Scoutnet vzw

We connect scouts!
Het is momenteel 17 Nov 2024 9:30

Alle tijden zijn UTC + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Reageren op dit onderwerp  [ 24 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: 07 Mrt 2004 20:04 

Gebruikers-avatar

De ondersteuning door verschillende browsers/versies is altijd een tijdrovend onderdeel van het opbouwen van een website. Je kan natuurlijk alleen kijken naar Internet Explorer, met zijn 95% marktaandeel. Met zijn gebrekkige ondersteuning van positioning, png's en andere, wring je dan echter alle hoop op enige vooruitgang de nek om. Volgens mij is het heel belangrijk dat je website ook werkt in Netscape (en afgeleiden zoals Mozilla, Mozilla Firefox,...) en Opera (?). De gebruikers van deze browsers zijn zich meestal bewust van de gebreken van IE en hebben meer recht dan wie ook op correct weergegeven websites. Stel je voor dat iedereen deze browsers zou gebruiken...
Dat is nu natuurlijk niet zo, dus test ik mijn site in verschillende browsers:
IE 5.0 (win '98 - voldoende ondersteund via box-model hack)
IE 6.0 (XP - volledige ondersteuning)
Netscape 7.1 (XP - volledige ondersteuning)
Mozilla Firefox 0.8 (win '98 en XP - volledige ondersteuning)

Enkel bij IE test ik in (2) verschillende versies, naar Conqueror kijk ik niet. (Unix bezorgt mij nog altijd nachtmerries...)
Ga ik te ver in het testen, of juist niet, zie ik bepaalde dingen over het hoofd? Is er een andere mogelijkheid om je site te bekijken, zonder al deze browsers/versies geïnstalleerd te hebben?

mvg,

yuccaplant

Profiel  

Titel:
BerichtGeplaatst: 07 Mrt 2004 21:21 

Gebruikers-avatar

Je moet maar één test doen en dat is die van w3c http://www.w3c.org. . Browsers moeten de standaarden naleven die aan html en dergelijke zijn opgelegd. Voldoet je site aan de tests die zij opgeven dan zou ik me geen zorgen maken.

Als je voor elke browser moet gaan testen of je site compatibel is dan ben je verkeerd bezig want dat wil zeggen dat indien er een browser de standaard niet naleeft dat je dan afschuwelijke code moet schrijven om toch maar een mooi beeld te tonen. Dat is niet de bedoeling. Mooie code moet in elke browser een vergelijkbaar uitzicht hebben. Daarom dat ik voor documenten zo van latex hou op een gestructureerde manier je documenten opstellen en weten dat dit er gaat uitzien zoals het hoort.

Als je echt voor alle browsers moet gaan testen:
Windows:
IE 5 en 6 + alle subversies
Netscape
mozilla
mozilla firebird
...

Linux:
firefox (gaat echt snel en is goed)
firebird (voorganger van firefox)
mozilla
netscape
galeon
epiphany (opvolger van galeon voor gnome gebruikers)
konqueror (browser voor KDE maar te traag )
links
lynx (ik denk dat beide op de server staan)
...

Alleen al de installatie zou al een hoop werk zijn.

<OF-TOPIC>
Dat unix je nachtmerries bezorgd :lol: kan ik geloven. SCO bezorgd de meeste linuxgebruikers hoofdpijn. Maar je zal waarschijnlijk bedoelen dat unix/linux niet echt je ding is. Hoewel de nieuwe versies (fedora, mandrake, suse) vrij gebruiksvriendelijk zijn. Zelfs FreeBSD is gebruiksvriendelijk (moet maar eens googlen naar FreesBIE dat is een unixvariant die draait op een cd'tje zoals knopix voor linux.
</OF-TOPIC>

Profiel  

Titel:
BerichtGeplaatst: 07 Mrt 2004 21:45 

Gebruikers-avatar

Mja, dat correcte code ook correct weergegeven webpagina's garandeert is een utopie. Hoe je dat nog kan beweren is mij een raadsel. Het is niet echt praktisch dat je website bij 95% (= IE-gebruikers) van je bezoekers verkeerd wordt weegegeven (ook al is je code perfect). Voor XHTML is een W3C-validatie voldoende, maar bij CSS heb je onvermijdelijk hacks (enkel als jezelf heel veel beperkingen oplegt kan je ze vermijden) nodig en kan je tal van standaarden (die tal van mogelijkheden zouden bieden zoals CSS-dropdownmenu's) niet gebruiken om IE-redenen.

