Scoutnet vzw

We connect scouts!
Het is momenteel 27 Apr 2024 16:31

Alle tijden zijn UTC + 1 uur




Plaats een nieuw onderwerp Reageren op dit onderwerp  [ 11 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: 07 Nov 2003 3:24 
Offline
 
 
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 17 Jan 2003 0:00
Berichten: 483
Woonplaats: boekhoute
Hello

Sinds eind september hebben wij met onze groep een nieuwe site. Deze site is volledig opgebouwd uit php. Alle tekst zit in een ruime database (ruim 700 paragrafen), de menustructuur, de opbouw van het fotoalbum verloopt ook automatisch (nieuw album toevoegen is gewoon een directory aanmaken en daarin de foto's zetten, afhankelijk van de plaats en de naam van het album zet hij die in de juiste categorie, geeft er automatisch 'new' bij voor twee weken, ordent per datum, ...)

Nu zou ik graag wat feedback krijgen van jullie:
wat kan er beter, wat is storend,....

Ik ben ook bezig met het verwerken van de grote totemdatabase van vvksm. Een resultaat kan je vinden op http://www.scoutsboekhoute.be/site_test/test

Dus: geef commentaar alstublieft... http://www.scoutsboekhoute.be
We connect scouts...

Alvast bedankt


Omhoog
 Profiel  
 
 Titel:
BerichtGeplaatst: 07 Nov 2003 9:11 
Offline
 
 
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 04 Jul 2002 23:00
Berichten: 501
Woonplaats: Reet
Zie er goed uit,
Wat misschien wel storend is, is dat als je over de links gaat, dat de stausbalk wordt aangepast, dus je ziet niet naar waar de link gelegd wordt.

Heb je eigelijk alle scripts zelf geschreven?

gs


Omhoog
 Profiel  
 
 Titel:
BerichtGeplaatst: 07 Nov 2003 11:29 
Offline
 
 
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 30 Jul 2002 23:00
Berichten: 209
Woonplaats: Kortrijk, Gent, Antwerpen
Mooi. Alles geautomatiseerd laten werken, zo moet het.

Het geheel vind ik goed, dus ga ik enkel wat details behandelen.
* Als je op het gastenboek (rechts) klikt kan je et enkel tekenen en op die pagina is er geen link om het te lezen (in het volledige menu wel). Beetje verwarrend.
* De random fototjes zijn leuk, zie dat je mijn 'verklein'-script gebruikt hebt. Ik ben nog bezig met de random functie voordat het echt online komt. Nieuwsgierige mensen weten momenteel niet vanwaar die foto komt. Je kan er een link op zetten naar het grotere formaat, in het juiste album zodat de rest ook bekeken kan worden. Zo doe ik het toch.
* Nu alles op punt staat, misschien tijd om er gevalideerde html van te maken?
* Ivm die totemdatabase, ik heb me er vorig jaar eventjes mee beziggehouden. Ik zag het niet zitten om al die gegevens in een eigen db te steken (vooral eerst ergens de data uithalen). Dan heb ik maar automatische links voorzien op de totems van de leiding naar de pagina van VVKSM met de uitleg over die totem. Bovendien is er nu een nieuw totemboek uit met meer totems en andere teksten, dus eigenlijk is die db een beetje verouderd. Ik zou eigenlijk graag de nieuwe totems digitaal krijgen, heb al aangevraagd bij VVKSM.
* Is alles aan te passen door de leiding via een cms of intranet?
* Er staat veel info op, da's leuk maar soms vraag ik me wel de relevantie af voor op een groepssite. Bvb alles ivm techniek, dat staat toch al allemaal bij VVKSM of andere sites en uitgebreider.


Omhoog
 Profiel  
 
 Titel:
BerichtGeplaatst: 07 Nov 2003 12:54 
Offline
Site Admin
Site Admin
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 17 Jul 2002 23:00
Berichten: 1522
Woonplaats: Wetteren
Dat het een knappe site is, kan ik alleen maar bevestigen. Well done!

