Scoutnet vzw

We connect scouts!
Het is momenteel 29 Mrt 2024 9:45

Alle tijden zijn UTC + 1 uur




Plaats een nieuw onderwerp Reageren op dit onderwerp  [ 10 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: 09 Nov 2005 21:13 
Offline
Site Admin
Site Admin
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 31 Aug 2002 23:00
Berichten: 473
Woonplaats: Tongerlo
Ik kan er geen ander woord voor bedenken 8)

Voor niet zo scouteske bezigheden wil ik een kwisapplicatie ontwerpen, waardoor je met een eenvoudige laptop en parallelle poort 4 schakelaars kan aansluiten en via de computer kan zien wie er het snelste afdrukt. Ik ben nu nog op zoek naar een origineel en goedkoop ontwerp van zo'n schakelaar, maar veel verder dan een halve stressbal op een drukknop ben ik nog niet geraakt. Iemand ideekes?


Omhoog
 Profiel  
 
 Titel:
BerichtGeplaatst: 09 Nov 2005 22:00 
Offline
 
 
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 22 Jan 2004 0:00
Berichten: 773
Anders van die knal rode noodstop schakelaars?
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

Die kunnen ook wel wat misbruik aan denk ik :) 't Is natuurlijk te zien hoe hard uw deelnemers opgaan in de kwis hé. Denk dat dat wel wat geld kost, maar anders 's nachts eens rondlopen in een verlaten fabriek :p

Of oude toetsenborden (met mini-DIN connectors die toch niemand meer gebruikt sinds USB) waar je naar hartelust mag op rammen en gelijk welke knop een signaal geeft? Moet je waarschijnlijk wel nog een beetje aan knutselen om alle signalen op de DIN connector om te zetten naar 1 signaal. Dit lijkt me wel dikke fun, vooral om je frustraties op af te werken als de kwis nie meevalt :p


Omhoog
 Profiel  
 
 Titel:
BerichtGeplaatst: 09 Nov 2005 22:03 
Offline
 
 
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 22 Jan 2004 0:00
Berichten: 773
Trouwens, heb je dat progje gemaakt voor linux? In C? Ik zou dat anders ook wel eens willen. Heb zelf ooit nog zitten prutsen met parport onder linux en zo'n kwis applicatie lijkt me wel nuttig, toch nuttiger dan mijn cpu load meter :)


Omhoog
 Profiel  
 
 Titel:
BerichtGeplaatst: 09 Nov 2005 22:16 
Offline
 
 

Geregistreerd: 25 Aug 2003 23:00
Berichten: 42
Woonplaats: Oelegem
Mijn vader zijn bedrijf verkoopt zo'n noodstop-schakelaars.

Normaal gezien worden deze gemonteerd op een explosieveilig kastje, maar op aanvraag kan dat denk ik ook wel op ander materiaal zoals een gewoon kastje. (ze moeten toch steeds op maat gemaakt worden)

Mocht je interesse hebben, kan ik je wel de nodige gegevens doormailen...


Omhoog
 Profiel  
 
 Titel:
BerichtGeplaatst: 09 Nov 2005 22:30 
Offline
Site Admin
Site Admin
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 31 Aug 2002 23:00
Berichten: 473
Woonplaats: Tongerlo
hopla schreef:
Trouwens, heb je dat progje gemaakt voor linux? In C? Ik zou dat anders ook wel eens willen. Heb zelf ooit nog zitten prutsen met parport onder linux en zo'n kwis applicatie lijkt me wel nuttig, toch nuttiger dan mijn cpu load meter :)

Ik heb ook al met C op linux een applicatie geschreven voor een parallelle poort, maar nu heb ik idd eindelijk iets concreets. Alle hulp is welkom!


Omhoog
 Profiel  
 
 Titel:
BerichtGeplaatst: 09 Nov 2005 22:32 
Offline
Site Admin
Site Admin
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 31 Aug 2002 23:00
Berichten: 473
Woonplaats: Tongerlo
PieterY schreef:
Mijn vader zijn bedrijf verkoopt zo'n noodstop-schakelaars.

