Scoutnet vzw

We connect scouts!
Het is momenteel 27 Apr 2024 7:46

Alle tijden zijn UTC + 1 uur




Plaats een nieuw onderwerp Reageren op dit onderwerp  [ 10 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: 08 Jan 2003 9:54 
Offline
Site Admin
Site Admin
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 31 Aug 2002 23:00
Berichten: 473
Woonplaats: Tongerlo
We zijn op dit moment bezig om de server structuur achter scoutnet te optimaliseren. Daarbij wordt gewerkt vanuit een centrale database die de verschillende onderdelen van de server zal configureren. <BR><br> <BR>Op dit ogenblik staan zowel de emailaliases als mailinglijsten voor extra leden in aparte bestanden in de homedirectory. Dit is, naar minder technische gebruikers toe en veiligheidshalve, niet echt ideaal. We willen deze informatie dan ook in de database kieperen via een aangename webinterface en het aanmaken van de files overlaten aan scripts. Het grote nadeel hierbij is dat je niet meer rechtstreeks aan deze serverfiles kan, waarvan we weten dat enkele gebruikers hier beroep op doen. Graag dan ook enige input hoe we hier kunnen overeen komen.

_________________
--
Ik ben op zoek naar IT Collega's in het Genkse... klik op http://www.sebucon.com/careers voor meer informatie


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: 08 Jan 2003 15:37 
Offline
 
 
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 11 Sep 2002 23:00
Berichten: 137
Woonplaats: Gent
´t Enige waarvoor ik die bestanden op de site gebruik is om op het leidingsgedeelte van onze site de lijsten en aliases te tonen zodat de andere leiding weet wie allemaal op welke lijst zit. <BR>Van mij moogt ge dat gerust elders smijten, zolang ´t allemaal blijft werken is ´t voor mij dik in orde. (Zijn er dan zoveel mensen die problemen hebben met die bestandjes ??) <BR> <BR>Bart


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: 14 Jan 2003 1:48 
Offline
Site Admin
Site Admin

Geregistreerd: 30 Sep 2002 23:00
Berichten: 1806
amaai jan, da zou dus echt wel een ramp zijn. <BR> <BR>bij ons zitten alle leden enz. in database. <BR>leden hebben ook een cat-id (bv. welp of leider enz.) <BR>in functie van cat-id worden die files (mailinglist en emailaliases) dan door een script aangemaakt. <BR>leden kunnen zelf hun mailadres wijzigen en zo worden dus de mailinglist automatisch up-to-date gehouden. <BR> <BR>ik veronderstel dat we dan wel in de database kunnen schrijven? <BR>en heb je die files snxxxx_01 enz. dan nog effectief nodig voor verdere afhandeling van mail gedoe? zonee, waarom niet direct uit database halen? <BR> <BR>waarom een dergelijke opzet (zoals bij ons) niet aanbieden aan alle scoutnet-leden? als je dit haalbaar acht, kan ik hierbij mss wel helpen. <BR> <BR>Joris


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: 14 Jan 2003 20:23 
Offline
Site Admin
Site Admin
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 31 Aug 2002 23:00
Berichten: 473
Woonplaats: Tongerlo
<!-- BBCode Quote Start --><TABLE BORDER=0 ALIGN=CENTER WIDTH=85%><TR><TD><font size=-1>Quote:</font><HR></TD></TR><TR><TD><FONT SIZE=-1><BLOCKQUOTE> <BR>On 2003-01-14 01:48, jorisp wrote: <BR>amaai jan, da zou dus echt wel een ramp zijn. <BR> <BR>bij ons zitten alle leden enz. in database. <BR>leden hebben ook een cat-id (bv. welp of leider enz.) <BR>in functie van cat-id worden die files (mailinglist en emailaliases) dan door een script aangemaakt. <BR>leden kunnen zelf hun mailadres wijzigen en zo worden dus de mailinglist automatisch up-to-date gehouden. <BR> <BR>ik veronderstel dat we dan wel in de database kunnen schrijven? <BR>en heb je die files snxxxx_01 enz. dan nog effectief nodig voor verdere afhandeling van mail gedoe? zonee, waarom niet direct uit database halen? <BR> <BR>waarom een dergelijke opzet (zoals bij ons) niet aanbieden aan alle scoutnet-leden? als je dit haalbaar acht, kan ik hierbij mss wel helpen. <BR> <BR>Joris <BR></BLOCKQUOTE></FONT></TD></TR><TR><TD><HR></TD></TR></TABLE><!-- BBCode Quote End --> <BR> <BR>Het is inderdaad reden waarom ik de database toer op wil; ik heb in de vakantie (die zeldzame dagen tussen kerst en nieuwjaar) me even getrakteerd op een spoedcursus mysql en heb de smaak goed te pakken. <BR>Op dit moment heeft elke groep met mailinglijsten een tiental bestanden die kunnen vermeden worden door gebruik te maken van een database. Hoe de structuur er moet uit zien, ben ik nog niet uit, daarom ben ik bezig met een overgangsfase om de speciallekes weg te werken. Alle voorstellen zijn dus meer dan welkom.