Ik ben trouwens van plan om op mij site een CSS-dropdownmenu aan te bieden en er doodleuk bij te schrijven dat het niet werkt in IE, omdat het een pokkebrowser is. Juist nog een lijstje van 'goede' browsers bijvoegen en mijn goede daad is ook gesteld... :wink:

ps: wat is 'latex', in de veronderstelling dat je hiermee geen soort rubber bedoelt
pps: als unix/linux echt gebruiksvriendelijk geworden is mag je me gerust waarschuwen. Ik ben wel te vinden voor het idee achter unix/linux, maar het blijft voorlopig enkel weggelegd voor computerexperts.

Laatst gewijzigd door sn1029 op 11 Mrt 2004 11:53, in totaal 1 keer gewijzigd.

Profiel  

Titel:
BerichtGeplaatst: 07 Mrt 2004 23:02 

Gebruikers-avatar

Mijn eerste reflex bij de vraag was ook: valid (x)html.

Daar moet je mee beginnen vind ik. Inderdaad, in browsers zitten fouten, soms grote fouten en soms grote browsers ook. In principe zou valid html overal moeten werken. Dit is de grote frustratie van webmasters die net iets meer willen bereiken.

Validatie blijft belangrijk, als dat niet ok is, kan je niet veel verwachten qua browser-compatibiliteit. Daarna zou ik zeggen dat je de grote fouten van de grote browsers moet vermijden of omzeilen. Idd, moderne CSS werkt vaak niet in IE en PNG-ondersteuning is ook vreselijk.

Ik bouw aan de site en gebruik Opera om te testen. Als er fouten zijn in andere browsers hoor ik het wel, is mijn redenering tegenwoordig. Mijn medeleiding heeft het ondertussen ook wel door dat er betere browsers bestaan dan IE maar slechts weinigen hebben te kiezen (op school) of willen de moeite doen iets anders te proberen (gemakzucht). Als ik dan even zin heb bekijk ik wel hoe ik het IE kan oplossen. Oa hack voor dropdown-css-menu gedaan en voor png getest maar ik blijf nog even bij gif. Zowiezo blijft de site altijd bezoekbaar, al is het een tekstbrowser.

ps: Kunnen die snXXXX-namen hier niet veranderd worden?

Profiel  

Titel:
BerichtGeplaatst: 08 Mrt 2004 13:06 

Gebruikers-avatar

Ik test mijn site alleen op IE en netscape. Wegens de eenvoudige rede dat deze veruit de meest gebruikte browsers zijn die mensen gebruiken om onze scoutssite te bezoeken (en ik vermoed ook die van u).

Profiel  

Titel:
BerichtGeplaatst: 09 Mrt 2004 0:42 

Gebruikers-avatar

sn1029 schreef:
ps: wat is 'latex', in de veronderstelling dat je hiermee geen soort rubber bedoelt
pps: als unix/linux echt gebruiksvriendelijk geworden is mag je me gerust waarschuwen. Ik ben wel te vinden voor het idee achter unix/linux, maar het blijft voorlopig enkel weggelegd voor computerexperts.

Wat is latex?
http://ludit.kuleuven.be/software/latex/index_en.html

Suse, Mandrake en fedora zijn zeer gebruiksvriendelijk. Gentoo, Slackware of debian zijn iets minder aangeraden voor beginners.

