Scoutnet vzw

We connect scouts!
Het is momenteel 28 Mrt 2024 19:57

Alle tijden zijn UTC + 1 uur




Plaats een nieuw onderwerp Reageren op dit onderwerp  [ 20 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
 Titel: cron jobs
BerichtGeplaatst: 16 Jan 2006 22:47 
Offline
 
 

Geregistreerd: 10 Jan 2006 19:21
Berichten: 26
Dit is niet echt een fout, maar ik wist niet in welk forum ik deze vraag moest plaatsen.

Is het mogelijk om de server cron jobs te laten draaien. Ik heb via putty even geprobeerd, maar ik vond het cron commando niet. Of gebruiken jullie mischien een andere tool?

Ik zou elke nacht rond 4 uur mezelf de output van mysqldump willen mailen, om zo een archief bij te houden van de database.
Het mailen lukt al, maar ik zou dit automatish willen doen ipv telkens handmatig het script uit te voeren.


Omhoog
 Profiel  
 
 Titel:
BerichtGeplaatst: 16 Jan 2006 22:56 
Offline
Site Admin
Site Admin
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 17 Jul 2002 23:00
Berichten: 1522
Woonplaats: Wetteren
Kijk eens op de my-site onder Support & Help > Shell > Cron. Lukt het op die manier?

To


Omhoog
 Profiel  
 
 Titel: Re: cron jobs
BerichtGeplaatst: 16 Jan 2006 23:20 
Offline
 
 
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 22 Jan 2004 0:00
Berichten: 773
trouwe_sneeuwuil schreef:
Dit is niet echt een fout, maar ik wist niet in welk forum ik deze vraag moest plaatsen.

Onder "Webmasters helpen webmasters" :)


Omhoog
 Profiel  
 
 Titel:
BerichtGeplaatst: 16 Jan 2006 23:21 
Offline
 
 

Geregistreerd: 10 Jan 2006 19:21
Berichten: 26
Ok bedankt.


Omhoog
 Profiel  
 
 Titel: Re: cron jobs
BerichtGeplaatst: 16 Jan 2006 23:35 
Offline
 
 
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 27 Sep 2004 23:00
Berichten: 661
trouwe_sneeuwuil schreef:
Ik zou elke nacht rond 4 uur mezelf de output van mysqldump willen mailen


Ik denk dat dit al eens eerder gepost is, maar zorgt dat niet wat voor overhead als je die ganse dump gaat mailen? :s


Omhoog
 Profiel  
 
 Titel:
BerichtGeplaatst: 16 Jan 2006 23:37 
Offline
 
 

Geregistreerd: 10 Jan 2006 19:21
Berichten: 26
Voor de geintreseerden, dit is het script
Code:
<?php
$backupFile = date("Y-m-d-H-i-s");

$command = "mysqldump --opt -h localhost --user=snxxxx --password=xxxx databasenaam";

$output = shell_exec($command);

mail('xxxxxx@xxxx.be', "backup $backupFile", $output, "From: webmaster@scoutsbets.be");

echo "The email has been sent.";
?>


en de crontab:
Code:
0   4   *   *   *   /usr/local/bin/php -f /scoutnet.be/users/scoutsbets/backup.php


Op die manier zou ik elke dag om 4uur smorgens de ganse mysql database gemaild moeten krijgen.


Omhoog
 Profiel  
 
 Titel:
BerichtGeplaatst: 16 Jan 2006 23:39 
Offline
 
 

Geregistreerd: 10 Jan 2006 19:21
Berichten: 26
Dat valt mee, rond 4 uur smorgens hebben de servers niet zoveel te doen.
En zo groot is die dump niet. Momenteel iets onder 1Mb. Die dump is kleiner dan de database zelf.


Omhoog
 Profiel  
 
 Titel:
BerichtGeplaatst: 17 Jan 2006 0:03 
Offline
 
 
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 27 Sep 2004 23:00
Berichten: 661
Ok die van ons is 16 MB :)


Omhoog
 Profiel  
 
 Titel:
BerichtGeplaatst: 17 Jan 2006 0:03 
Offline
Site Admin
Site Admin

Geregistreerd: 30 Sep 2002 23:00
Berichten: 1806
Citaat:
Ik denk dat dit al eens eerder gepost is, maar zorgt dat niet wat voor overhead als je die ganse dump gaat mailen? :s


als iedereen dit zou doen, dan zou er dagelijks zo'n 400MB gezipte data verstuurd worden. (+ verwerkt door de virus- en spamfilter)

je kan beter de mysql backup activeren via my-site -> Account Info -> klikken op "Mysql Disk Space" piechart/line-diagram


Omhoog
 Profiel  
 
 Titel:
BerichtGeplaatst: 17 Jan 2006 0:05 
Offline
 
 
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 27 Sep 2004 23:00
Berichten: 661
Daarom dat ik dit even aangekaart heb :)


Omhoog
 Profiel  
 
 Titel:
BerichtGeplaatst: 17 Jan 2006 9:49 
Offline
 
 
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 22 Jan 2004 0:00
Berichten: 773
Ja, het is toch bijna even veilig om je backup gewoon op de server te dumpen? En Scoutnet neemt zelf ook backups, dus...


