Scoutnet vzw

We connect scouts!
Het is momenteel 28 Mrt 2024 18:52

Alle tijden zijn UTC + 1 uur




Plaats een nieuw onderwerp Reageren op dit onderwerp  [ 12 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: 21 Jan 2009 10:42 
Offline
 
 

Geregistreerd: 17 Sep 2007 18:44
Berichten: 10
Woonplaats: --do not use--
Hey hey !

De vrouwen van onze scouts willen nen warme douche hebben op kamp. :mrgreen:
Dus wij venten 8) hebben de volgende oplossing gevonden !

Benodigheden
-------------------
1x kleine ton
1x grote ton (deze kan best uit metaal bestaan )
aantal sjorbalken
plek om vuur te stoken
wat koperen buizen


Men sjort de kleine ton op een hoogte van +- 1m hoog.
De grote ton sjor je op een hoogte van +- 2.5m hoog.
Als men nu het water van de kleine ton (makkelijk bij te vullen) door de zwaartekracht in de koperen buizen rond de vuurkorf laat lopen.
Zal dit water omvormen naar hogere druk stoom, deze stoom vervoeren we door koperen buizen naar de grote ton. De stoom zal hier condenseren en (vrij) warm water creeëren. Je dat dit dmv. De zwaartekracht makkelijk door een douche kop laten lopen.

Als je wil kan je de koperen buis in de bovenste ton wat laten rondlopen. Om de warmte van stoom al af te geven aan het mogelijk koud zijn de water.

Nou wat denken jullie ;)


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: 21 Jan 2009 14:30 
Offline
 
 
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 22 Mrt 2005 0:00
Berichten: 353
als ik het goed begrijp hebben jullie dus een manier om een groot vat met warm water te vullen?

Een aantal jaar geleden heb ik op HO gezien hoe ze een doorstrommboiler hadden gemaakt.

biervat: deurtje in geslepen + schoorsteen aan gemaakt
koperen buizen rond het vat gewikkeld. Aan deze buis werd een tuinslang aangesloten.

Water stroomt door de koperen buizen, die warm worden omdat er in het vat gestookt wordt.

Om er voor te zorgen dat je geen kokend water op je lijf kreeg hadden ze heel eenvoudig een thermostatische kraan gemonteerd, en daar nog wat koud water op gezet en dan kon je perfect de temperatuur regelen.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: 21 Jan 2009 18:44 
Offline
Site Admin
Site Admin
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 17 Jul 2002 23:00
Berichten: 1522
Woonplaats: Wetteren
Anon5710 schreef:
Nou wat denken jullie ;)

Het systeem zoals jij het voorstelt, kan erg gevaarlijk worden. We hebben een vijftal jaar geleden ongeveer hetzelfde geprobeerd (zij het dan met de "kleine" ton op een grotere hoogte dan de "grote" ton, zodat die door de zwaartekracht ook zonder stoom van de ene ton in de andere loopt). Zelfs op die manier bleek ons water al snel stoom (en dus gevaarlijk heet) te worden, en sprongen door de grote druk onze leidingen (we gebruikten toen een oude chauffage voor het stuk boven het vuur en een tuinslag voor de stukken tussen de tonnen en de chauffage).

Vele voorstellen later (inclusief een systeem waarbij iemand moest fietsen om water uit de rivier te pompen) hebben we vorig jaar een behoorlijk eenvoudige, veilige, goedkope en toch zeer degelijke manier gevonden. We gebruikten volgend principe:

° Water vertrekt vanaf een ton/resevoir op een hoog punt (eventueel op een sjorconstructie, maar zorg dan dat die het gewicht van het water kan dragen).
° Vanaf deze ton/reservoir loopt een tuinslang naar de vuurhaard, waar de tuinslang is aangesloten op een koperbuis.
° Deze koperbuis gaat in en uit een grote pot met water die boven het vuur hangt (de koperbuis is als een spoel gewikkeld, om zo veel mogelijk contact met het water in de grote pot te hebben).
° Nadien gaat de koperbuis weer over in een tuinslang die naar de douche zelf gaat.

Het grote voordeel hierbij is dat het water in de grote pot nooit warmer wordt dan 100°C waardoor het water in de koperbuis nooit stoom zal worden. Bovendien krijg je op deze manier een continue verwarming van je douchewater (en niet ineens een warmtestoot als het vuur iets harder gaat branden). Het spreekt voor zich dat je de eerste keer wat moet testen hoe hard je vuur moet branden en/of hoeveel koperbuis er in de grote pot moet zitten voor een goeie temperatuur van het douchewater.

Bovenstaand systeem werkte bij ons prima en is het hele groepskamp lang door tientallen douchegangers gebruikt.

