Scoutnet vzw

We connect scouts!
Het is momenteel 28 Mrt 2024 20:23

Alle tijden zijn UTC + 1 uur




Plaats een nieuw onderwerp Reageren op dit onderwerp  [ 14 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: 18 Nov 2003 11:00 
Offline
 
 
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 22 Sep 2002 23:00
Berichten: 17
Woonplaats: Heusden-Zolder
Hello,

goed initiatief die sitecheck. Wij willen van deze gelegenheid dan ook gebruik maken om onze webstek te laten keuren door medewebmasters.

http://www.sintbavo.be

Onze website bestaat uit een 'openbaar' gedeelte en het 'leidingslokaal' In dat laatste kan de leiding programma's ingeven, veranderen, verwijderen. Ze kunnen daar ook ledengegevens raadplegen en de laatste verslagen downloaden. Ook is er een 'ongecencureerde' fotodatabase terug te vinden :mrgreen:

Op de 'openbare' pagina's kan je de meest relevante dingen terugvinden: programma's, leidingsgroepen, foto's ...

Veel surfplezier op onze website en laat een berichtje achter in ons gastenboek :wink:

gedreven bever

(vanaf 12 dec)


Omhoog
 Profiel  
 
 Titel:
BerichtGeplaatst: 11 Dec 2003 23:55 
Offline
 
 
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 30 Jul 2002 23:00
Berichten: 209
Woonplaats: Kortrijk, Gent, Antwerpen
GO!


Omhoog
 Profiel  
 
 Titel:
BerichtGeplaatst: 12 Dec 2003 17:37 
Offline
 
 
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 30 Jul 2002 23:00
Berichten: 209
Woonplaats: Kortrijk, Gent, Antwerpen
Dan zal ik maar starten met mijn op- of aanmerkingen.

* Eenvoudige maar mooie layout. ziet er overzichtelijk uit. Een witte achtergrond is niet saai.
* Vaste breedte: beetje smal voor hoge resolutie's, maar net te breed voor 800x600 (met scrollbalk).
* Nieuwsoverzicht en gastenboek hebben een andere layout van tables als op de home.
* De leidingsfoto's vind ik te klein. Wel mooie uniforme foto's.

* Menu bovenaan is lastig om te bedienen, het tweede niveau bedoel ik dan (foto's van jongverkenners bvb). Het menu "takken" is wat overladen. Uniform, verhuur en contact zou ik samen nemen als 'de groep' ofzo, dan heb je plaats voor 2 nieuwe items: programma en leiding waar je dan telkens de takken hebt als onderverdeling. Ofwel moet je vanop de voorstellingspagina (vd tak) linken naar programma en leiding.
Dan hou je bij 'takken' enkel nog de algemene voorstelling over op de taknamen, waar ik nu eigenlijk een link verwachte.

* Ik zou dan ook alle foto's (ook van de takken apart) onder de kop foto's zetten. De ene foto gaat open in een popup, de andere op een nieuwe pagina, al dan niet met menu. Nieuwe pagina vind ik zowiezo verwarrend en vervelend en je moet consequent zijn.
* Uniform is mooi gedaan.
* Kadertjes jaarthema, leidingslokaal en thanx to op de home zijn niet even breed.
* Gastenboek zou van mij geen apart menu-item krijgen.


Omhoog
 Profiel  
 
 Titel:
BerichtGeplaatst: 19 Dec 2003 14:03 
Offline
Site Admin
Site Admin
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 17 Jul 2002 23:00
Berichten: 1522
Woonplaats: Wetteren
Veel kan ik hier eingelijk niet meer aan toevoegen (ik ga akkoord met zowat alles wat Sibbe al aanbracht), maar ik doe toch nog mijn best :wink::

> Wanneer ik op meer nieuws klik (onder het laatste nieuws - allnews.php) en dan op ([meer] - http://www.sintbavo.be/news/news.php?news_ID=20), verschijnt het nieuwsitem zonder structuur (de banner bovenaan met het menu verdwijnt).

> Voor de foto's zou ik een php-script maken/zoeken. Zo is alles meteen geautomatiseerd en volgens dezelfde lay-out. Foto-albums mogen niet in een nieuw window openen. De link van de bouw van jullie nieuwe lokalen heeft een totaal andere layout. Probeer die zeker aan te passen zodat hij letterlijk en figuurlijk in jullie site past.

