Scoutnet vzw

We connect scouts!
Het is momenteel 28 Mrt 2024 16:20

Alle tijden zijn UTC + 1 uur




Plaats een nieuw onderwerp Reageren op dit onderwerp  [ 12 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: 23 Jan 2005 15:14 
Offline
 
 
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 04 Jul 2002 23:00
Berichten: 501
Woonplaats: Reet
Zijn er onder jullie al die een website hebben gemaakt en onderhouden waar je zelf aan verdient?

Wat kan hier tegewoordig zoal voor vragen?
(pakweg een 10-tal pagina's zonder al te veel php technieken, buiten wat includes enzo die vooral bijdragen tot de layout en ev. navigatie van de site)

iemand idee's?


Omhoog
 Profiel  
 
 Titel:
BerichtGeplaatst: 23 Jan 2005 16:08 
Offline
 
 
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 17 Jan 2003 0:00
Berichten: 483
Woonplaats: boekhoute
Hello,

ik ben daar al een tijdje mee bezig, en dit heb ik gevraagd voor volgende sites:

100,- voor de site (enkel html, tiental pagina's), 40,- voor een grotere update (maken nieuwsbrief en gastenboek met php), de opdrachtgever onderhoudt zelf de site.

500,- voor een andere site (puur php), was redelijk wat werk aan: maakt gebruik van een zelfgeschreven content management system, ik onderhoudt de site ook voor 1 jaar (grotere updates, tekst kunnen ze dus zelf)

750,- voor nog een andere site (ook puur php), uitgebreider dan de vorige, meer php werk

Ik ken andere mensen (ook studenten) die sites hebben gemaakt voor een bedrijf, vroegen 30,- per uur en werkten er 100 uur aan, als je kan rekenen...

Zelf vind ik het altijd moeilijk om een prijs te berekenen/vragen. Soms moet ik dingen opzoeken, testen, ... waar ik dan een uur mee bezig ben, waar een professional slechts 5 minuten over zou doen. Ik bepaal dan maar een gemiddelde, en bovenstaande bedragen zijn voor mij als student zeker een mooi extraatje.


Omhoog
 Profiel  
 
 Titel:
BerichtGeplaatst: 23 Jan 2005 20:10 
Offline
 
 
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 04 Jul 2002 23:00
Berichten: 501
Woonplaats: Reet
scoutsboekhoute schreef:
de opdrachtgever onderhoudt zelf de site.

Hoe dan, via een cms of ken die persoon zelf alles om een website te onderhouden (html, css, ftp,..)

Zou je me de adressen van enkele sites willen doorgeven zodat ik een iets beter idee heb?

Ik zou nl zo snel mogelijk aan iemand een prijs moeten doorgeven voor het maken en onderhouden van een site (onderhoud zal +/- 2x per jaar enkele pagina's aanpassen of nieuwe toevoegen en foto's)

btw, mag ik ook weten welk hostingbedrijf je gebruikt? ik overweeg sterk priorweb.

alvast bedankt
Geert


Omhoog
 Profiel  
 
 Titel:
BerichtGeplaatst: 23 Jan 2005 20:59 
Offline
 
 
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 30 Jul 2002 23:00
Berichten: 209
Woonplaats: Kortrijk, Gent, Antwerpen
Rekenen per uur is zowiezo het beste systeem voor jezelf, maar de opdrachtgever wil graag een duidelijker getal hé. Dus schat je best hoeveel uur je eraan zal werken en dan doe je dit maal het bedrag dat je per uur wilt verdienen.

Reken voor het aantal uren de tijd die je als ervaren webdesigner zou nodig hebben. Opzoekingswerk zit hier dan niet bij, zie dat dan als bijleren voor jezelf waardoor je in de toekomst sneller kan werken.

