Scoutnet vzw

We connect scouts!
Het is momenteel 27 Apr 2024 18:46

Alle tijden zijn UTC + 1 uur




Plaats een nieuw onderwerp Reageren op dit onderwerp  [ 20 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: 06 Nov 2003 10:27 
Offline
Site Admin
Site Admin
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 17 Jul 2002 23:00
Berichten: 1522
Woonplaats: Wetteren
Hallo iedereen,

Onze splinternieuwe site is on-line, en eigenlijk zijn we daar best trots op. Het is zowaar een titanenwerkje geworden om de meer dan 145 php-pagina's eigenhandig en met Notepad te coderen, maar het resultaat mag er wel wezen.

Ga gerust eens kijken! Je vindt ons op http://www.scoutsmeerdaal.be.

Cya!

To


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: 06 Nov 2003 10:37 
Offline
Site Admin
Site Admin
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 31 Aug 2002 23:00
Berichten: 473
Woonplaats: Tongerlo
To schreef:
Hallo iedereen,

Onze splinternieuwe site is on-line, en eigenlijk zijn we daar best trots op. Het is zowaar een titanenwerkje geworden om de meer dan 145 php-pagina's eigenhandig en met Notepad te coderen, maar het resultaat mag er wel wezen.

Ga gerust eens kijken! Je vindt ons op http://www.scoutsmeerdaal.be.

Cya!

To


Inderdaad een titanenwerk. Nu nog een link naar http://www.scoutnet.be en je hebt mijn stem 8)


Omhoog
 Profiel  
 
 Titel:
BerichtGeplaatst: 06 Nov 2003 13:00 
Offline
 
 
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 05 Jul 2002 23:00
Berichten: 52
Woonplaats: Bilzen
Ziet er inderdaad goed uit! Heb al gemerkt dat site die met notepad of andere texteditors (ultraedit in mijn geval) "geprogrammeerd" zijn er over het algemeen beter uit zien, dan de sites gemaakt met ne wizard van frontpage e.d.

Keep up the good work!
Frederik
http://www.schorave.be


Omhoog
 Profiel  
 
 Titel:
BerichtGeplaatst: 06 Nov 2003 21:27 
Offline
 
 
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 30 Jul 2002 23:00
Berichten: 209
Woonplaats: Kortrijk, Gent, Antwerpen
Proficiat met de vernieuwde site. Er staat veel info op, da's leuk en het ziet er grafisch ok uit.

Enkele bedenkingen (opbouwend bedoeld)
* Een intro is leuk maar dat gaat snel vervelen.
* Oorspronkelijk vond ik heel weinig info op de site, toen ik in IE ging kijken heb ik een nieuw menu ontdekt, maar het was daar maar half zichtbaar (zat achter rechterrand en scrollen ging niet). Normaal surf ik met Opera.
* Waarom maak je het jezelf zo moeilijk? Php is toch bedoeld om alles eenvoudiger te maken. Waarom maak je per tak eigen pagina's met hopen handwerk en waarom gebruik je nog frames?

Automatiseren, da's de boodschap!

Ik weet niet hoe de andere webmasters er over denken maar ik zou het wel leuk/interessant vinden als we zo af en toe commentaar kunnen geven op elkaars website. Alleen maar om verbeteringen en nieuwe ideeën aan te brengen, niet om af te breken. Bijvoorbeeld elke week een andere scoutssite.


Omhoog
 Profiel  
 
 Titel:
BerichtGeplaatst: 07 Nov 2003 12:33 
Offline
Site Admin
Site Admin
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 17 Jul 2002 23:00
Berichten: 1522
Woonplaats: Wetteren
Bedankt voor de reacties. Even wat antwoorden op de bedenkingen van Sibbe (ook goed bedoeld):

> Intro: inderdaad, maar mijn ervaring (uit de intro van vorig jaar) is dat deze best (lang) mag zijn; als je hem twee keer gezien hebt maak je er een gewoonte van onmiddellijk op skip te drukken. Misschien zet ik er later nog een knopje bij om (via cookie) de intro voor wie dat wenst voor goed uit te schakelen. (ps: als je naar een subdomein surft, bv. kapoenen.scoutsmeerdaal.be, wordt de intro overgeslagen)

> Opera: daar hebben we de site nog niet mee bekeken. Bedoeling bij de start van onze nieuwe website was in elk geval dat hij voor iedereen vlot toegankelijk moest zijn; dus ook voor niet Internet Explorer-gebruikers of mensen met een 600*800 schermresolutie. Al ziet de site er ongetwijfeld het beste uit voor bezoekers die IE gebruiken (goed voor 87% van de gebruikers), gewoon omdat je daar gegarandeerd alles (incl. menu) te zien krijgt en omdat je ook steeds je venstergrootte kan wijzigen. Daar 100% height niet wordt ondersteund door Mozilla en Netscape, wordt bij deze bezoekers de schermgroottte vastgezet volgens hun schermresolutie. Op welke resolutie zit jij? In elk geval: je mag mij altijd eens een printscreen bezorgen, dan gaan we eens na wat we kunnen doen.

