Scoutnet vzw

We connect scouts!
Het is momenteel 20 Apr 2024 6:47

Alle tijden zijn UTC + 1 uur




Plaats een nieuw onderwerp Reageren op dit onderwerp  [ 19 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: 05 Jun 2004 17:09 
Offline
Site Admin
Site Admin
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 17 Jul 2002 23:00
Berichten: 1522
Woonplaats: Wetteren
Hallo iedereen,

Ik heb een probleem (héhé :wink: ). Sinds gisteren wil mijn pc niet meer opstarten. De voorbije dagen had ik plots last van spyware en adware programma's (de eerste keer sinds het ding 2,5 jaar geleden werd gebouwd). Een zoekbalk in mijn startbalk, internet explorer die voortdurend zichzelf ophing (gelukkig nog mozilla firebird staan), enzovoort.

Norton Antivirus 2004 liet mij na enkele virusscans telkens weten waar de bestanden stonden, en probeerde ze te verwijderen. Van sommige lukte het, van anderen ben ik het manueel moeten gaan doen. En wat blijkt nu: als ik mijn pc (Win XP) opstart, krijg ik plots een loginscherm (vroeger nooit; automatische login op enigste account). Als ik probeer in te loggen, logt hij onmiddellijk terug uit (krijg slechts een fractie van een seconde het bureaublad te zien). Zelfs in veilige modus geraakt mijn pc niet meer opgestart.

Nu heb ik gehoord dat een vriend van mij net hetzelfde voorheeft, sinds hij NA instaleerde. Zijn er nog mensen hier met dit probleem? En weet iemand wat er iets aan te doen valt, en of een reformat de enigste oplossing is?

Mijn harde schijf is opgedeeld in 3 partities, waarvan slechts één ingenomen wordt door Win XP. Kan ik die schijf in een andere pc steken en van daar uit eerst alle belangrijke bestanden kopiëren vooraleer ik die ene partitie formateer?

Wie weet raad? Vervelend, zeker tijdens de examens...

To


Omhoog
 Profiel  
 
 Titel:
BerichtGeplaatst: 05 Jun 2004 17:32 
Offline
 
 
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 04 Jul 2002 23:00
Berichten: 501
Woonplaats: Reet
Ik veronderstel dat dat zeker moet lukken, kzou wel oppassen dat er op die pc niet te veel opstaat dat je nog nodig hebt, moest er toch iets mislopen.

Aangezien je blijkbaar niet weet welk virus of wat dan ook het exact is, kan het misschien veilig zijn die 2e pc waar je de HD gaat insteken in veilige modus op te starten in de hoop dat het virus niet je 2e pc aantast.
Het is maar een gok natuurlijk.
Nog veiliger lijkt me die HD in een pc te steken met linux, maar van linux ken ikzelf zo goed als niks (kdacht wel da je er tegewoordig ook ntfs schijven mee kan lezen)

Heb je de norton op cd staan? ik meen mij te herinneren dat je daar ook mee kan opstarten en zo de beestjes van je pc halen.

Misschien is er wel iemand die je concretere info kan geven, of iemand die de symptomen kent.


Omhoog
 Profiel  
 
 Titel:
BerichtGeplaatst: 05 Jun 2004 17:43 
Offline
Site Admin
Site Admin
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 31 Aug 2002 23:00
Berichten: 473
Woonplaats: Tongerlo
als je een backup wilt pakken van zo'n systeem, gebruik dan een bootable linux from cd (knoppix) PS: gebruik in 't vervolg Spybot Search & Destroy 8)


Omhoog
 Profiel  
 
 Titel:
BerichtGeplaatst: 07 Jun 2004 22:37 
Offline
 
 
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 27 Nov 2002 0:00
Berichten: 91
Citaat:
Mijn harde schijf is opgedeeld in 3 partities, waarvan slechts één ingenomen wordt door Win XP.
Staat op de andere partities een os ? Zo ja kan je gewoon je data ervan afhalen en op de andere partitie zetten.

Citaat:
Heb je de norton op cd staan? ik meen mij te herinneren dat je daar ook mee kan opstarten en zo de beestjes van je pc halen.

Lijkt mij het beste alternatief. niet alleen norton heeft dit. Een beetje google-en en je moet wel zoiets kunnen vinden.


Citaat:
linux (kdacht wel da je er tegewoordig ook ntfs schijven mee kan lezen)


Of je kan ook altijd proberen je windows xp cd in je cdrom steken (in bios instellen dat hij via cdrom opstart (kan met alle niet antieke cdroms/biossen) en dan kan je normaal je windows xp herstellen.

