Scoutnet vzw

We connect scouts!
Het is momenteel 27 Apr 2024 14:57

Alle tijden zijn UTC + 1 uur




Plaats een nieuw onderwerp Reageren op dit onderwerp  [ 9 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: 16 Aug 2004 8:56 
Offline
 
 
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 22 Jan 2004 0:00
Berichten: 773
Na een half jaar site "ontwikkeling" (kuch) is het toch eens tijd om het kritisch oog van de scoutnet forumgangers een blik te laten werpen op onze website, http://gisco.be/ .

Het ding is normaal gezien volledig XHTML en CSS valid (voel u vrij om een steekproefje te doen) en renderd deftig op Firefox en IE6. Alle php is zelf geschreven (behalve het forum en de kalender op de leidingssite) en ziet er niet uit, maar soit het werkt :)

Alle noodzakelijke info staat er op denk ik, maar mss rip ik wel nog eens zo'n uniform tekeninkje van jullie :P
De populairste delen van de site zijn toch wel het fotoboek (http://gisco.be/index.php?include=fotos) en het forum (forum.gisco.be).

Daarnaast is er ook nog de leiding-site (leiding.gisco.be).
De logins van de site zijn gekoppeld aan het forum, zo moeten de niet altijd zo computer-savvy leiders (jawel, de dames hebben er minder moeite mee :) maar 1 login en paswoord onthouden en kunnen ze zelf een gebruikersnaam aanmaken of hun paswoord veranderen.
Zowel de stam als de leiding heeft toegang tot de site. Op de site is er een archief voor allerhande documenten, zipped foto's etc. Er is ook een systeem om verslagen te uploaden. Zowel de verslagen van de leiding, de stam en het oudercomité worden daar bewaard. Enkel de groepsleiding heeft toegang tot alledrie de types van verslagen.
De kalender werkt met phpicalendar. Die leest iCal files, een open kalender standaard van Apple. Ik voer de data in met Mozilla Calendar en kopieer dan de iCal file naar de site. Had aanvankelijk wel wat miserie om phpicalendar deftig te doen werken maar 'k vind het uiteindelijk wel een gemakkelijk systeem.
Dan is er natuurlijk ook nog een fotoboek dat enkel toegankelijk is voor de leiding :)
De leiding kan ook de stats van de site bekijken (met webalize, ben nog niet aan awstats toegekomen).

Om de leiding het nut en het gemak van de leidingssite in te doen zien heb ik een handleiding gemaakt met voldoende screenshots, en ik had het idee dat sommige dat wel konden gebruiken en ze meteen ook meer gemotiveerd waren.

Dat was het zo ongeveer.
Laat de opmerkingen maar komen.

Hopla

Ooh ja, ik gebruik vim en ben geen fan van Java-script.


Omhoog
 Profiel  
 
 Titel:
BerichtGeplaatst: 16 Aug 2004 12:50 
Offline
 
 
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 20 Jan 2003 0:00
Berichten: 221
Woonplaats: Scheldewindeke
Originele, minimalistische layout. Ik vind het wel iets te minimalistisch, het menu en vooral het submenu verdienen beter. Een fotocollage maakt je site meteen 'figuriger' en kleurijker, maar het is niet bijster origineel natuurlijk.
De kleur van de VVKSM-spat is niet aangepast aan de site, volgens mij zou het beter uitkomen met een donkerdere tint van de achtergrondkleur.
De tekst plakt tegen de gestippelde rand, een beetje padding toevoegen: padding: 2px 4px 2px 4px; zoiets zo moeten volstaan.
De streepjeslijn is een beetje te agressief, te donker en misschien is 1px eleganter?
De zwarte tekstkleur: past donkerbruin beter bij de achtergrond?
Utlijning: uitvullen komt beter over.
Geen gebruik van titels (h1, h2, ...) zoals bij de foto's, waardoor alles onoverzichtelijk wordt. Waarom niet gebruiken?
Lettertype past dan weer helemaal bij de layout.
Voor het menu gebruik je a's met een | tussen. Niet de beste oplossing: het is een opsomming, dus gebruik een ul. Voor de streepjes kan je dan een border gebruiken. In een nieuwe stylesheet zou het kunnen dat die |-jes niet passen (layout laat je best aan CSS over, structuur aan HTML) Zelfde geldt voor die > of < tekens, gebruik daar een achtergrondfiguur voor.
De kalender kan ik niet vinden en er ontbreekt een uniformfiguurtje. Ziet er handig uit zijn php-systeem, wou dat ik er ook wat van kon.