> Over de takpagina's: kon inderdaad nog geautomatiseerder. Het zijn echter onze eerste stappen met MySQL en php, en dus leek het ons veiliger en voorlopig sneller om toch nog met afzonderlijke pagina's voor takken te werken.

> Over frame's: we maken gebruik van een iframe. Ik weet dat sommigen daar tegen zijn, maar ons leek het toch de beste oplossing. En daar hebben we een paar redenen voor:
° Het inladen van een belangrijk deel van de site (alles wat niet in het frame zelf staat) moet maar één keer gebeuren. Dat vonden we vooral belangrijk omdat de inlaadtijd van het menu (ongeveer hetzelfde als dat van vvksm) vrij lang duurt.
° Onze ervaring is dat dit het makkelijkste surft. Op die manier blijft het menu en de links naar de takpagina's steeds binnen het scherm. Als je met tabellen werkt bijvoorbeeld, moet je bij een pagina steeds helemaal naar boven scrollen om terug aan het menu te geraken.

Anyway, zoals met elke webstek: een website is nooit **af** en kan altijd wel verbeterd worden. Onze website is nog lang niet **af**, maar andere opmerkingen of suggesties altijd welkom!

Virtuele groet,

To

ps: ik vind je voorstel voor een soort "site van de week" een goed idee. Moet misschien een beetje georganiseerder gebeuren?


Omhoog
 Profiel  
 
 Titel:
BerichtGeplaatst: 07 Nov 2003 13:27 
Offline
 
 
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 04 Jul 2002 23:00
Berichten: 501
Woonplaats: Reet
Onze nieuwe site heeft ook een intro omdat de meerderheid voorstander was. Ik was ook al met het idee aan het spelen om met cookies te werken daarvoor :)


Is 1 website per week misschien niet wat weinig?
(kdenk dat er 'zeker) in het begin toch wel wat belangstelling voor zal zijn)

gs


Omhoog
 Profiel  
 
 Titel:
BerichtGeplaatst: 07 Nov 2003 18:44 
Offline
 
 
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 30 Jul 2002 23:00
Berichten: 209
Woonplaats: Kortrijk, Gent, Antwerpen
Ik reageer graag terug. Voor wie mij niet kent zeg ik het op voorhand, ze zeggen dat ik nogal veel in de gebiedende wijs schrijf, maar het is gewoon mijn mening hoor, je doet ermee wat je wilt hé. U vooral niet aangevallen voelen graag.

Intro: is idd heel leuk maar mij stoort het vooral, zeker als je een site veel bezoekt. 2 jaar geleden had ik er ook een intro opgezet met cookie, maar de meeste komen naar de site via andere pc's en dus kreeg ik daar altijd commentaar op.

Niet MSIE: idd de minderheid, alle problemen zijn eigenlijk opgelost als je met standaarden werkt. 100% height staat bvb in geen enkele html-standaard. Ik surf op 1400px breed.

Frames: ik heb het getest toen ik de frames uit onze site haalde, het menu was in flash en ik had het gevoel dat het sneller ging zonder frames alsof de browser het moeilijker vond om een onderste frame te vervangen dan de hele scherm, leve de browsercache als het op downloaden van de menubestanden aankomt (maar voor andere dingen is die cache super ambetant, nog altijd zijn er die de onderhoudpagina van scoutnet krijgen van tijdens de serverupgrade, da ze keer op F5 leren duwen hé). Maar het kan zijn dat jullie menu meer vraagt van de browser om het op het scherm te zetten. Een menu dat bovenin blijft staan vind ik net ambetant omdat je altijd ong 100px in hoogte verliest. Als je via zoekmachines op een pagina terecht komt, ben je het menu kwijt. Je kan geen link doorgeven, zo van: kijk eens op die pagina.

Nog iets gevonden: de on mouse over's van het takmenu komen wat achter, de afbeeldingen worden pas geladen als je erover gaat terwijl je dat ook op voorhand kan laten doen.

