Scoutnet vzw

We connect scouts!
Het is momenteel 20 Apr 2024 5:56

Alle tijden zijn UTC + 1 uur




Plaats een nieuw onderwerp Reageren op dit onderwerp  [ 20 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2
Auteur Bericht
 Titel: Re: re
BerichtGeplaatst: 10 Jun 2006 23:08 
Offline
Site Admin
Site Admin
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 17 Jul 2002 23:00
Berichten: 1522
Woonplaats: Wetteren
thijsvdv schreef:
Versleepbare venstertjes hebben trouwens niets met ajax te maken eigenlijk, maar het laat wel leuke mogelijkheden toe tegenwoordig...

Mja, ik had correcter moeten zijn. Er zitten wel degelijk Ajax-achtige dingen in, zoals het verwerken van instellingen die je aanpast door op het vergrootglas te klikken (aantal weer te geven nieuwsitems: aanpassingen worden dan via XML aangepast, maar de globale webpagina blijft onveranderd). Dit is wat ik bedoel:

Afbeelding

thijsvdv schreef:
Nadeel van ajax is natuurlijk de toegankelijkheid die een stuk verloren gaat, en dat is niet zo eenvoudig op te lossen (bv. browser history)...

Klopt. Toevallig heb ik het daarover vandaag nog gehad in het verslag dat ik naar aanleiding van mijn studie over Echo2 moet maken 8).
Voor wie niet goed kan volgen, kort samengevat: in veel frameworks beperkt de HTML-(bron)code zich tot iets als:

Code:
<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD XHTML 1.0 Transitional//EN" "http://www.w3.org/TR/xhtml1/DTD/xhtml1-transitional.dtd">

<html xmlns="http://www.w3.org/1999/xhtml">
  <head>
    <title> </title>
    <meta content="NextApp Echo v2.1.0.beta3" name="generator"/>
    <script src="/ExtrasTest/app?serviceId=Echo.ClientEngine" type="text/javascript"> </script>
  </head>
 
  <body onload="EchoClientEngine.init('/ExtrasTest/app', true);" style="position:absolute;font-family:verdana, arial, helvetica, sans-serif;font-size:10pt;height:100%;width:100%;
padding:0px;margin:0px;overflow:hidden;">
    <form action="#" id="c_root" onsubmit="return false;" style="padding:0px;margin:0px;"/>
  </body>
</html>

Daar hebben zoekrobots of browsers voor blinden natuurlijk niks aan.

Geert82 schreef:
Ajax lijkt me inderdaad wel iets goed, dat zou ik eens moeten leren.
Als je bv zo'n framework gebruikt, kan je dan nog iets al ajax gebruiken?

Vaak zijn de mogelijkheden van Ajax ingebakken in het framework. Voor Echo2 hoef je bijvoorbeeld niks van Ajax te kennen, maar het maakt er wel gebruik van.

Geert82 schreef:
Als je met templates werkt en je gebruikt daarbij nog classes om gegevens te verwerken (of een pear package zoals quickform of auth), dan creëer je eigelijk toch ook al een gelijkaardig model waar je dan zelf controle over hebt?

Jups, pear packages zijn ook klassen.

Met codeigniter heb ik geen ervaring (wel filmpje eens bekeken en ziet er niet slecht uit).

To


Omhoog
 Profiel  
 
 Titel: re
BerichtGeplaatst: 11 Jun 2006 9:52 
Offline
 
 
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 02 Okt 2004 23:00
Berichten: 208
Met template engines heb ik (buiten die van phpbb dan) geen ervaring.
Citaat:
Als je bv zo'n framework gebruikt, kan je dan nog iets al ajax gebruiken? of een phpBB forum of foto-album in je site integreren?

Ajax kan je zeker en vast gebruiken, daar zijn op 't forum van codeigniter trouwens topics over. 'k Moet het wel zelf nog es testen maar voorlopig gebruik ik ook nog niet zoveel ajax (meer als 'spielerei').
En phpbb integreren moet ook wel lukken, maar dan onrechtstreeks. Daarmee bedoel ik dat je om phpbb te integreren eigenlijk enkel de sessie moet kunnen laten doorlopen, en dat kan niet moeilijk zijn met zo'n frameworks... Dus enkel nog de layout aanpassen, en de navigatie van phpbb laten teruglinken naar je framework-site, en 't is "geïntegreerd".

Again, nog niet getest, maar 't klinkt best wel goed hé? :D

Een manier om ajax toegankelijk te houden, en ook je browser history intact te houden is hier te vinden: http://www.robertnyman.com/2006/02/08/a ... ource-kit/
Alleen zie ik me die methode nog niet toepassen voor zeer uitgebreide sites, want uiteindelijk moet je ook alle pagina's uitschrijven...

_________________
http://www.scoutseeklo.be
CodeIgniter versie => http://www.scoutseeklo.be/scouts/Home (work-in-progress!)


Omhoog
 Profiel  
 
 Titel: Re: re
BerichtGeplaatst: 11 Jun 2006 11:44 
Offline
Site Admin
Site Admin
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 17 Jul 2002 23:00
Berichten: 1522
Woonplaats: Wetteren
thijsvdv schreef:
Een manier om ajax toegankelijk te houden, en ook je browser history intact te houden is hier te vinden: http://www.robertnyman.com/2006/02/08/a ... ource-kit/
Alleen zie ik me die methode nog niet toepassen voor zeer uitgebreide sites, want uiteindelijk moet je ook alle pagina's uitschrijven...

In Backbase is dit standaard ingebakken. Ik denk dat het een kwestie van tijd is opdat de andere frameworks hen daarin volgen... (uw drie puntjes zijn verslavend :P)

To


Omhoog
 Profiel  
 
 Titel:
BerichtGeplaatst: 31 Jul 2006 21:28 
Offline
 
 
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 04 Jul 2002 23:00
Berichten: 501
Woonplaats: Reet
Wat ik me onlangs nog bedacht bij zo'n framework als codeigniter... als je hiervoor klasses/ applicatie schrijft (bv nieuwssysteem etc) dan kan je dit niet implementeren in een andere site die niet op codeigniter gebouwd is. Alle klassen moeten blijkbaar afgeleid worden van een klasse van codeigniter. (ik ben van plan om meer en meer klassen te maken die ik in verschillende sites kan gebruiken, zeker nu ik die van 't district ga maken kan dat heel handig worden omdat er veel dingen van onze groepssite kunnen nuttig zijn)
Is zo'n framework eigelijk vooral bedoeld voor volledige applicaties of interactieve sites? want wat als je een heel groot deel statische inhoud hebt (zoals de doorsnee scoutssite)?


Omhoog
 Profiel  
 
 Titel:
BerichtGeplaatst: 11 Okt 2006 20:58 
Offline
 
 
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 04 Jul 2002 23:00
Berichten: 501
Woonplaats: Reet
Ondertussen al iemand meer ervaringen met dergelijke (php)frameworks?
Iemand die CakePHP kent?


Omhoog
 Profiel  
 
Berichten weergeven van de afgelopen:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Reageren op dit onderwerp  [ 20 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2

Alle tijden zijn UTC + 1 uur


Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 20 gasten


U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit forum
U mag geen reacties plaatsen op onderwerpen in dit forum
U mag uw berichten niet wijzigen in dit forum
U mag uw berichten niet verwijderen in dit forum
U mag geen bijlagen plaatsen in dit forum

Zoeken naar:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Vertaald door phpBBservice.nl.