Scoutnet vzw

We connect scouts!
Het is momenteel 18 Apr 2024 17:51

Alle tijden zijn UTC + 1 uur




Plaats een nieuw onderwerp Reageren op dit onderwerp  [ 16 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: 06 Okt 2005 13:45 
Offline
 
 
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 10 Aug 2005 19:30
Berichten: 3
Woonplaats: Wommelgem
Hallo beste mensen,

Met deze post kom ik gemotiveerde mensen zoeken die ‘Neen durven zeggen aan de sigaret’:

Free my Lungs komt op voor de rechten van de niet-roker en heeft uw steun nodig. U kan op verschillende manieren onze kruistocht tegen de kankerstokken steunen:
-Door de website te bezoeken: http://www.freemylungs.be en steunend lid te worden!
-Door onze avatars en banners te gebruiken: avaters
-Door werkend lid te worden en mee acties op touw te zetten. Onze agenda voor het komende jaar belooft veel goede ideeën!
-Door de ‘Free my Lungs niet-roker 2005’ mee te verkiezen.
- Door de FmL stickers en posters op te hangen en misschien zelfs te verspreiden!

Free my Lungs meent dat ‘niet-roken’ net cool is! Al wie neen kan zeggen tegen de sigaret, staat sterk in z’n schoenen. Al wie ooit rookte en nu gestopt is, heeft veel volhardingsvermogen en heeft ook beslist die ervaring te delen met zoveel mogelijk anderen!

Persoonlijke anekdote;
-Sigaret, Toon?
-Neen dank u, ik rook niet!
-Gelijk hebt ge jongen! K’weet het, ti’s niet goed!
-Inderdaad het is duur, ongezond, onaangenaam,…

Met zowat elke roker die ik op mijn pad ben tegengekomen, heb ik deze conversatie gehad! Dat is dus geen grap, hé! Mensen, word wakker en denk alstublieft eens helder na! Zeg neen aan de sigaret, denk daarbij aan uzelf, maar vooral ook aan uw medemens!

Het excuus van: ‘ja, maar daar word ik rustig van’, is helemaal verkeerd! Tijdens het studeren of werken bijvoorbeeld, moet je dan stoppen omdat je zoveel goesting krijgt, dat noem ik niet rustig worden, hoor!

Uiteindelijk ben ik blij dat ik gezegend ben met een uitstekende gezondheid. Dat is niet iedereen gegeven: allergieën, erfelijke ziektes, handicaps,… Daarom moet mijn gezondheid niet nodeloos worden beschadigd, ik rook dus zelf niet, want ik zie rondom mij hoe het soms veel slechter kan. Maar ook anderen moeten mijn gezondheid niet schaden zonder meer.

Specifiek is ons eisenpakket het volgende:

1)We zullen streven naar maatregelen waarbij gelijktijdig een prijsverhoging op sigaretten en een rookverbod in de horeca worden doorgevoerd. Het is namelijk bewezen dat mensen vooral om financiële redenen de sigaret achterwege laten. 1 op 5 rokers gaat niet meer naar buiten om te roken tijdens een avondje uit, als er een algemeen rookverbod in de horeca is.

2)We moeten er ook toe komen dat stoppen met roken en bewust niet roken 'cool' zijn. Dit willen we vooral de jeugd duidelijk maken.

3)Maar al bij al moeten we ook tot een mentaliteitswijziging komen: wie te lijden heeft van passief roken moet er voor durven uitkomen dat het hem stoort of dat het zijn gezondheidstoestand beïnvloedt.


Dank bij voorbaat
Van Wint Toon

_________________
Ijver mee voor een rookvrije omgeving en word lid van Free my Lungs vzw --> http://www.freemylungs.be


Omhoog
 Profiel  
 
 Titel:
BerichtGeplaatst: 15 Jan 2006 0:41 
Offline
 
 
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 10 Jan 2005 0:00
Berichten: 27
Woonplaats: Kerkrade
Ter info: Ik heb ooit eens gerookt en ben er nu mee gestopt.