52 site's op een jaar zijn toch heel veel? Ik zou de sitechecks liever niet als hype zien zodat het binnen enkele weken weer uitgestorven is. Liever diep en goed ingaan op een site. Mensen die moeten wachten zullen de rest ook blijven volgen en hopelijk ook meehelpen om te 'sitechecken'.


Omhoog
 Profiel  
 
 Titel:
BerichtGeplaatst: 12 Nov 2003 14:39 
Offline
 
 
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 17 Jan 2003 0:00
Berichten: 483
Woonplaats: boekhoute
Over die menu's:
bij onze site is dat een gewoon tabelletje, via een php script weet hij op welke pagina hij zit en geeft hij dan de juiste afbeeldingen voor de menu-items zodat het lijkt alsof je een mooi uitklapbaar menu hebt. Dat heeft zo zijn voordelen: het is superlicht. (a gerust eens een kijkje nemen, ergens in dit chatforum kan je commentaar over mijn site kwijt). Als je met een javascript werkt dat steeds herladen wordt dan krijg je (zoals bij mij op kot) het geval dat als je een trage computer hebt je eindeloos moet zitten wachten eer dat javascriptmenu ingeladen is en verwerkt. Dit is redelijk vervelend als je ergens snel wilt zijn,... Daarom vind ik dat jullie, scouts meerdaal, de juiste keuze hebben gemaakt, om hier in dit geval met frames te werken.

voila,
een stevige linker,
wim


Omhoog
 Profiel  
 
 Titel:
BerichtGeplaatst: 14 Nov 2003 0:55 
Offline
 
 
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 13 Nov 2003 0:00
Berichten: 20
- Dood aan alle intro's. Jouw site draagt onnodig bij aan RSI. De gebruiker is lui en wil geen enkele keer teveel klikken.

- Dood aan alle intro's, zéker degene met muziek. Speel nooit ongevraagd muziek af. Daarmee hijack je de computer van de gebruiker.

- Het logo links boven moet linken naar de home page.

- De structuur van het menu zit volledig fout. "Leuk", "Praktisch", "Archief", dat slaat allemaal nergens op. Volledig herdenken in functie van de gebruiker.

- Het fancy rolldown menu is totaal onhandig, zeker als de gebruiker (een kabouter, een moeder) in een submenu moet zitten mikken (bvb. "nieuws > nieuwe lokalen > meer weten"). Probeer maar eens. Weg ermee.

- De contactinformatie onderaan elke pagina ontbreekt.

- De laatste breadcrum mag nooit aanklikbaar zijn (bvb. in "nieuws > nieuws over de site" mag "nieuws over de site" niet aanklikbaar zijn), want die linkt naar de pagina zelf. Bij het klikken op een link verwacht de gebruiker dat hij terechtkomt op een nieuwe pagina, maar er gebeurt niks, dus hij denkt "het is kapot". Frustrerend.

- Maak korte pagina's, zodat de gebruiker niet hoeft te scrollen. De meeste pagina's zijn goed, maar een aantal kunnen nog ingekort of opgesplitst worden.

- Onderaan elke pagina staat iets als "Deze pagina werd al 36 keer opgevraagd.". Dit is interne statistische informatie. De gebruiker heeft daar geen enkele boodschap aan. Pure schermvervuiling.

Voor de rest is het een mooie site qua vormgeving. Proficiat.


Omhoog
 Profiel  
 
 Titel:
BerichtGeplaatst: 16 Nov 2003 17:25 
Offline
Site Admin
Site Admin
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 17 Jul 2002 23:00
Berichten: 1522
Woonplaats: Wetteren
Ok, pitkonijn, bedankt voor de opmerkingen. Ik waag me toch even aan het weerleggen van enkele van jouw statements...

> Intro: ben je wel tevreden als de intro automatisch doorschakelt naar de homepage (dus zonder eerst te klikken op "naar de website")? Zo nee, waarom ben je zo gekant tegen intro's? Mogen er dan ook geen intro's zijn bij TV-programma's, geen opstartscherm bij het opstarten van een programma,... ? Ik weet dat intro's na 4 keer beginnen te vervelen, maar heb er totaal geen problemen mee om even onderaan op "skip" te klikken. Btw: wat betekent RSI?

> Structuur site: we hebben net geprobeerd om de eerder wanordelijke toestand van de vorige site te reorganiseren in een duidelijke structuur. Is het dan niet logisch dat je in "Archief" alles vindt over onze geschiedenis, de oudleiding,... , en dat je bij "Praktisch" terecht kunt voor alle praktische info, zoals de leidingslijst, contactinformatie, info over het uniform, enzovoort?

