Scoutnet vzw

We connect scouts!
Het is momenteel 17 Nov 2024 18:40

Alle tijden zijn UTC + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Reageren op dit onderwerp  [ 6 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: 07 Apr 2005 13:41 

Gebruikers-avatar

Hello

ik ben bezig aan een nieuwe site, en ben van plan om nu eens alles met div'jes te doen ipv tabellen, en alles te laten valideren voor xhtml 1.1. Dat lukt me al aardig (zie http://www.gja.be/site )

Wat me nu al dagen niet lukt, is om er voor te zorgen dat de bodyblock (met daarin de linkerkolom en in de inhoud) een flexibele hoogte krijgt, afhankelijk van de inhoud die er in staat. Als je bijvoorbeeld naar deze pagina gaat, dan zie je dat in internet explorer de 'inhoud-blok' niet mee vergroot (kan je zien aan het witte randje links) en dat in firefox de linkerkolom over alles heen gaat... De stylesheet vind je hier: http://www.gja.be/site/stylesheet.css

HELP !

(alvast bedankt)

Profiel  

Titel:
BerichtGeplaatst: 07 Apr 2005 13:50 

Gebruikers-avatar

Er zijn er nog die met dit probleem zitten. A List Apart heeft er een antwoord op: http://www.alistapart.com/articles/fauxcolumns en andere artikels over 'columns'.

(je menu werkt niet in Opera)

Profiel  

Titel:
BerichtGeplaatst: 07 Apr 2005 17:11 

Gebruikers-avatar

je hebt twee aparte problemen:
1. clearing floats
Je linkerkolom is blijkbaar een float (float: left;). Dit heeft een aantal consequenties. Ten eerste wordt een float uit de documentflow gehaald, waardoor deze geen invloed heeft op de hoogte van het omhullende element. Daardoor zie je in o.a. Firefox dat je linkerkolom buiten je footer gaat. In internet explorer geeft dit geen problemen omdat IE floats verkeerd interpreteert en wel invloed laat hebben op het omhullende element.

Oplossing:
Normaal: http://annevankesteren.nl/archives/2005/03/clearing-floats "Super simple clearing floats".

In jouw geval lijkt de beste oplossing om bij je footer clear: both; te zetten, dit maat dat er geen floats voorbij je footer mogen komen.

2. table-cell layout
Je wilt dat net zoals bij een tabel twee cellen dezelfde grootte hebben. Dit gaat met display: table-cell; en omhullend display: table; (als ik mij niet vergis). De ondersteuning daarvan is nogal buggy, zeker in IE. Daarom wordt idd vaak 'faux columns' gebruikt. Ik gebruik voor onze site de procentuele variant van faux columns.

ik zie dat je vaak {} < > en andere tekens gebruikt, eigenlijk zijn dit layoutelementen. Dit is af te raden, vervang deze door achtergrond afbeeldingen in CSS (NB: dit zal niet overal mogelijk zijn, desnoods een beetje wijzigen aan de plaatsing van >> en {.). Zo heeft je stylesheet volledige controle over je layout en als je uitgekene bent op { en > moet je niet in je cms gaan knoeien.

Pas ook voor divitis, geen overbodige divs, geen divs waar semantisch betekenisvollere elementen kunnen gebruikt worden zoals h2, ul, ... .

Profiel  

Titel:
BerichtGeplaatst: 13 Apr 2005 14:08 

Gebruikers-avatar

dank je voor de tips !

heb nu nog een vraagje:

ik heb nu een afbeelding in een div (in plaats van in een paragraaf); dat gaat goed, de div vergroot mee met de afbeelding, alleen begint de tekst in het divje nu onderaan de afbeelding. Dat kan ik oplossen door bij men afbeelding float:left te zetten, alleen komt de afbeelding nu terug uit men div...

Hoe combineer ik de twee: floating en er voor zorgen dat de div mee vergroot ??

Ik had eerst gewerkt met een paragraaf ipv met een div, maar daar had ik hetzelfde probleem
Voorbeeld vind je op http://www.gja.be/site

thx !

Profiel  

Titel:
BerichtGeplaatst: 13 Apr 2005 15:32 

Gebruikers-avatar

Dit is een vrij vervelend iets. Oorzaak is zoals hierboven beschreven dat floats geen deel uitmaken van de normale documentflow en zo geen invloed hebben op de hoogte van het omhullende element (in IE is dit wel zo... wordt vervolgd). De oplossing lijkt op het eerste zicht heel gemakkelijk: overflow: auto;. Alles lijkt goed te werken, maar... IE heeft zowaar ook last van de floated afbeelding. Dus: IE interpreteert floating van afbeeldingen wel goed, maar daardoor krijg je er een probleem bij, want in IE werkt overflow:auto; niet.

Mogelijke oplossingen:
- op het einde van de div: <br style="clear:both;" /> aanbrengen, niet echt proper
- div:after{clear: both; ... ;} werkt natuurlijk niet in IE
- de div ook floaten (floats hebben invloed op de hoogte van floats), je verschuift het probleem, maar misschien kan je ergens anders 'clearen' zonder html toe te voegen.

... iemand een andere oplossing?

Profiel  

Titel:
BerichtGeplaatst: 13 Apr 2005 15:38 

Gebruikers-avatar

als .column_large naar links gefloat is, kan je gerust als je p's ook naar links floaten en is het probleem opgelost.

Profiel  

Berichten weergeven van de afgelopen:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Reageren op dit onderwerp  [ 6 berichten ] 

Alle tijden zijn UTC + 1 uur