Scoutnet vzw

We connect scouts!
Het is momenteel 28 Mrt 2024 15:31

Alle tijden zijn UTC + 1 uur




Plaats een nieuw onderwerp Reageren op dit onderwerp  [ 21 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
 Titel: MacBook
BerichtGeplaatst: 16 Mei 2006 15:55 
Offline
 
 
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 22 Jan 2004 0:00
Berichten: 773
Apple heeft zijn lower-end Intel laptop vandaag gelanceerd ( http://www.apple.com/ ). Sinds Mac OSX uit is heb ik altijd al gezegd dat ik ooit wel eens een Apple wilde en het lijkt er nu op dat ze eindelijk ook een beetje betaalbaar zullen worden. En nu ze ook Windows kunnen draaien is het helemaal leuk.

Persoonlijk vind ik de MacBook Pro schandalig duur (van de Apple site: starting at just $1999! das dus zeker €2500 in België). Maar de nieuwe MacBook is prijs/kwaliteit gewijs zeer aanvaardbaar, enkel een ietsje te klein scherm naar mijn goesting (zouden ze nog met een 15inch MacBook versie uitkomen?).

Op Slashdot zijn ze al alles druk aan het bekijken en vergelijken, maar de mening van een of andere Amerikaan is natuurlijk nog anders dan van een goeie Belg :)

Dus, wie zit dit hier te lezen vanop een Mac? Wie is onlangs ge'switch'ed? Waar ben je niet tevreden van? (eerlijk zijn aub, niemand geeft graag toe dat er iets schort aan zijn dure computer :) Waar ben je wel tevreden van? Hoe zijn je ervaringen met Mac OSX?


Laatst gewijzigd door hopla op 16 Mei 2006 18:21, in totaal 1 keer gewijzigd.

Omhoog
 Profiel  
 
 Titel:
BerichtGeplaatst: 16 Mei 2006 17:30 
Offline
 
 
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 20 Jan 2003 0:00
Berichten: 221
Woonplaats: Scheldewindeke
Bedankt om dit heugelijke nieuwsn te melden, hier wacht ik al maanden op!

_________________
Als het konijn niet in de hoed wil ...


Laatst gewijzigd door sn1029 op 16 Mei 2006 18:24, in totaal 1 keer gewijzigd.

Omhoog
 Profiel  
 
 Titel:
BerichtGeplaatst: 16 Mei 2006 18:23 
Offline
 
 
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 22 Jan 2004 0:00
Berichten: 773
Graag gedaan :)

Ik neem aan dat je dus al een Mac hebt? Sinds hoelang? Ooit Windows gebruiker geweest?

(Zijn hier trouwens nog mensen die er soms aan denken om over te stappen naar Apple?)


Omhoog
 Profiel  
 
 Titel:
BerichtGeplaatst: 16 Mei 2006 18:33 
Offline
 
 
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 20 Jan 2003 0:00
Berichten: 221
Woonplaats: Scheldewindeke
hopla schreef:
Graag gedaan :)

Ik neem aan dat je dus al een Mac hebt? Sinds hoelang? Ooit Windows gebruiker geweest?

(Zijn hier trouwens nog mensen die er soms aan denken om over te stappen naar Apple?)

Uhm, nee, geen mac-gebruiker en ik ben ook geen windows-hater. De combinatie: 'te weinig geld' en 'niet echt nodig' heeft ervoor gezorgd dat ik nooit zelf een computer gekocht heb.

Waarom heb ik dan op deze Macbook gewacht? Ik werk al een tijdje en een eigen computer lijkt dan opeens veel handiger. De keuze voor Mac ligt al een tijdje vast. Het hangt een beetje samen met het 'soort' computergebruiker dat ik ben: geen spelletjes, enkel grafische programa's en voor de rest de basisdingen. Ik heb een aantal keer met een mac gewerkt en vond het echt een verademing. De Macbook ligt binnnen mijn budget en is krachtig genoeg voor mij...

_________________
Als het konijn niet in de hoed wil ...


Omhoog
 Profiel  
 
 Titel:
BerichtGeplaatst: 17 Mei 2006 12:11 
Offline
 
 
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 15 Nov 2005 12:55
Berichten: 19
Woonplaats: Brussel
Betaalbare Macs zijn er al een tijdje, de iBook was zelfs iets goedkoper dan de nieuwe MacBook.


Ik gebruik sinds 1998 beroepsmatig Apple computers (nog voor Mac OS X dus), en sinds 2003 bezit ik zelf een eMac (ook minder dan 1000 euro voor betaald). Ik ben indertijd door mijn werk verplicht om te 'switchen', maar daar heb ik nooit spijt van gehad.

In mijn omgeving heb ik al heel wat mensen doen overstappen - de afgelopen 6 maanden nog 3 iBooks in mijn vriendenkring erbij - en niemand van hen heeft het zich beklaagd.

