Scoutnet vzw

We connect scouts!
Het is momenteel 17 Nov 2024 14:17

Alle tijden zijn UTC + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Reageren op dit onderwerp  [ 90 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Auteur Bericht
 Titel:
BerichtGeplaatst: 16 Jan 2005 17:37 

Gebruikers-avatar

als ik mij niet vergis staat dat hier http://www.hartzler.net/smartlist/SmartList-FAQ.html#Section_8.8, alleen weet ik niet goed hoe je dat erbij zet

Wat mij vooral interesseert, is de aanpassing van het subject naar [leiding] en ook wel die reply-to..

proficiat simon om dit uit te vissen, ik weet zo dat het mij nooit gelukt was, na de examens is het mss ook eens tijd om daar zelf wat mee te spelen.

Pieter

Profiel  

Titel:
BerichtGeplaatst: 16 Jan 2005 18:21 

Gebruikers-avatar

Ok, ik heb wat zitten proberen (en aldoende zowaar een loop veroorzaakt, maar 'k had het gelukkig vlug gezien)

Subject taggen: (bv. leiding@jouwdomein.be)

Zorg ervoor dat in je emailaliases leiding@jouwdomein.be naar je sn nummer wijst (snXXXX). Dat kan je doen door
Code:
leiding@jouwdomein.be snXXX
in je emailaliases te zetten. Of door meteen alle mails naar jouwdomein.be door te sturen naar snXXXX
Code:
@jouwdomein.scoutnet.be snXXXX

Denk eraan dat emailaliases slechts om de 10 minuten wordt geupdate!

Maak ook ergens een file aan met alle emailadressen voor de lijst. De adressen mag je onder elkaar plaatsen en er mogen ook lege regels in de lijst staan. Maar niks anders, dus ook geen #, EN ZEKER NIET HET ADRES VAN DE LIJST (leiding@jouwdomein.be) ANDERS HEB JE EEN ONEINDIGE LOOP!!!
In dit voorbeeld zet ik de file gewoon waar de oude mailinglijsten staan, namelijk $HOME/mailing en noem hem voor de duidelijkheid leiding :)

Plaats daarna ergens in je .procmailrc volgende code (best vanboven aangezien de leiding lijst waarschijnlijk de meest gebruikte is -> snelheid).

Code:
:0 fhw
* ^TO_leiding@jouwdomein\.be
* !^Subject:.*\[leiding\]
* ^Subject:\/.*
| formail -I "Subject: [leiding]$MATCH"
:0 a
! `cat $HOME/mailing/leiding`

Reply-To overschrijven:

Doe alles net zoals hierboven, maar prop een extra regeltje tussen de code, zodat je dit krijgt:
Code:
* ^TO_leiding@jouwdomein\.be
* !^Subject:.*\[leiding\]
| formail -I "Subject: [leiding]$MATCH"
:0 fhwa
| formail -I "Reply-To: leiding@jouwdomein\.be"
! `cat $HOME/mailing/leiding`

Let er hierbij wel op dat als iemand die niet in de lijst zit naar de lijst mailt en iemand klikt reply (en zelfs reply-all, toch in TB) dan zal de verzender niet bij de recipients zitten.

Voila, alle dingen hierboven heb ik al getest en gebruik ik nu zelf voor de mailinglist van de leiding. Om dit voor meerdere lijsten te doen moet je enkel het zootje kopiëren en plakken (er boven of eronder) en waar nodig aanpassen.

Je zet ook best een regel helemaal onderaan in .procmailrc die alles opvangt wat eerder niet is opgevangen. Ik laat gewoon alles naar mijn emailadres mailen:
Code:
:0
! mijnemailadres@ergens.com

Profiel  

Titel:
BerichtGeplaatst: 16 Jan 2005 23:13 

Gebruikers-avatar

Mooie tutorial!!

Die procmail ziet er mij echt iets handig uit!
Nen dikke merci aan iedereen die hier rechtstreeks of onrechtstreeks aan heeft meegewerkt!

En vooral aan Simon die alles in een geweldige stroomversnelling heeft gestoken!

Nu nog proberen te loggen,
heeft iemand daar al een oplossing voor?
(In tutorial vorm bedoel ik dan. Heb alles zeer aandachtig gevolgd, maar ik moet eerlijkheidshalve toegeven dat mijn kennis hieromtrent nogal minimaal is, om niet te zeggen onbestaande...).

