Scoutnet vzw

We connect scouts!
Het is momenteel 17 Nov 2024 4:56

Alle tijden zijn UTC + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Reageren op dit onderwerp  [ 10 berichten ] 
Auteur Bericht
 Titel: mailingmodule
BerichtGeplaatst: 08 Sep 2003 17:07 

Gebruikers-avatar

Hoi mannen, <BR> <BR> <BR>heb de module postMyMail geinstalleerd in postnuke 723 om via die module iedereen op de hoogte te kunne houden met nieuwsbrieven. <BR> <BR>De module werkt prima en heeft hopen toeters en bellen, maar stuurt blijkbaar niet all mails door. <BR> <BR>Zo krijgen alle hotmail-adressen de mail aan, maar bvb. mijn eigen Yucom-adres krijgt geen mail binnen. Iemand een idee wat dit kan veroorzaken? Ligt dit aan de scoutnet-server of is dit meer een beveiliging van yucom? of werkt de module niet goed, maar waarom dan maar naar 1 mail niet sturen en alle andere wel. <BR> <BR>Ik dacht dat het misschien aan het feit lag dat ik admin was, maar ook dat is niet waar. Want als admin met een hotmail-adres, ontvang ik de mail een second na verzenden... <BR> <BR>Hoe werken jullie qua mailinglijsten. Met de lijsten van Scoutnet of werken jullie ook met een module? Ik prefereer in ieder geval de module, omdat je de gebruikers zich dan automatisch kunnen laten inschrijven. <BR> <BR>bedankt voor de reacties... <BR> <BR> <BR>Sfinx.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 08 Sep 2003 18:13 

Gebruikers-avatar

kan zijn dat yucom die mail uitfiltert als mogelijke spam. Mail die verstuurt wordt gaat volgens mij niet door sendmail van de scoutnet gefiltert worden maar door yucom. <BR> <BR>Wat betreft het gebruik van mailinglists maak ik gebruik van de aliassen die scoutnet aanbiedt. Ik heb net een eenvoudig perl-script geschreven die een tabel met mail-adressen inleest en wegschrijft naar de maillijsten en eveneens de aliaslijsten kan aanpassen. <BR> <BR>Leden kunnen dus zelf emailadressen wegschrijven naar de databank en via crontab (laat toe om regelmatige tijdstippen taken uit te voeren) zal dit script op regelmatige tijdstippen worden uitgevoerd. <BR> <BR>

Profiel  

BerichtGeplaatst: 08 Sep 2003 18:26 

Gebruikers-avatar

damn... dat is niet zo´n goed nieuws :-( <BR> <BR>concreet houdt dat in dat al die mailingmodules zo goed als nutteloos zijn dus. Ik moet er toch op kunnen rekenen dat die mails niet zomaar gefilterd worden door een of ander domme bot. <BR> <BR>Is er geen manier om die servers te doen laten denken dat het geen Spam is? Of moet ik die module maar snel deïnstalleren? <BR> <BR>sfinx <BR>

Profiel  

BerichtGeplaatst: 10 Sep 2003 11:13 

Gebruikers-avatar

<!-- BBCode Quote Start --><TABLE BORDER=0 ALIGN=CENTER WIDTH=85%><TR><TD><font size=-1>Quote:</font><HR></TD></TR><TR><TD><FONT SIZE=-1><BLOCKQUOTE> <BR> 08-09-2003 at 19:13, sn0857 wrote: <BR> <BR>Wat betreft het gebruik van mailinglists maak ik gebruik van de aliassen die scoutnet aanbiedt. Ik heb net een eenvoudig perl-script geschreven die een tabel met mail-adressen inleest en wegschrijft naar de maillijsten en eveneens de aliaslijsten kan aanpassen. <BR> <BR>Leden kunnen dus zelf emailadressen wegschrijven naar de databank en via crontab (laat toe om regelmatige tijdstippen taken uit te voeren) zal dit script op regelmatige tijdstippen worden uitgevoerd. <BR> <BR></BLOCKQUOTE></FONT></TD></TR><TR><TD><HR></TD></TR></TABLE><!-- BBCode Quote End --> <BR>Kan dit ook met php? <BR>of mogen wij meegenieten van uw script? ;-) (ik ken enkel php)<BR><BR>[ Dit bericht is gewijzigd door: Geert82 on 10-09-2003 14:35 ]