Succes ermee
zeker en vast


Omhoog
 Profiel  
 
 Titel:
BerichtGeplaatst: 08 Jun 2004 7:32 
Offline
 
 
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 18 Jul 2002 23:00
Berichten: 69
doomer schreef:
als je een backup wilt pakken van zo'n systeem, gebruik dan een bootable linux from cd (knoppix) PS: gebruik in 't vervolg Spybot Search & Destroy 8)


spybot is een zeer goed programma, dat eveneens preventief spyware en dergelijke gaat afblokken, maar ik heb de indruk dat die al enkele maanden geen updates meer doen.

Ad-aware blijft daarentegen zeer regelmatig updates uitbrengen.


Persoonlijk vind ik spybot wel de beste, alleen de updates zouden eens terug moeten komen.


Dit alles moet natuurlijk steeds in combinatie met een firewall en een serieuze virusscanner.


Omhoog
 Profiel  
 
 Titel:
BerichtGeplaatst: 08 Jun 2004 15:33 
Offline
Site Admin
Site Admin
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 17 Jul 2002 23:00
Berichten: 1522
Woonplaats: Wetteren
Even antwoorden (pc nog steeds down en einde nog niet in zicht):

> Ik heb 3 partities, waarvan slechts één met een OS (Win XP). Het was de bedoeling om op een tweede partitie Win 2000 te zetten, en de derde te behouden voor data. Sinds ik mijn pc een dik jaar geleden formateerde, staat die Win 2000 er echter niet meer op. Op mijn C-schijf (de partitie waar vroeger Win 2000 op stond) staat wel mijn localhost (kan je niet anders kiezen bij installatie) met een pak aan bestanden.

> Mijn schijf is niet ingesteld als ntfs.

> Ik heb een aantal dingen al geprobeerd:
:: Gewoon opstarten, opstarten in veilige modus: verandert niks aan probleem
:: Mijn schijf als tweede schijf in een pentium 3 met Win 2000: pc wil niet opstarten (ook niet in Win 2000) zolang de tweede schijf insteekt. Nochtans steekt er anders ook een tweede dataschijf in die pc.
:: De schijf met Win 2000 uit de pentium als enige schijf in mijn pc: geeft een error bij het opstarten
:: De schijf met Win 2000 uit de pentium als tweede schijf in mijn pc: pc geeft opnieuw errors en laat mij niet de keuze om voor één OS te kiezen
:: Cd van Win Xp in mijn pc: geeft mij een aantal extra opties om op te starten in verschillende veilige modus'en, maar het eindresultaat is steeds hetzelfde: logt onmiddellijk terug uit.
:: Cd van Win 98 in mijn pc: geeft mij de mogelijkheid om Win 98 te installeren (bv. op C-schijf), maar dan moet die geformateerd worden en ben ik dus alle data van mijn localhost kwijt.

Weet iemand vanwaar al die errors komen wanneer ik mijn schijf in een andere pc steek of een andere schijf bij in de mijne steek? Moet er ergens in de bios iets aangepast worden?

grizzly schreef:
Of je kan ook altijd proberen je windows xp cd in je cdrom stekin (in bios instellen dat hij via cdrom opstart (kan met alle niet antieke cdroms/biossen) en dan kan je normaal je windows xp herstellen.

Kan je me even zeggen hoe?

Ondertussen zit ik te watertanden op enkele bestanden waar ik dringend aan moet... en met die examens :twisted:

To


Omhoog
 Profiel  
 
 Titel:
BerichtGeplaatst: 08 Jun 2004 17:02 
Offline
 
 
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 27 Nov 2002 0:00
Berichten: 91
Citaat:
Mijn schijf als tweede schijf in een pentium 3 met Win 2000: pc wil niet opstarten (ook niet in Win 2000) zolang de tweede schijf insteekt. Nochtans steekt er anders ook een tweede dataschijf in die pc

Staan de master/slave settings goed ?


Citaat:
Kan je me even zeggen hoe?

Als windows 98 zichzelf wil installeren staan de biossettings goed. Als je je XP cd erin steekt geeft hij dan geen repair optie ?

