Scoutnet vzw

We connect scouts!
Het is momenteel 28 Mrt 2024 19:28

Alle tijden zijn UTC + 1 uur




Plaats een nieuw onderwerp Reageren op dit onderwerp  [ 15 berichten ] 
Auteur Bericht
 Titel: laptop aldi
BerichtGeplaatst: 24 Feb 2005 22:43 
Offline
 
 
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 04 Jul 2002 23:00
Berichten: 501
Woonplaats: Reet
Heeft er onder jullie al iemand ervaringen met de laptops van Aldi (Medion)?
Er is nu weer een nieuwe op http://www.aldi.be
(op de duitse site stonden ook wat meer details http://www.aldi-essen.de/OFFER_D/OFFER_08/OFF001.HTM )

Iemand een gedacht of deze of dergelijk laptop kan dienen als desktop vervanger?
Een laptop zou wel eens handig kunnen zijn, maar aan 2 computers heb ik zeker geen behoeft (eerder problemen omdat data verdeelt ga staan, of verschillende versies etc...)
Vandaar dat een laptop alles zou moeten kunnen als desktop (websites maken, beetje photoshop, beetje programmeren (informaticastudent gewijs :)) en tegelijkertijd ook mp3's of cd kunnen afspelen.

grootste nadeel lijkt me dat deze dingen moeilijk uitbreidbaar zijn. Kent iemand nog andere nadelen?

gs


Omhoog
 Profiel  
 
 Titel:
BerichtGeplaatst: 25 Feb 2005 9:38 
Offline
 
 
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 05 Jul 2002 23:00
Berichten: 65
Woonplaats: Puurs
Hoi,

Ik ga deze laptop zeker proberen te pakken te krijgen.

Voor ik tot deze beslissing kwam, heb ik ook even bij vrienden en computerliefhebbers gevraagd wat zij ervan vonden. Een paar hebben zelf een laptop van den Aldi en zijn er zeer content van. Wat je krijgt voor dat bedrag is mooi. Ik weet dat er iemand een laptop van den Aldi gebruikt om zware games te spelen in een lan-party en dat gaat zonder problemen.

Uitbreidbaar is inderdaad beperkt. Hangt ervan af wat je wil uitbreiden.

HDD --> hang er een externe harde schijf aan
Geheugen --> kan je verdubbelen, maar moet je de huidige geheugenlatjes eruit halen en kan je niets mee doen dan.

Videokaart, geluidskaart kan je niet vervangen, maar ik denk dat deze wel goed zijn voor de eisen die jij eraan stelt.

Als je nog meer wilt weten, laat dan maar iets weten.

Groetjes, Wim


Omhoog
 Profiel  
 
 Titel:
BerichtGeplaatst: 25 Feb 2005 12:08 
Offline
Site Admin
Site Admin
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 17 Jul 2002 23:00
Berichten: 1522
Woonplaats: Wetteren
Misschien moet je niet kijken naar mijn mening, maar ik zou het niet doen. Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar wel al van anderen de iets minder positieve ervaringen gehoord. Waarom ik nooit een pc zou kopen aan "superaanbieding" in een of andere supermarkt? Omdat je vaak niet weet wat er écht insteekt, of omdat er soms zwakke schakels in zitten die dan tactisch niet vermeld worden (bv. wel een *echte* pentiumprocessor, maar dan weer een moederbord met zwakke plekken). Of omdat uitbreiden/upgraden vaak niet lukt.

Ik ken iemand die enkele jaren geleden inging op zo'n steraanbieding van de Carrefour, hij zou het naar eigen zeggen nooit meer doen. Iemand anders kocht bijna 2 jaar geleden een Medion-multimedia-pc in de Aldi; ook bij hem heeft het feestje niet lang geduurd. (maar misschien ligt dat wel aan de manier waarop ze de pc gebruiken? :wink: )

Soit, persoonlijk zou ik het dus niet doen, maar wie ben ik?!

To


Omhoog
 Profiel  
 
 Titel:
BerichtGeplaatst: 25 Feb 2005 14:00 
Offline
 
 
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 31 Jul 2002 23:00
Berichten: 236
Ik heb een jaar geleden een medion-laptop in de aldi gekocht.
En ik ben er vrij tevreden van, ook heeft het toestel 3 jaar garantie wat je niet overal krijgt.

Een "verborgen" minpunt is dat mijn laptop relatief luiddruchtig is en vrij warm wordt, maar dit wil niet zeggen dat dit bij de nieuwe reeks ook zo zal zijn.