Waar ben ik niet tevreden over?
Ik denk vooral de verslaving...
In theorie is het zo, dat wanneer je een computer hebt met alle software die je nodig hebt, er meestal geen noodzaak is om constant te blijven updaten naar een nieuwere versie met meer features. Als het nu werkt, zal het over een jaar ook nog wel werken...
In de praktijk is het zo dat ik me haast verplicht voel om iedere grote (betalende) update van Mac OS X, iLife (iPhoto, iDVD, iMovie, Garageband en het gratis iTunes), iWork (Pages en Keynote) aan te schaffen. Tel daarbij nog eens het jaarlijkse abonnement op .Mac, want pas met .Mac erbij, kun je het onderste uit de kan halen!

Neem maar eens een kijkje in de Belgische Apple Store, om een idee te krijgen van de prijzen, en vergeet vooral niet de store voor "Onderwijs" te kiezen als je nog student bent!

BTW De MacBook Pro is hier al te koop voor 2.019 euro (1.857,35 euro voor studenten).

_________________
Nauwgezette Arend - A.J. Martijn Körvers
Hopman Verkenners & Gidsen, ELT & WWW
XIV FOS De Faunaten, Jette, Brussels Gewest

> E S T O T E P A R A T I <


Omhoog
 Profiel  
 
 Titel:
BerichtGeplaatst: 17 Mei 2006 12:18 
Offline
 
 
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 20 Jan 2003 0:00
Berichten: 221
Woonplaats: Scheldewindeke
'k Ben geen student meer, maar werk wel op de hogeschool. Gisteren bestelling geplaatst:

Custom MacBook (white), 13.3-inch, 2GHz
2.0GHz Intel Core Duo
1GB 667 DDR2 - 2x512MB SO-DIMMs
80GB Serial ATA drive
SuperDrive (DVD±RW/CD-RW)
None
None
Apple Mini-DVI to VGA Adapter
Keyboard & Mac OS
Country Kit

€ 1155.96 (excl 21% BTW)

'k Ben in blije verwachting.

_________________
Als het konijn niet in de hoed wil ...


Omhoog
 Profiel  
 
 Titel:
BerichtGeplaatst: 17 Mei 2006 14:16 
Offline
 
 
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 22 Jan 2004 0:00
Berichten: 773
Martijn schreef:
In de praktijk is het zo dat ik me haast verplicht voel om iedere grote (betalende) update van Mac OS X, iLife (iPhoto, iDVD, iMovie, Garageband en het gratis iTunes), iWork (Pages en Keynote) aan te schaffen.

Ja dat lijkt me ook wel een van de mindere kantjes... Hoeveel is het voor een Mac OS X update? +- 200 euro?
Citaat:
Tel daarbij nog eens het jaarlijkse abonnement op .Mac, want pas met .Mac erbij, kun je het onderste uit de kan halen!

Als ik zo op de .Mac site naar de features kijk ( http://www.apple.com/dotmac/features.html ) dan zie ik eerlijk gezegd weinig reden om daarvoor ook nog eens geld uit te geven.

Maar misschien liggen onze motieven om een Mac te gebruiken wel anders. Ik zie een Mac vooral als een Unix omgeving met alle voordelen ervan maar zonder alle miserie die je met Linux op laptops hebt.
Citaat:
BTW De MacBook Pro is hier al te koop voor 2.019 euro (1.857,35 euro voor studenten).

Nog altijd iets boven mijn budget hoor ! Liever een gewone MacBook :)


Omhoog
 Profiel  
 
 Titel:
BerichtGeplaatst: 17 Mei 2006 15:15 
Offline
 
 
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 15 Nov 2005 12:55
Berichten: 19
Woonplaats: Brussel
hopla schreef:
Hoeveel is het voor een Mac OS X update? +- 200 euro?


129 euro (89 euro voor studenten/onderwijspersoneel)


Citaat:
Als ik zo op de .Mac site naar de features kijk ( http://www.apple.com/dotmac/features.html ) dan zie ik eerlijk gezegd weinig reden om daarvoor ook nog eens geld uit te geven.


Dat moet ieder voor zich uitmaken, natuurlijk, maar voor mensen die van gemakkelijk houden, is .Mac wel zalig. Alle iLife-applicaties werken naadloos samen met .Mac, terwijl het gebruik maken van dezelfde services bij andere aanbieders toch wel een hoop instelwerk vergt. En soms zijn bepaalde features alleen maar beschikbaar wanneer je een toepassing met .Mac gebruikt...

_________________
Nauwgezette Arend - A.J. Martijn Körvers
Hopman Verkenners & Gidsen, ELT & WWW
XIV FOS De Faunaten, Jette, Brussels Gewest

> E S T O T E P A R A T I <


Omhoog
 Profiel  
 
 Titel:
BerichtGeplaatst: 17 Mei 2006 17:51 
Offline
 
 
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 23 Jul 2003 23:00
Berichten: 96
Woonplaats: edegem
Toen een 2 jaar geleden de huiscomputer van mijn broer dezelfde weg verkoos als mij broer moet ik wel op zoek naar een andere PC.
Beroepsgewijs en toen ook wel naschoolse verslaving heb ik ineens voor een powerbook gekozen.

De toen nog zo snelle laptop voor bezige bijen.
Nu een Macbook Pro voor dezelfde prijs in 17" versie... das het grote nadeel. Maarja da's bij Windows PC's ook wel hé.

