alle mails die langs de mailserver passeren, gaan door een spam-filter (spamassassin)
Elke mail krijgt daar een "score".
bv.
score = -10 wil zeggen -> heel onwaarschijnlijk dat de mail spam is
score = 50 -> dit is met grote zekerheid spam
nu is de config zo:
-krijgt je mail een score > 10 dan gaat deze rechtstreeks in de vuilbak.
-tussen de 5 en 10 dan is het heel goed mogelijk dat het een spam-mail betreft en dan wordt in het subject van de mail "[SPAM?]" toegevoegd + in de header van je mail komt ook nog een 'report': (zoiets bijvoorbeeld)
Citaat:
X-Spam-Score: 9.121 (*********) BAYES_95,HELO_DYNAMIC_DHCP,RCVD_IN_NJABL_DUL,RCVD_IN_SORBS_DUL
X-Spam-Status: Yes
X-SPAM-Report: ---- Start SpamAssassin Report
3.1 HELO_DYNAMIC_DHCP Relay HELO'd using suspicious hostname (DHCP)
2.1 BAYES_95 BODY: Bayesian spam probability is 95 to 99%
[score: 0.9529]
2.0 RCVD_IN_SORBS_DUL RBL: SORBS: sent directly from dynamic IP address
[91.127.54.211 listed in dnsbl.sorbs.net]
1.9 RCVD_IN_NJABL_DUL RBL: NJABL: dialup sender did non-local SMTP
[91.127.54.211 listed in combined.njabl.org]
---- Stop SpamAssassin Report
-mails met een score kleiner dan 5 worden zonder wijziging doorgelaten
Indien we spamassassin strakker regelen (bv. mails met een score groter dan 7 gaan in de vuilbak) , dan bestaat de kans dat een niet-spam mail verloren gaat.
Het beste wat je kan doen, is jouw gebruikers leren om hun mailclient te laten filteren.