> De links zijn niet erg duidelijk. De link "Klik hier om een voorstelling van ons te bekijken" bij contact had ik eerst niet zien staan. Je werkt beter met een link-kleur die duidelijker verschillend is van de tekstkleur, of anders kan je de link beter onderlijnen.

> Linken als "Klik hier" zou je eigenlijk niet mogen gebruiken. Beter is het om bij bijvoorbeeld van "Klik hier om een voorstelling van onst te bekijken" iets te zetten als "Bekijk een korte voorstelling over onze groep". Dat zeggen ze toch in pro-land. :wink:

> Aangezien de site al erg snor zit, is het misschien ook hier tijd om je site eens te valideren (meer info op http://validator.w3.org/).

> Waar ik jaloers op ben: de bouw van jullie nieuwe lokalen :D. Ook erg leuk is de korte flash-voorstelling van jullie scoutsgroep (maar misschien moet hij op een duidelijkere plaats komen, bv. via een link in het menu, en zorg ook hier dat hij niet opent in een nieuw venster). Wat ik ook nog graag op onze site zou willen zien is iets gelijkaardigs als jullie verjaardagskalender: leuk!

In elk geval: jullie zijn goed bezig. Zorg dat je site up-to-date blijft, en zoek misschien iets om je site nog interactiever te maken (forum, spelletjes,...). Succes gegarandeerd!

To


Omhoog
 Profiel  
 
 Titel:
BerichtGeplaatst: 19 Dec 2003 14:46 
Offline
 
 
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 22 Sep 2002 23:00
Berichten: 17
Woonplaats: Heusden-Zolder
Sibbe en To,

bedankt voor jullie opmerkingen. Ik ga er zeker rekening mee houden en van zodra ik er tijd voor heb ga ik enkele dingen aanpassen.

Ik ben inderdaad bezig met een scriptje te schrijven om onze foto's beter te beheren en om iets meer interactie in de site te krijgen (forum).

mvg,

Gedreven Bever.

ps aan To: die lokalen zijn niet enkel voor onze scoutsvereniging. Er komen vier jeugdverenigingen in dat gebouw te zitten. Niettegemin zijn we er toch fier op :wink:


Omhoog
 Profiel  
 
 Titel:
BerichtGeplaatst: 20 Dec 2003 0:34 
Offline
 
 
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 13 Nov 2003 0:00
Berichten: 20
Ik heb vorige week al een sitecheck gedaan van deze site, maar ben toen vergeten op de submit knop te klikken. Soit. Het overkomt de beste.

NAVIGATIE
Stel dat je alles over de kapoentjes wil bekijken. Dan moet je telkens via het menu gaan:
"takken > kapoenen > Voorstelling" en dan
"takken > kapoenen > Programma" en dan nog maar eens
"takken > kapoenen > Leiding" en tenslotte
"takken > kapoenen > Foto's".
Ik stel voor dat je een alternatieve manier van navigeren voorziet naast het menu.

KLEUREN
Groene tekst is OK voor menu-items en dergelijke. Voor doorlopende tekst stel ik voor dat je toch zwart gebruikt. Dit is iets minder vermoeiend voor de ogen.


Omhoog
 Profiel  
 
 Titel: nieuwe site
BerichtGeplaatst: 18 Jun 2004 11:31 
Offline
 
 
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 22 Sep 2002 23:00
Berichten: 17
Woonplaats: Heusden-Zolder
Ok,

nu is het niet mijn bedoeling om wéér aandacht te krijgen voor onze site, maar ik heb een nieuw ontwerp in elkaar gestoken met het oog op het nieuwe werkjaar.
Ik zou even willen weten wat jullie hiervan vinden vooraleer ik verder ga werken, kwestie van er van in het begin bij te zijn :mrgreen:

de url van de nieuwe site is http://www.sintbavo.be/new

De menu items werken nog niet allemaal, en ik denk er ook aan om de knoppen nog een ietsje aan te passen.
Ik wil dan ook opmerkingen op de globale layout.