ThDC

Profiel  

Titel:
BerichtGeplaatst: 16 Jan 2005 23:48 

Gebruikers-avatar

ThDC schreef:
Nu nog proberen te loggen,
heeft iemand daar al een oplossing voor?

De allersimpelste oplossing om volledige emails bij te houden is, volgens mij, om ze gewoon allemaal naar een file te schrijven, bv:
Code:
:0:
* <een of andere condition>
file

Waarbij de mail toegevoegd wordt aan file. File wordt aangemaakt in de dir gespecifieerd door MAILDIR.

Je kan ook mails in aparte genummerde files laten opslaan (lijkt met het beste alternatief voor een database).
Code:
dir/.

Dir wordt ook weer aangemaakt in de dir gespecifieerd door MAILDIR.
Met behulp van die nummers kan je makkelijk een reverse sort doen.
Probleem is wel dat je hiermee de héle mail hebt, met headers en de hele reutemeteut. Dus alleen het noodzakelijke opslaan, in db, via een php script is mss wel handiger:
Code:
| eenofanderphpscript.php

Waarbij het phpscript er ongeveer zo uitziet:
Code:
#!/usr/local/bin/php

<?

$email = file_get_contents('php://stdin');

//doe nu vanalles met $email, in db stoppen, rss feed van maken, weet ik veel wat...

?>

Voorlopig ga ik mezelf nog niet teveel bezighouden met loggen enz omdat ik er persoonlijk geen nood aan heb. Maar hopelijk helpt het vorige de die-hard logger genoeg op weg :p

Als je iets concreets op het oog hebt, maar het lukt precies niet goed, dan kan het zijn dat je flags niet goed zijn. Post dan hier even je procmail code dan kijk ik wel even wat er scheelt. Ik kan nog niet veel uitleg geven over die flags, want ik ben er zelf nog niet helemaal aan uit.

Profiel  

Titel:
BerichtGeplaatst: 18 Jan 2005 10:22 

Gebruikers-avatar

Bij deze hebben wij onzen eersten mailloop gehad.
Kvin et wel raar:
Met onze lijst 'alles' die verwijst naar enkele andere lijsten.
Er stond wel telkens 'naamlijst@zeescoutsjanbart.be' in, waardoor die ook weer verwerk werden, maar dat kan volgens mij geen kwaad, aangezien ie ze toch gewoon fwd naar de desbetreffende lijst.
Keb nu de snxxxx_xx@scoutnet.be notatie gebruikt, omdat deze dan niet meer verder verwerkt worden.

Profiel  

Titel:
BerichtGeplaatst: 18 Jan 2005 15:15 

Gebruikers-avatar

Hoi,

Wil hier ook gebruik van gaan maken omwille van taggen van een mailinglijst en enkel die bepaalde personen toelaten te mailen naar de groep.

Dus ik maak de directory's aan en vul de files op maar het wil niet werken. Nu zie ik dat ergens .procmail verandert moet worden naar .procmailrc Ik weet echter niet wat en mss dat mijn probleem hier zit.

Ik heb hieronder geschreven welke instellingen ik gemaakt heb volgens zeescoutsjanbart zijn uitleg.

zeescoutsjanbart schreef:

Eerst maak je een direcory .procmail en een directory mail aan in je home root, we komen hier later nog op terug

dan maak je, terug in je home root, een file .procmailrc aan, met daarin:
Code:
VERBOSE=off
MAILDIR=$HOME/mail
PMDIR=$HOME/.procmail
DEFAULT=/var/spool/mail/sn0601
LOGFILE=$PMDIR/log
INCLUDERC=$PMDIR/test.rc
# INCLUDERC=$PMDIR/other.rc
# add as many INCLUDERC's as you like
# end of .procmailrc

Let op: file met een . => onzichtbaar...

...