En dan nog je uurloon bepalen, 10 euro per uur is al leuk als je het vergelijkt met studentenjobs. Aangezien hier wel specifieke kennis nodig is, kan je gerust meer vragen. Hangt er ook vanaf welke kwaliteit je aflevert, welke speciale technieken je gebruikt, tegen welke datum,...
Ik heb ooit 50 euro per uur gekregen, een professioneel bureau zou nog duurder geweest zijn. Het leukste en best betaalde was een maand als vakantiejob in de organisatie zelf, dit kan ik iedereen aanraden.

Ik heb dus al enkele sites tegen betaling gemaakt maar ga er absoluut niet naar op zoek. Ik heb het er eigenlijk wel een beetje moeilijk mee. Het is meestal niet helemaal in orde met de belastingen en software-licenties, je ondermijnt de markt van de echte webdesigners (wat je later misschien ook wil doen), er komen veel te veel slechte websites van mensen die dit als bijverdienste doen (de opdrachtgever kent er niets van), je bent niet meer vrij te doen wat je wil, je moet updates en service kunnen leveren,...

Een beetje prutsen aan een scoutssite is leuker, vooral niet beginnen nadenken dat je er eigenlijk 1000en euro's voor zou kunnen krijgen. Hou het gewoon leuk.

Voor hosting en domeinen ben ik tevreden van Priorweb en Webdata.


Omhoog
 Profiel  
 
 Titel:
BerichtGeplaatst: 23 Jan 2005 21:59 
Offline
 
 
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 22 Jan 2004 0:00
Berichten: 773
Jaren geleden wilde de baas van mijn pa een website hebben voor het bedrijf, maar dat mocht wel niet teveel kosten. Aangezien mijn pa ICT verantwoordelijke is had hij er geen probleem mee de baas te overtuigen dat ik dat wel kon doen, alhoewel de offertes van enkele professionele webdesigners daar ook wel mee te maken hadden.
Ik was toen nog geen 16 en mocht dus nog geen officiële vakantiejob hebben, ik ging dus gewoon 2 weken met mijn pa mee naar het werk om aan die website te werken.

Ik had toen al wat dingen gemaakt en zo maar mijn kennis van pure html was nog niet helemaal dat dus besloot ik maar dat ding in FrontPage te maken. Verder had ik ook het lumineuze idee om frames te gebruiken, want dat betekende minder werk voor mij. PHP en ASP waren in die tijd nog niet zo bekend, laat staan dat ik ze kon gebruiken.
De website moest uiteindelijk in 7(!) talen online komen. Na 2 weken hard werken en vééééél bijgeleerd te hebben (ik zat in FP hoelanger hoe meer in de html mode te werken dan in de wysiwyg mode) was het ding uiteindelijk klaar in 2 talen (Nederlands en Engels), de teksten moesten nog vertaald worden in de andere talen.
Voor die 2 weken werd ik iets van 20.000-25.000 frank betaald. Achteraf gezien niet slecht rekening houdende met het resultaat. 't Was niet afschuwelijk, 't was functioneel, maar ik zou van mijn leven geen zo'n website willen voor mijn bedrijf :)

Dat ding (mijn eerste meesterwerk :p) staat nog altijd online (ik ga niet zeggen waar :) en wordt soms nog eens geupdate door iemand van het bedrijf. Ik denk niet dat het in de planning zat dat die website nog ging leven in 2005.

Ik val Sibbe dus absoluut bij als hij zegt dat er veel te veel slechte websites gemaakt worden in opdracht van mensen die er niks van kennen. Maar ik ben wel heel blij dat ik dat heb kunnen doen :)
Dus als bedrijfsleiders een supermooie/coole/up-to-date/informatieve/... website willen hebben voor hun bedrijf dan moeten ze maar bereid zijn er veel geld voor te betalen. Anders is het leuk, goedbetaald en voldoening gevend werk voor jullie (ikzelf heb sindsdien geen websites meer gemaakt, behalve voor de scouts). Ik zou me er dus niet slecht bijvoelen om er een beetje meer voor de vragen dan een gewone vakantiejob, ook al is je werk niet 100% van professionele kwaliteit. Ze komen immers naar jou met een reden.