Voordeel: werk zéér vlotjes, echt een logisch gebruik.
+ de technische voordelen die ge wel kunt vinden op de site.

Nadeel: ze zijn wat duurder, maar moesten meer mensen deze computers kopen, zouden ze dan wel goedkoper worden denkik.

En waarom geen macMini. Ook ideaal als je al een scherm en randaparatuur hebt.

Updates van Ilife enzo is inderdaad wel verslavend omdat je bij wil blijven. Kopiekes van die updates zijn dan ook ni zo dikwijls te vinden. Maar we gaan hier voor gekochte software hé.

Succes, ge gaat het u ZEKER NIET beklagen. Als dat wel zo is. Dan ... zijt ge zot denkik.


Omhoog
 Profiel  
 
 Titel:
BerichtGeplaatst: 17 Mei 2006 18:56 
Offline
 
 
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 22 Jan 2004 0:00
Berichten: 773
goedaardigeKEA schreef:
En waarom geen macMini. Ook ideaal als je al een scherm en randaparatuur hebt.

Daar had ik indertijd nog aan zitten denken, maar ik ben toch al een goeie 3 jaar een echt laptop mens.

Hoelang gaat een volle batterij trouwens mee van de nieuwe MacBooks? Apple schijnt er niet meer mee op te scheppen, dus het zal wel minder zijn dan de 6u van de iBooks?


Omhoog
 Profiel  
 
 Titel:
BerichtGeplaatst: 17 Mei 2006 21:38 
Offline
 
 
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 23 Jul 2003 23:00
Berichten: 96
Woonplaats: edegem
Inderdaad, laptop is een pak gemakkelijker voor de studenten onder ons. Of gewoon voor mensen die vaak op de baan zijn (of willen stoefen in 't lokaal).
Ivm de uren heb ik dit gevonden:

Batterij en stroomvoorziening
Lithium-polymeerbatterij van 55 wattuur met ingebouwde LED-ladingsindicator

Nu als voorbeeld van een "oude" powerbook 15" in zwaar gebruik gaat deze toch een goei 3u mee hoor. Enkel Word gebruik kan dat zelfs tot 4 à 5 u gaan (bij mij toch).

Opgepast... direct een macbook kopen kan nare gevolgen hebben. Apple heeft vaak kinderziektes in de allereerste modellen.
Daarom heb ik in den tijd ook effe afgewacht tot een update van het nieuwe model (soms is dat een kleine verandering).
Ook goed nakijken op dode pixels en het goed sluiten van de laptop.

Wel ben ik kei jaloers op die front row toestand.


Omhoog
 Profiel  
 
 Titel:
BerichtGeplaatst: 17 Mei 2006 23:00 
Offline
 
 
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 22 Jan 2004 0:00
Berichten: 773
goedaardigeKEA schreef:
Opgepast... direct een macbook kopen kan nare gevolgen hebben. Apple heeft vaak kinderziektes in de allereerste modellen.

Zal ik zeker nog niet meteen doen. Heb eerst geld nodig en moet de huidige nog van de trap laten vallen :p

Eigenlijk wacht ik ook nog op een MacBook met een groter scherm, maar ik weet niet of ze die zullen maken?


Omhoog
 Profiel  
 
 Titel:
BerichtGeplaatst: 18 Mei 2006 11:53 
Offline
 
 
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 17 Jan 2003 0:00
Berichten: 483
Woonplaats: boekhoute
Ik zet me wel onderaan de trap dan 8)


Omhoog
 Profiel  
 
 Titel:
BerichtGeplaatst: 18 Mei 2006 21:40 
Offline
 
 
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 23 Jul 2003 23:00
Berichten: 96
Woonplaats: edegem
en groter scherm betwijfel ik hoor, tenzij een 14" zoals voordien. Hoewel die 15" Macbook Pro dan zeer dichtbij komt.

Uw kat op de laptop laten plassen is ook doeltreffend en ge kunt er zelf niks aan doen...


Omhoog
 Profiel  
 
 Titel:
BerichtGeplaatst: 05 Jun 2006 16:03 
Offline
 
 
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 15 Mei 2006 9:46
Berichten: 64
Woonplaats: Humbeek
Wat me tegenhoud is de grote onwetenheid van mezelf ivm macBook en linux. Na wat googelen ben ik wel leuke filmpjes tegengekomen
maar toch hoor ik zo'n dingen liever van iemand dier er reeds daadwerkelijk ervaring mee heeft. Bij deze, heeft er iemand toevallig een macBook waar linux op draait (ubuntu dapper linux?) En draait dit mooi (geen geklungel met ndiswrapper voor wireless bv)

_________________
Longboarding to Heaven °~


Omhoog
 Profiel  
 
Berichten weergeven van de afgelopen:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Reageren op dit onderwerp  [ 21 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn UTC + 1 uur


Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten


U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit forum
U mag geen reacties plaatsen op onderwerpen in dit forum
U mag uw berichten niet wijzigen in dit forum
U mag uw berichten niet verwijderen in dit forum
U mag geen bijlagen plaatsen in dit forum

Zoeken naar:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Vertaald door phpBBservice.nl.