Scoutnet vzw

We connect scouts!
Het is momenteel 15 Nov 2024 15:45

Alle tijden zijn UTC + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Reageren op dit onderwerp  [ 8 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: 21 Mei 2004 14:40 

Gebruikers-avatar

Het heeft zojuist 3,5 uur geduurd om een email te versturen naar onze mailinglijsten. Het was wel een mail gericht naar 8 mailinglists (maar telkens wel maar bestaand uit 4-5 personen).

Is het normaal dat dit zo lang duurt?

Sommige mensen hadden hun mail al veel vlugger, maar ik nu pas?!

heb net ook naar de status.scoutneT.be gekeken en daar staat bij de mailserver geen probleem.

Is 3,5 uur nu niet veel te veel, vooral omdat deze mail als een 'snelle' mail bedoeld was.

mvg
Pieter

Profiel  

Titel:
BerichtGeplaatst: 21 Mei 2004 15:44 
Site Admin
Site Admin
Gebruikers-avatar

Ik denk dat het aan jou mailleverancier ligt. Bij welke firma is jouw adres gehost: Hotmail? Belgacom? Skynet? Yahoo? Pandora? Planet Internet? Tiscali? (of naar jullie eigen @scoutnet.be-mailbox?)

Zeker het feit dat sommige bestemmelingen hem wel op tijd kregen, doet mij vermoeden dat dit geen zaak van Scoutnet is. Ik heb vanmiddag ook nog 2 mailtjes gestuurd naar een mailinglist van onze scouts, en die kwamen wel onmiddellijk aan (zowel bij Hotmail/MSN als bij Belgacom/Skynet).

To

Profiel  

Titel:
BerichtGeplaatst: 21 Mei 2004 15:50 

Gebruikers-avatar

tja, het is inderdaad normaal de mail er wel even over doet (een kwartier ofzo?)

bij mij was het hotmail-adres, maar iemand met een yahoo had het al veel vroeger...

zal anders vanavond eens testen met hotmail, skynet en pandora adressen.. tijd voor een snelheidstestje :P

Profiel  

Titel:
BerichtGeplaatst: 21 Mei 2004 16:10 
Site Admin
Site Admin
Gebruikers-avatar

Ik krijg de laatste tijd heel wat klachten van Hotmail-gebruikers. En zelf merk ik ook dat mailtjes naar Hotmail regelmatig terugkomen omdat hun servers platliggen. Leve de alternatievere mailservers...

To

Profiel  

BerichtGeplaatst: 23 Mei 2004 10:33 
Site Admin
Site Admin
Gebruikers-avatar

saait schreef:
Het heeft zojuist 3,5 uur geduurd om een email te versturen naar onze mailinglijsten. Het was wel een mail gericht naar 8 mailinglists (maar telkens wel maar bestaand uit 4-5 personen).

Is het normaal dat dit zo lang duurt?

Sommige mensen hadden hun mail al veel vlugger, maar ik nu pas?!

Als je de mailinglijsten van ScoutNet gebruikt, zal deze de mails verwerken zodra ze aankomen op het systeem. Indien het niet van de eerste keer lukt, komen ze in een queue en worden van daaruit gedurende vier dagen elk kwartier opnieuw geprobeerd.
saait schreef:
heb net ook naar de status.scoutnet.be gekeken en daar staat bij de mailserver geen probleem.

status.scoutnet.be staat op een externe machine en controleert of sommige services bereikbaar zijn. Het is echter niet altijd een garantie of ze ook zonder problemen werken.
saait schreef:
Is 3,5 uur nu niet veel te veel, vooral omdat deze mail als een 'snelle' mail bedoeld was.

Da's inderdaad veel, maar heeft dus vrij zeker met externe problemen te maken. Zo merken we bvb dat de hotmail servers ganse avonden onbereikbaar zijn voor inkomende mail, dewelke in onze queue terecht komt en daar dus enkele uren vertraging mee oploopt.
saait schreef:
mvg
Pieter

Profiel  

Titel:
BerichtGeplaatst: 23 Mei 2004 11:27 

Gebruikers-avatar

heb het gisteravond even geprobeerd: eerst een mailinglist met daarin 5 adressen (1 hotmail web based en 4 pop3-accounts). Email verstuurd en een kwartier later komt die op alle 5 tegelijk toe.

Daarna de hotmail verwijderd uit de lijst, resultaat: de mails komen als het ware onmiddelijk aan.

Dus dan weet ik ook weer dat het daar aan ligt.

Nu dacht ik aan het volgende: Wat als ik gebruik maak van de interne mail functie van php. Ik gebruik dat nu al om mezelf te laten verwittigen vanop de site, en mijn mails komen altijd onmiddelijk toe op een hotmail-adres. Nu das dus één en al voordelen, maar wat is er dan het nadeel aan?

Pieter

Profiel  

Titel:
BerichtGeplaatst: 23 Mei 2004 12:20 
Site Admin
Site Admin
Gebruikers-avatar

De interne mail functie van php gebruikt een andere type 'queueing' (niet via poort 25, zoals oa. de mailinglists) waarvan het retry interval op dit moment op 1 minuut staat. Het is dus logisch dat deze mail sneller aankomt. Vermits dit nogal nieuwe materie is voor ons, zijn we zelf nog bezig de voor- en nadelen te onderzoeken wat inhoudt dat het interval nog kan veranderen.

Profiel  

Titel:
BerichtGeplaatst: 23 Mei 2004 12:36 

Gebruikers-avatar

maar dus als ik zelf iets wil maken waardoor iedereen emails kan sturen naar een mailinglist die dan in een database komt te zitten, dan kan ik dat dus gerust doen...

Das dan weer mss iets voor deze zomer :)

(even over dat interval, volgens mij komt die dan zelfs niet in een queue want het duurt hoop en al een paar seconden)

Profiel  

Berichten weergeven van de afgelopen:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Reageren op dit onderwerp  [ 8 berichten ] 

Alle tijden zijn UTC + 1 uur