Omhoog
 Profiel  
 
 Titel:
BerichtGeplaatst: 23 Jan 2005 22:00 
Offline
 
 
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 22 Jan 2004 0:00
Berichten: 773
oeps foutje, heb per ongeluk vorige gequote ipv geedit, verwijder dit bericht maar.


Omhoog
 Profiel  
 
 Titel:
BerichtGeplaatst: 23 Jan 2005 22:35 
Offline
 
 
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 17 Jan 2003 0:00
Berichten: 483
Woonplaats: boekhoute
Geert82 schreef:
scoutsboekhoute schreef:
de opdrachtgever onderhoudt zelf de site.

Hoe dan, via een cms of ken die persoon zelf alles om een website te onderhouden (html, css, ftp,..)


Idd, hij kent wat van html, en wil er van bijleren, de code is ook zo opgemaakt, dat aanpassen niet zo moeilijk is (duidelijk brondcode)

Geert82 schreef:
Zou je me de adressen van enkele sites willen doorgeven zodat ik een iets beter idee heb?


eerste site: http://www.deschil.be
tweede site: http://www.nlmeetjesland.be

Geert82 schreef:
btw, mag ik ook weten welk hostingbedrijf je gebruikt? ik overweeg sterk priorweb.


ik gebruik momenteel in.be , goeie service, heb al een paar keer een probleem gehad (instellingen van outlook), en had binnen 24 uur antwoord, ook goeikope service.

En de prijs blijft sowieso altijd moeilijk, hoeveel uur reken je, hoeveel per uur, belasting-technisch is het soms moeilijk (zoniet onmogelijk) voor een bedrijf,...


Omhoog
 Profiel  
 
 Titel:
BerichtGeplaatst: 24 Jan 2005 20:46 
Offline
Site Admin
Site Admin
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 17 Jul 2002 23:00
Berichten: 1522
Woonplaats: Wetteren
Hi,

Jeps, ik ben nog zo'n amateur die geregeld opdrachten krijgt. Vaak van mensen die zelf met een goed doel of hobby bezig zijn, en dus meestal gratis ende voor niks. Waarom? Ach, het geeft me voldoening, ik leer er iedere keer weer meer van en ondertussen breidt ons "portfolio" weer wat uit. Eerst een lijstje van wat ik (samen met bij broer; hij vooral grafische kant, ik de code) zo al gerealiseerd heb:

> http://www.scoutsmeerdaal.be (waar de verslaving begon :wink: )
> http://www.sandboxsociety.be
> http://www.schapenrock.be
> http://za.kill-9.be (nog niet officieel online)

Soms komt er iemand aankloppen met een eigen bedrijfje. Die vraagt dan een eenvoudige site. Zo maakten we:

> http://www.edelsmidbrechtmoors.be
> http://www.idrbelgium.be

Twee keer van dezelfde opdrachtgever, die wilde dat de site er zo uitzag. Niet altijd helemaal volgens onze zin, maar goed. Voor de eerste site heeft hij 150 euro gegeven, de tweede moet nog betaald worden. We lieten hem gewoon weten hoe lang we aan de site gewerkt hadden.

Als je een site voor een belangrijk/groter bedrijf maakt, zijn volgende dingen belangrijk denk ik:

> Probeer in een gesprek met de juiste mensen een zo goed mogelijk beeld te krijgen van wat het bedrijf precies wil. Een huistaak vooraf meegeven (laat ze nadenken over kleuren, stijlen, wat ze wel/niet willen, welke sites van andere bedrijven ze wel/niet goed vinden,...) is zeker een goed idee. Want ze hebben waarschijnlijk al bepaalde ideeën, alleen moet jij ze er zien uit te krijgen.
> Maak nadien een inschatting van hoeveel tijd je denkt nodig te hebben. Overschat jezelf niet, maar onderschat je zeker niet. In details kruipen vaak de meeste uren. Een duidelijke structuur vooraf uitdenken/tekenen bespaart achteraf heel wat miserie.
> Spreek duidelijk af wat het bedrijf krijgt, en wat niet (aantal pagina's, ondhoud,...). En wat jij er voor in de plaats krijgt. Vergeet zeker niet: een site is nooit af. Updates horen bij elke goeie site die mensen meer dan één keer wil zien.

