Scoutnet vzw

We connect scouts!
Het is momenteel 28 Apr 2024 0:57

Alle tijden zijn UTC + 1 uur




Plaats een nieuw onderwerp Reageren op dit onderwerp  [ 14 berichten ] 
Auteur Bericht
 Titel: 60ste punt be
BerichtGeplaatst: 25 Jan 2005 15:50 
Offline
 
 
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 15 Mrt 2004 0:00
Berichten: 55
Hallo iedereen!
De nieuwe versie van onze website werd nu bijna vier maanden geleden in gebruik genomen, hoog tijd voor een sitecheck dus! Alle commentaar is welkom.
Achter het logingedeelte schuilt nog een klein systeem waar leiding nieuwsberichten kan posten en wijzigen, zijn/haar profiel kan aanpassen en allerlei bestanden kan downloaden.
Het is de bedoeling dat alle pagina's xhtml 1.0 valideren, maar omdat we ons niet echt bezighouden met dit constant te controleren mag je het altijd melden als je nog pagina's vindt waar dat niet zo is.
Het fotoboek en het groepsblad is volledig niet geïntegreerd met de site, en voor de gemakkelijkheid gaan we dat waarschijnlijk ook zo houden.

Ga dat zien!
http://www.60ste.be/



Edit: Het fotoboek is eigenlijk wel een klein beetje geïntegreerd in de site (willekeurige foto), mooi zo!


Omhoog
 Profiel  
 
 Titel:
BerichtGeplaatst: 25 Jan 2005 16:51 
Offline
 
 
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 22 Jan 2004 0:00
Berichten: 773
Je website herinnert mij eraan dat het weer eens tijd wordt om de onze weer wat uit te breiden en te veranderen :wink: Ik heb een grafisch assistent nodig denk ik :lol:


Omhoog
 Profiel  
 
 Titel:
BerichtGeplaatst: 25 Jan 2005 17:28 
Offline
 
 
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 20 Jan 2003 0:00
Berichten: 221
Woonplaats: Scheldewindeke
Mooie dinges! Toch enkele kleine bedenkingen:
----
De layout van het dropdownmenu is wel stiekem letterlijk overgenomen van dit voorbeeld. Hoogst ongeïnspireerd en zeker geen aanvullingen: het valt een beetje uit de toon met de rest van de site. Dit voorbeeld van Surckerfish Dropdowns toont juist aan hoe je het menu kan aanpassen aan een site.

De foto bovenaan de site is niet van al te beste kwaliteit, een beetje spijtig voor een foto die je op elke pagina ziet.

Gebruik van de achterhaalde FONT-tag.
----

Een site om jaloers op te zijn!

_________________
Als het konijn niet in de hoed wil ...


Omhoog
 Profiel  
 
 Titel:
BerichtGeplaatst: 25 Jan 2005 18:49 
Offline
Site Admin
Site Admin
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 17 Jul 2002 23:00
Berichten: 1522
Woonplaats: Wetteren
Dat ook ik het een knappe site vind, dat wist je al. Nu je een sitecheck vraagt, ben ik hem wat beter gaan bestuderen. De slechte mens in mij op zoek naar (vaak persoonlijk getinte) details... :P

> Klikken op de menukoppen of het eerste item van het menulijstje komt op hetzelfde neer blijkbaar. Misschien is dat eerste menu-item dan gewoon overbodig? Of haal je de link achter de hoofd-items beter weg? Foutje: klikken op "De Zestiger" geeft uit op een onbestaande pagina: groepsblad.php.

> Bij de Jaarthema zie ik persoonlijk graag een bronverwijzing.

> De link achter het adres van iedereen (naar ViaMichelin) vind ik wel leuk bedacht! Mischien niet slecht om dat ook voor de "Waar?"-pagina te doen (de afbeelding daar vind ik ook niet erg duidelijk).

> Het lijkt me niet slecht om bij elke takpagina nog een link te plaatsen naar hun pagina in de laatste uitgave van jullie groepsblad.

> Alweer een beetje persoonlijk, maar ik vind het vervelend als links onverwacht in een nieuw venster openen. Als ik dat wil, bepaal ik dat liever zelf. Bij jullie groepsblaadje verwacht ik eigenlijk een pagina in mijn actuele venster. Over het algemeen vind ik dat je target="_blank" eigenlijk nergens zou moeten gebruiken.

> Bij de contactpagina zou een contactformulier niet misstaan. Zo'n form verlaagt de drempel om contact op te nemen.

> Nog één opmerking, niet zo belangrijk, maar misschien goed om weten naar een volgende versie/update toe: er wordt gezegd dat <br />-tags zouden beperkt moeten worden, bijvoorbeeld bij "Voorstelling". In plaats van <br /><br /> op het einde van elke regel, zou je eigenlijk beter alles in <p></p>-tags zetten. Ach ja, ik heb het ook niet bedacht hoor... :wink:

Geslaagd met grote onderscheiding!

