Scoutnet vzw

We connect scouts!
Het is momenteel 27 Apr 2024 13:04

Alle tijden zijn UTC + 1 uur




Plaats een nieuw onderwerp Reageren op dit onderwerp  [ 11 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: 17 Feb 2005 12:33 
Offline
 
 
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 24 Jan 2003 0:00
Berichten: 16
Woonplaats: Leuven
Hallo,

Heb al vaker gemerkt dat er hier heel wat volk zit dat er een pak meer van afweet dan mij dus waag ik het maar hier een vraagje op jullie los te laten:

Onze site (http://www.scoutsvlierbeek.be) heeft momenteel een vast gedeelte (Flash en beetje HTML) en een forum (PHP). Nu wilde ik het vaste gedeelte wat eenvoudiger maken om te updaten, en heb ik eens wat zitten prutsen met blog-software.

Dat ziet er allemaal leuk uit, maar nu zit ik wel met 2 aparte MySQL databases (één voor de blog-site, en één voor het forum) wat absoluut vervelend is: je moet dan 2 keer inloggen voor één site. :-/

Is het mogelijk om alle leden die in de ene database zitten (automatisch) over te zetten naar de andere? Zodanig dat wie als "leiding" ingelogd is het nieuws bestemd voor de leiding ziet op de site, en op het forum het leidingsforum kan zien?

Hoop dat ik beetje duidelijk ben geweest...


Omhoog
 Profiel  
 
 Titel:
BerichtGeplaatst: 17 Feb 2005 13:44 
Offline
 
 
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 22 Jan 2004 0:00
Berichten: 773
Dat moet wel lukken denk ik, maar je zal eerder de code van ofwel het blog ofwel het forum moeten aanpassen. Een 'link' tussen 2 mysql databases kan niet denk ik. (mysql ondersteund al geen views, dus ik denk niet dan ze dan wel zóiets hebben).

Ik heb een tijdje geleden ook iets vergelijkbaars gedaan met het phpBB forum en onze leidingssite. De leidingssite is beveiligd via htaccess maar doet authenticatie via de database van phpBB. Eén paswoord voor alles inderdaad wel handig (en nog zijn er leiders bij ons die er niet aan uitgeraken :cry: ).
Voor details: viewtopic.php?t=621

Jou probleem is wel iets verschillend van het mijne, maar je zal er misschien ideëen opdoen of mogelijke problemen al van vooraf ontdekken (ik denk aan mogelijk verschillende de encryptie van paswoorden van forum en blog).


Omhoog
 Profiel  
 
 Titel:
BerichtGeplaatst: 17 Feb 2005 18:53 
Offline
 
 
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 20 Sep 2002 23:00
Berichten: 166
hopla schreef:
Dat moet wel lukken denk ik, maar je zal eerder de code van ofwel het blog ofwel het forum moeten aanpassen. Een 'link' tussen 2 mysql databases kan niet denk ik. (mysql ondersteund al geen views, dus ik denk niet dan ze dan wel zóiets hebben).


Mysql versie 5 heeft eindelijk begrepen dat een view noodzakelijk is voor een databank. Net als Stored procedures en functions. Dus nog even wachten tot versie 5 stable wordt verklaard.


Omhoog
 Profiel  
 
 Titel:
BerichtGeplaatst: 17 Feb 2005 20:00 
Offline
 
 
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 22 Jan 2004 0:00
Berichten: 773
sn0857 schreef:
Mysql versie 5 heeft eindelijk begrepen dat een view noodzakelijk is voor een databank. Net als Stored procedures en functions. Dus nog even wachten tot versie 5 stable wordt verklaard.

Hooray !


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: 18 Feb 2005 10:24 
Offline
 
 
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 24 Jan 2003 0:00
Berichten: 16
Woonplaats: Leuven
Dus als ik het goed begrijp zou het mogelijk kunnen zijn de login van de blogsite zodanig aan te passen dat hij nieuwe users in de MySQL database van het forum zet, en de bestaande users herkent in de blog-software? Dat zou de ideale oplossing zijn...

En die nieuwe versie van MySQL: betekent dit dat je de databases eenvoudiger zal kunnen beheren? (users copieren van de ene naar de andere bijvoorbeeld?)


Omhoog
 Profiel  
 
 Titel:
BerichtGeplaatst: 21 Feb 2005 15:39 
Offline
 
 
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 31 Jul 2002 23:00
Berichten: 236
Citaat:
Dus als ik het goed begrijp zou het mogelijk kunnen zijn de login van de blogsite zodanig aan te passen dat hij nieuwe users in de MySQL database van het forum zet, en de bestaande users herkent in de blog-software? Dat zou de ideale oplossing zijn...


Jep, maar je zou het jezelf gemakkelijker maken mocht je beide systemen in één database zou krijgen (liefst met prefixen).
Overal in de het scripts van het forum waar een 'insert' of 'update' van de userstabel gebeurt ook een insert/update in de usertabel van de blogsite voorzien.

