Scoutnet vzw

We connect scouts!
Het is momenteel 16 Nov 2024 12:32

Alle tijden zijn UTC + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Reageren op dit onderwerp  [ 6 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: 22 Dec 2003 22:15 

Hoi iedereen,
reeds enige tijd zijn wij extra lid en willen we gebruik maken van de "forward emails" zodat een mail gewoon door verzonden wordt naar al onze leiding, maar ik heb het hele forum doorgenomen en het is mij echt niet duidelijk hoe zoiets tewerk gaat, is er iemand die mij een stappenplan kan uitleggen hoe dit moet gebeuren? ik heb idd de directory "mailing" en het bestand "emailaliassen" gevonden in mijn map op de server maar wat nu? wie kan mij helpen aub.
Scoutse groetjes allemaal
Alain

Profiel  

Titel:
BerichtGeplaatst: 22 Dec 2003 22:22 

Gebruikers-avatar

Hallo to heeft mij hiebij geholpen ( alhoewel ik naar mijn hoofd kreeg geslingerd van andere webmaseters dat ik de help moest volgen )
Zie hieronder zijn uitleg

Ok, ik leg het nog even uit, hoewel ik het ook al uitgelegd staat bij de FAQ en de Help-pagina's.

1. Downloaden van de bestanden
> Maak met je ftp-programma een verbinding met je account op Scoutnet.
> In je hoofddirectory vind je een map mailing. Kopieer heel deze map naar een locale map op je harde schijf.

2. Bestanden aanpassen
> Open het eerste bestand uit de map mailing. Dat bestand heeft heeft als naam snXXXX_0, waarbij de XXXX staat voor jouw accountnummer bij scoutnet. Het bestand heeft geen extensie (.txt bijvoorbeeld). Toch kan je het openen met bijvoorbeeld Notepad of Wordpad. Klik daarvoor met de rechtermuisknop op het bestand en kies voor Openen met... of Open with.... Als er alleen Openen of Open staat, kies je daar voor. Je krijgt dan de melding dat Windows het bestand niet kan openen. Kies voor Selecteer het programma van een lijst of Select the program from a list en kies daar voor Notepad.
> Zoals je ziet is het bestand leeg. We gaan het nu vullen met de adressen voor de eerste mailinglist. Geef per regel één e-mailadres op van een ontvanger van de mailinglist. Is het een commentaar-regel, dan plaats je een # voor de regel. Je krijgt dan zoiets:
Code:
#Mailinglist snXXX_0: leiding@mijngroep.be
leider1@hotmail.com
leidster2@skynet.be
leider3@yahoo.com

> Als alle namen voor de eerste mailinglist in het bestand zijn, sla je het bestand op en sluit je het af.
> Hetzelfde doe je voor alle andere mailinglisten die je wil aanmaken (standaard zijn het er maximum 10; als je er meer wil, moet je dat aanvragen).

3. Bestanden uploaden
> Ga tewerk zoals in 1, maar kopieer de bestanden nu van je harde schijf naar de map mailing in de hoofddirectory van Scoutnet.
> De map mailing moet opnieuw ge-chmod worden. Met chmod bepaal je de toegangsrechten van een bestand of een map, en kan je dus zeggen of een bepaald bestand/map gelezen, beschreven of uitgevoerd mag worden. De map mailing moet chmod 755 krijgen. Dat doe je door in het ftp-programma naar je hoofddirectory te gaan, daar met de rechtermuisknop te klikken op de mapmailing en de optie chmod (UNIX) te kiezen. Op het schermpje dat verschijnt, vink je volgende vakjes aan:
:: Voor Owner: alledrie (read, write & execute)
:: Voor Group: read en execute
:: Voor Other: read en execute
Klik op ok. Je hebt nu toegangsrecht 755 toegekend aan de map.