To


Omhoog
 Profiel  
 
 Titel:
BerichtGeplaatst: 25 Jan 2005 19:22 
Offline
 
 
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 22 Jan 2004 0:00
Berichten: 773
To schreef:
Over het algemeen vind ik dat je target="_blank" eigenlijk nergens zou moeten gebruiken.

Even zeggen dat ik hiermee volledig akkoord ben :)
Citaat:
Nog één opmerking, niet zo belangrijk, maar misschien goed om weten naar een volgende versie/update toe: er wordt gezegd dat <br />-tags zouden beperkt moeten worden, bijvoorbeeld bij "Voorstelling". In plaats van <br /><br /> op het einde van elke regel, zou je eigenlijk beter alles in <p></p>-tags zetten. Ach ja, ik heb het ook niet bedacht hoor... :wink:

Eigenlijk vind ik lege paragrafen (<p></p>) even erg als dubbele <br /> 's hoor. Margins for the win!


Omhoog
 Profiel  
 
 Titel:
BerichtGeplaatst: 25 Jan 2005 19:25 
Offline
 
 
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 20 Jan 2003 0:00
Berichten: 221
Woonplaats: Scheldewindeke
In je stylesheet staat: "CSS een beetje dynamisch gegenereerd voor mozilla". Wat moet ik mij daarbij voorstellen? Ik vind het zowieso geen goed idee om je code te laten afhangen van een browser: browserindetificatie is onbetrouwbaar. Eigenlijk zou het niet mogen dat je verschillende code nodig hebt voor verschillende browers, daarvoor zijn nu éénmaal standaardregels. Dat is natuurlijk een utopie (met voornamelijk dank aan IE). CSS-hacks zijn betrouwbaarder (wees gerust er zijn er die valideren) maar die validatie is alleen maar een technisch aspect. Niet validerende CSS-hacks zijn vaak éénvoudiger en in de grond blijft je CSS-code invalid doordat je hoe dan ook een onderscheid maakt tussen browsers. De oorzaak daarvan ligt vanzelfsprekend niet bij ons. Suckerfish dropdowns maakt trouwens handig gebruik van een child-selector, iets wat IE niet kent.

Het linkergedeelte van het menu werkt niet in Opera, ik vermoed dat er iets foutloopt door positioning van #content. EDIT: Als ik Opera laat identificeren als IE werkt het wel (onbetrouwbaar...), al lopen er dan hier en daar wat details fout.

_________________
Als het konijn niet in de hoed wil ...


Omhoog
 Profiel  
 
 Titel:
BerichtGeplaatst: 25 Jan 2005 19:40 
Offline
 
 
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 20 Jan 2003 0:00
Berichten: 221
Woonplaats: Scheldewindeke
hopla schreef:
Eigenlijk vind ik lege paragrafen (<p></p>) even erg als dubbele <br /> 's hoor. Margins for the win!


Ik denk dat To bedoelt <p>Tekst ...</p>. Lege ruimte creëren met lege tags is anders idd geen goede manier van werken.

_________________
Als het konijn niet in de hoed wil ...


Omhoog
 Profiel  
 
 Titel:
BerichtGeplaatst: 25 Jan 2005 20:35 
Offline
 
 
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 15 Mrt 2004 0:00
Berichten: 55
Bedankt voor jullie reacties!

Citaat:
De layout van het dropdownmenu is wel stiekem letterlijk overgenomen van dit voorbeeld. Hoogst ongeïnspireerd en zeker geen aanvullingen: het valt een beetje uit de toon met de rest van de site. Dit voorbeeld van Surckerfish Dropdowns toont juist aan hoe je het menu kan aanpassen aan een site.

Het menu is inderdaad gewoon gekopieerd, maar niet stiekem hoor. Persoonlijk vind ik niet echt dat het niet bij de rest van de site past. Hier en daar heb ik nog een kleurtje aangepast, maar ik was al content dat het werkte en ik ben er voor de rest dus maar afgebleven.

Citaat:
De foto bovenaan de site is niet van al te beste kwaliteit, een beetje spijtig voor een foto die je op elke pagina ziet.

De foto is een uitvergroot deel van een andere foto, de kwaliteit kan je dus niet beter krijgen. Ik pleeg dan te denken ( :wink: ) dat de wazigheid van de foto de aandacht niet direct op de foto trekt, maar op de inhoud. Als er nog mensen vinden dat het beter zou zijn met een foto in betere kwaliteit wil ik wel eens op zoek gaan naar een andere...

Citaat:
Gebruik van de achterhaalde FONT-tag.

