scoutsboekhoute schreef:
Naar de versie die Hopla uitgedokterd heeft ben ik wel benieuwd (ik veronderstel dat je het spel wat hebt aangepast om deze 'in het groot' te kunnen spelen, als dat de bedoeling zou zijn tenminste)
Inderdaad :)
We hebben het nog niet gespeeld (doen we nu zondag) maar dit zijn de regels die we all hebben uitgedokterd:
(ik ga ervan uit dat je de regels van het originele spel al kent, anders zie de link van scoutsboekhoute:
http://www.spellenstapel.nl/menu/spelle ... spel_id=43 )
('t zal waarschijnlijk ook een warrige uitleg worden want 't zit momenteel alleen nog maar in mijn hoofd)
't Spel moet allereerst omgezet worden in een soort bosspel/duinenspel waarbij iedereen rondloopt van en naar bepaalde postjes. Iedereen speelt door elkaar, het volgerde systeem moest er dus uit.
Bedoeling blijft nog altijd zoveel mogelijk punten te scoren. Het spel eindigt en de punten worden geteld van zodra iemand 8 gebouwen heeft (eventueel kan hier ook gespeeld worden met een tijdslimiet ipv de 8 gebouwen limiet).
Eerst de postjes mss verduidelijken. Afhankelijk van het aantal leiding kan je sommige postjes samensmijten, maar het is beter alle functies in zoveel mogelijk postjes te stoppen zodat er meer moet worden rondgelopen.
Rollenpost:
Hier kan iedereen een (nieuwe) rollenkaart krijgen.
Bank:
Hier kan iedereen zijn 2 goudstukken ophalen aan het begin van de beurt. Ook eventuele goudstukken van gebouwen krijg je hier.
Gebouwenkaartenpost: (kan je eventueel combineren met de bouwpost)
Hier kan je 2 gebouwen kaarten bekijken en eentje houden. Bouwmeesters kunnen hier ook hun 2 extra kaarten krijgen.
Bouwpost: (kan je eventueel combineren met de gebouwenkaartenpost)
Hier kan je gebouwen 'bouwen'
(Originele namen voor de posten zijn altijd welkom :)
De spelers krijgen allereerst hun 4 start gebouwenkaarten en 2 goudstukken. Vanaf dan begint het spel:
Iedereen gaat dus in het begin naar de rollenkaartenpost. Daar krijg je willekeurig een rollenkaart met daarop uitleg over je rol en wat jouw specifieke rol kan doen.
Rollenkaarten:
Naast alle mogelijke acties staan er vakjes waarin de post mensen of medespelers moeten afvinken welke ze al gedaan hebben. Je mag je acties in elke volgorde uitvoeren. Zijn al je acties uitgevoerd dan moet je om een nieuwe rollenkaart.
Bij de moordenaar staat bijvoorbeeld:
* Neem 2 bouwkaarten en leg er 1 terug
OF
* Neem 2 goudstukken
* Vermoord iemand
* Bouw een gebouw
* Ik ben dood
Als je naar de bank gaat om 2 goudstukken dan vinkt de bank af dat je al 2 goudstukken gekregen hebt. De gebouwenkaartenpost kan zo zien dat je geen recht meer hebt op bouwkaarten. Idem voor de andere zaken.
Vermoorden doe je simpelweg door iemand te tikken. De persoon die getikt is toont zijn rollenkaart en de moordenaar vinkt aan dat die dood is. De getikte vraagt dan om de rollenkaart van de moordenaar en vinkt aan dat hij iemand vermoord heeft (en controleert dus ook meteen dat dat nog niet gebeurd was).
De dief, de magiër en de condottiere gebruiken hun pest-medespelers-eigenschappen ook door middel van tikken. Als de condottiere een gebouw afbreekt van iemand gaan ze samen naar de gebouwenkaartenpost en controleert de condottiere of de speler zijn gebouw effectief afgeeft en de speler controleert of de condottiere effectief het juist bedrag betaalt bij de bank.
