Bolle schreef:
Ik wil in feite experimenteren met een eigen mailserver te draaien ...
Er zijn 2 kanten aan een mailserver. Je hebt de 'echte' mailserver, die SMTP spreekt en die mails verstuurt en ontvangt voor jou. De mails die hij ontvangt houdt hij bij totdat jij ze opvraagt, dat kan rechtstreeks door in te loggen op de server en je mails te bekijken met mail, mutt, pine, ... Of dat kan vanop je eigen computer waarbij jouw emailclient (Outlook, Thunderbird,...) verbinding met met de server via POP3 of IMAP. Op de server draait dus nog eens een ander proces naast de smtp server die luistert naar pop of imap verbindingen.
(en voor de volledigheid: het kan dus ook via het web (bv. squirrelmail))
Het probleem met het draaien van een eigen mailserver (SMTP) is dat:
1. die computer altijd moet aanstaan of je loopt kans mails te mislopen (smtp servers die mails naar jou willen sturen zullen slechts enkele malen opnieuw proberen te sturen)
2. poort 25 moet openstaan (telenet bv blokkeert alle poorten beneden 1024)
3. je hebt een domainnaam nodig (liefts met ddns anders moet je ook nog een static ip adres aanvragen (maar een static adres geeft je meestal ook wel het recht servers beneden poort 1024 te draaien))
4. je moet zelf kijken voor anti-spam (ik denk dat dit niet te onderschatten is, spam heeft ook een grote invloed op je bandbreedte vrees ik en je mag nog de beste spamfilter hebben, je moet nog altijd eerst de mail binnenhalen voor je kan filteren)
Wat jij beter kan doen is enkel een pop3 of imap server draaien die zelf regelmatig checked of er nieuwe mails zijn op de mailserver van je ISP (want ik neem aan dat je een emailadres hebt van een ISP) en die dan binnenhaalt. Jij kan dan je eigen pop3 of imap server contacteren om je mails te lezen.
Lijkt mij persoonlijk allemaal nogal veel werk voor iets wat je ISP (of Gmail of...) eigenlijk al doet voor jou. Vooral als die al IMAP zou aanbieden.
Citaat:
Vraag is of iemand al ervaring heeft op windowsgebied ...
De enige mailserver die ik ken op windows is Exchange, maar daar heb ik geen ervaring mee.
Mailservers onder Linux zijn er genoeg. Ik denk dat Exim een van de eenvoudigste is qua configuratie en zo.