De gebruikers zullen nog altijd twee-maal moeten inloggen maar de logins zullen dan toch dezelfde zijn.

Citaat:
En die nieuwe versie van MySQL: betekent dit dat je de databases eenvoudiger zal kunnen beheren? (users copieren van de ene naar de andere bijvoorbeeld?)


Als MySQL triggers ondersteunt kan je bovenstaande ook via een trigger doen en dan moet je de scripts niet aanpassen.

Caygull.


Omhoog
 Profiel  
 
 Titel:
BerichtGeplaatst: 24 Feb 2005 9:36 
Offline
 
 
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 01 Sep 2002 23:00
Berichten: 25
Woonplaats: Wondelgem
Vaak bestaan er voor "blog-software" of andere content mangement systems "ports" van bekende forums, zodat ze gemakkelijk te integreren zijn in je site.
Welke blog-software en welk forum gebruik je?


Omhoog
 Profiel  
 
 Titel:
BerichtGeplaatst: 24 Feb 2005 11:50 
Offline
 
 
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 24 Jan 2003 0:00
Berichten: 16
Woonplaats: Leuven
serval schreef:
Vaak bestaan er voor "blog-software" of andere content mangement systems "ports" van bekende forums, zodat ze gemakkelijk te integreren zijn in je site.
Welke blog-software en welk forum gebruik je?


Blog-software: B2evolutions - http://b2evolution.net/about/features.html
Forum: Simple machines - http://www.simplemachines.org/

Klinkt wel goed: management systems ports... wat zijn dat voor dingen?


Omhoog
 Profiel  
 
 Titel:
BerichtGeplaatst: 25 Feb 2005 13:11 
Offline
 
 
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 01 Sep 2002 23:00
Berichten: 25
Woonplaats: Wondelgem
Ports zijn kleine aanpassingen aan een programma om het met een ander programma te doen werken. Soms zeggen ze ook "bridge" of zelfs "plugin". Maakt niet uit hoe ze het noemen en hoe ze het doen.
Het doel is altijd hetzelfde: een bestaand stukje software (forum, fotoalbum,...) in een content management system passen, zodat de gebruiker meer één keer moet aanloggen, en zodat de paginaopbouw bewaard blijft tussen de verschillende onderdelen.

In jouw geval ziet het er slecht uit: die b2e ondersteunt gelijk niet sebiet eender welk forum.

Grtz,

Koen


Omhoog
 Profiel  
 
 Titel:
BerichtGeplaatst: 26 Feb 2005 13:47 
Offline
 
 
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 24 Jan 2003 0:00
Berichten: 16
Woonplaats: Leuven
serval schreef:
Ports zijn kleine aanpassingen aan een programma om het met een ander programma te doen werken. Soms zeggen ze ook "bridge" of zelfs "plugin". Maakt niet uit hoe ze het noemen en hoe ze het doen.
Het doel is altijd hetzelfde: een bestaand stukje software (forum, fotoalbum,...) in een content management system passen, zodat de gebruiker meer één keer moet aanloggen, en zodat de paginaopbouw bewaard blijft tussen de verschillende onderdelen.

In jouw geval ziet het er slecht uit: die b2e ondersteunt gelijk niet sebiet eender welk forum.

Grtz,

Koen


Ik ben anders wel bereid er andere blog-software op te zetten als dat wel zou samenwerken met Simple Machines. Forum zou ik zeker willen behouden aangezien dat goed draait...

Als er iemand toevallig weet welke blogsoftware hiertoe in staat is, stuur ik hem/haar een pintje via mail! :wink: Ni kwaad zijn als het beetje plattekes is....


Omhoog
 Profiel  
 
 Titel:
BerichtGeplaatst: 15 Mrt 2005 11:10 
Offline
 
 
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 24 Jan 2003 0:00
Berichten: 16
Woonplaats: Leuven
Nevermind, heb een veel elegantere oplossing gevonden door de inhoud van het forum tevoorschijn te laten komen op de homepage dmv SSI.

Het wordt precies onontkoombaar om me eens stevig in PHP te verdiepen! Fantastisch wat ge daar allemaal mee kunt. Als de site af is zal ik em eens laten sitechecken hier... zal pintje zelf opdrinken! :lol:


Omhoog
 Profiel  
 
Berichten weergeven van de afgelopen:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Reageren op dit onderwerp  [ 11 berichten ] 

Alle tijden zijn UTC + 1 uur


Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 61 gasten


U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit forum
U mag geen reacties plaatsen op onderwerpen in dit forum
U mag uw berichten niet wijzigen in dit forum
U mag uw berichten niet verwijderen in dit forum
U mag geen bijlagen plaatsen in dit forum

Zoeken naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Vertaald door phpBBservice.nl.