Scoutnet vzw

We connect scouts!
Het is momenteel 15 Nov 2024 3:28

Alle tijden zijn UTC + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Reageren op dit onderwerp  [ 9 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: 29 Dec 2005 0:43 
Site Admin
Site Admin
Gebruikers-avatar

Hallo iedereen,

Even waarschuwen voor een brief die mogelijk de voorbije weken in je bus is gevallen, of misschien nog komt. De brief van DAD Deutscher Adressdienst GmbH met daarop de url van je website, vraagt om je gegevens na te kijken en alles terug te faxen. Op die manier zou je worden opgenomen in dit register dat verschijnt op het web.

Wie de kleine lettertjes leest, ziet:
Brief Belgisch Internet Register schreef:
Voor de advertentie wordt jaarlijks 858 Euro gerekend.

Je moet maar durven! Bij mijn weten gaat deze firma los door het lint. Ik vraag me trouwens af vanwaar ze de adresgegevens heeft; het zijn niet mijn gegevens maar die van mijn medegroepsleidster. Ze is ook verantwoordelijke "adres briefwisseling" bij VVKSM: toeval of niet? In het andere geval hebben ze de adresgegevens van onze site geript, terwijl er duidelijk in de disclaimer staat:

Disclaimer Scouts Meerdaal Haasrode schreef:
Alle contactgegevens die op deze site vermeld staan, zijn bedoeld voor persoonlijk contact met de betrokkenen. Het is bij wet verboden deze gegevens te gebruiken voor promotie van een product, dienst of activiteit. Geen enkele eigenaar van een e-mailadres op deze site stemt hierin toe.

Zijn er nog webmasters die deze brief ontvingen? Weet iemand in welke mate dit (il)legaal is en of/hoe je stappen kan ondernemen tegen deze firma/praktijk(en)?

Meer info vind je trouwens ook op de Newsflash van DNS Belgium: http://www.dns.be/nl/home.php.

To

Profiel  

Titel:
BerichtGeplaatst: 29 Dec 2005 14:15 

Jullie adressen komen zeker NIET uit het VVKSM-bestand!

Er bestaat hiervoor een vaste procedure bij VVKSM. Een stukje hieruit:

De staf van VVKSM moet eerst een proefdruk van de te versturen brief of publicatie in handen krijgen.
Deze zullen dan beoordelen of deze in aanmerking komt voor verzending. Voor (overduidelijk) commerciële doeleinden wordt nooit toestemming verleent, behalve wanneer er een duidelijk belang is voor de plaatselijke groepen en als er een duidelijke link bestaat met de thema's van VVKSM.
Voor externe organisaties gebeurt de verzending ook steeds via het nationaal secretariaat. Het adresbestand wordt immers nooit vrijgegeven aan externe personen die willen verzenden naar onze (groeps-)leiding.

Daarom dus... niet van VVKSM, maar vanwaar dan wel?

Profiel  

Titel: Re
BerichtGeplaatst: 29 Dec 2005 22:03 

Gebruikers-avatar

http://www.zdnet.be/news.cfm?id=52044

Pure oplichterij... weg ermee!

Profiel  

Titel:
BerichtGeplaatst: 29 Dec 2005 23:52 

Gebruikers-avatar

Citaat:
Het betreft hier een "twijfelachtig aanbod", aldus Unizo.

Lol. "los door het lint" is toch een meer accurate beschrijving :p

Profiel  

Titel:
BerichtGeplaatst: 30 Dec 2005 17:15 

Gebruikers-avatar

Even navraag gedaan bij mijn groepsleiding en we hebben ook zo'n brief gekregen. Wij hebben hier een groepsploeg met 3 groepsleiders. De GRL waar de brief toegekomen is, is hier ook als "Adres Briefwisseling' aangegeven in het ledenpakket.

groepsleider schreef:
Ja ik heb die brief enkele weken geleden oook gehad. Ik verstond er mij ook ni aan, las de kleine letters en zag ook 850 euro staan...dacht ik al van neh. Ook de lay-out van de brief deed me denken ad lay-out v belgacom... Kheb die brief dan mmar braaf weggegooid ook :)

Edit: bij deze ook de URL van dit topic doorgemaild naar VVKSM. Kwestie dat ze 't ook weten...

Profiel  

Titel:
BerichtGeplaatst: 30 Dec 2005 19:37 
Site Admin
Site Admin
Gebruikers-avatar

Ik geloof PieterY best als hij zegt dat de gegevens onmogelijk van het verbond kunnen komen. Ze komen in elk geval niet van de site van DNS, want dan hadden er een paar vrachtschepen bij jant aangekomen ;o). bmollet, is het AB toevallig dezelfde als het postadres dat op jullie contactpagina wordt vermeld?

Ik vermoed dat de firma gewoon op de website op zoek gaat naar het eerste beste adres en dat gebruikt (in ons geval: de eerste groepsleidster op de contactpagina, toevallig ook AB).

To

Profiel  

Titel:
BerichtGeplaatst: 30 Dec 2005 19:59 

Gebruikers-avatar

Ja, contactadres op website is ook AB uit ledenpakket. Ik vertrouw er ook op dat VVKSM goed omgaat met persoonsgegevens, maar 't kan alleszins geen kwaad om hen hiervan op de hoogte te stellen, niet? Kunnen ze eventueel ook een waarschuwing op vvksm.be zetten hierover of zo...

Profiel  

Titel:
BerichtGeplaatst: 03 Jan 2006 9:18 

Gebruikers-avatar

Ook ik heb het even nagevraagd, en ook bij ons werd de brief gestuurd naar het AB uit het ledenpakket. Het zou natuurlijk ook kunnen dat zij het adres van onze site geplukt hebben, daar staat nl een briefwisselingsadres op.

Profiel  

Titel:
BerichtGeplaatst: 03 Jan 2006 14:16 

Gebruikers-avatar

Wij hebben ook zo een brief ontvangen, maar niet op naam van iemand van de leiding, maar gewoon "scoutslokalen" en dan ons adres. Ze zullen de adres gegevens wel van onze site geplukt hebben. 't zijn toch bananen, he, ze willen ons opnemen in hun internet register, opdat de mensen die ons nodig hebben ons gemakkelijk kunnen vinden. Als zelfs al dubieuze firma's ons gemakkelijk weten te vinden zonder in ons geïnteresseerd te zijn, dan zullen wij dat niet nodig hebben zeker :wink:

Mijn internet register heet "Google" en daar komen wij heel vaak in voor! :wink:

Profiel  

Berichten weergeven van de afgelopen:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Reageren op dit onderwerp  [ 9 berichten ] 

Alle tijden zijn UTC + 1 uur