4. Het bestand emailaliasses aanpassen
> We gaan analoog tewerk: in je hoofddirectory vind je het bestand emailaliasses. Kopieer het naar een lokale map.
> Open het met notepad op dezelfde manier als beschreven in 2.
> Ook dit bestand is leeg. We vullen nu elke regel als volgt: e-mailadres_van_de_emailalias+spatie+naam_van_het_mailinglistbestand OF e-mailadres_van_de_emailalias+spatie+persoonlijk_emailadres. Je kan opnieuw een # gebruiken om commentaar te plaatsen. Je krijgt dan zoiets:
Code:
# Het bestand emailaliasses
leiding@mijngroep.scoutnet.be snXXXX_0 # mailinglist leiding
groepsleiding@mijngroep.scoutnet.be snXXXX_1 # mailinglist groepsleiding
persoonlijke_alias@mijngroep.scoutnet.be persoonlijk_emailadres@hotmail.com # persoonlijke alias
@mijngroep.scoutnet.be webteam@mijngroep.scoutnet.be #laatste lijn: zie verder

> Zoals je kan zien bevat de laatste lijn het adres waarnaar alle mails die naar een onbestaand @mijngroep.be-adres worden gestuurd, moeten worden verzonden (hier worden ze naar webteam@mijngroep.be gestuurd).
> Let ook goed op: de regels bevatten steeds @mijngroep.scoutnet.be en niet @mijngroep.be. Alle mails naar @mijngroep.scoutnet.be worden immers automatisch doorgestuurd naar @mijngroep.be.

5. Het bestand emailaliasses terug op de server zetten
> Kopieer via ftp het bestand emailaliasses terug naar je hoofdirectory op Scoutnet.
> Chmod het bestand naar 644:
:: Owner: read en write
:: Group: read
:: Other: read

Je bent nu klaar, maar moet nog 5 minuten wachten om alles uit te testen. Vanaf dan zou normaal alles moeten functioneren.

-----------
Toch nog vragen? Laat maar komen. Probeer in het vervolg echter zoveel mogelijk beroep te doen op uitleg of hulp die al vroeger werd gegeven; via de Help en FAQ-pagina's of via oude topics op het forum. Deze uitleg uittypen duurde een half uur; je zal wel begrijpen dat niet iedereen altijd zoveel tijd kan vrijmaken voor een uitleg die al ergens anders staat.

Succes ermee!

To

Profiel  

Titel:
BerichtGeplaatst: 23 Dec 2003 11:20 
Site Admin
Site Admin

als je gebruik maakt van de file 'emailaliases' (+ev. mailinglijsten) vergeet dan niet de file '.forward' te verwijderen!!!

.forward is een hidden file en zie je met de meeste ftp-programma's dus niet staan! Om deze file te verwijderen moet je dus de 'shell' gebruiken. Indien dit nog te veel chinees is, kan je ons ook gewoon vragen om die file eens te verwijderen. (via support

Profiel  

Titel:
BerichtGeplaatst: 23 Dec 2003 15:49 

Gebruikers-avatar

die file staat er bij mij nog steeds en ik gebruik ook emailaliases en mailinglists... moet die .forward wel weg ?

Profiel  

Titel:
BerichtGeplaatst: 26 Dec 2003 11:35 
Site Admin
Site Admin

tja, als hij er bij u nog staat, en alles werkt nog, dan zal het niet nodig zijn zeker. :oops:

Profiel  

Titel:
BerichtGeplaatst: 27 Dec 2003 11:59 
Site Admin
Site Admin
Gebruikers-avatar

.forward staat normaal gezien los van emailaliases. Als het .forward bestand bestaat, worden mails gericht naar het scoutnet emailadres (groepnaam@scoutnet.be), automatisch doorgestuurd naar de emailadressen die in dit .forward bestand staan. Indien .forward wordt verwijderd, komen de mails voor het scoutnet emailadres aan op de pop/imap server van scoutnet en kan je deze daar afhalen.

Profiel  

Berichten weergeven van de afgelopen:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Reageren op dit onderwerp  [ 6 berichten ] 

Alle tijden zijn UTC + 1 uur