Profiel  

Titel:
BerichtGeplaatst: 09 Mrt 2004 0:49 
Site Admin
Site Admin
Gebruikers-avatar

Onze site wordt tegenwoordig getest met Internet Explorer (5.5 en 6.0), Mozilla (Firebird), Netscape (7.0) en Opera (7.23), en dat vind ik een goede zaak. Het heeft er voor gezorgd dat we werk gemaakt hebben van een gevalideerde code (X-HTML 1.0 Transitional), waardoor de site nu een stuk compatibeler is. Enkel Opera geeft problemen; daarop is Java met opzet niet geïnstalleerd en werkt het menu dus niet.

Wat de browsers van onze surfers betreft, is de verdeling als volgt (gemiddeldes februari 2004):
:: 92,6% Internet Explorer, waarvan 84,3% versie 6.0, 4,6% versie 5.5 en 2,4% versie 5.0
:: 6,4% Mozilla
:: 0,3% Netscape (nagenoeg allemaal versie 7.1)
:: 0,2% Opera

Ik heb de indruk dat het Netscape-aandeel dus eerder beperkt is, zeker in vergelijking met Mozilla. En opmerkelijk: ook enkele hits vanop een PDA/Phone browser. Een teken dat we daar toch stilaan moeten mee rekening gaan houden? Verder surft 98,7% van de bezoekers van op een Windows-platform; 0,8% met een Mac.

To

Profiel  

Titel: Beetje OT
BerichtGeplaatst: 09 Mrt 2004 17:02 

Gebruikers-avatar

Mss zou het handig zijn om Latex op scoutnet te zetten? (staat er volgens mij nu niet op). Bijvoorbeeld om automatisch ledenbladen aan te maken (leiding geeft zelf het programma in voor de komende maand, je stopt dit allemaal op de juist plaats in een "template" latex filetje en dan compileer je zelf (of via php) naar bv. postscript en hups, naar de drukker.
Ik weet wel dat je zoiets nu ook zou kunnen doen met pdf-lib in php maar Latex lijkt mij toch iets makkelijker.

Admins, laten jullie even weten of jullie dit zien zitten ?

Profiel  

Titel:
BerichtGeplaatst: 10 Mrt 2004 8:44 

Gebruikers-avatar

als ik zo een beetje alles bij elkaar neem test je best op:
IE5.x
IE6
Netscape of een afgeleide ervan (Mozilla)
als er bij andere (platformen) problemen zijn verneem je dat dan wel...

nog even over Linux: tot voor enkele dagen stond er op een oudere computer bij mij Redhat 9.0 (schoolredenen, maar vak is nu afgelopen) op. Dat ging ijzingwekkend traag en toen ik mozilla probeerde up te daten wist hij mij te vertellen: fout! Ben dan maar uit miserie overgestapt op windows '98. Voordeel met Linux was wel dat hij automatisch internet deelde met XP, wat met '98 niet lukt...

Latex lijkt mij zeker de moeite waard, want Word steekt mij al een tijdje ferm tegen.

Sibbe schreef:
Citaat:
hack voor dropdown-css-menu

bedoel je dat je een CSS dropdownmenu in IE werkend heb gekregen zonder javascript??? (lijkt mij redelijk onmogelijk)

Profiel  

Titel:
BerichtGeplaatst: 10 Mrt 2004 8:50 

Gebruikers-avatar

euch, en waar kan je (een goede versie) van Latex downloaden? (is nogal onduidelijk in het artikel van de KUL)

Profiel  

Titel:
BerichtGeplaatst: 10 Mrt 2004 10:19 

Gebruikers-avatar

[OffTopic]
Zijn er hier mensen die al volledig op linux werken?
Is Mandrake goede distro?