Om de kaarten herbruikbaar te maken maak je dus best meerdere kolommen en gebruik je telkens een nieuwe kolom per beurt. Boven de nieuwe kolom wordt dan best een paraf of stempel gezet door de rollenkaartenpost zodat spelers niet kunnen valsspelen door zelf een nieuwe kolom te beginnen.
Gebouwenkaarten en gebouwen:
Spelers kunnen dus gebouwen bouwen door aan de bouwpost een gebouwenkaart te tonen en het juiste bedrag aan goudstukken te betalen. Daarna duid de bouwpost die gebouwenkaart aan als zijnde gebouwd door bv een paperclip er over te schuiven. De speler houdt het gebouw zelf bij (Eigenlijk is dit niet zo goed, ik moet hier nog wat over nadenken. Het zou beter zijn als de bouwpost de gebouwde gebouwen bijhoud om (1) valspelen tegen te gaan (paperclip van een goedkoop naar een duur gebouw verplaatsen bijvoorbeeld) en (2) aan de anderen te kunnen tonen hoeveel gebouwen iedereen al heeft. Der was een reden om dat niet te doen maar ik ben hem vergeten.)
Err wat moet ik nu nog vertellen?
Ok, nog een paar dingen gewoon door elkaar:
* Als er discussie is over wie nu juist wie getikt heeft dan kan er via bijvoorbeeld blad-steen-schaar beslist worden wie zijn eigenschap mag gebruiken en wie dus de pineut is.
* Doordat de rollen willekeurig uitgedeeld worden en je best meer rollenkaart hebt dan spelers zullen er meerdere rollen van hetzelfde soort in het spel bezig zijn.
* Door vorige bemerking kan het dus ook zeer goed mogelijk zijn dat bv een moordenaar zelf vermoordt wordt.
* De koning verliest zijn speciale eigenschap doordat er geen volgorde meer is en kaarten willekeurig uitgedeeld worden. Dit wordt opgelost door de koning een rol te laten kiezen aan de rollenkaartenpost. Om te verhinderen dat spelers met veel gele gebouwen telkens weer de koning nemen van zodra ze deze hebben is het kiezen van de koning niet toegestaan.
* Als de condottiere iemand tikt die blijkt een prediker te zijn dan mag die geen gebouwen afbreken en vinkt de prediker aan dat de condottiere al zijn speciale eigenschap heeft gebruikt. Pech voor de condottiere.
* Als iemand 8 gebouwen heeft eindigt het spel dus. Iedereen mag zijn huidige rol nog uitspelen, de rollenkaartenpost dient géén nieuwe rollen meer uit.
* Paarse bouwkaarten gaan we er voorlopig nog uitlaten omdat alles zo al ingewikkeld genoeg is denk :)
* ... ?
Extra ideeën:
* De rol van iemand anders is onbekend, maar je zou ook kunnen attributen maken die bij een bepaalde rol horen en die dan uitdelen samen met de rollenkaart. Spelers moeten dat attribuut dan zichtbaar dragen/bijhouden.
Mogelijke attributen in volgorde van de rollen: mes, masker, staf, kroon, mantel, zak met geld, rol blauwdrukken, sabel of hellebaard.
* ... ?
Het kan heel goed zijn dat je er de ballen van verstaan hebt en dat er nog veel dingen onduidelijk zijn dus vuur die vragen maar af :)
Je kan je ook afvragen of je givers (kzou het niet proberen met takken jonger dan jonggivers) dit allemaal ooit gaan verstaan. Ik ben van plan niet te veel uit te leggen in het begin en de gasten het spel gewoon te laten ontdekken (wat je kan doen en zo staat er bijvoorbeeld al op de rollenkaart). Gewoon het doel van het spel uitleggen (zoveel mogelijk punten rapen door gebouwen te zetten, spel eindigt van zodra iemand 8 gebouwen heeft) en zeggen dat ze bij de postjes moeten vragen wat ze daar kunnen doen. Zorg er dus voor de je medeleiding (die de postjes bemant) het spel zeker goed verstaat, het originele spel eens spelen lijkt me al een goed idee.