_________________
--
Ik ben op zoek naar IT Collega's in het Genkse... klik op http://www.sebucon.com/careers voor meer informatie


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: 14 Jan 2003 23:01 
Offline
 
 
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 01 Sep 2002 23:00
Berichten: 25
Woonplaats: Wondelgem
Voor de mailinglisten: omdat de namen van de bestanden zo nietszeggend zijn, heb ik elk van die bestanden met een symbolic link verbonden. Nu kan ik het bestand "leiding" openen, ipv "tortels7" Het zou wel handig zijn mocht zoiets ook mogelijk zijn in de databankstructuur, wat ik ook wel veronderstel... <BR> <BR>Voor de rest kan ik alleen maar achter dit initiatief staan! Veel succes ermee, jan. <BR> <BR>Koen


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: 29 Apr 2003 15:11 
Offline
 
 
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 04 Jul 2002 23:00
Berichten: 22
Woonplaats: Oud-Turnhout
<!-- BBCode Quote Start --><TABLE BORDER=0 ALIGN=CENTER WIDTH=85%><TR><TD><font size=-1>Quote:</font><HR></TD></TR><TR><TD><FONT SIZE=-1><BLOCKQUOTE> <BR>On 2003-01-14 23:01, serval wrote: <BR>Voor de mailinglisten: omdat de namen van de bestanden zo nietszeggend zijn, heb ik elk van die bestanden met een symbolic link verbonden. Nu kan ik het bestand "leiding" openen, ipv "tortels7" Het zou wel handig zijn mocht zoiets ook mogelijk zijn in de databankstructuur, wat ik ook wel veronderstel... <BR> <BR>Voor de rest kan ik alleen maar achter dit initiatief staan! Veel succes ermee, jan. <BR> <BR>Koen <BR></BLOCKQUOTE></FONT></TD></TR><TR><TD><HR></TD></TR></TABLE><!-- BBCode Quote End --> <BR> <BR>Hey Koen, <BR> <BR>En hoe maak je zo´n symbolic link? <BR> <BR>Alvast bedankt voor de uitleg. <BR>Groetjes, <BR>Dave


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: 01 Mei 2003 19:02 
Offline
 
 
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 20 Sep 2002 23:00
Berichten: 166
symbolic link <BR>inloggen via ssh of telnet <BR> <BR>ff de manpage lezen <BR>man ln <BR> <BR>en daar zou normaal ergens het volgende moeten instaan <BR> <BR> <BR>ln -s $HOME/mailing/snxxxx_1 $HOME/map/leiding <BR> <BR>ff uitleggen <BR>1) ln -s legt een symbolic link <BR>2) $HOME zorgt dat het in je home directory gebeurd <BR>3) $HOME/mailing/snxxxx_1 is de file naar waar je wijst <BR>4) map is de map voor de doelbestanden dus eerst aanmaken via mkdir map (kies zelf een naam voor de map) <BR>5)dus als je nu de file $HOME/map/leiding oproept open je $HOME/mailing/snxxxx_1 <BR> <BR>zo simpel is dat <BR> <BR>


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: 05 Mei 2003 12:16 
Offline
 