Verder gebruik ik de laptop uitsluitend voor omzetten van foto's van en naar de scouts, website en internet, en het sporadisch intikken van een document. Dus had ik misschien beter kleiner, lichter en minder uitgebreid exemplaar genomen.


Caygull.


Omhoog
 Profiel  
 
 Titel:
BerichtGeplaatst: 25 Feb 2005 17:36 
Offline
 
 
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 04 Jul 2002 23:00
Berichten: 501
Woonplaats: Reet
zijn er onder jullie die een laptop als enige computer gebruiken, of enkel als extra naast een desktop?

het kleine scherm lijkt me ook een minpunt te zijn, ben nu gewoon op 17" TFT te werken, is dit een knelpunt bij laptops of geeft dit geen problemen?

de 17" bij laptops is nog enkel bij de P4's van acer momenteel denk ik, en over acer al meer negatieve commentaar gehoord.

alvast bedankt voor de reacties...


Omhoog
 Profiel  
 
 Titel:
BerichtGeplaatst: 25 Feb 2005 19:04 
Offline
 
 
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 31 Jan 2003 0:00
Berichten: 42
die laptop ziet er heel goed uit... De drie jaar garantie kan je bij eender welk merk ook krijgen (mits bijbetaling wel te verstaan)


maar ervaring leert mij dat lawaai, batterij en warmte meestal maar slecht is bij deze toestellen. De harde schijf is ook wat aan de trage kant voor een 15" model (wat tevens het traagste onderdeel van de pc is natuurlijk)


Omhoog
 Profiel  
 
 Titel:
BerichtGeplaatst: 26 Feb 2005 13:56 
Offline
 
 
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 24 Jan 2003 0:00
Berichten: 16
Woonplaats: Leuven
Inderdaad: batterij, warmte en lawaai zijn opvallendste zwakheden aan laptops. Zou nooit laptop als vervanging nemen van desktop eerlijk gezegd. Is wel enorm handig als je soms presentaties moet kunnen geven; maar dan moet je er wel rekening mee houden dat je met een wide-screen zit: heb eens presentatie met zo'n laptop gegeven, en was bijna onmogelijk om dat beeld deftig (zonder vervorming, en zonder dat de helft van het scherm af valt) geprojecteerd te krijgen.

Voordeel van widescreen is wel dat je je werkbalken (in Photoshop bijv) aan te kant kan zetten zodat je toch nog iets van beeld overhoudt...


Omhoog
 Profiel  
 
 Titel:
BerichtGeplaatst: 27 Feb 2005 22:54 
Offline
 
 
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 04 Jul 2002 23:00
Berichten: 501
Woonplaats: Reet
ahja nog een vraagske, op die toestellen van aldi, kan je daar linux opzetten of is die hardware niet compatibel?

gs


Omhoog
 Profiel  
 
 Titel:
BerichtGeplaatst: 28 Feb 2005 13:35 
Offline
 
 
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 30 Jul 2002 23:00
Berichten: 209
Woonplaats: Kortrijk, Gent, Antwerpen
2,5 jaar geleden heb ik de keuze gemaakt om voor de laptop te gaan, toen nog vrij duur (2500 euro). Sinsdien doe ik alles op die laptop, ben er heel tevreden over en wil helemaal geen desktop meer. Ik gebruik hem voor alles behalve gamen.

Voor de Aldi-prijs kijk je best ook eens bij de andere merken die laptops leveren. Veel kans dat er weer enkele overbodige extra's opzitten die de meeste niet nodig hebben en de prijs de hoogte injagen.

Ik heb 3 maand samengewerkt aan een ICT-project met iemand met een nieuwe Medion, ik met m'n 2 jaar oude Dell. Die Medion bleek toch niet zo goed: De Medion is groter, zwaarder, luidruchtiger en de batterij gaat minder lang mee. Niet echt 'draagbaar' dus.
De Medion was een Pentium 4 3GHz, de Dell een Pentium Mobile 1,7Ghz, toch bleek de Medion niet beduidend sneller (evenveel RAM, +- zelfde HD). DVIX afspelen ging niet zonder voeding op de Medion, geen probleem op de Dell (op hogere resolutie zelfs).

Waarschijnlijk dat dit niet door het merk is maar het scherm van de Medion was gebarsten na de vliegtuigreis, niet gevallen ofzo. De meegeleverde draagtas van Medion beschermde totaal niet.