Zet er nu de volgende lijn in: (mét “ tekens)
Code:
"|IFS=' ' && exec /usr/bin/procmail || exit 75 #sn0601"

terug sn0601 naar jouw snxxxx vervangen

Profiel  

Titel:
BerichtGeplaatst: 18 Jan 2005 15:29 

Gebruikers-avatar

scoutskalfort schreef:
Dus ik maak de directory's aan en vul de files op maar het wil niet werken. Nu zie ik dat ergens .procmail verandert moet worden naar .procmailrc Ik weet echter niet wat en mss dat mijn probleem hier zit.
vergis u niet. de setup maakt gebruik van een file ~/.procmailrc en een directory ~/.procmail met daar vanalles in.

misschien moet er een default zetup gemaakt worden die overgenomen kan worden? de materie is hier namelijk nogal delicaat en als iedereen dat zomaar gaat overnemen zonder 100% te weten wat er gaande is (ok, dat weet niemand, maar goed :-)) kan dit wel eens tot miserie leiden op de server met wie weet een verbod op die truukje vanwege scoutnet. en dat willen we niet natuurlijk. :-)

Profiel  

Titel:
BerichtGeplaatst: 18 Jan 2005 16:27 

Gebruikers-avatar

BBBart schreef:
misschien moet er een default zetup gemaakt worden die overgenomen kan worden? de materie is hier namelijk nogal delicaat en als iedereen dat zomaar gaat overnemen zonder 100% te weten wat er gaande is (ok, dat weet niemand, maar goed :-))

Ok, laten we aannemen dat ik het wel weet :p Ik ben nogal een minimalist en de minimum setup die ik gevonden heb om te werken met procmail is het volgende:

1) Zet in je .forward file enkel het volgende
Code:
"|exec /usr/bin/procmail"

Mét de aanhalingstekens!

2) Maak een file .procmailrc aan. Verder hoef je hier geen instelling meer te maken en kan je eigenlijk direct beginnen met recipes te schrijven (die dingen die beginnen met ":0"). De default instelling zijn voldoende. Wat mss wel van pas kan komen zijn volgende instellingen:
Code:
MAILDIR=$HOME/mail
LOGFILE=$HOME/procmaillog
VERBOSE=on

De eerste regel specifieerd de locatie van je mailboxen: als je in een recipe op de actionregel gewoon een naam plaatst (bv. leiding) dan zal procmail de mail toevoegen aan een file (leiding) in $HOME/mail.
De volgende twee regels zijn voor logging en kunnen wel eens van pas komen :p

Ik heb ook mijn eigen .procmailrc online gezet: http://gisco.be/.procmailrc . Met mijn excuses voor het tweetalig commentaar :)

Profiel  

Titel:
BerichtGeplaatst: 18 Jan 2005 18:52 

Gebruikers-avatar

mooi !

Ben ook even aan het testen geslagen, en na wat trial and error is het me gelukt ! EUREKA

Even mijn kleine bijdrage: wil je onder elke mail een boodschap zetten, dan voeg je iets toe als dit (na een filter bijvoorbeeld):

Code:
:0 fbhwa
| cat - ; \
echo ; \
echo "_________________________________________" ; \
echo "eerste regel" ; \
echo "tweede" ; \
echo "laatste"

Profiel  

Titel:
BerichtGeplaatst: 18 Jan 2005 20:42 

Gebruikers-avatar

Pff, we kben der nog niet helemaal uit:
Wanneer er in een 'normale' mailinglijst een adres staat dat niet bereikbaar is (vol zit, of niet bestaat) krijgt de afzender deze failure notice.

Maar nu, door de lijsten eerst naar procmail te sturen, krijg ik alle failure noticen binnen. Want blijkbaar gaan al die failure noticen naar snXXXX@leeuwarden.scoutnet.be. En wiens adres hang daaraan? Juist ja, het mijne... Het adres van de eigenlijke afzender zou daar moeten in komen é, maar hoe doen we dat?

Profiel  

Titel:
BerichtGeplaatst: 18 Jan 2005 22:14 

Gebruikers-avatar

Ik heb die delivery notices ook al willen merken en ik vind het eigenlijk handiger op deze manier. Wat heeft een afzender eraan dat een mail niet bij iedereen is toegekomen? Aan de andere kant, wat hebben wij eraan als een mailinglist problemen geeft? Nu kunnen we tenminste makkelijk controleren welke adressen in de lijsten niet meer geldig zijn enz.
Op de oude manier kon men zo ook te weten komen wie allemaal in een bepaalde mailinglist zit, ik wat soms beter niet geweten is.

