Scoutnet vzw

We connect scouts!
Het is momenteel 17 Nov 2024 14:42

Alle tijden zijn UTC + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Reageren op dit onderwerp  [ 90 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Auteur Bericht
 Titel:
BerichtGeplaatst: 15 Feb 2005 13:28 

Gebruikers-avatar

Je kan misschien eerst bij elke mail kijken of er geen subject is en dan de lege regel vervangen door "(no subject)" ? Dan zijn in een klap al je tag recipes ook in orde.

Sorry voor de late reply :)

Profiel  

Titel:
BerichtGeplaatst: 15 Feb 2005 13:40 

Gebruikers-avatar

zal dat eens nakijken

en wat denk je van het doorsturen naar je scoutnet-mailbox

(ik was aan het wachten op een reply van jou, in mijn ogen de procmail-kenner :wink: )

Profiel  

Titel:
BerichtGeplaatst: 15 Feb 2005 14:15 

Gebruikers-avatar

saait schreef:
en wat denk je van het doorsturen naar je scoutnet-mailbox

Normaal gezien moet je in je .forward gewoon het email adres zetten waarnaar snxxx mail geforward moet worden. Maar nu staat daar natuurlijk "|exec procmail...". Als je geen .forward had dan werd alle email naar snxxx bewaard op de server (in /var/mail/snXXX denk ik) en kon je die raadplegen via de webinterface. Maar die webinterface is precies verdwenen ? (http://webmail.scoutnet.be/)

Anyway, als je nu vanuit procmail naar snXXX een mail stuurt kom je volgens mij in een loop, want alle mail die toekomt op snXXX wordt onderschept en gefilterd door procmail.
Je zou eens moeten proberen die mail naar /var/mail/snXXX te sturen en die dan te lezen met pine (commandline mail client (pico is er op gebaseerd btw)).

Profiel  

Titel:
BerichtGeplaatst: 15 Feb 2005 14:30 
Site Admin
Site Admin
Gebruikers-avatar

hopla schreef:
Als je geen .forward had dan werd alle email naar snxxx bewaard op de server (in /var/mail/snXXX denk ik) en kon je die raadplegen via de webinterface. Maar die webinterface is precies verdwenen ? (http://webmail.scoutnet.be/)

De webmail vind je sinds een tijdje terug op https://webmail.scoutnet.be.

To

Profiel  

Titel:
BerichtGeplaatst: 15 Feb 2005 18:18 

Gebruikers-avatar

To schreef:

:oops: :roll:

Profiel  

Titel:
BerichtGeplaatst: 24 Feb 2005 22:50 

Gebruikers-avatar

Is er met procmail geen manier om enkel bepaalde personen toe te laten naar een mailinglist te mailen?

Profiel  

Titel:
BerichtGeplaatst: 25 Feb 2005 0:25 
Site Admin
Site Admin
Gebruikers-avatar

Geert82 schreef:
Is er met procmail geen manier om enkel bepaalde personen toe te laten naar een mailinglist te mailen?

Waarschijnlijk wel, maar het lijkt me in elk geval geen goeie oplossing. Want iedereen kan een afzender-adres natuurlijk zomaar faken (zal ik je eens een mail sturen zogezegd afkomstig van geert.serneels@gmx.net? :wink: ).

Bij ons op school wordt het opgelost door alle mails naar mailinglists te laten passeren langs de systeembeheerders. Pas als die hun toestemming geven, gaat de mail door. Maar dat lijkt me ook niet meteen de interessantste oplossing voor gewone mailinglist van je scoutsgroep...

To

Profiel  

Titel:
BerichtGeplaatst: 25 Feb 2005 17:54 

Gebruikers-avatar

ja, dat het te faken valt besef ik, maar of de ouders dat gaan weten, weet ik niet, dan moeten ze al eerst weten dat het op die manier beveiligd word...

en dat de mails via iemand (systeembeheerder) passeren en goedgekeurd worden, is misschien wel omslachtig, maar is dit uberhaupt te realiseren met de middelen beschikbaar bij scoutnet?

Profiel  

Titel:
BerichtGeplaatst: 25 Feb 2005 19:06 
Site Admin
Site Admin
Gebruikers-avatar

Geert82 schreef:
en dat de mails via iemand (systeembeheerder) passeren en goedgekeurd worden, is misschien wel omslachtig, maar is dit uberhaupt te realiseren met de middelen beschikbaar bij scoutnet?

Ik veronderstel van wel: ga tewerk net zoals in het begin van dit topic wordt uitgelegd: maak het script zo dat alle mails worden opgevangen; nadien kan een "systeembeheerder" ze dan verdersturen. Helaas ben ik (nog?) geen procmail-kenner die je kan zeggen welke code je daar dan voor nodig hebt... maar daarvoor zitten hier genoeg professionele procmailkenners natuurlijk! :wink:

To

Profiel  

Titel:
BerichtGeplaatst: 01 Mrt 2005 9:46 

Gebruikers-avatar

Geert, zoek eens op google http://www.google.be/search?q=procmail+whitelist . Dat zou je al op weg moeten helpen. Zelf heb zie ik er niet direct het nut van in, dus ik heb nog niet zoiets gemaakt voor ons. Maar als je iets gevonden hebt en het lukt niet, post dan maar hier hoor :).
Ik denk dat zo'n "goedkeuring" voor emails wel te doen is. Simpelste manier is gewoon alle mails naar een mailinglist (die niet van de beheerder zijn) doorsturen naar de beheerder en die forward dan indien gewenst de mails nog eens naar de mailinglist. Probleem is natuurlijk wel dat alle mails van de beheerder zullen lijken te komen en dat je zo'n forward titel krijgt ala "To wrote:".
Anders zou je kunnen een webinterface ineen knutselen denk ik. Waarbij de beheerder voor het gemak via email gewaarschuwd wordt en de desbetreffende mail ook meegegeven wordt. Dan zou de beheerder moeten klikken op een link in de email; 1 voor ja/aanvaarden en 1 voor nee/naar /dev/null.