To


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: 21 Jan 2009 20:31 
Offline
 
 
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 17 Jan 2003 0:00
Berichten: 483
Woonplaats: boekhoute
Hallo,

We hebben paar jaar geleden ook zo iets gemaakt op kamp, op http://www.scoutsboekhoute.be/douche/douche.exe kan je kleine presentatie/visualisatie downloaden (hij verandert de kleuren en zoomt ook even in op de ton). Afsluiten doe je met 'esc'.

mvg,
wim


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: 22 Jan 2009 2:25 
Offline
 
 
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 13 Jan 2004 0:00
Berichten: 269
Woonplaats: Sint-truiden
Natrium schreef:
als ik het goed begrijp hebben jullie dus een manier om een groot vat met warm water te vullen?

Een aantal jaar geleden heb ik op HO gezien hoe ze een doorstrommboiler hadden gemaakt.


Heb ik toen ook gezien en leek me nog wel handig... het enige probleem is dat je een tuinslag nodig hebt met stromend water...


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: 22 Jan 2009 10:16 
Offline
 
 
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 22 Mrt 2005 0:00
Berichten: 353
Natrium schreef:
als ik het goed begrijp hebben jullie dus een manier om een groot vat met warm water te vullen?

Een aantal jaar geleden heb ik op HO gezien hoe ze een doorstrommboiler hadden gemaakt.

biervat: deurtje in geslepen + schoorsteen aan gemaakt
koperen buizen rond het vat gewikkeld. Aan deze buis werd een tuinslang aangesloten.

Water stroomt door de koperen buizen, die warm worden omdat er in het vat gestookt wordt.

Om er voor te zorgen dat je geen kokend water op je lijf kreeg hadden ze heel eenvoudig een thermostatische kraan gemonteerd, en daar nog wat koud water op gezet en dan kon je perfect de temperatuur regelen.


bij dit systeem zat ook nog ergens een veiligheid op, langs waar de stoom kon ontsnappen als het water te warm zou worden


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: 22 Jan 2009 10:19 
Offline
 
 
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 22 Mrt 2005 0:00
Berichten: 353
vinc schreef:
Natrium schreef:
als ik het goed begrijp hebben jullie dus een manier om een groot vat met warm water te vullen?

Een aantal jaar geleden heb ik op HO gezien hoe ze een doorstrommboiler hadden gemaakt.


Heb ik toen ook gezien en leek me nog wel handig... het enige probleem is dat je een tuinslag nodig hebt met stromend water...


bwa, je hebt gewoon druk op het water nodig.
Als dat rechtstreeks uit het kraantje komt is dat handig, maar je kan ook zelf een watertoren maken (vat een paar meter boven de grond maken)

of met een handpomp water in de tuinslang pompen, of met een fiets.... de mogelijkheden zijn legio


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: 22 Jan 2009 10:56 
Offline
 
 

Geregistreerd: 17 Sep 2007 18:44
Berichten: 10
Woonplaats: --do not use--
Allemaal mooie voorstellen maar het blijft een moeilijk concept om water makkelijk naar een hoger niveau te brengen.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: 22 Jan 2009 12:59 
Offline
 
 
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 17 Jan 2003 0:00
Berichten: 483
Woonplaats: boekhoute
Wij vulden de ton in de toren handmatig (met emmers en zo...), das even wat werk, maar met 1 groot gevulde ton kan je redelijk wat mensen laten douchen.

mvg,
Wim


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: 22 Jan 2009 13:18 
Offline
 
 
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 22 Mrt 2005 0:00
Berichten: 353
scoutsboekhoute schreef:
Wij vulden de ton in de toren handmatig (met emmers en zo...), das even wat werk, maar met 1 groot gevulde ton kan je redelijk wat mensen laten douchen.

mvg,
Wim

als ik me niet vergis, zou je dat ook kunnen hevelen, maar dan moet ge eerst wel serieus zuigen aan uwen darm :)


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: 27 Jan 2009 14:56 
Offline
 
 
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 21 Aug 2004 23:00
Berichten: 23
zo doen wij het:

http://www.brigands.be/foto/foto.php?le ... re&id=1701
achteraan komt een darm erin en gaat er weer een uit, er zit 10m koperdraad in.

die schouw is echt zalig, daardoor trekt de kachel geweldig goed en hoeven we helemaal niet veel te stoken.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: 27 Jan 2009 18:19 
Offline
Site Admin
Site Admin
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 17 Jul 2002 23:00
Berichten: 1522
Woonplaats: Wetteren
De Scouts van Retie doen het ongeveer zoal de Brigands van Sint-Joris-Weert, en wonnen er zelfs een bakfiets van VerdraaiDeWereld mee:

http://www.jeugdwerknet.be/kampfoto/fiche/11327/3
http://www.verdraaidewereld.be (ongeveer halverwege de pagina)

Het model van Ploeg Technieken vind je dan weer op www.ploegtechnieken.be.

To


Omhoog
 Profiel  
 
Berichten weergeven van de afgelopen:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Reageren op dit onderwerp  [ 12 berichten ] 

Alle tijden zijn UTC + 1 uur


Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten


U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit forum
U mag geen reacties plaatsen op onderwerpen in dit forum
U mag uw berichten niet wijzigen in dit forum
U mag uw berichten niet verwijderen in dit forum
U mag geen bijlagen plaatsen in dit forum

Zoeken naar:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Vertaald door phpBBservice.nl.