Weet je wat ik nu altijd wel grappig vind met dit soort topics dat heel veel producten kankerverwekkend zijn als je er teveel van binnen krijgt. Zuivel is er 1 van, maar ook als je veel producten met conserveringsmiddelen eet. Zelfs een teveel aan vitamine C kan schadelijk zijn, gedeelte stoot je lichaam af via de uitscheidingskanalen, maar zo kun je natuurlijk doorgaan. Uiteraard is het natuurlijk goed als men stopt met roken. Daarbij start je ook weer een humane én een politieke discussie (respectievelijk: overbevolkingsprobleem en acijns/(hogere) belastingheffing op andere producten). Alles heeft zo zijn keerzijde.

_________________
The only way to get promotion is to consider yourself as replaceable until you are a 51% stock holder.


Omhoog
 Profiel  
 
 Titel:
BerichtGeplaatst: 15 Jan 2006 1:41 
Offline
 
 
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 22 Jan 2004 0:00
Berichten: 773
Baggy schreef:
Weet je wat ik nu altijd wel grappig vind met dit soort topics dat heel veel producten kankerverwekkend zijn als je er teveel van binnen krijgt. Zuivel is er 1 van, maar ook als je veel producten met conserveringsmiddelen eet. Zelfs een teveel aan vitamine C kan schadelijk zijn, gedeelte stoot je lichaam af via de uitscheidingskanalen, maar zo kun je natuurlijk doorgaan.

Maar als ik echt zo bang ben om dood te gaan van zuivel dan drink ik gewoon geen melk meer! Niemand die het in zijn hoofd zal halen om een trechter in mijn mond te proppen en een littertje melk binnen te kappen.

Maar als ik op café zit daar entegen...


Omhoog
 Profiel  
 
 Titel:
BerichtGeplaatst: 15 Jan 2006 11:17 
Offline
 
 
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 02 Okt 2004 23:00
Berichten: 208
hopla schreef:
Maar als ik op café zit daar entegen...


...proppen ze een trechter in je mond en kappen ze een litertje bier binnen?

_________________
http://www.scoutseeklo.be
CodeIgniter versie => http://www.scoutseeklo.be/scouts/Home (work-in-progress!)


Omhoog
 Profiel  
 
 Titel:
BerichtGeplaatst: 15 Jan 2006 11:37 
Offline
 
 
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 22 Jan 2004 0:00
Berichten: 773
thijsvdv schreef:
hopla schreef:
Maar als ik op café zit daar entegen...


...proppen ze een trechter in je mond en kappen ze een litertje bier binnen?


Ze zouden nog durven :p Nee, serieus, je weet wel wat ik bedoel.


Omhoog
 Profiel  
 
 Titel:
BerichtGeplaatst: 15 Jan 2006 13:18 
Offline
 
 
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 02 Feb 2004 0:00
Berichten: 173
Persoonlijk vind ik dat het verbieden van sigaretten resulteert in net het omgekeerde effect. Het principe van de Verboden Vrucht is hier duidelijk van toepassing. Het is dan ook niet verwonderlijk dat het aantal jonge rokers (terug) stijgt. Maatregelen als verbod op verkoop van sigaretten aan -18 jarigen hebben duidelijk gefaald en dergelijke maatregelen zullen steeds omzeild worden. De inventiviteit van de mens is bewonderenswaardig, doch tevens te duchten en vooral niet te onderschatten.

Voor alle duidelijkheid, ik ben zelf een niet-roker en heb absoluut geen behoefte om te beginnen roken. Ik ken wel genoeg mensen die wel roken en om eerlijk te zijn, dit kan mij eigenlijk geen moer schelen. Zij doen maar. En neen, het zijn geen immorele personen die de sigarettenrook "in uw gezicht" blazen, of een roken als er mensen aan het eten zijn ed. We zullen hen maar de 'ethische rokers' noemen en ervaring leert mij dat die er toch steeds meer zijn.