> Het dropdown-menu: vind je het te moeilijk om te navigeren, dan kan je gewoon klikken op de hoofd- of subcategorieën. Van daaruit klik je gewoon door. Ook niet goed (want "de bezoeker is lui en wil geen enkele keer teveel klikken")? Heb je dan een beter voorstel? We kunnen toch moeilijk op elke pagina een sitemap (140 links) plaatsen?

> Statistische informatie onderaan elke pagina: oorspronkelijk was het niet de bedoeling deze info weer te geven, maar uiteindelijk hebben we ze toch laten staan en kregen er totnutoe alleen maar positieve reacties over. Maar zoals je in een andere sitecheck zegt: luister niet naar wat de bezoeker verwacht; "een goede site heeft geen nood aan democratie, maar aan expertise."

Voor alle duidelijkheid: ik ben blij met de commentaar en suggesties van jouw (en de anderen), maar vind je reacties nogal zwart-wit en soms wat overdreven... In elk geval: we zullen de opmerkingen zeker meenemen naar verdere updates van onze webstek.

Linker,

To


Omhoog
 Profiel  
 
 Titel:
BerichtGeplaatst: 16 Nov 2003 19:06 
Offline
 
 
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 05 Jul 2002 23:00
Berichten: 52
Woonplaats: Bilzen
To schreef:
> Intro: ben je wel tevreden als de intro automatisch doorschakelt naar de homepage (dus zonder eerst te klikken op "naar de website")? Zo nee, waarom ben je zo gekant tegen intro's? Mogen er dan ook geen intro's zijn bij TV-programma's, geen opstartscherm bij het opstarten van een programma,... ? Ik weet dat intro's na 4 keer beginnen te vervelen, maar heb er totaal geen problemen mee om even onderaan op "skip" te klikken. Btw: wat betekent RSI?


Ellow ff reageren ;-)
Intro's zijn cool! Enkel alleen maar de eerste keer. 't Zou tof zijn moest ge met cookies bijhouden of ik de intro al gezien heb, zo ja, gewoon de home page tonen. (Als ik dan mijn cookies wis, dan is dat mijn probleem)

Opstartschermen bij programma's worden meestal getoond om de gebruiker te laten weten dat er wel degelijk iets aan het gebeuren is, en vertraagd in de meeste gevallen het proces van het opstarten niet.

Intro's bij tv programma's zijn altijd cool, zo weet je dat je favoriete reeks gaat beginnen en dat je nog 30 seconden hebt om naar de wc tegaan, ne cola te halen en ne zak chips open te trekken, zonder dat je iets moet missen. Wanneer ik surf, heb ik die vorige handelingen al gedaan en wil ik onmiddelijk overgaan tot keihard interactief surfen ;-)

RSI = Repetitive Strain Injury. Door verkeerd gebuik van toetsenbord en muis kan je dit krijgen. Zeer pijnlijk en er valt weinig aan te doen, buiten rusten dan. 'k Heb er soms last van. Vroeger kregen de madammekes dat van te haken.

Om af te sluiten even dit nog vermelden (heeft niets met uwe site te maken, maar in het algemeen):
Hoe knap een site ook gemaakt is, als hij niet up-to-date is, dan is hij waardeloos! Liever een simpel up-to-date siteje dan een super mega flashie site met reklame voor de spagetti dag van vorige maand.

Groeten
Frederik
http://www.schorave.be


Omhoog
 Profiel  
 
 Titel:
BerichtGeplaatst: 18 Nov 2003 2:35 
Offline
 
 
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 13 Nov 2003 0:00
Berichten: 20
INTRO
- Een gebruiker komt naar de site om bvb. informatie op te zoeken. Die intro is enkel een obstructie voor hem. Een intro is inderdaad nog een verfoeilijk restant van het direct mappen van klassieke documenten (titelblad) naar het net. Weg ermee.

STRUCTUUR MENU
- Klikken op "Nieuws" > "Overzicht" brengt je - voor zover ik zie - naar dezelfde pagina als klikken op "Home". Dit is dus een totaal overbodig menu-item. Weglaten.

- Onder "Archief" staat "Geschiedenis". Zoek de logica. Ik vind ze niet.

- Wat is het verschil tussen "oudleidingslijsten" en "oudleidingsgegevens"? Dit is niet in 1 oogopslag duidelijk. Zelfs niet in twee of drie.

- Onder "Nieuws" staat "Nieuwe lokalen". Dit zou beter samen staan met "Geschiedenis".

- Het "Nieuwsarchief" is geen apart menu-item waard. Link gewoon naar de oudere artikelen vanuit de pagina met de huidige artikelen.

