Scoutnet vzw

We connect scouts!
Het is momenteel 27 Apr 2024 16:32

Alle tijden zijn UTC + 1 uur




Plaats een nieuw onderwerp Reageren op dit onderwerp  [ 8 berichten ] 
Auteur Bericht
 Titel: nlm
BerichtGeplaatst: 30 Nov 2004 19:21 
Offline
 
 
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 17 Jan 2003 0:00
Berichten: 483
Woonplaats: boekhoute
Hello

ben bezig aan een nieuwe site, is wel geen scoutssite, testversie draait momenteel nog op ons scoutnetaccount, maar vertrekt binnenkort naar een andere server

graag jullie mening over: http://scoutsboekhoute.be/extern/gja/

Maakt gebruik van:
-xhtml 1.0 transitional
-css 2.0
-templates (templatepower)
-cms (zelfgeschreven content management system)

is nog niet volledig af, meningen en opinies meer dan welkom

thx,
wim


Omhoog
 Profiel  
 
 Titel:
BerichtGeplaatst: 30 Nov 2004 20:26 
Offline
 
 
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 20 Jan 2003 0:00
Berichten: 221
Woonplaats: Scheldewindeke
Hierzie: mijn ongezouten mening!
Layout
Oogt oubollig (Typerend daarvoor zijn de icoontjes rechtsboven.), resultaat van knip- en plakwerk in Photoshop (?). Er zit geen lijn in de layout, noch in de kleuren.

Enkel achtergrondfiguur kan ik smaken. Ik mis 'frisheid'.

Rechts gaapt een witte leegte.

Het menu snijdt een stuk van de achtergrond af.

Die footer is veel te 'scherp' en staat in het niets te zweven.

Natuurfoto's bieden de kans om een prachtige, frisse, moderne site te maken!

Technisch
Achter deze site zit ongetwijfeld een schitterend php-systeem, dat veel werk en tijd gevraagd heeft: respect!

De eeuwige tabellen, ze blijven elke keer opnieuw terugkeren. Waarom?

XHTML levert duidelijke code op, geen rommelboeltje meer. HTML en CSS worden mooi gescheiden. Proper gedaan!

_________________
Als het konijn niet in de hoed wil ...


Omhoog
 Profiel  
 
 Titel:
BerichtGeplaatst: 30 Nov 2004 20:28 
Offline
 
 
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 20 Jan 2003 0:00
Berichten: 221
Woonplaats: Scheldewindeke
Heel klein detail nog, maar het viel mij wel op:
"Deze pagina bevat nog geen inhoud !" voor '!' staat een spatie die er strikt genomen niet mag staan.

_________________
Als het konijn niet in de hoed wil ...


Omhoog
 Profiel  
 
 Titel:
BerichtGeplaatst: 06 Dec 2004 1:57 
Offline
 
 
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 17 Jan 2003 0:00
Berichten: 483
Woonplaats: boekhoute
Even antwoorden:

-de lay-out is inderdaad een knip-en plakwerk uit photoshop... waarom ? Ik ben qua lay-out niet echt sterk, het is misschien een klassiek design, maar het klassieke zorgt bij de gemiddelde bezoeker wel voor een duidelijke site, links het menu, in het midden de info, rechts extra info, en bovenaan de klassieke icoontjes.

-De witte leegte, mja, kan ik een kleurtje geven, maar daarmee is het dan ook, denk ik...

-De footer heb ik reeds aangepast

-Natuurfoto's verwerken is idd een optie, maar ik wil wel een zo 'klein' mogelijke site hebben, en ik zeg nog eens, de lay-out is voor mij de moeilijkste opgave voor het ontwerpen van een site, de code valt goed mee

-Er schuilt idd een heleboel code achter de site, indien interesse wil ik je wel eens tonen waar die staat en hoe die werkt (het heeft me een tijdje gekost alles te programmeren, en ik ben er zelf heel erg trots op moet ik eerlijk toegeven)

-tabellen: ik beloof je dat het men laatse site is met tabellen, de volgende (voor onze plaatselijk jeugdraad) zal er een met div's zijn, vergeef het me ! :roll:

-xhtml: nu nog eens overschakelen op de 1.1 versie


Omhoog
 Profiel  
 
 Titel:
BerichtGeplaatst: 06 Dec 2004 9:09 
Offline
 
 
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 20 Jan 2003 0:00
Berichten: 221
Woonplaats: Scheldewindeke
scoutsboekhoute schreef:
Even antwoorden:
-de lay-out is inderdaad een knip-en plakwerk uit photoshop... waarom ?

Het is nogal typerend voor knip- en plakwerk in photoshop dat je vergeet dat je met een website bezig bent. Resultaat is vaak da er geen lijn in zit, te veel lagen, ... . (merk ik maar al te vaak bij mezelf)
scoutsboekhoute schreef:
Ik ben qua lay-out niet echt sterk, het is misschien een klassiek design, maar het klassieke zorgt bij de gemiddelde bezoeker wel voor een duidelijke site, links het menu, in het midden de info, rechts extra info, en bovenaan de klassieke icoontjes.