Mijn scherm is klein (14"), de resolutie groot (1400x1050) en ben vooral hierover heel tevreden. Het beeld is superscherp (120dpi), je ziet de pixels niet. Maar: heel wat mensen vinden de lettertjes te klein en kunnen het gewoon niet lezen, zeker uittesten dus. Klein scherm wil ook zeggen compact en licht, al of niet belangrijk voor jou.

Harde schijf blijft de zwakste schakel in laptops, veel ram kan dit deels verhelpen, een hd van 7200rpm zeker (enkel verkrijgbaar van Hitachi).


Omhoog
 Profiel  
 
 Titel:
BerichtGeplaatst: 28 Feb 2005 23:15 
Offline
 
 
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 04 Jul 2002 23:00
Berichten: 501
Woonplaats: Reet
nog een vraagske, op die laptops (medion), kun je daar een extern scherm aanhangen, zo dat je op beide schermen iets anders ziet (bv in op het ene programmeeromgeving en op ander tutorial) ?


Omhoog
 Profiel  
 
 Titel:
BerichtGeplaatst: 02 Mrt 2005 0:43 
Offline
 
 
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 27 Sep 2004 23:00
Berichten: 661
terwijl deze vraag hier toch staat :)

iemand die een gelijkaardig voorstel heeft voor deze laptop ?

liefst dell :)


Omhoog
 Profiel  
 
 Titel:
BerichtGeplaatst: 02 Mrt 2005 10:56 
Offline
 
 
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 30 Jul 2002 23:00
Berichten: 209
Woonplaats: Kortrijk, Gent, Antwerpen
Speel eens wat met de configurator op http://www.dell.be Start bvb met de Inspiron 6000 en stop er alles bij wat je echt nodig hebt.

Voor 50 euro minder dan in de Aldi kon ik een gelijkaardige Dell samenstellen. Belangrijke verschilpunt echter: 1 jaar garantie (ipv 3) maar dat risico zou ik durven lopen.

Grote voordeel van een A-merk is dat je zelf kan kiezen wat je belangrijk vindt en dus niet betaalt voor opties die je niet nodig hebt (bvb: tv-tuner= -100 euro).
Wees maar zeker dat de kwaliteit van bvb Dell nog altijd hoger is dan van Medion. Dat slaat dan op design, gewicht, stevigheid, geluid, warmte, batterij, scherm, updates, accessoires...

Welke cpu zit er eigenlijk in die Medion?


Omhoog
 Profiel  
 
 Titel:
BerichtGeplaatst: 02 Mrt 2005 12:42 
Offline
 
 
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 27 Sep 2004 23:00
Berichten: 661
Intel® Pentium® M processor 735
2 MB cache, 1.70 GHz, 400 MHz FSB
Intel ® 855 PM chipset

Had er ook al es op gekeken ... (dell)

Wat denken jullie over die garantie ?


Omhoog
 Profiel  
 
 Titel:
BerichtGeplaatst: 02 Mrt 2005 18:52 
Offline
 
 
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 20 Sep 2002 23:00
Berichten: 166
Er is duidelijk een verschil tussen een A merk zoals Dell, HP,... Zo heb ik een Acer laptop van mezelf en een HP Compaq nc8000 die ik voor mijn werk heb gekregen en je merkt al snel het verschil in kwaliteit. Je moet gewoon bekijken hoe intensief je je latop wil gebruiken en voor welk doel.


Omhoog
 Profiel  
 
 Titel:
BerichtGeplaatst: 22 Mrt 2005 15:15 
Ik zou gaan voor de 3 jaar garantie. Ik heb twee tweedehandse laptops gekocht en telkens scheelde er wel iets aan. En het grote nadeel is dat je die problemen niet zelf kan oplossen. Een laptop is gewoon niet zo simpel open te halen.

Ik heb nu een echt mobiel workstation gekocht (tweedehands) een siemens celsius. Een beest als het ware.

Koop gewoon geen nieuwe toestellen, zoek naar iets tweedehands. Contacteer de verkoper vraag naar serienummer en laat dit nagaan bij de fabrikant en je weet of er garantie op staat of niet en hoelang en of hij gestolen is of niet.

Cheers,
KarelDc

ps: en liefst niet betalen via western union :-)


Omhoog
  
 
Berichten weergeven van de afgelopen:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Reageren op dit onderwerp  [ 15 berichten ] 

Alle tijden zijn UTC + 1 uur


Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten


U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit forum
U mag geen reacties plaatsen op onderwerpen in dit forum
U mag uw berichten niet wijzigen in dit forum
U mag uw berichten niet verwijderen in dit forum
U mag geen bijlagen plaatsen in dit forum

Zoeken naar:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Vertaald door phpBBservice.nl.