Profiel  

BerichtGeplaatst: 10 Sep 2003 13:45 

Gebruikers-avatar

#!/usr/bin/perl -i <BR>#script leest de mogelijke mail-alliassen in en laat toe de namen te wijzigen <BR>#en de namen toe te voegen en te verwijderen uit de lijsten. <BR> <BR>use DBI; <BR>$user = "sn1234"; <BR>$DB = "sn1234"; <BR>$passwd = "paswoord" ; <BR>$HOME = "/scoutnet/users/groepsnaam"; <BR> <BR>write_mail(); <BR>write_alias(); <BR> <BR>#aanpassen van de aliassen <BR>sub write_alias { <BR> chdir $HOME or die "can´t change to $HOMEn $!"; <BR> my $FILE = "emailaliases"; <BR> unlink $FILE; <BR> open($handle, ">>$FILE") or die "cannot open file $FILE"; <BR> select $handle ; <BR> $sql = "select * from mail_alias where 1 order by lijst_nr"; <BR> $sth = data_base($sql); <BR> <BR> while (@row=$sth->fetchrow_array) { <BR> my $mail_naam = $row[1]; <BR> my $lijst_nr = $row[2]; <BR> <BR> my $lijst_nr = $user . "_" . $lijst_nr ; <BR> print "$mail_naam t $lijst_nr n"; <BR> <BR> } <BR>} <BR> <BR>#mailadressen uit de databank halen en in een file wegschrijven <BR>sub write_mail { <BR> <BR> my @filehandles = (); <BR> my @files = (); <BR> chdir "$HOME/mailing2" or die "can´t change to $HOME/mailing2 $!"; <BR> for (my $i=0; $i<=9; $i++){ <BR> my $handle = "file_" . $i; <BR> my $file = $user . "_" . $i ; <BR> unlink $file; <BR> push @filehandles, $handle; <BR> push @files, $file; <BR> open($handle, ">>$file") or die "Cannot open file $file: $!"; <BR> } <BR> <BR> <BR> $sql = "select * from mailing "; <BR> $sth=data_base($sql); <BR> while (@row=$sth->fetchrow_array) { <BR> my $EMAIL= $row[11]; <BR> for(my $j=0; $j<=9; $j++) { <BR> if ($row[$j]) {select ($filehandles[$j]); print "$EMAILn";} <BR> } <BR> } <BR> for (my $i=0; $i<=9; $i++){ <BR> close ($filehandles[$i]); <BR> } <BR>} <BR>#connectie maken met databank en SQL statements uitvoeren <BR>sub data_base ($SQL) { <BR> my $SQL = @_[0]; <BR> $dbh = DBI->connect("dbi:mysql:$DB",$user,$passwd); <BR> $sth = $dbh->prepare($sql); <BR> $sth->execute || die "Could not execute SQL statement ... maybe invalid?"; <BR> return $sth; <BR> <BR>} <BR> <BR> <BR> <BR>Dus een zeer eenvoudig perlscript. Het php script voor de de databank te vullen moet ik nog schrijven. <BR> <BR>met write_alias ga je de aliassen uit de databank halen en wegschrijven naar het aliasbestand. <BR> <BR>Die gegevens komen uit de tabel mail_alias en kunnen per lijst meerdere aliassen bevatten: <BR> <BR>vb <BR>kapoenen@blabla.be sn1234_0 <BR>kapoenen2@blabla.be sn1234_0 <BR> <BR>op die manier kan je de lijst op meerdere manieren bereiken. <BR> <BR>de tabel mail_alias bevat : <BR>id die primary key is <BR>mail_naam vb <a href="mailto:kapoenen@blablbla.be" target="_new">kapoenen@blablbla.be</a>) <BR>en een lijstnummer vb sn1234_1 <BR> <BR>PERL begint bij tabellen te tellen vanaf 0 dus mail_naam = $row[1] want id = $row[0] <BR> <BR>write_mail schrijft de sn-lijsten uit en haalt daarvoor gegevens uit de tabel mailing. <BR> <BR>de kolommen 0 tot 9 bevatten de lijsten sn1234_0 tot sn1234_9 daarna komt de naam en als laatste het emailadres. <BR>De bedoeling is dat je je in meerdere lijsten kan inschrijven dus door een 1 in de velden 0 tot 9 te zetten wordt het emailadres in de desbetreffende lijst weggeschreven. <BR> <BR>Indien je het wil gebruiken doe dan eerst chmod +x naam_van_de_file <BR>test het door ./naam_van_de_file <BR>Indien er geen output is dan is het gelukt. Bij fouten krijg je een melding.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 01 Nov 2003 23:32 
Site Admin
Site Admin
Gebruikers-avatar

kan er mij iemand helpen?
ik ben op zoek naar een script om de mailadressen in de mailinglijsten zichtbaar te maken en zo ook te kunnen beheren.
Het namelijk belangrijk dat deze altijd juist zijn zeker als je als gouw dit bij houdt.

Iemand suggesties?

