Scoutnet vzw

We connect scouts!
Het is momenteel 20 Nov 2024 13:32

Alle tijden zijn UTC + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Reageren op dit onderwerp  [ 2 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: 24 Jan 2005 3:30 

Gebruikers-avatar

Gegroet,

We zouden onze site is willen updaten (eigenlijk is helemaal opnieuw beginnen, dus is updaten misschien niet de geschikte woordkeuze).
En dan ineens op de 'juiste manier' dubblejoetreecee compliant en geschikt voor zowel het betere browserwerk, als dat andere ding (not getting into that discussion)
Misschien niet al te makkelijk, maar zo leren we onderweg misschien ook nog wat bij.

Maar voor we wat in het wilde weg beginnen te coden, wou ik eerst is neerzitten en grondig nadenken over 'hoe moet een scoutssite er nu eigenlijk uitzien'. En dat blijkt nog niet zo evident te zijn.
En dus wou ik eens een beroep doen op het webmasterscollectief van scoutsnet.

Ik ben me er volledig van bewust dat -de noodzakelijke onderdelen als contactpagina enz nog even buiten beschouwing gelaten- de inhoud (bijna) volledig afhangt van en dus ook verschilt per groep.

En dat begint dan al bij de vraag: voor wie cater je ?
    leden,
    ouders of
    andere bezoekers

Aangezien dat een heel grote invloed zou moeten hebben over hoe je site eruit ziet (layout, kleurengebruik, images) maar ook de inhoud (woordgebruik, welke secties je toevoegd)

Of is er een geweldige gouden middenweg(a yellowbrickroad)?

En wat (welke informatie) hoort er volgens jullie bv op je index te staan

Ik wou dus eens horen wat jullie er zelf rond denken.
En wat ideeen uitwisselen.

---------------------
:idea: Zie ook mijn aansluitende post :arrow: ideale scoutssite gevonden ?

Profiel  

BerichtGeplaatst: 24 Jan 2005 21:21 
Site Admin
Site Admin
Gebruikers-avatar

Jay schreef:
Ik ben me er volledig van bewust dat -de noodzakelijke onderdelen als contactpagina enz nog even buiten beschouwing gelaten- de inhoud (bijna) volledig afhangt van en dus ook verschilt per groep.

De vraag is inderdaad niet wat er op een scoutssite moet, maar wat je er op wil. Je kan min of meer een onderscheid maken tussen:
> informatie; doorgaans de eerste reden om met een site te beginnen
> amusement, doorgaans de reden waarom mensen terugkomen

Amusement kan je nog onderverdelen in wat rechtstreeks betrekking heeft op je scoutsgroep (foto's bijvoorbeeld), en wat niet (spelletjes). Je kan je afvragen of sommige dingen niet al genoeg aanwezig zijn op andere sites (spelletjessites in overvloed). Gewoon dingen kopiëren (al dan niet met goedkeuring), vind ik persoonlijk niet echt zinvol. Zet dan gewoon een link.

Jay schreef:
En dat begint dan al bij de vraag: voor wie cater je ?
    leden,
    ouders of
    andere bezoekers
Aangezien dat een heel grote invloed zou moeten hebben over hoe je site eruit ziet (layout, kleurengebruik, images) maar ook de inhoud (woordgebruik, welke secties je toevoegd)

Of is er een geweldige gouden middenweg(a yellowbrickroad)?

Ik wil zéker niet onze site promoten of voorstellen als dé scoutssite (daarover meer in het andere topic), maar kijk eens op http://www.scoutsmeerdaal.be. Die site is in elk geval bedoeld voor iedereen. Opzettelijk schrijven we in de je/jij-vorm en niet met u. We proberen korte, vlotte en hedendaagse teksten te schrijven die zowel leden als ouders en toevallige bezoekers kunnen aanspreken. Als voorbereiding op onze site van werkjaar 2003-2004, hebben we zelfs een eigen stijlspoor gemaakt voor de manier van schrijven en coderen. Zeker niet overbodig als je met verschillende mensen aan één site werkt/onderhoudt.

Jay schreef:
En wat (welke informatie) hoort er volgens jullie bv op je index te staan

Volgens mij? Een goede index-pagina bevat nieuws, een overzicht van wat nieuw is op de site en links naar de meeste bezochte pagina's. Bezoekers willen snel vinden wat ze zoeken. In een cursus Webdesign staat dat een startpagina maximum 2 vensters lang zou mogen zijn. Al is de vraag dan natuurlijk voor welke venstergrootte :wink: .

To

Profiel  

Berichten weergeven van de afgelopen:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Reageren op dit onderwerp  [ 2 berichten ] 

Alle tijden zijn UTC + 1 uur