Omhoog
 Profiel  
 
 Titel:
BerichtGeplaatst: 17 Jan 2006 11:00 
Offline
 
 

Geregistreerd: 10 Jan 2006 19:21
Berichten: 26
Mja ik vind wekelijks nogal weinig persoonlijk en als ik dagelijks backups laat nemen op de server zelf dan gaat mijn space er snel aan zijn.

Ik zie ook het probleem niet, is 400mb snachts dan zoveel? Dat is toch geen werk voor een degelijke server. snachts heeft hij toch bijna niets te doen, behalve backups nemen. Neem dat het 1 Gb verkeer veroorzaakt snachts, dat zou nog geen probleem mogen veroorzaken.

Bolle, hoe kom jij aan 16 MB als de database quota 10 Mb is, ik heb 3,36 Mb in gebruik op mysql en men backup is 1 mb ongeveer. Of heb je een pro account?

Ik weet niet wat de limiet is qua bandbreedte bij scoutnet, maar zolang ik daar onder blijf zie ik dan ook het probleem niet. Die bandbreedte zit toch in de prijs van ons hosting pakket? :?

Niet om moeilijk te doen, maar ik vind het een redelijk rare reactie. Je verkoopt hier toch een service, en ik maak er toch gewoon gebruik van? :wink:


Omhoog
 Profiel  
 
 Titel:
BerichtGeplaatst: 17 Jan 2006 11:10 
Offline
 
 

Geregistreerd: 10 Jan 2006 19:21
Berichten: 26
mijn cronjob wordt niet uitgevoerd eigenlijk, want ik heb geen mail ontvangen dezenacht. :oops:


Omhoog
 Profiel  
 
 Titel:
BerichtGeplaatst: 17 Jan 2006 11:12 
Offline
 
 
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 22 Jan 2004 0:00
Berichten: 773
trouwe_sneeuwuil schreef:
Mja ik vind wekelijks nogal weinig persoonlijk en als ik dagelijks backups laat nemen op de server zelf dan gaat mijn space er snel aan zijn.

Overschrijf gewoon je vorige backup hé. Als je perse meerdere backups wil, maak dan een rotatie systeem. Hou bijvoorbeeld de 3 laatste backups bij en overschrijf de oudste. Als je er dan nog in slaagt om al je gegevens kwijt te spelen...

Citaat:
Ik zie ook het probleem niet, is 400mb snachts dan zoveel? Dat is toch geen werk voor een degelijke server. snachts heeft hij toch bijna niets te doen, behalve backups nemen. Neem dat het 1 Gb verkeer veroorzaakt snachts, dat zou nog geen probleem mogen veroorzaken.

Degelijke server heeft er weinig mee te maken. Bandbreedte wel, en volgens mij wordt die nog altijd "gedoneerd" aan Scoutnet. (als je inlogt staat er:
Citaat:
This server is located at Leeuwarden,
The Netherlands, with kind permission of
Stefan Elsinga


Citaat:
Bolle, hoe kom jij aan 16 MB als de database quota 10 Mb is, ik heb 3,36 Mb in gebruik op mysql en men backup is 1 mb ongeveer. Of heb je een pro account?

Scoutnet is zo vriendelijk geen harde quota te gebruiken.


Citaat:
Ik weet niet wat de limiet is qua bandbreedte bij scoutnet, maar zolang ik daar onder blijf zie ik dan ook het probleem niet.

Is een 1Gb connectie, maar zie boven.

Citaat:
Die bandbreedte zit toch in de prijs van ons hosting pakket? :?

Niet om moeilijk te doen, maar ik vind het een redelijk rare reactie. Je verkoopt hier toch een service, en ik maak er toch gewoon gebruik van? :wink:

Mja, verkopen is nogal een redelijk understatement. Weggeven voor een appel en een ei komt al meer in de buurt. 't Is nog altijd een vzw die met vrijwilligers werkt hé.


Omhoog
 Profiel  
 
 Titel:
BerichtGeplaatst: 17 Jan 2006 11:30 
Offline
 
 

Geregistreerd: 10 Jan 2006 19:21
Berichten: 26
Akkoord, scoutnet is inderdaad niet duur.

Maar zon rotatie script is natuurlijk weer wat schrijfwerk. Ik zal het backupen dan maar laten tot ik zon script geschreven heb.

Maar dan heb ik natuurlijk zelf geen backups. Stel dat de server ruimte fysiek porblemen heeft, zoals in new orleans. Dan heb ik helemaal niets om bij een andere provider verder te voorzien aan de bezoekers.


Omhoog
 Profiel  
 
Berichten weergeven van de afgelopen:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Reageren op dit onderwerp  [ 20 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn UTC + 1 uur


Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten


U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit forum
U mag geen reacties plaatsen op onderwerpen in dit forum
U mag uw berichten niet wijzigen in dit forum
U mag uw berichten niet verwijderen in dit forum
U mag geen bijlagen plaatsen in dit forum

Zoeken naar:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Vertaald door phpBBservice.nl.