ps: rendert i.p.v. renderd

_________________
Als het konijn niet in de hoed wil ...


Omhoog
 Profiel  
 
 Titel:
BerichtGeplaatst: 16 Aug 2004 19:33 
Offline
 
 
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 22 Jan 2004 0:00
Berichten: 773
sn1029 schreef:
Originele, minimalistische layout. Ik vind het wel iets te minimalistisch, het menu en vooral het submenu verdienen beter.

Hmm, had je iets in gedachten? Ik ben niet bepaald sterk in grafiek.
Citaat:
De kleur van de VVKSM-spat is niet aangepast aan de site, volgens mij zou het beter uitkomen met een donkerdere tint van de achtergrondkleur.

Done, maar mss iets te donker nu... Alhoewel, 'k hou wel van dat choco kleurtje :P
Citaat:
De tekst plakt tegen de gestippelde rand, een beetje padding toevoegen: padding: 2px 4px 2px 4px; zoiets zo moeten volstaan.

Komt nog van de vorige layout (sinds gisteren pas nieuwe kleurtjes en zo), toen er geen (streepjes)lijn was. Der mag inderdaad wat padding zijn.
Citaat:
De streepjeslijn is een beetje te agressief, te donker en misschien is 1px eleganter?

Is dat in Firefox of IE? In Firefox staan de lijntjes verder van elkaar en ziet het er stukken beter uit vind ik.
Citaat:
De zwarte tekstkleur: past donkerbruin beter bij de achtergrond?

Met de chocokleurige spat waarschijnlijk niet. Als ek niet te lui ben ga ik hier nog wat mee experimenteren =)
Citaat:
Utlijning: uitvullen komt beter over.

Inderdaad :)
Citaat:
Geen gebruik van titels (h1, h2, ...) zoals bij de foto's, waardoor alles onoverzichtelijk wordt. Waarom niet gebruiken?

Ach, bij de leidingssite gebruik ik die nochtans wel. Dat fotoalbum heb ik ook al een tijdje geleden gemaakt, kzal dat ook nog eens fixen.
Citaat:
Lettertype past dan weer helemaal bij de layout.

Monospace lettertypes rulen :p
Citaat:
Voor het menu gebruik je a's met een | tussen. Niet de beste oplossing: het is een opsomming, dus gebruik een ul. Voor de streepjes kan je dan een border gebruiken. In een nieuwe stylesheet zou het kunnen dat die |-jes niet passen (layout laat je best aan CSS over, structuur aan HTML) Zelfde geldt voor die > of < tekens, gebruik daar een achtergrondfiguur voor.

Staat op de TODO list.
Citaat:
De kalender kan ik niet vinden

Die staat op de leidingssite :) Maar je kan hier een demo van het systeem bekijken http://phpicalendar.net/demo_CVS/month. ... e=20040816
(hmm, phpical site blijkt momenteel offline te zijn...).
Citaat:
en er ontbreekt een uniformfiguurtje.

Ik zei het toch, ik "leen" er wel eentje bij jullie :P (just kiddin)
Citaat:
Ziet er handig uit zijn php-systeem, wou dat ik er ook wat van kon.

Mss volgende site samen maken? Jij layout, ik php :)

Bedankt trouwens voor de tips over de layout, die had ik echt wel nodig. Ik ben technisch kundig genoeg om van alles te maken, maar qua vormgeving bak ik er toch niet teveel van.

Citaat:
ps: rendert i.p.v. renderd

En werkwoordsvervoegingen zijn ook niet mijn sterkste kant =)


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: 16 Aug 2004 20:50 
Offline
 
 
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 23 Jul 2003 23:00
Berichten: 96
Woonplaats: edegem
Persoonlijk vind ik de site qua layout wat "leeg" wel overzichtelijk en knap gedaan qua code. De spat is veel beter qua kleur. Die kalender is lekker overzichtelijk!
Euh mag ik u ook eens lenen om onze site te coderen, ik zit eivol met ideekes maar ken enkel html en nix van php ofzo, dus ik blijt heel het kot bijeen omdat het maar niet wil vooruitgaan.
Moest er nu eens een codeer-wonder in onze groep komen....

bon, ne knappe site!