Is nu aangepast, dat wist ik zelfs niet meer! Tijdens het ontwerpen zal ik voor het gemak even die font tag gebruikt hebben zonder daarna om te zetten naar css.

Citaat:
Klikken op de menukoppen of het eerste item van het menulijstje komt op hetzelfde neer blijkbaar. Misschien is dat eerste menu-item dan gewoon overbodig? Of haal je de link achter de hoofd-items beter weg? Foutje: klikken op "De Zestiger" geeft uit op een onbestaande pagina: groepsblad.php.

Is nu terug iets logischer.

Citaat:
Bij de Jaarthema zie ik persoonlijk graag een bronverwijzing.

Ik zal er eens over nadenken :D

Citaat:
De link achter het adres van iedereen (naar ViaMichelin) vind ik wel leuk bedacht! Mischien niet slecht om dat ook voor de "Waar?"-pagina te doen (de afbeelding daar vind ik ook niet erg duidelijk).

De ViaMichelin vindt onze scoutlokalen niet, ik denk dat het prentje voor mensen uit de buurt vrij duidelijk is.

Citaat:
Het lijkt me niet slecht om bij elke takpagina nog een link te plaatsen naar hun pagina in de laatste uitgave van jullie groepsblad.

Dat zou inderdaad handig zijn, maar momenteel vrij moeilijk omdat dit allemaal handmatig zou moeten gebeuren. (script van het groepsblad weet niet van welke tak iedere pagina is)

Citaat:
Alweer een beetje persoonlijk, maar ik vind het vervelend als links onverwacht in een nieuw venster openen. Als ik dat wil, bepaal ik dat liever zelf. Bij jullie groepsblaadje verwacht ik eigenlijk een pagina in mijn actuele venster. Over het algemeen vind ik dat je target="_blank" eigenlijk nergens zou moeten gebruiken.

Persoonlijk vind ik dit ook lastig, maar ik denk dat mensen die minder met computers bezig zijn dat niet zo vinden. Nu geen tijd om hier verder op in te gaan, later misschien meer...

Citaat:
Bij de contactpagina zou een contactformulier niet misstaan. Zo'n form verlaagt de drempel om contact op te nemen.

Ik zal er eens over nadenken :D

Citaat:
Nog één opmerking, niet zo belangrijk, maar misschien goed om weten naar een volgende versie/update toe: er wordt gezegd dat <br />-tags zouden beperkt moeten worden, bijvoorbeeld bij "Voorstelling". In plaats van <br /><br /> op het einde van elke regel, zou je eigenlijk beter alles in <p></p>-tags zetten. Ach ja, ik heb het ook niet bedacht hoor... Wink

Door wie wordt dat gezegd?? :D Persoonlijk vind ik 2x <br /> typen veel handiger dan eerst ergens <p> en dan </p>. Als ik een nieuwe lijn wil gebruik ik <br />, als ik er 2 wil gebruik ik <br /><br />. Maar door zoiets zal de wereld hopelijk niet vergaan.

Citaat:
In je stylesheet staat: "CSS een beetje dynamisch gegenereerd voor mozilla". Wat moet ik mij daarbij voorstellen?

Ik heb geprobeerd! Echt waar! Maar IE begon zo hard tegen te steken dat ik gewoon de stylesheet voor IE hier en daar een beetje anders heb gemaakt. Je kan zien wat de verschillen zijn, bv:
Code:
margin-bottom: 0px;   /* (ie) margin-bottom: -2px; */

Als iemand voor ons één stylesheet maakt die in zowel IE als in de rest werkt zullen we die natuurlijk gebruiken.

Kiep it komming!


Laatst gewijzigd door Pjeir op 25 Jan 2005 23:04, in totaal 2 keer gewijzigd.

Omhoog
 Profiel  
 
 Titel:
BerichtGeplaatst: 25 Jan 2005 21:14 
Offline
 
 
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 22 Jan 2004 0:00
Berichten: 773
Pjeir schreef:
Code:
margin-bottom: 0px;   /* (ie) margin-bottom: -2px; */

Als iemand voor ons één stylesheet maakt die in zowel IE als in de rest werkt zullen we die natuurlijk gebruiken.

De simpelste CSS hack die ik kan voor IE crap toestanden is de underscore hack. Spijtig genoeg valideerd die wel niet :(
Jouw voorbeeld zou dan worden:
Code:
margin-bottom: 0px; /* voor alle browsers behalve IE */
_margin-bottom: -2px; /* voor IE */

Uitleg hier: http://www.google.be/search?q=ie+underscore+hack


Omhoog
 Profiel  
 
 Titel:
BerichtGeplaatst: 25 Jan 2005 22:06 
Offline
 
 
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 20 Jan 2003 0:00
Berichten: 221
Woonplaats: Scheldewindeke
Citaat:
Als iemand voor ons één stylesheet maakt die in zowel IE als in de rest werkt zullen we die natuurlijk gebruiken.


héhé, als ik zo de 'probleempjes' bekijk is het in dit geval zeker mogelijk. ..