Profiel  

Titel:
BerichtGeplaatst: 10 Mrt 2004 11:19 

Gebruikers-avatar

Bij je samenvatting zou op de eerste plaats toch valid html moeten staan, dan werkt het meestal wel zoals je wil in alle browsers.

sn1029 schreef:
Sibbe schreef:
Citaat:
hack voor dropdown-css-menu

bedoel je dat je een CSS dropdownmenu in IE werkend heb gekregen zonder javascript??? (lijkt mij redelijk onmogelijk)

Jep :) Wordt op ons intranet gebruikt.

http://www.alistapart.com/articles/dropdowns legt goed uit hoe het moet. Enkel voor IE wordt er een beetje javascript gebruikt om een class te veranderen als je met de muis erover gaat. En voor die mouse-over moest er nog een afbeelding boven gezet worden. In alle andere browsers heb je die javascript niet nodig, werkt ook zonder css en javascript in gsm-browsers: het menu is dan gewoon een lijst. Enkel in een oude versie van Safari werkt het niet.

Profiel  

Titel:
BerichtGeplaatst: 10 Mrt 2004 11:33 

Gebruikers-avatar

Als ik mij niet vergis noemt dat Suckerfish Dropdowns. Ik ken dat al (ik lees elk artikel dat op ALA verschijnt), maar zoals je zelf al zegt wordt er Javascript gebruikt...

Over die valid XHTML heb je groot gelijk, mijn site valideert bijna volledig (1 pagina valideert niet).

Profiel  

Titel: OT
BerichtGeplaatst: 10 Mrt 2004 20:08 

Gebruikers-avatar

Citaat:
[OffTopic]
Zijn er hier mensen die al volledig op linux werken?
Is Mandrake goede distro?

Ik heb vorig jaar volledig op Debian gewerkt (op een 90Mhz met 160MB ram, ja lach maar :). Dat ging zeer vlotjes (oude hardware in rekening gehouden).
Ik had wel het voordeel dat er vijf deuren verder (zat op een home) een mens zat die toch wel behóórlijk met linux overweg kon. Dus als ik ergens vastzat kon ik wel bij hem terecht voor advies.
Ik heb er toch een goeie week over gedaan eer ik alles geconfigureerd kreeg (geluidskaart, netwerkaart, X-server en Windowmaker tunen :p), maar daarna was het een plezier. Met Debians packaging systeem is software installeren werkelijk poepsimpel. En je hebt geen overbodige rommel draaien op je computer (Redhat zou mijn computertje dus nooit aangekund hebben, mss ook de reden waarom sn1029 vond dat mozilla zo ijzingwekkend traag liep)
Momenteel werk ik echter met WindowsXP. Deels omdat ik een nieuwe computer heb waar niet echt alles werkt onder Linux (en ik ff geen tijd heb om mij een volledige week bezig te houden om het wel te doen werken), deels omdat ik Windows toch nog nodig heb voor school. Maar ik begin Linux toch meer en meer te missen (nu niet sentimenteel worden). Vooral als je al wat redelijk goed met de shell overweg kan is Linux (en andere *nixen) echt wel stukken krachtiger dan Windows. Gelukkig kan je sommige *nix tools ook onder Windows draaien. (Ik gebruik bijvoorbeeld Vim, en Firefox en Thunderbird natuurlijk).
Onlangs heb ik ook met Debian (en een oude laptop: 75Mhz, 16MB ram, een schijf van 1,3 G en een CD-speler) een MP3 speler gemaakt voor onze groep.

Profiel  

Titel:
BerichtGeplaatst: 10 Mrt 2004 22:41 

Gebruikers-avatar

ik heb mandrake eens geprobeerd, installeren lukte wel, maar eens geinstalleerd kon ik zelfs geen files zien ofzo (normaal moet dat toch lukken met concueror of zoiets), ging ook niet echt vlot vooruit, bij de installatie heb ik wel 2 foutjes gekregen.
Ik had alles naast een winXP installatie geïnstalleerd, en natuurlijk kreeg ik achteraf windows niet meer opgestart. uiteindelijk toch gelukt met windows cd. Dus nog een vraagske: Hoe krijg ik die nu in dual boot? (bootmagic van PQ heeft een fat partitie nodig en ik heb ntfs)

Profiel  

Berichten weergeven van de afgelopen:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Reageren op dit onderwerp  [ 24 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn UTC + 1 uur