Ook ik heb nog een opmerking en een paar vraagjes:

> Ik vind geen leidingsgegevens (enkel naam, maar geen adresgegevens). Misschien interessant om die toe te voegen (handig voor ouders met een dringende vraag maar zonder telefoonnummer)? Deze adresgegevens kunnen bij onze site door de leiding zelf aangepast worden, zodat ze steeds up-to-date (zouden moeten) zijn.

> De kalender voor alle takken samen vind ik een goed idee. Worden deze gegevens door jouw of door de takleiding zelf ingevoerd? Wij zouden het invoeren van een maandprogramma (zowel php- als doc-versie) willen automatiseren, zodat leiding dat zelf kan, maar vrezen dat dit alles voor de leiding iets te technisch zal worden. Iemand anders ervaring met het doorgeven van zulke taken aan leiding?

> Ook de verjaardagen-kalender is erg leuk. Ik neem aan dat je contrab gebruikt (cfr. topic een paar maanden geleden). Hoe zijn die ledengegevens ingevoerd? Rechtstreeks vanuit het ledenpakket van VVKSM, of manueel? We zouden iets gelijkaardigs willen proberen, maar weten niet hoe we al die date in onze database moete krijgen.

> Voor de statistieken werken we gelijkaardig als jullie. Maar we zouden er graag ook grafiekjes van maken (met GD). Iemand ervaring mee?

> Foto-albums: werkt heel goed precies! Ons foto-album zal er gelijkaardig uitzien, maar we zijn er nog niet goed uit of we ook voor commentaar en/of afzonderlijke hits zullen werken. Hoe gebeurt dat bij jullie? Hebben jullie per album een afzonderlijke database voor de commentaren en het aantal hits/foto? (zo ja: werkt dit niet redelijk ingewikkeld?)

Kortom: keep on the good work!

To


Omhoog
 Profiel  
 
 Titel:
BerichtGeplaatst: 11 Nov 2003 4:12 
Offline
 
 
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 17 Jan 2003 0:00
Berichten: 483
Woonplaats: boekhoute
hello,

hier een reactie op jullie opmerkingen (waarvoor dank trouwens, laat ze maar komen)

(*)Over adres- en telefoongegevens van leiding. Het is inderdaad zo dat dit er nog niet bij staat. En dit zal er ook niet bij komen. Omdat ikzelf en onze groep tegen het plaatsen van persoonlijke gegevens op internet zijn. Wel zal er nog het e-mail adres per tak bij de leiding komen te staan, en wat meer informatie (in welke takken hebben ze vroeger gestaan, wat is hun totem, hun hobbies, een fotootje,...)

(*)Als het leidershoekje (waar momenteel hard aan gewerkt wordt) af is zal elke leiding (via een eenvoudige form) zelf activiteiten kunnen toevoegen. Dit hebben we bij de vorige versie van onze site ook toegepast en dat werkte goed. Ook zit ik met het idee om de uitnodigingen (doc, pdf, jpg,...) te kunnen laten uploaden. Je kan dat ook doen via een eenvoudige form zodanig dat die de juiste datum, tak, titel,... mee krijgt.

(*)De verjaardagskalender wordt niet via crontab gedaan. Je doet eerst een export (naar csv bestand) van het vvksm-programma en voert dit dan in (nadat je zelfd de kolommen en dergelijke hebt aangemaakt in je scoutnet-db). Dan laat je een scriptje die gegevens er uit halen met bijvoorbeeld een datum tussen nu en twee weken.

(*)Wat betreft de statistieken heb ik geen ervaringen met het maken van afbeeldingen en dergelijke. Een groot overzicht van de statistieken krijg ik door middel van awstats.