Laat maar horen,

gedreven bever


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: 24 Jun 2004 23:49 
Offline
 
 
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 23 Jul 2003 23:00
Berichten: 96
Woonplaats: edegem
Zoals mijn titel duidelijk maakt vind ik die wel goed. Alles is geïntegreerd in de home pagina stijl.
Menu is goed opgelost. Misschien als je op een item komt al laten zien wat er onder schuilt kwestie niet telkens te moeten klikken?
Rood is wel mooi maar vermoeid snel. Maar deze kleur past dan wel bij jullie das. (zelf is de daskleur bij ons het vertrekpunt van de gebruikte kleuren)
Man, ik heb echt spijt dat ik niets uit PHP krijg.
Ik ben nu al een jaar aan het sukkelen, ik ben goed in lay outen en grafische dingen, :oops: -zelfkennis- maar qua scripting amai mn botten (ja ik ben van a'pen). Zou ik eens mogen zien naar de broncode? Kwestie niet zomaar te kopiëren want je hebt er zelf tijd en werk in gestoken!

Alvast succes


Omhoog
 Profiel  
 
 Titel:
BerichtGeplaatst: 25 Jun 2004 10:07 
Offline
 
 
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 20 Jan 2003 0:00
Berichten: 221
Woonplaats: Scheldewindeke
grafisch is het een hele verbetering (enkel die foto's rechts bovenaan zouden wat meer in elkaar mogen overvloeien), maar toch enkele opmerkingen bij de gebruikte methoden:

1. frames
Niets tegen frames, zeker als je geen php of asp kan gebruiken, zijn frames een goede oplossing voor stukken in je site die steeds terug komen. Als je wel php gebruikt zie ik echt geen reden om nog frames te gebruiken. Integendeel, zonder frames kan je gemakkelijk in je menu aanduiden waar de gebruiker zit, ook al werd hij doorverwezen door een andere pagina en maakte hij dus geen gebruik van het menu. ('keep your navigation current' wordt dat genoemd denk ik) Soit, scrolling gebeurt alleen in het onderste frame, waardoor je veel moet scrollen (mede doordat het stilstaande bovenste frame nogal omvangrijk is). Komt daar nog eens bij dat er in het onderste frame (meestal) drie kolommen zijn, zodat de eigenlijke inhoud zowel horizontaal als vertikaal heel weinig ruimte krijgt.

2. tabellen
Een mooi voorbeeld van wat voor rommelcode tabellen opleveren, er zijn veel 'templates' van 3-kolom layouts te vinden op internet, die gebruik maken van positioning en div's. Met een beetje moeite kan je kan je de gebruikte code halveren. Er zijn nog wel meer redenen om geen tabellen te gebruiken, maar daarover hebben we het op het scoutnet-forum al meermaals gehad dacht ik.

3. gebruik je stylesheet
Je gebruikt een stylesheet, toch zie ik her en der in je html-code kleur-aanduidingen en uitlijn attributen staan, doe dit in je stylesheet! Als je dan beslist dat je geen witte, maar groene achtergrond wilt, moet je dit enkel daar aanpassen en niet op iedere pagina.

4. wat is je doctype?
Je vermeldt geen doctype, niet dat je site daardoor beter zal werken, maar bij validatie is dit van belang. Het is eerder een technische kwestie (waarvan ik ook niet echt weet waarvoor het allemaal dient of waarom het van belang is), maar het is een kleine moeite om het bovenaan je pagina te zetten.

_________________
Als het konijn niet in de hoed wil ...


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: 19 Sep 2005 21:04 
Offline
 
 
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 22 Sep 2002 23:00
Berichten: 17
Woonplaats: Heusden-Zolder
De avonden worden al merkelijk weer langer, hoog tijd dus om weer achter de pc te kruipen 8)

Ik heb momenteel een nieuw ontwerpje gemaakt voor. Dit staat online te bekijken via http://www.sintbavo.be/testdir/sintbavo/

De links werken uiteraard nog niet.

Opmerkingen, suggesties, ... laat maar horen!


Laatst gewijzigd door sn0829 op 23 Nov 2005 12:05, in totaal 1 keer gewijzigd.