Nog iets over de prijs die je kan vragen. Ik zou zeggen: maak ergens een schatting van voor wie je werkt en in welke mate je een professionele site kan aanbieden. Persoonlijk denk ik zelf: je hoeft nu nog niet te veel te vragen. Eens je een paar sites gemaakt en wat meer ervaring hebt, kan je die als referenties gebruiken en zo de klant duidelijker aangeven wat hij kan verwachten. En dan kan je ook de prijs beter inschatten.

We hebben ervaring met volgende hostingleveranciers:
> Scoutnet (de beste :wink: )
> Besite (goed maar niet goedkoop; sponserde echter de site)
> LCU Consulting (vriendelijke mens, maar server ligt er al eens uit)
> IN (zeer goede service en bovendien de goedkoopste)

Ik geef Sibbe wel gelijk: een site maken voor een bedrijf is écht werken. Als je liever speelt, prutst en uitprobeert, blijf dan zeker bij je scoutssite. De beste leerschool!

Succes ermee, en laat iets weten als het wat wordt!

To


Omhoog
 Profiel  
 
 Titel:
BerichtGeplaatst: 25 Jan 2005 11:02 
Offline
Site Admin
Site Admin
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 19 Jun 2002 23:00
Berichten: 370
Woonplaats: Godinne
eigenlijk wel allemaal knappe webstekken To.
maar denk er aan dat jullie dit in het zwart doen en dat de fiscus wel een keer vragen kan hebben over de inkomsten.


Omhoog
 Profiel  
 
 Titel:
BerichtGeplaatst: 26 Jan 2005 13:53 
Offline
 
 
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 13 Nov 2003 0:00
Berichten: 133
mijn enige site die ik voor een bedrijfke heb gemaakt is http://www.infinity.be maar ik heb nu eens wat gevraagd voor mijn maandelijkse updates en nu moek er opeens geen werk meer insteken


Omhoog
 Profiel  
 
 Titel:
BerichtGeplaatst: 24 Feb 2005 16:29 
Offline
Site Admin
Site Admin
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 19 Jun 2002 23:00
Berichten: 370
Woonplaats: Godinne
balanceren noemen ze dat.
die bedrijven willen ne webstek maar je zou deze zo moeten maken dat ze hem zelf kunnen aanpassen, niet?


Omhoog
 Profiel  
 
 Titel:
BerichtGeplaatst: 22 Mrt 2005 15:28 
Ik ontwerp zelf af en toe websites maar leg mij toe op de grafische kant. Dus als er iemand een professionele lay-out wilt mag je me altijd iets laten weten.

Hier zijn enkele van mijn voorgaande ontwerpen


Voor een tuinvereniging genaamd kunst in het groen
http://users.skynet.be/theyellowrose/_K ... reload.htm

Voor een schilder
http://users.skynet.be/theyellowrose/_W ... index2.htm

voor een modestudente
http://users.skynet.be/theyellowrose/_marijkedecock/


Omhoog
  
 
Berichten weergeven van de afgelopen:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Reageren op dit onderwerp  [ 12 berichten ] 

Alle tijden zijn UTC + 1 uur


Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten


U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit forum
U mag geen reacties plaatsen op onderwerpen in dit forum
U mag uw berichten niet wijzigen in dit forum
U mag uw berichten niet verwijderen in dit forum
U mag geen bijlagen plaatsen in dit forum

Zoeken naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Vertaald door phpBBservice.nl.