Het is zo dat niet iedereen in onze gouw kan ftp-en fo er kennis van heeft.
liefst in php of zo?
tenzij majordomo een oplossing biedt :-)

Profiel  

Titel:
BerichtGeplaatst: 04 Dec 2003 10:49 
Site Admin
Site Admin

Citaat:
kan zijn dat yucom die mail uitfiltert als mogelijke spam. Mail die verstuurt wordt gaat volgens mij niet door sendmail van de scoutnet gefiltert worden maar door yucom.

Heeft hier al iemand een oplossing voor gevonden?

Mailtjes die verstuurd worden vanop een web-pagina (php gebruikt sendmail dacht ik) worden door yucom/tiscali gecatalogeerd als 'spam' !

Weet iemand welke header je moet gebruiken om toch door de filter te geraken?

Joris

Profiel  

Titel:
BerichtGeplaatst: 05 Dec 2003 12:24 
Site Admin
Site Admin
Gebruikers-avatar

Ik gebruik voor alle mail-werk via de site volgend stukje hoofding:

Code:
$hoofd = "From: $afzender<$email_afzender>\n";
$hoofd .= "To: $ontvanger<$email_ontvanger>\n";
$hoofd .= "Reply-To: $afzender<$email_afzender>\n";
$hoofd .= "MIME-Version: 1.0\n";

$hoofd .= "Content-Type: multipart/alternative;\n";
$hoofd .= "   boundary=\"----=_NextPart_000_0028_01C39807.7E77A870\"\n";

$hoofd .= "X-Sender: $afzender<$email_afzender>\n";
$hoofd .= "X-Mailer: PHP4\n";
$hoofd .= "X-Priority: 3\n";
$hoofd .= "Return-Path: <$email_afzender>\n";
$hoofd .= "Errors-To: <$email_afzender>\n";
$hoofd .= "This is a multi-part message in MIME format.\n";
$hoofd .= "------=MIME_BOUNDRY_main_message \n";
$hoofd .= "Content-Type: multipart/alternative; \n";

$hoofd .= "------=_NextPart_000_0028_01C39807.7E77A870\n";

Dat geeft volgend resultaat:

> Alle mails worden verzonden en komen altijd aan bij Hotmail, Yucom/Tiscali (!), Skynet/Belgacom,... enfin voor zover ik weet bij iedereen eigenlijk.

> De mail wordt wel steeds twee keer naar dezelfde persoon gestuurd. Ik bedoel: bij "Aan:" of "To:" zal je twee keer het e-mailadres $email_ontvanger zien staan. Dat komt waarschijnlijk omdat ik er ook twee keer naar refereer: één keer in bovenstaande hoofding, en één keer bij het oproepen van het eigenlijke mail-statement, wat verderop in de code:

Code:
mail("$ontvanger<$email_ontvanger>", $onderwerp, $body, $hoofd); 

Als ik het weglaat in de hoofding, krijg ik wel problemen, dus laat ik het maar "twee keer" versturen. Maar da's eigenlijk niet zo'n probleem, want mailservers sturen de mail automatisch toch maar één keer naar de juiste persoon door. (iemand een suggestie hoe het beter kan?)

> Mails die niet kunnen afgeleverd worden, worden soms teruggestuurd naar het mailadres achter $email_afzender, maar soms ook niet. Ik ben ook nog op zoek naar hoe je dat moet regelen, zodat alle errrors/auto-replyen bij de afzender terechtkomen ipv bij Scoutnet. Iemand een idee?

Voor de rest werkt het prima. Het script dat ik heb geschreven maakt ook automatisch een plain-text- en een html-versie van de mail, zodat iedereen tevreden is.

Cya,

To

Profiel  

Titel:
BerichtGeplaatst: 05 Dec 2003 12:38 
Site Admin
Site Admin

Bedankt Thomas,

ik zal je header eens uitproberen...

op unix/linux volstaat het om je to-adres in de header op te nemen.
dan hoef je dat niet meer in het mail commando te doen. (das de reden waarom je het to-adres 2x ziet staan in je mail)

Code:
mail("", $onderwerp, $body, $hoofd);

Mss als ik de eerste parameter wel specifieer dat m'n mailtjes wel door de filter geraken.

ik ga eens proberen en laat dan iets weten....

Profiel  

Titel:
BerichtGeplaatst: 13 Dec 2003 16:28 

Gebruikers-avatar

ik ben momenteel bezig met een scriptje aant schrijven om de mailinglists met behulp van php en mysql te kunnen onderhouden... jammergenoeg ligt dit nu even stil tot 23 januari (examens, weet je wel...)

Profiel  

Berichten weergeven van de afgelopen:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Reageren op dit onderwerp  [ 10 berichten ] 

Alle tijden zijn UTC + 1 uur