Tevens stel ik mij morele vragen bij deze radicale aanpak. Als men de lijn doortrekt en consequent wil zijn, moet men vele dingen verbieden. Ik bijvoorbeeld eis het verbod op GSM's. Jaja, telkens als JIJ belt, bel IK mee! Zal ik eens mijn zwarte hersenen tonen? Een straat zonder eind.

Tenslotte erger ik mij mateloos aan deze verzurende maatregelen. Een beetje tolerantie en relativering zou niet misstaan in deze discussie. Trop is trop en genoeg is genoeg. Zijn (sommige) maatregelen niet té verregaand en absurd?

Daarom kan ik mij niet vinden in deze aanpak en zal mij ook altijd verzetten tegen deze verzurende maatregelen. Natuurlijk is een regelgeving noodzakelijk, het tijdperk van alles mag, alles kan is (gelukkig) al achter ons. Toch is het tegenovergestelde, overregulering ook te mijden. De gulden middenweg daarentegen...


Omhoog
 Profiel  
 
 Titel:
BerichtGeplaatst: 13 Feb 2006 15:13 
Offline
 
 
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 22 Aug 2005 14:43
Berichten: 46
Woonplaats: Gent
Zomboolio schreef:
Het is dan ook niet verwonderlijk dat het aantal jonge rokers (terug) stijgt.

bewijs aub?


Omhoog
 Profiel  
 
 Titel:
BerichtGeplaatst: 13 Feb 2006 18:04 
Offline
 
 
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 27 Sep 2004 23:00
Berichten: 661
Als wij het merken in onze giver tak roken er mss 6 givers van de 40, wat goed meevalt als ik hoor dat het 3 jaar geleden de helft was ...


Omhoog
 Profiel  
 
 Titel:
BerichtGeplaatst: 13 Feb 2006 22:29 
Offline
 
 
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 02 Feb 2004 0:00
Berichten: 173
zkee schreef:
Zomboolio schreef:
Het is dan ook niet verwonderlijk dat het aantal jonge rokers (terug) stijgt.

bewijs aub?

De berichtgeving in de media. Afhankelijk van de bron. De ene zegt dat er een daling is, de andere een stijging... Ik denk toch te mogen concluderen dat het aantal jongeren dat rookt niet spectaculair daalt.

Citaat:
De antirookcampagnes vallen blijkbaar ook in dovemansoren. 28 procent van de Belgen rookt, gemiddeld 17 sigaretten per dag. Eén op de tien Belgen is een zware roker. En die cijfers zijn tegenover 1997 nauwelijks geëvolueerd. Er is wel een lichte daling van het aantal jongeren dat rookt (31 procent in 2001, 26 procent in 2004), maar diegenen die roken, zijn wel op jongere leeftijd begonnen.
(De Standaard)


Citaat:
In tegenstelling tot het algemene rookgedrag van de Belg, daalt het tabaksgebruik bij jongeren tussen 10 en 17 jaar niet. Dat blijkt uit een enquête bij 2.196 jongeren tussen 10 en 17 jaar die het OIVO uitvoerde in opdracht van de Rodin Stichting.
...
(oivo-crioc.org)


Citaat:
Jongeren roken en drinken steeds meer
...
(senate.be)


Omhoog
 Profiel  
 
 Titel:
BerichtGeplaatst: 13 Feb 2006 22:37 
Offline
 
 
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 06 Jan 2005 0:00
Berichten: 127
Woonplaats: Bredene
bij ons rookt er niemand bij de givers (zowel leiding als leden)

wij vinden het belangrijk dat we op dat vlak een goed voorbeeld tonen


Omhoog
 Profiel  
 
 Titel:
BerichtGeplaatst: 18 Feb 2006 12:16 
Offline
 
 
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 18 Jul 2002 23:00
Berichten: 69
Dit stond in een nota van het Verbond die is rondgestuurd naar alle GRL.