Enkele mogelijkheden:
    [list=]in knoppix opstarten en de nodige bestanden kopieren
[list=]Windows 2000 of 98 op je 2 de partitie zetten kan zonder die ander e partitie te formateren
[/list]
[list=]met een of andere safedisk van een virusscanner opstarten en je virus verwijderen[/list][/list]


Omhoog
 Profiel  
 
 Titel:
BerichtGeplaatst: 08 Jun 2004 21:27 
Offline
Site Admin
Site Admin
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 17 Jul 2002 23:00
Berichten: 1522
Woonplaats: Wetteren
Update:

> Installatie van Win 98 mislukt: blijkbaar wordt de bestandsindeling niet ondersteunt (misschien is het dan toch ntfs-geformatteerd). Of ik moet één partitie gaan formateren en dan ben ik dus een stuk data kwijt.
> Met de opstartdiskette van Win XP kan ik ms-dos'en, maar weet iemand wat je hier mee bent?
> Ik heb enkel Norton Antivirus 2002 op cd (upgrade > 2004). Moet het daar ook mee lukken?

Ik ben van plan na de examens een nieuwe schijf te kopen, daar XP terug op te zetten, en dan alles te kopiëren en de oude schijf als backup te laten werken. Voorlopig zoek ik echter een andere oplossing zodat ik aan een bepaald bestand kan (dringend!).

O ja, als ik via dos dat bestand zou kunnen kopiëren naar een andere plaats ben ik ook al wat verder. Als ik de pc op inlogscherm laat staan, kan ik via andere pc's wel in "my shared folders". Als ik het bestand dus kan kopiëren naar die shared folders, moet ik er via een andere pc ook aan kunnen. Iemand die mij kan vertellen of zoiets kan met de ms-dos van de opstartdiskette? Tnx a lot!

To


Omhoog
 Profiel  
 
 Titel:
BerichtGeplaatst: 08 Jun 2004 21:52 
Offline
 
 
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 22 Jan 2004 0:00
Berichten: 773
Tuurlijk kan je bestanden kopiëren met MS-DOS, cp wordt dan wel copy en zo, maar das toch niet zo moeilijk? Of bedoel je mss of je een share kan opzetten vanuit MS-DOS? (wat niet kan vrees ek)
Wat je eventueel ook kan proberen is via Knoppix je bestand te uploaden naar bijvoorbeeld je scoutnet acount (met scp) of naar windows shares (via samba, ik denk dat die KDE file browser daar een gui front voor heeft).


Omhoog
 Profiel  
 
 Titel:
BerichtGeplaatst: 09 Jun 2004 7:45 
Offline
 
 
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 18 Jul 2002 23:00
Berichten: 69
McJeroen schreef:
doomer schreef:
als je een backup wilt pakken van zo'n systeem, gebruik dan een bootable linux from cd (knoppix) PS: gebruik in 't vervolg Spybot Search & Destroy 8)


spybot is een zeer goed programma, dat eveneens preventief spyware en dergelijke gaat afblokken, maar ik heb de indruk dat die al enkele maanden geen updates meer doen.

Ad-aware blijft daarentegen zeer regelmatig updates uitbrengen.


Persoonlijk vind ik spybot wel de beste, alleen de updates zouden eens terug moeten komen.


Dit alles moet natuurlijk steeds in combinatie met een firewall en een serieuze virusscanner.


ik moet mezelf eventjes rechtzetten...

blijkbaar is er een Spybot V1.3 uitgekomen, en zijn ze zonder upgrade-waarschuwing gewoon gestopt met het rondsturen van updates voor V1.2 die ik had.

Bij deze: LEVE SPYBOT! 8)


Omhoog
 Profiel  
 
 Titel:
BerichtGeplaatst: 09 Jun 2004 11:16 
Offline
Site Admin
Site Admin
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 17 Jul 2002 23:00
Berichten: 1522
Woonplaats: Wetteren
Het ziet er steeds slechter en slechter uit. Na een mislukte poging om Win 98 te installeren, kan ik zelfs niet meer naar het loginscherm van Win XP. Als ik opstart zonder de opstartdiskette van XP, krijg ik steevast de error "Ongeldige systeemdiskette, plaats systeemdiskette en probeer opnieuw". Met die opstartdiskette geraak ik niet verder dan de inhoud van de diskette zelf. Ik kan naar c:, maar bij dir geeft hij dan "File not found", (+ label-info en grootte schijf xxx bytes). Ook met de cd van XP (pro) lukt niks meer. Die cd is wel een bootable kopie van een originele pro-cd. Ik ga nog eens proberen met de officiële XP (home) cd.

Die Knoppix ziet er wel interessant uit. Heeft iemand daar ervaring mee? Wie kan me zeggen welke bestanden (cfr. url) ik precies moet downloaden en op cd branden? Is Knoppix compatibel met mijn schijf die blijkbaar toch als ntfs ingedeeld is?