Ahum, de structuur (plaatsing van de onderdelen) is klassiek, three column heet zoiets denk ik. Daar is niets mis mee. De layout zou ik eerder oubollig noemen. Staat een moderne, frisse site dan gelijk aan onduidelijkheid?

scoutsboekhoute schreef:
-Natuurfoto's verwerken is idd een optie, maar ik wil wel een zo 'klein' mogelijke site hebben

Als je met 'klein' zo weinig mogelijk Kb bedoelt, dan kan je met natuurfoto's toch niet 'slechter' af zijn als nu het geval is? Bijna overal waar ik kijk zie ik afbeeldingen. In die header en op de achtergrond zit trouwens toch al een natuurfoto?

scoutsboekhoute schreef:
-Er schuilt idd een heleboel code achter de site, indien interesse wil ik je wel eens tonen waar die staat en hoe die werkt (het heeft me een tijdje gekost alles te programmeren, en ik ben er zelf heel erg trots op moet ik eerlijk toegeven)

Mja, wou dat ik het ook kon. Bedankt voor het aanbod, maar ik gebruik nu een cms-systeem van iemand anders. Het is (nog) niet zo geavanceerd als dat van jou, maar ik ben er toch best tevreden over.
scoutsboekhoute schreef:
-tabellen: ik beloof je dat het men laatse site is met tabellen, de volgende (voor onze plaatselijk jeugdraad) zal er een met div's zijn, vergeef het me ! :roll:

Ach tabellen/css-positioning: het is meer dan een principe, maar de gemiddelde gebruiker merkt er niets van. Laat staan dat er iemand zal over struikelen.

pieter

_________________
Als het konijn niet in de hoed wil ...


Omhoog
 Profiel  
 
 Titel:
BerichtGeplaatst: 06 Dec 2004 13:31 
Offline
 
 
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 17 Jan 2003 0:00
Berichten: 483
Woonplaats: boekhoute
sn1029 schreef:
scoutsboekhoute schreef:
Even antwoorden:
-de lay-out is inderdaad een knip-en plakwerk uit photoshop... waarom ?

Het is nogal typerend voor knip- en plakwerk in photoshop dat je vergeet dat je met een website bezig bent. Resultaat is vaak da er geen lijn in zit, te veel lagen, ... . (merk ik maar al te vaak bij mezelf)


vraagje:
hoe begin jij dan aan het ontwerpen van een site (ik kan maar bijleren natuurlijk)

linker,
wim


Omhoog
 Profiel  
 
 Titel:
BerichtGeplaatst: 06 Dec 2004 13:39 
Offline
 
 
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 22 Jan 2004 0:00
Berichten: 773
scoutsboekhoute schreef:
vraagje:
hoe begin jij dan aan het ontwerpen van een site (ik kan maar bijleren natuurlijk)

Heb ook wel zin om hierop te antwoorden :) (we zouden eigenlijk best een nieuwe topic openen hiervoor :p)

Ik pak gewoon een blad papier en een potlood. Ik teken onmidddellijk divs, images, titles, links... Daarna probeer ik alles ook effectief te coden. De html vormt meestal geen probleem, meestal is het de CSS waar het schoentje knelt (ye good olde IE vs FF). Meestal probeer ik eerst the layout vast te leggen in CSS en daarna, ik heb nu al een heel goed overzicht over hoe de site eruit ziet, ken ik overal kleurtjes aan toe (meestal had ik al iets in gedachten). Hiermee bekom je nog geen supermooie site moet ik toegeven, maar je hebt wel iets dat er structureel ok uit ziet (omdat je vanuit html vertrokken bent) en een aangename kleurencombinatie heeft. Later, als de site al een tijdje online heeft gestaan, kan je dan nog meer foto's en franje toevoegen.

Just my 2 cents :)


Omhoog
 Profiel  
 
 Titel:
BerichtGeplaatst: 08 Dec 2004 20:36 
Offline
 
 
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 20 Jan 2003 0:00
Berichten: 221
Woonplaats: Scheldewindeke
Ik bouw de layout op in mijn hoofd. Als ik geen inspiratie heb surf ik een beetje rond op internet. Zo heb ik al een heel goed idee hoe ik wil dat de layout eruit ziet. Soms werk ik eerst het geheel uit in Photoshop en pas ik natuurlijk nog wat dingen aan, beetje prutsen en uitproberen. Soms weet ik al zo goed hoe het eruit moet zien dat ik stukje per stukje in Photoshop maak en dan met een voorbeeld-HTML-pagina en de stylesheet aan de slag ga. Da's een vrij lang proces van proberen: andere kleuren, browsers testen, nog ietsje verplaatsen... . Ik heb gemerkt dat als je in het wilde weg (zonder op voorhand eerst een idee te hebben) in photoshop begint, dat het lang duurt en er vaak geen lijn in de layout zit. Kan best zijn dat dit natuurlijk enkel voor mezelf geldt, maar ik merk het soms toch bij anderen ook.

pieter

_________________
Als het konijn niet in de hoed wil ...


Omhoog
 Profiel  
 
Berichten weergeven van de afgelopen:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Reageren op dit onderwerp  [ 8 berichten ] 

Alle tijden zijn UTC + 1 uur


Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 28 gasten


U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit forum
U mag geen reacties plaatsen op onderwerpen in dit forum
U mag uw berichten niet wijzigen in dit forum
U mag uw berichten niet verwijderen in dit forum
U mag geen bijlagen plaatsen in dit forum

Zoeken naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Vertaald door phpBBservice.nl.