Scoutnet vzw

We connect scouts!
Het is momenteel 15 Nov 2024 23:50

Alle tijden zijn UTC + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Reageren op dit onderwerp  [ 5 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: 29 Jan 2004 2:31 

Gebruikers-avatar

Onze site ( http://www.sint-bernadette.be ) was tot voor kort enkel goed zichtbaar met resolutie 1280x1024.
Maar omdat erop gewezen werd dat vele mensen de site niet volledig konden zien, wilden we dit veranderen.
Wat wij dachten dat maar een klein euvel was, leek echter een groot probleem. Het bleek niet zo simpel om dit te veranderen.
Nu staat de site op 800x600 met als gevolg dat voor mensen zoals ik (met 1280x1024) het menu belachelijk klein wordt.

Bestaat er zoiets als een Auto-Adjust?
Hoe verhelpen we dit??

Help us!!

ThDC

Profiel  

Titel:
BerichtGeplaatst: 29 Jan 2004 10:31 

Gebruikers-avatar

Relatieve groottes natuurlijk! Maar aangezien je menu uit een image bestaat kan je wel lelijke dingen krijgen als je die gaat resizen. Maar je kan het natuurlijk altijd proberen. Ik stel voor dat je eerst en vooral de indeling van je frames relatief maakt: cols="10%,*" bijvoorbeeld.
Daarna maak je de image waaruit je menu bestaat ook relatief. En je maakt hem zo groot dat hij mooi in je frame past: style="width: 100%" (de height past de browser automatisch aan, en zo dat de verhouding behouden blijft). De image is nu even breedt als zijn parent element. Het frame dus.

Voila :)

Profiel  

Titel:
BerichtGeplaatst: 29 Jan 2004 13:44 

Gebruikers-avatar

Floating design is de oplossing.

Je moet zoveel mogelijk vermijden om een vaste breedte in te stellen op webpagina's. De minimumresolutie waarop de site goed te bezoeken valt via een pc moet 800x600 zijn.

Ik denk dat je al het een en ander aangepast hebt. Het bovenste menu doet het nu vrij goed. Het menu daaronder is nog een vaste breedte en staat altijd links uitgelijnd. Misschien dat dit naar het midden kan? Het zal het eenvoudigste zijn om die vaste breedte te houden. Zolang die maar niet breeder wordt dan 780 min de breedte van het linker frame.

Ik zie dat je toch overweg kan met php, waarom gebruik je dan nog frames? Weet dat er tientallen redenen zijn waarom frames evil zijn (google helpt je wel). Er zijn weinig voordelen aan. Met php bedoel ik dat je je menu's in aparte bestandjes zet en via include() op je pagina zet. Zoveel eenvoudiger en beter. Beter nu aanpassen dan als de site af is zou ik zeggen.

Het forum wilt blijkbaar nog niet mee.

Mijn scherm is 1600px breed, maar dat wil nog niet zeggen dat mijn browser zo breed is hé. Soms staan er 4 browservensters naast/boven elkaar open. Dus ook mensen met hoge resoluties hebben baat bij sites die op 800x600 te bezoeken vallen.

Profiel  

Titel:
BerichtGeplaatst: 29 Jan 2004 15:34 

Gebruikers-avatar

Citaat:
Nu staat de site op 800x600 met als gevolg dat voor mensen zoals ik (met 1280x1024) het menu belachelijk klein wordt.

Floating lost dit probleem toch helemaal niet op?? (alhoewel ik het zelf niet zo'n groot probleem vind, ok, je hebt een kleiner menu, maar das toch goed, dan kan je de inhoud mss lezen zonder te scrollen!) Je krijgt ermee wel je menu mooi in de linker of rechterbovenhoek maar dat is het nu toch al?

Als je echt je menu groter wil naarmate de viewport vergroot moet je gewoon je menu (dat nu toevallig een image is) een procentuele grootte geven. I.e. je stelt de grootte in in functie van de grootte van het parent element. 100% = neem de volledige grootte in van het parent element. Dan moet je je parent element natuurlijk ook procentueel instellen, dus zet je bij je frame (maar zoals sibbe zegt, smijt ze er inderdaad maar uit) cols="10%,*".

Profiel  

Titel:
BerichtGeplaatst: 29 Jan 2004 17:07 

Gebruikers-avatar

Toeme, ik bedoelde 'liquid design.' Dat is toch de term die gebruikt wordt voor zo'n zaken (google).

Profiel  

Berichten weergeven van de afgelopen:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Reageren op dit onderwerp  [ 5 berichten ] 

Alle tijden zijn UTC + 1 uur