Normaal gezien worden deze gemonteerd op een explosieveilig kastje, maar op aanvraag kan dat denk ik ook wel op ander materiaal zoals een gewoon kastje. (ze moeten toch steeds op maat gemaakt worden)

Mocht je interesse hebben, kan ik je wel de nodige gegevens doormailen...

Interesse wel, maar 't mag eigenlijk niet(s) (veel) kosten, tenzij ik het concept mag veilen :)


Omhoog
 Profiel  
 
 Titel:
BerichtGeplaatst: 10 Nov 2005 8:18 
Offline
 
 

Geregistreerd: 25 Aug 2003 23:00
Berichten: 42
Woonplaats: Oelegem
Ik zal het hem eens vragen wat zoiets normaal kost, en wat hij er in dit geval voor moet hebben...
Je hoort nog van mij ;)


Omhoog
 Profiel  
 
 Titel:
BerichtGeplaatst: 10 Nov 2005 12:28 
Offline
Site Admin
Site Admin
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 19 Jun 2002 23:00
Berichten: 370
Woonplaats: Godinne
ik weet dat de Herentse scouts en gidsen zo een systeem hebben.


Omhoog
 Profiel  
 
 Titel:
BerichtGeplaatst: 10 Nov 2005 14:50 
Offline
 
 
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 17 Jan 2003 0:00
Berichten: 483
Woonplaats: boekhoute
Wij hebben op onze scoutsgroep ook een kwisbak, een hele grote (en oude). Als ge een schakelaar indrukt springt er één van de vier lampen (zo van die grote kerstversiering-lampen) aan.

Er zijn vier schakelaars en die zijn gemaakt op volgende manier:

Je neemt een wasknijper en aan de binnenkant van de bovenkant soldeer/bevestig je links en rechts elke een draadje, zodanig dat als de wasknijper open gedaan wordt (schakelaar ingedrukt wordt) die twee tegen elkander komen.
Als je nu aan de twee zijkanten van de wasknijper een plaatje (bijvoorbeeld 10 op 10 cm) bevestigt heb je een grote drukschakelaar. Je kan eventueel wat meer wasknijpers naaste elkander zetten om het geheel wat steviger te maken. Het kost op zich niet zoveel tijd om te maken, er kan deftig op geklopt worden en als het kapot zou gaan heb je zo een nieuwe gemaakt (en niet duur).


Omhoog
 Profiel  
 
 Titel:
BerichtGeplaatst: 11 Nov 2005 19:07 
Offline
 
 
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 20 Sep 2002 23:00
Berichten: 166
PieterY schreef:
Mijn vader zijn bedrijf verkoopt zo'n noodstop-schakelaars.

Normaal gezien worden deze gemonteerd op een explosieveilig kastje, maar op aanvraag kan dat denk ik ook wel op ander materiaal zoals een gewoon kastje. (ze moeten toch steeds op maat gemaakt worden)

Mocht je interesse hebben, kan ik je wel de nodige gegevens doormailen...


Ik denk niet dat EX-materiaal in zijn prijsklasse gaat vallen. Een gewone noodstop van telemecanique kost in de groothandel ongeveer 15 euro. De prijzen in de kleinhandel zullen wel wat meer zijn. Dan moet je nog de hele schakeling meerekenen tot je het signaal kan inlezen in je pc. Ik heb gelijkaardig project eens gedaan maar dan via een PLC waar de gegevens via een scada paket op de pc werd binnengelezen.


Omhoog
 Profiel  
 
Berichten weergeven van de afgelopen:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Reageren op dit onderwerp  [ 10 berichten ] 

Alle tijden zijn UTC + 1 uur


Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten


U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit forum
U mag geen reacties plaatsen op onderwerpen in dit forum
U mag uw berichten niet wijzigen in dit forum
U mag uw berichten niet verwijderen in dit forum
U mag geen bijlagen plaatsen in dit forum

Zoeken naar:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Vertaald door phpBBservice.nl.