(*)Ik heb voor het fotoalbum twee databases: een die het aantal keer dat een foto bekeken wordt bijhoudt, en een die de commentaar bij houdt. Het fotoscript is zodanig geschreven dat de gegevens per foto opgeslagen worden aan de hand van de plaats (directories) waar de foto in staat. Per foto wordt dan een directorie en het nummer van de afbeelding doorgegeven in de adresbalk (foto_lezen.php?dir=/fotoalbum/verkenners/startdag&nummer=4) Als je interesse zou hebben moet je me maar eens een mailtje sturen. Wat betreft de commentaar: ik controleer regelmatig of er bij de commentaar geen kwetsende zaken zijn. Is dit het geval dan delete ik die (is nog niet gebeurd). Ik sla ook telkens het ip op van diegene die commentaar toevoegd, dus zou dit eventueel kunnen blokkeren dan (maar heb daar nog geen scriptjes voor geschreven omdat er nu nog geen misbruik van wordt gemaakt)

(*)Idd, aan het gastenboek moet ik nog eens werken, maar dikwijls is tijd de belemmerende factor...

(*)Over de random foto: eerst en vooral bedankt voor het scriptje dat de foto's verkleint Sibbe. Hij haalt nu een random foto uit ons groot fotoalbum en plaats die op elke pagina. Ik heb er nu ook voor gezorgd dat als je op het fotoalbum klikt rechtstreeks in het juiste album terecht komt. (bedankt voor de tip)

(*)Wat je bedoelt met 'gevalideerde html' is me niet helemaal duidelijk, graag een woordje uitleg aub

(*)over de totemdatabase: je hebt wel deels gelijk, maar ik denk niet dat er in de nieuwe totemmap veel wijzigingen door zijn gevoerd, en het is een leuk hebbedingetje, dat eenmaal het af is, zijn bijdrage aan de site zal brengen denk ik

(*)er is nog geen intranet, maar daar ben ik volop aan bezig. Eenmaal af zal de leiding daar activiteiten aan onze kalender kunnen toevoegen, uitnodigingen uploaden, verslagen downloaden en bekijken, hun gegevens aanpassen,...

(*)dat er veel informatie op staat die je op elke scoutssite terugvindt vind ik persoonlijk niet zo erg. Het brengt eerder iets bij aan de site. Maar zoals altijd zullen meningen verschillen

(*)dat er bijna bij elke link een statusbar message is die niet de url weergeeft heb ik express gedaan omdat die url 1) heel erg lang is en 2) je er zo goed als niets aan hebt. Ik denk niet dat je veel hebt aan http://www.scoutsboekhoute.be/site/star ... ak_id=geen
Alle pagina's hebben een nummer, momenteel 129 pagina's om precies te zijn.

(*)Ja, alle scriptjes (behalve het verkleinen van een foto via php) heb ik zelf geschreven. Veel vloeken, errors, toetsenbordinslagen en dergelijke hebben geleid tot wat je nu kan zien op http://www.scoutsboekoute.be De scripts die ik geschreven heb kan ik gebruiken voor andere sites (binnenkort site maken voor jeugdraad van mijn dorpje) De volgende stap is leren werken met templates. Doet dit iemand al ...???

Ziezo, dit was het wel ongeveer, als er nog opmerkingen zijn, schrijf ze hier gerust neder... Als er mensen vragen hebben over de technische details van bepaalde zaken, mail me gerust.

een stevige linker,
wim -trouwe secretarisvogel- de craene
vvks michiel de ruyter
boekhoute


Omhoog
 Profiel  
 
 Titel:
BerichtGeplaatst: 11 Nov 2003 14:56 
Offline
 
 
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 30 Jul 2002 23:00
Berichten: 209
Woonplaats: Kortrijk, Gent, Antwerpen
* Leidingsgegevens: ook bij ons komen er geen adresgegevens of telefoonnummers op de site. Volgens de wet op de privacy moet je van alle mensen waarvan je hun persoonlijke gegevens publiceert de toestemming hebben. En dit is dan best schriftelijk, daar begin ik dus niet aan (107 leiding). Emailadres (met anti-spam maatregel) en totem komen er wel op, echte naam niet. Elke leiding kan zelf meer gegevens invoegen als ze dat willen. Emailadres, totem en foto kan iedereen weigeren.

