

Een tracker is dus niets meer dan een website die een index geeft van welke torrent files er beschikbaar zijn, meestal met een zoekfunctie. Grootste zijn op dit moment. http://suprnova.org en http://www.ishohunt.com

Op dit moment doe je nog niets illegaal wanneer een tracker-service aanbiedt, aangezien je enkel een tekslink (url) ter beschikking stelt naar een zogenaamde .torrent-file.

Nog een voordeel van een .torrent-file: je moet die dingen zien als een soort van zip-file. Je kan dus een hele map inpakken en dus bvb. een hele cd met coverke ter beschikking stellen. De torrent pakt alles mooi in, verdeeld het in dowloadbare stukjes die je dan systematisch binnenhaalt en tegelijkertijd upload (seeding genaamd).

In het schemake hierboven zou de scoutnet-server kunnen fungeren als een tracker die alle gebruikers (leden, leiding,...) van alle groepen kan samenbrengen in een p2p-netwerk.

Bedoeling zou natuurlijk niet zijn om er enkel freeware en vakantiefilmkes op te zetten, nochtans zou dit wel perfect een scoutievere touch kunnen krijgen door bvb. een categorie "droppingen". Waar iedereen een .torrent-file kan posten die een word-document bevat (opdrachten), fotokes, voorbereidingen, enz...

sfinx

Profiel  

Titel:
BerichtGeplaatst: 22 Mrt 2004 16:20 

Gebruikers-avatar

Een link naar een iets dat helpt bij illegale praktijken is ook fout, als het georganiseerd gebeurt zullen dat zelfs verzwarende omstandigheden zijn.

Cd-covers en ondertitels verspreiden zijn in principe ook niet strafbaar, maar onlangs zijn toch een paar zo'n sites offline moeten gaan.
Het is een kwestie van tijd en de bittorrents zullen er ook aanhangen. Maar zolang kunnen we het blijven gebruiken.

Alleen hier niet want ik zie niet in wat Scoutnet hiermee te maken heeft en Scoutnet moet zeker het risico niet lopen.

Als je zelf zo'n site opzet zal je hier wel publiek vinden veronderstel ik.

Profiel  

Titel:
BerichtGeplaatst: 22 Mrt 2004 16:30 

Gebruikers-avatar

tja... als het zo riskant is, moet Scoutnet zéker het risico niet lopen, daarvoor is de service nu eenmaal té goed! :D

Kwilde gewoon eens horen wat jullie ervan vonden. Voor diegene die bittorrent niet kennen: zeker de moeite waard om eens te checken!

greetingz
sfinxz

Profiel  

Berichten weergeven van de afgelopen:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Reageren op dit onderwerp  [ 7 berichten ] 

Alle tijden zijn UTC + 1 uur