Profiel  

Titel:
BerichtGeplaatst: 28 Mrt 2005 12:50 

Gebruikers-avatar

Kben ier nog iets raars tegengekomen:
Als we in het 'Aan:' veld 2 adressen invullen; bv a@zeescoutsjanbart.be; b@zesscoutsjanbart.be, dan komt dit enkel bij a toe. In de logs is er ook niks te merken van b.
Als we b@zeescoutsjanbart.be echter in de Cc zetten dan werkt het wel.
Is dus waarschijnlijk omdat ie alleen maar het eerste adres checkt, oe zou ik dat probleem nu kunnen verhelpen? Dit is mijn *.rc file structuur:

Code:

:0
   * ^(To|Cc).*a@zeescoutsjanbart\.be
   {
      :0f
      | formail -I"Subject: [A] $SUBJ"
      ! XXXX_X@scoutnet.be
   }

* ^(To|Cc).*b@zeescoutsjanbart\.be
   {
      | formail -I"Subject: [B] $SUBJ"
      ! snXXXX_X@scoutnet.be
   }

* ^(To|Cc).*c@zeescoutsjanbart\.be
   {
      | formail -I"Subject: [C] $SUBJ"
      ! snXXXX_X@scoutnet.be
   }

Profiel  

Titel:
BerichtGeplaatst: 28 Mrt 2005 14:08 

Gebruikers-avatar

Gebruik dit als test:
Code:
* ^TO_xxx@xxx\.be

TO_ is een ingebouwde macro van procmail, daarmee test je automatisch op alle adressen in To:, Cc:, Bcc: enzovoort.

Profiel  

Titel:
BerichtGeplaatst: 28 Mrt 2005 15:40 

Gebruikers-avatar

hmm, blijkt nog niet te werken...
ik gebruik het zo:
Code:
* ^TO_*a@zeescoutsjanbart\.be

kdenk dat ie het gewoon niet meer doorgeeft aan een andere filter als ie er één heeft gevonden die past...

Profiel  

Titel:
BerichtGeplaatst: 28 Mrt 2005 17:49 

Gebruikers-avatar

zeescoutsjanbart schreef:
kdenk dat ie het gewoon niet meer doorgeeft aan een andere filter als ie er één heeft gevonden die past...

Shit, je hebt gelijk, bij mij mailt hij ook alleen maar naar het eerste adres in To:. Dit is precies wel een heel klein beetje groot probleempie.
/me krabt in haar
Ik ga even rondzoeken of hiervoor een goeie oplossing is (der is er ongetwijfeld een, maar ik heb graag de beste :). Ik laat nog iets weten.

Profiel  

Titel:
BerichtGeplaatst: 28 Mrt 2005 19:35 

Gebruikers-avatar

Owkey, ik heb het.

Het simpelste wat je zou kunnen proberen is dit:
Code:
:0 c
* ^(To|Cc).*a@zeescoutsjanbart\.be
{
    | formail -I"Subject: [A] $SUBJ"
    ! XXXX_X@scoutnet.be
}

En dat blijkt gewoon nog perfect te werken ook :)

Gewoon een c'tje plaatsen voor je blok begint dus. Dan wordt je mail immers gecarboncopied en tegen de volgende filter gematched. Je zou nu kunnen denken: jamaar, als die mail tegen geen enkele andere filter matched dan zit ik dus met massas dead.letter's of mails die bij jou toekomen als je voor opvang gezorgd hebt in je laatste procmail recipe! Maar dat doet ie dus niet: procmail forked op het recipe met een c, de parent gaat verder met het volgende recipe. De geforkte procmail stopt gewoon na dat ene recipe.

Et voila, wonderlijk simpele oplossing dus :)

Ter verduidelijking een volledig voorbeeld:
Code:
# test mailinglist
:0 c
* ^TO_test@gisco\.be
{
  :0 fhw
  * !^Subject:.*\[test\]
  * ^Subject:\/.*
  | formail -I "Subject: [test]$MATCH"
  ! michiel.detailleur@gmail.com michiel.detailleur@student.hogent.be m_detailleur@hotmail.com
}

# test mailinglist
* ^TO_test2@gisco\.be
{
  :0 fhw
  * !^Subject:.*\[test2\]
  * ^Subject:\/.*
  | formail -I "Subject: [test2]$MATCH"
  ! michiel.detailleur@gmail.com michiel.detailleur@student.hogent.be m_detailleur@hotmail.com
}

# alle crap die aan vorige regels ontsnapt is mailen naar ikke voor grondig onderzoek :|
! michiel.detailleur@gmail.com

De laatste lijst heeft dus geen c'tje, anders komt die ook nog eens terecht bij mijn laatste filter en die dient enkel voor emailadressen die niet bestaan en zo.

Profiel  

Berichten weergeven van de afgelopen:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Reageren op dit onderwerp  [ 90 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende

Alle tijden zijn UTC + 1 uur