1. Verbod op roken in jeugdlokalen.

Sinds 1 januari 2006 geldt er ook een rookverbod in jeugdlokalen. Het is jammer dat de minister van volksgezondheid heeft nagelaten dit te communiceren. We hebben hem dit dan ook gemeld.
Hoe zit het dan met het verbod zelf? In alle lokalen waar kinderen kunnen spelen mag niet langer gerookt worden. In deze lokalen moet ook een verbodssticker worden aangebracht. Er is één uitzondering mogelijk: in lokalen waar enkel en alleen leiding komt, kan nog gerookt worden als er in de nodige afzuig- of filterinstallaties wordt voorzien.

We beseffen goed dat deze maatregel in de praktijk niet altijd direct haalbaar zal zijn voor leidingslokalen. Toch willen we je vragen om dit op je groepsraad aan te kaarten. Dit kan een boeiend en zinvol gesprek opleveren waaruit de nodige afspraken komen met respect voor iedereen.
Met onze eigen VVKSM-domeinen proberen we het goede voorbeeld te geven.




Allemaal sa'am , hip hip ... HOEZEEE !!


Omhoog
 Profiel  
 
 Titel:
BerichtGeplaatst: 20 Feb 2006 15:06 
Offline
 
 
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 02 Feb 2004 0:00
Berichten: 173
Het is bij ons al jaren zo dat in de buurt van leden niet gerookt wordt en rokers zich dienen terug te trekken naar het leidingslokaal of in de keuken (onder de dampkap...). Lijkt me nogal evident...

Citaat:
als er in de nodige afzuig- of filterinstallaties wordt voorzien.

:) Welke scouts gaat hier nu zijn zuurverdiende centjes aan geven?


Omhoog
 Profiel  
 
 Titel:
BerichtGeplaatst: 20 Feb 2006 15:10 
Offline
 
 
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 22 Jan 2004 0:00
Berichten: 773
Zomboolio schreef:
Het is bij ons al jaren zo dat in de buurt van leden niet gerookt wordt en rokers zich dienen terug te trekken naar het leidingslokaal of in de keuken (onder de dampkap...). Lijkt me nogal evident...

Citaat:
als er in de nodige afzuig- of filterinstallaties wordt voorzien.

:) Welke scouts gaat hier nu zijn zuurverdiende centjes aan geven?


Wij hebben een rooster in het plafond van onze bar gestoken :) Rookt wordt dan als het ware vanzelf afgezogen naar de koudere zolder en vandaar naar een raampje. We zijn wel benieuwd hoe dat systeem in de zomer gaat presteren...


Omhoog
 Profiel  
 
 Titel:
BerichtGeplaatst: 20 Feb 2006 17:30 
Offline
 
 
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 27 Sep 2004 23:00
Berichten: 661
Wij hebben een warme lucht blazer...

Voert verse lucht aan van de zolder, en in de zomer kunde da ook gewone lucht laten blazen ...


Omhoog
 Profiel  
 
 Titel:
BerichtGeplaatst: 20 Feb 2006 22:46 
Offline
 
 
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 04 Jul 2002 23:00
Berichten: 501
Woonplaats: Reet
Zomboolio schreef:

Citaat:
als er in de nodige afzuig- of filterinstallaties wordt voorzien.

:) Welke scouts gaat hier nu zijn zuurverdiende centjes aan geven?


Wij hebben al een hele tijd een afzuiginstallatie hangen :-)


Omhoog
 Profiel  
 
Berichten weergeven van de afgelopen:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Reageren op dit onderwerp  [ 16 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn UTC + 1 uur


Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten


U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit forum
U mag geen reacties plaatsen op onderwerpen in dit forum
U mag uw berichten niet wijzigen in dit forum
U mag uw berichten niet verwijderen in dit forum
U mag geen bijlagen plaatsen in dit forum

Zoeken naar:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Vertaald door phpBBservice.nl.