Spijtig dat die van de stam zo anders is.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: 16 Aug 2004 22:39 
Offline
 
 
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 22 Jan 2004 0:00
Berichten: 773
goedaardigeKEA schreef:
Persoonlijk vind ik de site qua layout wat "leeg"

Ik denk dat ik daar onbewust wat voor kies, als ik begin met details en foto's er in te stoppen dreigt het bij mij nogal snel een poespas te worden... Enfin, al doende leert men :)
Citaat:
Die kalender is lekker overzichtelijk!

Toch nog ff zeggen dat ik dat ding dus niet zelf heb geschreven hé :)
Citaat:
Euh mag ik u ook eens lenen om onze site te coderen, ik zit eivol met ideekes maar ken enkel html en nix van php ofzo, dus ik blijt heel het kot bijeen omdat het maar niet wil vooruitgaan.

Wat is het precies van onze site dat je ook zou willen hebben? Ik kijk anders wel eens om mijn code wat op te kuisen en te commenten, dan kan ik ze hier op het forum zetten.
Citaat:
Moest er nu eens een codeer-wonder in onze groep komen....

Op je eentje een website runnen is niet zo gemakkelijk, maar je kan wel lekker je goesting doen :)
Citaat:
bon, ne knappe site!

Merci :)
Citaat:
Spijtig dat die van de stam zo anders is.

Een mailtje naar 1 van de stamleden is onderweg :) Nu ja, ik denk dat die site al een tijdje een stille dood aan het sterven is. De meeste stamleden hangen toch al rond op ons forum.


Omhoog
 Profiel  
 
 Titel:
BerichtGeplaatst: 18 Aug 2004 11:43 
Offline
 
 
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 20 Jan 2003 0:00
Berichten: 221
Woonplaats: Scheldewindeke
spat zou ik toch een stuk lichter maken, het is tenslotte achtergrond. Dan kan je misschien toch bruine tekst nemen.

_________________
Als het konijn niet in de hoed wil ...


Omhoog
 Profiel  
 
 Titel:
BerichtGeplaatst: 18 Aug 2004 19:56 
Offline
 
 
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 22 Jan 2004 0:00
Berichten: 773
sn1029 schreef:
spat zou ik toch een stuk lichter maken, het is tenslotte achtergrond. Dan kan je misschien toch bruine tekst nemen.

Is gebeurd. Zeg eens wat je ervan vindt, want ik twijfel nog.


Omhoog
 Profiel  
 
 Titel:
BerichtGeplaatst: 18 Aug 2004 21:27 
Offline
 
 
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 23 Jul 2003 23:00
Berichten: 96
Woonplaats: edegem
De telst vind ik toch wat te licht om deftig te kunnen lezen. (vermoeiend)


Omhoog
 Profiel  
 
 Titel:
BerichtGeplaatst: 08 Sep 2004 14:44 
Offline
 
 
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 22 Jan 2004 0:00
Berichten: 773
goedaardigeKEA schreef:
De telst vind ik toch wat te licht om deftig te kunnen lezen. (vermoeiend)

Haai, heb de tekst wat donkerder gemaakt (volgens onze leden is het nu veel beter). Ook heb ik een kalender toegevoegd voor de leden, met hetzelfde systeem als voor de leiding. Plus, ik heb zelf een jaaroverzicht in elkaar geknutseld. Dus als je die kalender eens wil bekijken (en het zelfgemaakte jaaroverzicht) kijk dan eens op http://gisco.be/index.php?include=kalender .


Omhoog
 Profiel  
 
Berichten weergeven van de afgelopen:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Reageren op dit onderwerp  [ 9 berichten ] 

Alle tijden zijn UTC + 1 uur


Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 15 gasten


U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit forum
U mag geen reacties plaatsen op onderwerpen in dit forum
U mag uw berichten niet wijzigen in dit forum
U mag uw berichten niet verwijderen in dit forum
U mag geen bijlagen plaatsen in dit forum

Zoeken naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Vertaald door phpBBservice.nl.