Maar mocht je het toch op de oude manier willen denk ik dat dit het zou moeten doen:
Code:
ORFROM=`grep "From:"| tail -1 | formail -x"From:"`
* ^TO_snXXXX@leeuwarden\.scoutnet\.be
! $ORFROM

Tis natuurlijk wel niet 100% waterdicht, want iedereen die rechtstreeks een mail zou zenden naar snXXXX@leeuwarden.scoutnet.be krijgt die onmiddellijk terug. Enfin, je zou dat ook een feature kunnen noemen :p

Profiel  

Titel:
BerichtGeplaatst: 18 Jan 2005 22:33 

Gebruikers-avatar

Ok, ik denk dat ik toch nog ergens een fout maak want ik krijg mijn mails wel binnen maar zonder een tag erbij.

Hieronder vind je de instellingen, files zoals ik ze op de server gemaakt heb volgens de uitleg van Hopla, waarvoor al dank.

In mijn .forward staat hetvolgende
Code:
"|exec /usr/bin/procmail"

De file .procmailrc
Code:
MAILDIR=$HOME/mail
#DEFAULT=/var/spool/mail/sn0710
LOGFILE=$HOME/log/procmail
VERBOSE=on

# lijst mailinglist
* ^TO.*lijst@scoutskalfort\.be
* !^Subject:.*\[lijst\]
| formail -I "Subject: [lijst]$MATCH"
! `cat $HOME/mailing/sn0710_17`

# testje voor lijstje met Reply-To
* ^TO.*testwim@scoutskalfort\.be
* !^Subject:.*\[test\]
| formail -I "Subject: [test]$MATCH"
:0 fhwa
* ^From:\/.*
| formail -I "Reply-To: testwim@scoutskalfort\.be, $MATCH"
! wim.verstraeten@gmail.com verstraetsco@easynet.be

! verstraetsco@easynet.be

Volgens Hopla's file staat er * ^TO_lijst@scoutskalfort\.be, dit heb ik veranderd zoals je in de file kan zien omdat dat niet werkte en in de uitleg hiervoor zag dat je * ^TO.*lijst@scoutskalfort\.be moet gebruiken. Beide geprobeerd en zelfde resultaat.

In de emailaliases-file heb ik dit staan:
Code:
lijst@scoutskalfort.scoutnet.be sn0710@scoutnet.be
testwim@scoutskalfort.scoutnet.be sn0710@scoutnet.be

# Mailinglijsten
webteam@scoutskalfort.scoutnet.be sn0710_0
...
wim@scoutskalfort.scoutnet.be sn0710_18

# Algemene mailadressen
info@scoutskalfort.scoutnet.be wim@scoutskalfort.scoutnet.be
links@scoutskalfort.scoutnet.be wim@scoutskalfort.scoutnet.be

# Onbestaande @scoutskalfort.be adressen naar hier
@scoutskalfort.scoutnet.be      sn0710@scoutnet.be

Ik heb de andere maillinglijsten nog laten staan omdat ik eerst zeker wil zijn dat dit werkt alvorens ik de rest overschakel aangezien onze mailinglijsten zeer regelmatig gebruikt worden.

Wie weet wat ik hier verkeerd doe, want zou dat toch graag in orde hebben.

Alvast bedankt, Wim

Profiel  

Titel:
BerichtGeplaatst: 18 Jan 2005 22:59 

Gebruikers-avatar

Heb je er rekening mee gehouden dat emailaliases slechts om de 10 minuten wordt geupdate?

^TO_ is een speciale procmail regexp die alle headers waar mogelijke recipients kunnen staan checked op de waarde achter de _. Mogelijke andere headers zijn bijvoorbeeld Cc: enz. Met ^TO.*lijst.. zoek je op allemogelijke headers die beginnen met TO en waar lijst... inzit. Het resultaat was dus toevallig hetzelfde maar dat zal niet altijd zo zijn.

Profiel  

Titel:
BerichtGeplaatst: 18 Jan 2005 23:24 

Gebruikers-avatar

Ik heb zelfs een halfuur en tot een keer tot een uur gewacht om een mail te versturen.

Dus daar ligt het niet aan.

Profiel  

Titel:
BerichtGeplaatst: 18 Jan 2005 23:56 

Gebruikers-avatar

En wat zegt de logfile ?

Profiel  

Berichten weergeven van de afgelopen:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Reageren op dit onderwerp  [ 90 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende

Alle tijden zijn UTC + 1 uur