Omhoog
 Profiel  
 
 Titel:
BerichtGeplaatst: 19 Sep 2005 23:15 
Offline
Site Admin
Site Admin
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 17 Jul 2002 23:00
Berichten: 1522
Woonplaats: Wetteren
Als ik de nieuwe pagina vergelijk met de oude, komt de nieuwe een stuk overzichtelijker over. Da's dus alvast een goeie zaak. Waar je nù best al op let:

> XHTML 1.0 Transitional? Niet echt: http://validator.w3.org/check?uri=http%3A%2F%2Fwww.sintbavo.be%2Ftestdir%2Fsintbavo%2Findex.php.
> Je blijft bij een tabellen-layout, waarom? Op internet vind je al snel een goed voorbeeld hoe je jouw opmaak (klassieke 3 kolommen-layout) kan maken met behulp van CSS. Het opzoekwerk meer dan waard!
> Bezoekers met een 600x800px-resolutie zien een stuk van je website niet, terwijl surfers met een schermresolutie van 1024x768px al een dikke grijze balk zien rechts. Als je de site niet toegankelijk wil maken voor bezoekers met een kleine resolutie (eigenlijk af te raden), dan kan je beter meteen gaan voor de bezoekers op 1024px-scherm. Daarnaast is centeren van je basis-container (in dit geval je hoofdtabel) ook aan te raden.

Succes ermee!

To


Omhoog
 Profiel  
 
 Titel:
BerichtGeplaatst: 23 Nov 2005 12:04 
Offline
 
 
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 22 Sep 2002 23:00
Berichten: 17
Woonplaats: Heusden-Zolder
To,

dat was maar een eerste ontwerp, en ik had dat snel even in HTML gegoten om het aan de leiding te tonen. Ik heb ondertussen enkele aanpassingen gedaan:

> XHTML 1.0 Transitional: zou nu wel in orde moeten zijn.
> Alle tabellen zijn eruit gehaald, alles via CSS
> de layout is met opzet 980 px breed gemaakt --> gemaakt voor een 1024px-scherm. De grijze balk hoort bij het ontwerp. Ook heb ik met opzet gekozen voor een uitlijning links ipv centreren, maar ook dat zal persoonlijke smaak zijn zeker :wink:

Enfin, ik ga er de volgende dagen / weken verder aan werken. Nog even geduld dus voor het resultaat.


Omhoog
 Profiel  
 
 Titel: knappe site!
BerichtGeplaatst: 23 Nov 2005 12:25 
Offline
 
 
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 02 Okt 2004 23:00
Berichten: 208
Een hele verbetering tov de vorige versie!
Meestal ben ik niet zo voor flash, maar hier is het wel mooi geïntegreerd!

De scoutnet, sjors en scouting-das-durven tekeningen zou ik wel kleiner maken, en onderaan, die lijn in verschillende kleuren (die overigens knap overeenkomen met je menuknoppen): daar zit een stuk wit in dat nogal een "gat" is :)
'k zou daar eerder toch een ander kleur gebruiken...

In elk geval: chapeau!

Thijs

_________________
http://www.scoutseeklo.be
CodeIgniter versie => http://www.scoutseeklo.be/scouts/Home (work-in-progress!)


Omhoog
 Profiel  
 
 Titel:
BerichtGeplaatst: 03 Jan 2006 12:01 
Offline
 
 
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 22 Sep 2002 23:00
Berichten: 17
Woonplaats: Heusden-Zolder
De nieuwe site staat online. In principe zouden alle pagina's valid moeten zijn, zowel HTML als CSS. Hier en daar zal er nog wel een klein foutje inzitten.
In de komende dagen komen er nog wel enkele pagina's bij. De bedoeling was dat deze al klaar waren, maar 1 januari was vroeger daar dan gepland :wink:

Indien er nog suggesties, opmerkingen, ... zijn, laat het maar horen.

mvg en een gelukkig nieuwjaar,

gedreven bever.


Omhoog
 Profiel  
 
Berichten weergeven van de afgelopen:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Reageren op dit onderwerp  [ 14 berichten ] 

Alle tijden zijn UTC + 1 uur


Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten


U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit forum
U mag geen reacties plaatsen op onderwerpen in dit forum
U mag uw berichten niet wijzigen in dit forum
U mag uw berichten niet verwijderen in dit forum
U mag geen bijlagen plaatsen in dit forum

Zoeken naar:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Vertaald door phpBBservice.nl.