To


Omhoog
 Profiel  
 
 Titel:
BerichtGeplaatst: 09 Jun 2004 12:24 
Offline
 
 
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 22 Jan 2004 0:00
Berichten: 773
http://ftp.belnet.be/mirror/knoppix.net ... -17-EN.iso

^ dwlnd en branden, cd in compie stoppen, reboot, et voila: linux on the fly
knoppix draait dan volledig in je ram geheugen en raakt je harde schijven niet aan (kan je dus ook zonder gevaar gebruiken op een "goeie" computer mocht je ooit eens tijdelijk een linux distro nodig hebben)

Na de hele boot sequence kom je in KDE terecht (eenvoudig gezegd: een grafische schil). KDE zit er een beetje uit zoals de windows gui, op de desktop zal je mount points zien staan naar je harde schijven. Genaamd hda1 tot en met hdax (afhankelijk van je aantal schijven). 1 klik op die icoontjes en je schijven worden automatisch gemount. Op FAT schijven kan je lezen en schrijven, NTFS schijven kan je enkel lezen.
Eens je schijven dan gemount zijn kan je een shell opstarten (via een van de icoontjes op de startbalk, ziet er een beetje uit als een computer schermpje). Vanuit de shell doe je:
Code:
scp /mnt/hdax/pad/naar/file snxxx@users.scoutnet.be:./

en dan zou je file naar je scoutnet account moeten gekopieerd zijn.

Om windows te herinstalleren kijk je dan best wel voor een XP cd.


Omhoog
 Profiel  
 
 Titel:
BerichtGeplaatst: 09 Jun 2004 12:36 
Offline
Site Admin
Site Admin
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 17 Jul 2002 23:00
Berichten: 1522
Woonplaats: Wetteren
Bedankt hopla en doomer (for phone-help :wink: ); ik ben het ding aan het downloaden en probeer het straks zeker uit. Ik was al een tijdje van plan het linux-circus uit te testen; meteen een goeie reden om er werk van te maken...

En nu: terug achter de boeken! :evil:

To


Omhoog
 Profiel  
 
 Titel:
BerichtGeplaatst: 09 Jun 2004 21:21 
Offline
Site Admin
Site Admin
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 17 Jul 2002 23:00
Berichten: 1522
Woonplaats: Wetteren
hopla schreef:
^ dwlnd en branden, cd in compie stoppen, reboot, et voila: linux on the fly

Helaas, niet gelukt. Ik heb de iso-file gewoon op een cd geschreven (met Easy Cd Creator); wel geen speciale instellingen gedaan. De cd wordt niet als bootable herkent. In de FAQ van Knoppix las ik iets van een cd schrijven als "Image". Wat wordt daar precies mee bedoelt? Zijn er speciale settings (cd-type) nodig?

Morgenvoormiddag examen; ik hoop in de namiddag eindelijk aan het bestand te kunnen... hopelijk met Knoppix, want zowel met Win 98 als met Win XP blijkt het niet te lukken.

Tnx again!

To


Omhoog
 Profiel  
 
 Titel:
BerichtGeplaatst: 09 Jun 2004 22:26 
Offline
 
 
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 22 Jan 2004 0:00
Berichten: 773
To schreef:
Ik heb de iso-file gewoon op een cd geschreven (met Easy Cd Creator); wel geen speciale instellingen gedaan.

Dus nu heb je een CD waar 1 bestand opstaat, namelijk KNOPPIX_V3.4-2004-05-17-EN.iso ?
Iso bestanden zijn images van een cd. Ze bevatten dus exact alle bits die op de CD moeten komen. Je moet dus de bits IN de iso op CD branden. Daarna krijg je een cd met een hele hoop bestanden op en die wel bootable is.

In ECC kan je dit als volgt doen:
Bestand > CD van CD-kopie opnemen
Selecteer daarna bij bestandstypen "ISO-kopiebestanden" en browse naar KNOPPIX_V3.4-2004-05-17-EN.iso. Daarna krijg je het opname scherm. Ik denk dat je er ook best voor zorgt dat je als opnamemethode CD-ineens selecteert.


Omhoog
 Profiel  
 
Berichten weergeven van de afgelopen:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Reageren op dit onderwerp  [ 19 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn UTC + 1 uur


Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten


U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit forum
U mag geen reacties plaatsen op onderwerpen in dit forum
U mag uw berichten niet wijzigen in dit forum
U mag uw berichten niet verwijderen in dit forum
U mag geen bijlagen plaatsen in dit forum

Zoeken naar:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Vertaald door phpBBservice.nl.