_________________
Als het konijn niet in de hoed wil ...


Omhoog
 Profiel  
 
 Titel:
BerichtGeplaatst: 25 Jan 2005 23:18 
Offline
 
 
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 15 Mrt 2004 0:00
Berichten: 55
Citaat:
Het linkergedeelte van het menu werkt niet in Opera, ik vermoed dat er iets foutloopt door positioning van #content. EDIT: Als ik Opera laat identificeren als IE werkt het wel (onbetrouwbaar...), al lopen er dan hier en daar wat details fout.

Vreemd, bij mij is het juist omgekeerd. Ik heb juist getest in Opera (7.60) en geïdentificeerd als Opera ziet het er nagenoeg perfect uit. Als ik identificeer als IE ziet het er al heel wat minder goed uit, maar alles blijft toch leesbaar... Maar zijn de Opera gebruikers niet stilaan aan het uitsterven? (deze maand 0,2%)


Omhoog
 Profiel  
 
 Titel:
BerichtGeplaatst: 26 Jan 2005 0:04 
Offline
 
 
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 30 Jul 2002 23:00
Berichten: 209
Woonplaats: Kortrijk, Gent, Antwerpen
Pjeir schreef:
Maar zijn de Opera gebruikers niet stilaan aan het uitsterven? (deze maand 0,2%)


Helaba, ik ben nog niet dood hoor :p (al meer dan 2 jaar Opera-gebruiker en Firefox kan me niet overtuigen). En nog enkele mensen uit mijn groep blijven bij Opera.

Bij mij werkt het linkse deel van het menu op jouw site ook niet (Opera 7.54).
Dat suckerfish-menu moet gewoon kunnen werken hoor, http://www.alistapart.com kegt dat goed uit, echt eens de moeite doen om dat te lezen, dan kan je het zeker aanpassen ook. (heb dat menu ondertussen al meer dan een jaar op ons intranet staan, enkel een oude Safari gaf problemen).

Voor de rest kan je ook op mijn felicitaties rekenen, meer tijd om te checken heb ik nu wel niet.


Omhoog
 Profiel  
 
 Titel:
BerichtGeplaatst: 01 Feb 2005 12:10 
Offline
 
 
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 20 Jan 2003 0:00
Berichten: 221
Woonplaats: Scheldewindeke
Tussen het blokken door toch nog even de tijd en de goesting gevonden om een poging te wagen. Een aantal minimale verschillen die geen afbreuk doen aan je site (vind ik toch) heb ik gewoon genegeerd. Getest in Opera, FF en IE. Geen CSS-hacks waren nodig. In de html-code heb ik een footer toegevoegd, met clear: both, zodat de container wordt vergroot met de inhoud. (Dat dit niet zo was is te 'wijten' aan de floats, die je gebruikt. Floaten neemt elementen uit de documentflow, waardoor ze niet meetellen in de hoogteberekening (in dit geval van de #container). IE doet dat natuurlijk weer anders.) Dit heeft als kleine voordeel dat je de achtergrond van je Faux Columns kan toepassen op de container. Waardoor je ook aan body nog een achtergrond kan toekennen. Allesbehalve noodzakelijk dus. De #footer heb ik leeggelaten.

Om dezelfde reden is #menu ook een float geworden, floats tellen namelijk wel mee in de hoogte van andere floats. Soit hier en daar nog wat details, niets essentieels denk ik. Als je je e-mailadres doorgeeft, mail ik het je door.

_________________
Als het konijn niet in de hoed wil ...


Omhoog
 Profiel  
 
 Titel: 60ste
BerichtGeplaatst: 01 Feb 2005 14:25 
Offline
 
 
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 15 Mrt 2004 0:00
Berichten: 55
Hoi,
Ik wil zeker eens zien wat allemaal hebt uitgespookt, en als het allemaal netjes is zullen we het zeker gebruiken!
Mijn e-mailadres is chil@60ste.be.
Bedankt,

Pjeir


Omhoog
 Profiel  
 
Berichten weergeven van de afgelopen:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Reageren op dit onderwerp  [ 14 berichten ] 

Alle tijden zijn UTC + 1 uur


Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 22 gasten


U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit forum
U mag geen reacties plaatsen op onderwerpen in dit forum
U mag uw berichten niet wijzigen in dit forum
U mag uw berichten niet verwijderen in dit forum
U mag geen bijlagen plaatsen in dit forum

Zoeken naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Vertaald door phpBBservice.nl.