* Leiding zelf gegevens laten toevoegen, daar heb ik al redelijk wat ervaring mee. Ze verstaan er niets van of doen het gewoon niet. Maar elk jaar wordt het beter en beter, je kan dit niet forceren. Zo hadden we twee jaar geleden het idee om een heuse activiteitenkalender (per dag) te maken voor alle takken. Gelukkig zijn we er toen nooit aan begonnen, het ging toch niet gebruikt worden. De maandelijkse programma's konden toen doorgemaild worden naar iemand van het webteam die het online plaatste (in html). Vorig jaar werd dit met een database geregeld en op het einde van het jaar kreeg de andere leiding toegang om hun eigen takprogramma's en andere aan te passen. Ook voor dit jaar hebben we de kalender in gedachten genomen, maar opnieuw afgeblazen aangezien vorig jaar slechts de helft van de takken erin slaagde hun maandprogramma online te krijgen. Nu zitten we nog altijd op maandniveau en het gaat beter en beter. Per tak werd een e-man verkozen die alles voor zijn tak regelt dat met computers en internet te maken heeft. Dat is een hele hulp voor het webteam en kan ik alle webmasters aanraden. Gewoon mensen die niet bang zijn van computers en regelmatig (de limiet ligt op wekelijks) op ons intranet kunnen komen om het een en ander te regelen.

* Gevalideerde html is html die voldoet aan de specificatie's die W3C vastgelegd heeft. W3C heeft html ontwikkelt, dat zijn dus de juiste regels. Het komt erop neer dat er geen fouten en browser-fantasietjes in je html code mogen staan. In principe zal gevalideerde html in elke browser correct werken, dus geen browser-zorgen meer. De standaard voor nieuwe sites is momenteel XHTML 1.0 Transitional, maar HTML 4.01 Transitional is minder streng en kan ook volstaan.
Volgens deze link staan er 800 fouten in je home pagina. Dit is de home van mijn site: nul fouten tegen XHTML 1.0 Transitional. Ik beweer niet dat dit noodzakelijk is, maar is een optimalisatie. Ik heb het vooral gedaan om het te leren en als referentie voor mijn studie's (zit een beetje in de richting van webontwikkeling), als ik ooit in die branche wil gaan werken is het verplicht om gevalideerde html te schrijven. Het voordeel is dat ik weet dat de site op elke browser werkt (ook gsm-browsers e.d.) en fouten opsporen gaat heel snel.

* Totems: er zijn 100 nieuwe totems in het nieuwe totemboek, sommige teksten van bestaande totems zijn aangepast. Komende zomer worden de nieuwe totems bij ons gebruikt. En opnieuw hetzelfde, het staat al op vvksm.be, op één muisklik van je eigen site verwijderd als je wil. Ik vind het niet nuttig om dit te kopieren. Maar ik begrijp dat je je site zo compleet mogelijk wilt hebben.

Je hebt zowiezo een van de betere Vlaamse scoutssites gemaakt, waavoor proficiat.


Omhoog
 Profiel  
 
 Titel:
BerichtGeplaatst: 12 Nov 2003 0:41 
Offline
 
 
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 17 Jan 2003 0:00
Berichten: 483
Woonplaats: boekhoute
Hey,

alvast bedankt voor de commentaar en tips (ik heb het aantal "fouten") al kunnen terugbrengen van 800 naar 164. Straks nog eens wat verder doen.

Wat ik me ook afvroeg is het volgende (na het bekijken van je source code): je gebruikt veel <link rel="" href="">
Wat is daar het doel en voordeel van... ?

alvast bedankt,
wim


Omhoog
 Profiel  
 
 Titel:
BerichtGeplaatst: 12 Nov 2003 16:40 
Offline
 
 
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 30 Jul 2002 23:00
Berichten: 209
Woonplaats: Kortrijk, Gent, Antwerpen
Goe bezig. Maar de laatste loodjes wegen het zwaarst, zal je het een en ander moeten gaan opzoeken. Ga je voor HTML 4.01 Transitional?