 
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 04 Jul 2002 23:00
Berichten: 22
Woonplaats: Oud-Turnhout
<!-- BBCode Quote Start --><TABLE BORDER=0 ALIGN=CENTER WIDTH=85%><TR><TD><font size=-1>Quote:</font><HR></TD></TR><TR><TD><FONT SIZE=-1><BLOCKQUOTE> <BR>On 2003-05-01 20:02, sn0857 wrote: <BR>symbolic link <BR>inloggen via ssh of telnet <BR> <BR>ff de manpage lezen <BR>man ln <BR> <BR>en daar zou normaal ergens het volgende moeten instaan <BR> <BR> <BR>ln -s $HOME/mailing/snxxxx_1 $HOME/map/leiding <BR> <BR>ff uitleggen <BR>1) ln -s legt een symbolic link <BR>2) $HOME zorgt dat het in je home directory gebeurd <BR>3) $HOME/mailing/snxxxx_1 is de file naar waar je wijst <BR>4) map is de map voor de doelbestanden dus eerst aanmaken via mkdir map (kies zelf een naam voor de map) <BR>5)dus als je nu de file $HOME/map/leiding oproept open je $HOME/mailing/snxxxx_1 <BR> <BR>zo simpel is dat <BR> <BR> <BR></BLOCKQUOTE></FONT></TD></TR><TR><TD><HR></TD></TR></TABLE><!-- BBCode Quote End --> <BR> <BR>Thanx for the info. <BR> <BR>Groetjes, <BR>Dave


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: 05 Mei 2003 12:18 
Offline
 
 
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 04 Jul 2002 23:00
Berichten: 22
Woonplaats: Oud-Turnhout
<!-- BBCode Quote Start --><TABLE BORDER=0 ALIGN=CENTER WIDTH=85%><TR><TD><font size=-1>Quote:</font><HR></TD></TR><TR><TD><FONT SIZE=-1><BLOCKQUOTE> <BR>On 2003-01-14 01:48, jorisp wrote: <BR>amaai jan, da zou dus echt wel een ramp zijn. <BR> <BR>bij ons zitten alle leden enz. in database. <BR>leden hebben ook een cat-id (bv. welp of leider enz.) <BR>in functie van cat-id worden die files (mailinglist en emailaliases) dan door een script aangemaakt. <BR>leden kunnen zelf hun mailadres wijzigen en zo worden dus de mailinglist automatisch up-to-date gehouden. <BR> <BR>ik veronderstel dat we dan wel in de database kunnen schrijven? <BR>en heb je die files snxxxx_01 enz. dan nog effectief nodig voor verdere afhandeling van mail gedoe? zonee, waarom niet direct uit database halen? <BR> <BR>waarom een dergelijke opzet (zoals bij ons) niet aanbieden aan alle scoutnet-leden? als je dit haalbaar acht, kan ik hierbij mss wel helpen. <BR> <BR>Joris <BR></BLOCKQUOTE></FONT></TD></TR><TR><TD><HR></TD></TR></TABLE><!-- BBCode Quote End --> <BR> <BR>Hier ben ik eigenlijk ook al een tijdje naar op zoek. <BR>Bestaat de mogelijk om deze leuke goodie over te nemen? <BR>En nu ik toch maar aan het vragen ben... <BR>Is dit moeilijk te implementeren? <BR> <BR>Alvast bedankt voor de info! <BR> <BR>Groetjes, <BR>Dave


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: 06 Mei 2003 19:05 
Offline
 
 
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 30 Jul 2002 23:00
Berichten: 209
Woonplaats: Kortrijk, Gent, Antwerpen
Wij wachten ook al een tijdje af tot er een eenvoudiger systeem is om de maillijsten te beheren. <BR>Eenvoudiger is voor ons: db met webinterface en mogelijkheid om met eigen php-script de maillijst up to date te houden uit een bestaande db. <BR> <BR>Onze bestaande maillijst van de leiding is een beetje in onbruik geraakt door een intranet, maar als back-up en extra service voor belangrijke zaken zouden we wel terug een maillijst willen. <BR>Alhoewel maillijsten de laatste tijd nogal snel in spamfilters geraken bij de gewone gebruikers (bvb hotmail).

_________________
12e jeugdwerksite van 2004
11e jeugdwerksite van 2005


Omhoog
 Profiel  
 
Berichten weergeven van de afgelopen:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Reageren op dit onderwerp  [ 10 berichten ] 

Alle tijden zijn UTC + 1 uur


Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 41 gasten


U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit forum
U mag geen reacties plaatsen op onderwerpen in dit forum
U mag uw berichten niet wijzigen in dit forum
U mag uw berichten niet verwijderen in dit forum
U mag geen bijlagen plaatsen in dit forum

Zoeken naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Vertaald door phpBBservice.nl.