- Menutitels als "Praktisch" en "Leuk" geven geen énkele aanwijzing voor de gebruiker wat hij daaronder mag verwachten. Vaagheid troef.

- De oude leidingslijsten moeten logischerwijs gelinkt staan van bij de huidige leidingslijsten. Nu heb je op twee totaal onafhankelijke plaatsen in uw menustructuur leidingslijsten staan: onder "Archief" en onder "Praktisch".

Uw structuur moet je zélf aanpassen, maar je vraagt een aanzet, vandaar:
Alles wat met de groep te maken heeft, kan je groeperen: geschiedenis, nieuwe lokalen, materiaalverhuur, uniform.
Alles wat met contactinformatie / manieren van reageren / interactiviteit te maken heeft, kan je samen plaatsen: leidingslijst (met een link naar de oudleidingslijst), gastenboek, mailinglist, e-mailadressen groepsleiding.

ROLL-DOWN MENU
- Dat menu is niet handig. Ik daag u nogmaals uit. Probeer bvb. eens "Activiteiten" > "Zeepkistenrace" > "2002". Of beter nog, laat uw moeder dat proberen. Het is frustrerend.
- Een gebruiker verwacht dat bij het klikken op een menu-item met een driehoekje naast er zich een submenu opent. Dit is zo in alle andere applicaties. Nu gebeurt er echter iets helemaal anders: het menu verdwijnt en er verschijnt een nieuwe pagina. Foei, stout menu. In de vuilbak ermee.

ONDER CONSTRUCTIE
- bij "oudleidingslijsten" en bij "spelletjes" staat "Nog even geduld - weldra on-line! ". Dit is des duivels. Nooit doen. Je kan eventueel op een aparte pagina zeggen wat je nog allemaal van plan bent aan de website toe te voegen, maar zelfs dit is gevaarlijk.

- Ik zie echt niet in wat die "Deze pagina werd al 1443 keer opgevraagd." daar staat te doen. Het brengt de gebruiker niks bij en toch staat dat op elke pagina. Er moet zo weinig mogelijk op uw scherm staan, zodat de gebruiker zo weinig mogelijk moet lezen om te vinden wat ie zoekt. Vandaar: Schermvervuiling.

Ik heb nergens gezegd "luister niet naar wat de bezoeker verwacht;" wel integendeel.


Omhoog
 Profiel  
 
 Titel:
BerichtGeplaatst: 18 Nov 2003 3:08 
Offline
 
 
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 17 Jan 2003 0:00
Berichten: 483
Woonplaats: boekhoute
pitkonijn, je geeft overal redelijk veel opbouwende kritiek, alleen stel je het soms wel heel erg zwart-wit... kan je je even kort voorstellen, en een site geven van jou groep?? Iedereen op dit forum "kent" elkaar via zijn/haar site, maar bij jou staat er geen vermelding naar een of andere webstek...

en voor de rest: To, goed bezig, nu nog de ontbrekende pagina's invullen (ik moet dat zelf ook nog doen op de site van onze groep, maar tijd... tijd... tijd....)

een stevige linker
wim


Omhoog
 Profiel  
 
 Titel:
BerichtGeplaatst: 18 Nov 2003 10:36 
Offline
 
 
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 05 Jul 2002 23:00
Berichten: 52
Woonplaats: Bilzen
Tip voor alle webmasters:

Gebruik noooooit "under construction" pagina's!

Is het niet klaar? Zet het dan niet op je site. Of commentarieer de menu regels desnoods uit.

Under construction pagina's worden weleens vergeten, en als je na een half jaar nog van die pagina's tegenkomt... Ik vind dat dan altijd spijtig.

Groeten
Frederik


Omhoog
 Profiel  
 
 Titel:
BerichtGeplaatst: 18 Nov 2003 11:28 
Offline
 
 
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 17 Jan 2003 0:00
Berichten: 483
Woonplaats: boekhoute
daarin heb je zeker gelijk, maar soms is de verleiding te groot.... en wil je laten zien aan welke pagina's je allemaal bezig bent... ik ben nu al een tijdje bezig met websites en ik trap er ook nog in...


Omhoog
 Profiel  
 
Berichten weergeven van de afgelopen:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Reageren op dit onderwerp  [ 20 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn UTC + 1 uur


Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 23 gasten


U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit forum
U mag geen reacties plaatsen op onderwerpen in dit forum
U mag uw berichten niet wijzigen in dit forum
U mag uw berichten niet verwijderen in dit forum
U mag geen bijlagen plaatsen in dit forum

Zoeken naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Vertaald door phpBBservice.nl.