De betere browsers (niet IE dus) weten wat ze moeten doen met die link-tags. Die geven je een extra (universeel) menu om op de site te navigeren (volgende en vorige foto bvb, links altijd op dezelfde plaats). Meestal kun je dan ook gebruik maken van allerlei sneltoesten. Handig.

Scoutnet heeft die links ook, jammer dat je dan enkel volgende boodschap krijgt: "You are great..."


Omhoog
 Profiel  
 
 Titel:
BerichtGeplaatst: 13 Nov 2003 21:23 
Offline
 
 
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 17 Jan 2003 0:00
Berichten: 483
Woonplaats: boekhoute
nog mensen met commentaar ?? laat gerust komen.


Omhoog
 Profiel  
 
 Titel:
BerichtGeplaatst: 13 Nov 2003 23:21 
Offline
 
 
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 13 Nov 2003 0:00
Berichten: 20
- nooit de statusbalk overschrijven: je "breekt" de statusbalk daardoor. Gebruiker verwacht daar een URL te zien, maar neen, hij ziet nog eens krek hetzelfde

- waarom toch altijd dat eeuwige introvenster? leren jullie het dan nooit af

- rechtsboven staat "<<< vorige pagina". Compleet overbodig! Weg ermee

- op iédere pagina een random foto, dat is complete overkill. Dat is een leuk gadget totaal misbruiken.

- "we connect scouts" (linksonder): geen bewegende banners. Nooit. Dat leidt de aandacht af van de lezer.

- rechts midden zet je de jarigen. Zet daar boven "jarigen".

- rechts boven staan de taktekentjes (rugzakje, vlieger, fietsje, ...). Die zijn niet mooi getekend: te klein of gewoon slecht verkleind.

- als je linksboven op het logo klikt, dan zou je terug naar de startpagina moeten gaan. Nu gebeurt er niks

- contactinformatie ontbreekt onderaan elke pagina

- een log-in scherm (rechts onder) presenteren aan iemand die het niet kan gebruiken wekt onnodige wrevel op. Pure schermvervuiling. De bezoekers van de site hebben daar geen enkele boodschap aan.

- de kapoenenpagina is 1 lange brok tekst: totaal niet geschikt voor het net. De pagina "alles voor de welpen" doet het veel beter door overzichtelijke titeltjes boven elke alinea te plaatsen.

- bij "verhuur" staan er een aantal mini-luchtfoto's van het lokaal. Het is jammer dat je daar niet kan op klikken om ze groter te zien.

Voor de rest: chapeau, 't is een mooie site.[/list]


Omhoog
 Profiel  
 
 Titel:
BerichtGeplaatst: 17 Nov 2003 21:20 
Offline
 
 
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 17 Jan 2003 0:00
Berichten: 483
Woonplaats: boekhoute
bedankt alvast voor de commentaar...

ik heb hier nog een vraagje:
wat vinden jullie van de resolutie en grootte van de foto's in het fotoalbum?
momenteel hebben alle foto's een jpeg kwaliteit van 60, en hebben een hoogt van 500 of breedt van 450 pixels... zo komen alle foto's op een beperkte grootte op de site te staan..


Omhoog
 Profiel  
 
Berichten weergeven van de afgelopen:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Reageren op dit onderwerp  [ 11 berichten ] 

Alle tijden zijn UTC + 1 uur


Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 31 gasten


U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit forum
U mag geen reacties plaatsen op onderwerpen in dit forum
U mag uw berichten niet wijzigen in dit forum
U mag uw berichten niet verwijderen in dit forum
U mag geen bijlagen plaatsen in dit forum

Zoeken naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Vertaald door phpBBservice.nl.